» Recenzje » Wszystkie » Warhammer Fantasy Roleplay: Gamemaster's Screen

Warhammer Fantasy Roleplay: Gamemaster's Screen


wersja do druku
Warhammer Fantasy Roleplay: Gamemaster's Screen
Ekrany czy zasłonki MG to produkty zdecydowanie rzadziej wykorzystywane na sesjach niż systemowe podstawki, jednak mają swoich oddanych zwolenników, a wyniki sprzedaży podobnych akcesoriów jednoznacznie wskazują, że ich grono jest spore.

Na przestrzeni lat ich użyteczność nieporównanie wzrastała, zwiększała się też solidność ich wykonania. Starsi czytelnicy mogą kojarzyć choćby żałośnie cienkie i podatne na uszkodzenia zasłonki do drugiej edycji AD&D czy Wilkołaka: Apokalipsy; obecnie wydawane ekrany są nie tylko solidne, ale zazwyczaj towarzyszą im też dodatkowe materiały, jak broszury z opcjonalnymi zasadami i poradami dla Mistrza Gry albo gotowe scenariusze wprowadzających przygód.

Podobny zestaw ukazał się nakładem wydawnictwa Cubicle 7 do czwartej edycji gry fabularnej Warhammer Fantasy Roleplay – ekran złożony z czterech paneli oraz broszura z poradami dla prowadzącego zostały opublikowane jako jedne z pierwszych systemowych suplementów, wkrótce po zbiorze przygód Rough Nights & Hard Days.

Od frontu Ekran ozdabia grafika przedstawiająca panoramę jednego z miast Starego Świata i muszę przyznać, że robi ona naprawdę imponujące wrażenie. Jej fragment widniał na okładce Budynków Reiklandu (i wewnątrz Pomników Reiklandu), ale dopiero całość ilustracji pozwala docenić jej jakość, bogactwo szczegółów i różnorodność elementów. Zamożni szlachcice przechadzają się nie zwracając uwagi na kalekiego żebraka, a zaledwie kilka kroków dalej ma miejsce napad; ktoś wylewa przez okno pomyje wprost na ulicę i głowy przechodniów, podczas gdy nad omszałymi dachami unoszą się rycerze na skrzydlatych hipogryfach i żyrokoptery. Już sam ten obraz może stanowić źródło inspiracji dla opisów; uważni odbiorcy oczywiście dostrzegą wśród postaci także ikonicznych bohaterów, znanych choćby z systemowej podstawki i Zestawu Startowego, choć wypatrzenie ich wszystkich pośród tłumów na ulicach miasta nie będzie łatwe.

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

Wnętrze zasłonki przynosi rozmaite tabele, których prowadzący może potrzebować na sesjach. Skrajny panel od lewej zawiera listę przykładowych staroświatowych imion i nazwisk, spis motywacji, ambicji i dziwactw BN-ów – łącznie pomogą one szybko stworzyć Bohaterów Niezależnych i nadać im charakterystyczne cechy. Tutaj także zamieszczono listę umiejętności występujących w grze.

Drugi panel od lewej mieści podstawy mechaniki – Stopnie Trudności testów, zasady działania Przewagi w walce, możliwe opcje wykorzystania Punktów Przeznaczenia, Szczęścia, Bohatera i Determinacji, tabelę lokalizacji trafień, modyfikatory trudności strzału zależnie od zasięgu (co ciekawe, nie uwzględniające zasięgu średniego), reguły pomocy oraz zasady psychologii.

Trzeci poświęcono na informacje o systemie monetarnym Imperium, prędkości poruszania się, reguły zdobywania i wydawania doświadczenia, listę Stanów i mechaniczne zasady dotyczące najczęstszych z nich.

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

Ostatnia z czterech części zawiera tabele uzbrojenia i opancerzenia oraz zasady wielkości istot w walce.

Taki układ treści wypada pochwalić – zdecydowanie ułatwia on korzystanie z Ekranu, a większość informacji posegregowana jest według łatwo rozpoznawalnych kryteriów. Osobno mamy sekcję poświęconą BN-om, osobno – testom i walce, odrębne miejsce ma ekwipunek, a ostatni z paneli zawiera reguły nie pasujące do pozostałych kategorii. Oczywiście, specyfika produktu i układ dostępnego miejsca wymuszały pewne kompromisy – informacje o systemie monetarnym bardziej pasowałyby do panelu z tabelami uzbrojenia, a zasady rozmiaru w walce lepiej komponowałyby się z pozostałymi zasadami dotyczącymi rozstrzygania starć, ale generalnie ułożenie ramek wewnątrz Ekranu jest spójne i ewidentnie przemyślane. Wypada też pochwalić fakt, iż większości treści towarzyszą także odniesienia do konkretnych stron w podręczniku podstawowym, gdyby skrótowe reguły zamieszczone wewnątrz zasłonki okazały się na sesji niewystarczające.

Dobrze prezentuje się także treść broszury wchodzącej w skład zestawu. Podzielona na cztery części, koncentruje się przede wszystkim na kwestiach fabularnych, choć znalazły się w niej także opcjonalne zasady. Pierwszy rozdział, Co czyni Warhammera? (What Makes Warhammer?), przybliża zadania Mistrza Gry oraz specyfikę Starego Świata. Poznamy tu główne osie konfliktu w Imperium, które powinny być obecne w scenariuszach, każdą rozbudowaną o pomysły na przygody – to moim zdaniem najlepszy fragment, aż szkoda, że nie znalazł się w podręczniku podstawowym.

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

Drugi rozdział, Prowadzenie gry (Running the Game), przynosi porady odnośnie wykorzystywania Przewagi w walce (wraz z alternatywnymi zasadami ułatwiającymi śledzenie jej w starciach z większą liczbą uczestników), sugestie dotyczące śmierci postaci i włączania do drużyny nowych członków; osobne fragmenty poświęcono Motywacjom bohaterów, aktywności postaci pomiędzy przygodami oraz statusowi społecznemu związanemu z profesjami. Wszystkie te kwestie mogą na sesjach odgrywać istotną rolę i podkreślenie ich znaczenia zasługuje na pochwałę. Mam nadzieję, że z czasem doczekamy także odrębnego podręcznika skierowanego do Mistrzów Gry i poświęconego prowadzeniu WFRP, gdzie w podobny sposób zostałyby omówione także inne elementy charakterystyczne lub wręcz unikalne dla tego systemu.

Kolejny rozdział, BN-i z charakterem (NPC With Character), skupia się na Bohaterach Niezależnych, ich tworzeniu i odgrywaniu na sesjach. Mimo niewielkiej objętości (zaledwie trzy strony), przynosi całkiem sporo porad i sugestii, które w znacznej mierze mogą być przydatne także osobom prowadzącym inne gry fabularne. Znalazło się tu też miejsce dla trójki gotowych BN-ów – sławnego serowara, paranoicznego łowcy i byłego żołnierza, z których każdy jest w jakiś sposób niezwykły i wyjątkowy. Niestety, w ich mechanicznych rozpiskach są ewidentne błędy – na pewno zamieniono sekcję "Umiejętności i Cechy" dwójki z nich, mam wrażenie, że dotyczy to także wartości ich podstawowych atrybutów. Mam nadzieję, że polskiej edycji zostanie to poprawione.

Na koniec dostajemy Dodatek (Appendix) z zestawem losowych tabel pozwalających szybko wygenerować zahaczki do przygód, relacje między postaciami (lub Bohaterami Niezależnymi), niezwykłe wydarzenia w karczmie i nie tylko. Nie jestem specjalnym fanem podobnych losowych generatorów, mam jednak świadomość ich użyteczności, a te zgromadzone w zestawie plusują dobrym wpasowaniem się w groteskowe, absurdalne realia Warhammera.

Pod względem oprawy graficznej broszura prezentuje się dobrze, choć daleko jej do przepychu frontu Ekranu MG – ilustracje są w większości powtórzone z systemowej podstawki, ale w żadnym razie nie jest to wada; pomijając błędy w mechanicznych rozpiskach BN-ów, nie zauważyłem też większych potknięć korekty. Tym, nad czym nie sposób, niestety, przejść do porządku dziennego, jest zawartość niektórych rozpisek w Ekranie MG. Nie przeszkadza mi fakt, że nie wszystkie bronie z systemowej podstawki znalazły się w kolumnach z uzbrojeniem (ich objętość uniemożliwiłaby przedrukowanie całości analogicznych tabel z Przewodnika konsumenta w podręczniku podstawowym), ale nie rozumiem, dlaczego wśród opisów Stanów zabrakło prawie połowy wymienionych ramkę wyżej? Czemu Motywacje Bohaterów Niezależnych wymienione w poświęconej im części na Ekranie nie pokrywają się z tymi opisanymi w rozbudowanych materiałach? Czemu owa tabela używa terminologii niezgodnej z systemową nomenklaturą? Nie są to może rażące błędy, ale świadczą o pewnej niedbałości i mam wrażenie, że za treść zasłonki i broszury odpowiadały różne osoby, które nie do końca zgrały efekty swojej pracy, ewentualnie oba elementy zatwierdzano na różnych etapach tworzenia zestawu jako całości, a w finale nie zadbano o ich ujednolicenie.

Nawet pomimo tych uwag Ekran MG do czwartej edycji Warhammera Fantasy Roleplay jest pozycją, której nabycie warto rozważyć. Jeśli ktoś korzysta na sesjach z tego rodzaju narzędzi, z pewnością doceni czytelny i klarowny układ tabel wewnątrz zasłonki; jeżeli nie – powinien uznać za przydatną zawartość broszury wchodzącej w skład zestawu, choć sama w sobie może nie uzasadniać ona ceny zakupu.

 

Dziękujemy wydawnictwu Cubicle 7 za udostępnienie zestawu do recenzji.

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę
7.5
Ocena recenzenta
8.5
Ocena użytkowników
Średnia z 3 głosów
-
Twoja ocena
Mają na liście życzeń: 0
Mają w kolekcji: 0

Dodaj do swojej listy:
lista życzeń
kolekcja
Tytuł: Warhammer Fantasy Roleplay: Gamemaster's Screen
Linia wydawnicza: Warhammer Fantasy Roleplay
Autorzy: T.S. Luikart, Ben Scerri
Okładka: miękka
Ilustracje: Ralph Horsley, Sam Manley, Paul Bourne, Rachael Macken
Wydawca oryginału: Cubicle 7
Data wydania oryginału: 2020
Miejsce wydania oryginału: Anglia
Liczba stron: 32
Oprawa: miękka
Format: A4
ISBN-13: 978-0-85744-343-4
Numer katalogowy: CB72404
Cena: 29,99 USD



Czytaj również

WFRP: Sullasara's Spells of Unrivalled Utility
Zbiór znakomitych zaklęć ustawicznie użytecznych
- recenzja
WFRP: Middenheim, Miasto Białego Wilka
Miasto na skale, miasto możliwości
- recenzja
WFRP: Hirelings of the Old World
Służba nie drużba
- recenzja
WFRP: Blood and Bramble
Młot i czarownice
- recenzja
WFRP: The Horned Rat
Oddech szczura
- recenzja
WFRP: Ubersreik Adventures II
Potworna piątka
- recenzja

Komentarze


Jeszcze nikt nie dodał komentarza.

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.