» Sesja » Rekwizyty » Jak tekst ułożyć, hasło tajemne skrywający

Jak tekst ułożyć, hasło tajemne skrywający


wersja do druku

Szyfr: "wykluczanie podobieństw"


Jak tekst ułożyć, hasło tajemne skrywający

Na pewno zdarzało się Wam, że pragnęliście wpleść w wątek sesji intrygujący motyw zaszyfrowanego słowa bądź kilku ważnych słów w taki sposób, by bohaterowie, którzy otrzymają w swe ręce wiadomość zupełnie nie wiedzieli, iż jest w niej zawarte hasło. Istnieje wiele sposobów szyfrowania wiadomości, poniżej przedstawiam Wam jeden z nich, który nazwałem „wykluczeniem podobieństw”. Sposobem wykluczenia podobieństw możecie zaszyfrować niewielki ciąg liter - parę słów, choć najczęściej będzie to jedno słowo - kluczowe dla graczy i całej przygody.

Przyjmijmy, że bohaterowie mają wroga. Sprytnego, godnego przeciwnika, który pognębia drużynę z rozkazu swego Pana, swego tajemniczego, skrytego w mroku suwerena. Lecz któż jest tym suwerenem? Bohaterowie dowiadują się, że imię suwerena znajduje się w pewnej księdze z wierszami pośledniego poety, który umarł marnie w hospicjum dla obłąkanych. Po paru perypetiach znajdują księgę poezji obłąkanego poety, otwierają na wskazanej stronie i cóż? Zamiast jasno powiedzianego imienia mają taki oto wierszyk:

Pierwsze znajdziesz w Krwi, ale nie w Drwinie
Dalej potrzeba Chęci, lecz nie do Pieczęci
Kolejna Droga, na pewno nie Druga
Lecz czwarta - tu szukaj Czarem, a nie pomyl się Czasem
Następne czyni olbrzymi Raban, prawie jak Grabarz
Ostatnie - to jest Szóste, nigdy nie było Szóstym

Pokręcona głupota, prawda? Pierwsze co czynią gracze, to analizują sens wiersza. Szukają konotacji, analogi znaczeń. Co może oznaczać krew? Zabójstwo? Dziedziczenie? Czerwień? Co to za pieczęć, o której mowa? Itd.

Nie w tym droga. Sens jest w literkach i słowach kluczowych - które dla Waszego ułatwienia napisałem dużą literką. Słowa kluczowe zawsze występują w układzie par, jak poniżej:

Krwi - Drwinie
Chęci - Pieczęci
Droga - Druga
Czarem - Czasem
Raban - Grabaż
Szóste - Szóstym

Należy teraz przeanalizować dokładnie sens pierwszej strofy - "pierwsze znajdziesz w krwi, ale nie w drwinie". Co takiego jest w krwi, ale nie w drwinie? Pomińcie skojarzenia symboliczno - obrazowe. Zniżcie się do czystego tekstu - literek. Otóż w krwi jest literka "k", której nie ma w słowie "drwinie". Wszystkie inne literki krwi, są tam.
Idziemy dalej - co jest w chęci, a nie w pieczęci? Literka "h"... Rozumiecie?
W drodze jest "o", a nie ma go w "druga".
Czarem - czasem - naturalnie "r".
Słowo grabaż zawiera wszystkie litery z raban, prócz "n"
Szóste ma "e", którego nie ma „szóstym”.
Poskładajcie kolejno literki do siebie i wyjdzie Wam imię suwerena, któremu służy szlachcic - "KHORNE". Bóstwo chaosu. Wszystko jasne.

Tym to sposobem możecie zaszyfrować każde słowo, choć z doświadczenia poradzę Wam, iż hasło powinno posiadać jakieś znaczenie, by po odszyfrowaniu mówiło coś graczom. W przeciwnym wypadku mogą mniemać, że coś sknocili. Gdybyśmy zamiast Khorna dali imię jakiegoś demona typu Kinishedudu, nic by to graczom nie mówiło.

By stworzyć własny wierszyk należy najpierw wymyślić hasło, później dorobić do niego słowa - klucze na zasadzie par, jak powyżej. Pierwsze słowo pary powinno zawierać taką jedną literkę, której drugie słowo nie ma. Przykładowo, hasłęm ma być „Sigmar”. Zatem pierwsza para słów musi szyfrować literę „S”. Pierwsze z brzegu przykłady takich par to: „maska – matka”, szum – muzyka”, „wiersz – wierzyć”. Analogicznie postępujemy z dalszymi literami hasła i tworzymy pary.

Moją końcową refleksją odnośnie wszelkich zagadek jest rada, byście zbyt skomplikowanych łamigłówek nie przedstawiali na sesji, lecz po niej. Niech sesja skończy się w chwili, gdy gracze zdobędą owy wierszyk. Dajcie im go do domu, niech gracze zajmą się czymś na nudnych wykładach, czy jadąc autobusem. Kolejna sesja będzie wynikać z tego, czy zagadkę rozwiążą, czy też nie. Spełni funkcję łącznika sesji i języczka uwagi.

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

Życzę wam dobrej zabawy z szyfrowaniem!

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę



Czytaj również

Goniec Altdorfski #5
Wieści Wszelakie ze Stolycy Imperium, Prowincji i Świata
Goniec Altdorfski #4
Wieści Wszelakie ze Stolycy Imperium, Prowincji i Świata
Goniec Altdorfski #3
Wieści Wszelakie ze Stolycy Imperium, Prowincji i Świata

Komentarze


Sulej
   
Ocena:
0
Fajny sposob za klika dni skatuje tym moich graczy :]. (Pozdro Yui+Elf :D)
05-12-2005 21:26
Rein
    NA Dole Roze...:)
Ocena:
0
Pomysl fajny, ale dosc pracochlonny, powalcze dzisiaj z tym, zobacze co wyjdzie...
10-02-2006 02:40
~Hellboy

Użytkownik niezarejestrowany
    Zagadka sfinksa
Ocena:
0
A ja mam dla was zagadke i spróbujcie ją odgadnąć...KRUCHE JAK PORCELANA,NIKŁE JAK ZIARENKO PIASKU,PIĘKNE JAK MUZA,NIEBEZPIECZNE JAK WILK,WIECZNE I MARTWE,TRWAŁE I KRUCHE,ZAGŁĄB SIE W NIM ZROZUM JAK ZROBIĆ UŻYTEK Z TEGO BY NIE ZMARNOWAĆ...
01-04-2006 23:47
~ja

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
zycie ??
17-04-2006 23:08
   
Ocena:
0
Wg mnie to jest cialo czlowieka!
13-06-2006 21:59
~

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
zna ktoś jeszcze jakieś inne zagadki/sposoby na ukrycie imion???????
06-03-2007 22:24
~snd

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
co do innych zagadek/lamiglowek warto zerknac na ktorys z portali zawierajacych takowe np. mozgowiec.pl

Co prawda wiele z nich jest stricte matematycznych, ale i te bez problemu mozna wplesc w przygode. Polecam szczegolnie te:



spotyka się dwóch matematyków, dawnych znajomych którzy dawno się nie widzieli

pierwszy pyta się drugiego

-co u ciebie słychać?

-ożeniłem się i mam trzech synów

-tak? a w jakim wieku?

-iloczyn ich lat wynosi 36

-to dla mnie za mało informacji

-suma ich lat wynosi tyle ile jest okien w tej kamienicy (tu wskazał na kamienicę przad którą stali)

-dalej nie wiem ile mają lat

-to powiem ci jeszcze że najstarszy ma niebieskie oczy

-aha to już wiem

pytanie brzmi: ile lat mają synowie matematyka?

Oczywiscie nalezy zmienic "matematycy" i "kamienice" na cos w klimatach wfrp.

Odpowiedz na http://mozgowiec.pl/index.php/ridd le/action/theOne/frmRiddleID/132/

Co do innych, prostszych to moze byc cos w stylu:

Gdy wypowiesz moje imie, znikne. Czym jestem?
01-09-2007 12:24
~snd

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
odp. Cisza

Ta ostatnia znaleziona na jednym z for o warhammerze.

Generalnie uwazam, ze wprowadzanie lamiglowek i zagadek (acz niezbyt czeste) stanowi swietne urozmaicenie sesji i zmusza graczy do myslenia:)
01-09-2007 12:26

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.