» Artykuły » Zbrojownia » Sekret Łowcy

Sekret Łowcy

Sekret Łowcy
Sekret łowcy to nieoficjalny fanowski dodatek do gry fabularnej Warhammer Fantasy Roleplay II ed., poruszający zagadnienie strzał w Starym Świecie. Głównym powodem spisania Sekretu łowcy była chęć stworzenia kompendium wiedzy o rodzajach amunicji do łuków. W oficjalnych materiałach brakowało nam różnorodności w tej kwestii. Dlatego Czytelnik znajdzie w niniejszym dodatku dokładne opisy strzał, od zwykłych, przez specjalne, aż do pocisków magicznych.

Aby ułatwić Czytelnikowi korzystanie z przedstawionych materiałów, dodatek został podzielony na trzy części: Strzały w Starym Świecie, Zasady tworzenia strzał i Mistrz Gry. W pierwszej części przybliżamy fanom Warhammera podstawowe informacje na temat budowy strzał, przebiegu procesu ich wytwarzania oraz zysków i strat, jakie może przynieś ich własnoręczna produkcja. W drugiej prezentujemy gotową do wykorzystania na sesjach mechanikę tworzenia amunicji do łuków, różne rodzaje strzał. Ponieważ Warhammer jest światem fantasy, magii nie mogło zabraknąć nawet w przypadku, z pozoru, zwykłych kawałków drewna z metalowymi grotami. Dlatego zwarte zostały również opisy rytuałów, które umożliwiają tworzenie potężnych magicznych strzał. Część trzecia przeznaczona jest dla Mistrzów Gry. Oddajemy w ich ręce gotowego do wprowadzenia na sesję Bohatera Niezależnego, a właściwie – Bohaterkę. Została ona stworzona tak, aby ułatwić korzystanie z materiałów zawartych w dodatku. Pozwoliliśmy sobie również zamieścić pomysł na scenariusz, który każdy Mistrz Gry będzie mógł swobodnie zrealizować na swojej sesji.

Zaloguj się aby wyłączyć tę reklamę

W trakcie pracy nad stworzeniem Sekretu Łowcy wykorzystaliśmy m.in. informacje zawarte w udostępnionym na łamach Działu WFRP fanowskim dodatku Zagubione w przekładzie: W poszukiwaniu Dawnej Wiary.

Drogi Graczu - mamy nadzieję, że dzięki niniejszemu dodatkowi Twój łucznik zyska trochę większą swobodę wyboru stylu gry. Liczymy także, iż przedstawione zasady ułatwią Tobie - Mistrzu Gry - prowadzenie rozgrywki. Tak, jak stało się to na naszych sesjach.


Sekret Łowcy - pobierz PDF (plik 1,09 MB)




Czytaj również

Komentarze


45403

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
+1
Byłem w bractwie, więc znam wszystkie sekrety łowców.

btw, macie 2x (amunicję...... 10) w spisie treści.
03-09-2012 21:45
KRed
   
Ocena:
+6
Jak można taki dodatek zrobić bez ilustracji poszczególnych grotów?
03-09-2012 22:06
Tyldodymomen
   
Ocena:
+11
"Senia to mierząca niecały metr
siedemdziesiąt, młoda i przyciągająca
wzrok mężczyzn elfka o niebieskich
oczach i długich blond włosach"


Ocenianie kobiety w pierwszej kolejności przez pryzmat urody a nie kompetencji ( a tak jest w przedstawionym tekście ) jest wyrazem seksizmu. W imieniu Senii domagam się warna dla autorów tekstu
03-09-2012 22:23
CE2AR
   
Ocena:
0
Kred, to całkiem proste, wystarczy, że pozostali w Dziale WFRP ilustratorzy to skończeni lenie, no, a przynajmniej jeden z nich :D
03-09-2012 22:30
Salantor
   
Ocena:
0
Krój pisma przy nagłówkach ładny, ale z deka nieczytelna. Na przykład bez strony 18 nigdy bym się nie domyślił, że nazwisko Senii to Tean a nie Lean.
03-09-2012 23:05
Viriel
   
Ocena:
+1
Wykorzystana w nagłówkach czcionka została nadesłana przez autorów tekstu, którym bardzo zależało, aby pojawiła się również w opublikowanym artykule. Uszanowaliśmy autorską wizję dodatku :) W innych projektach działu nie stosujemy aż tak ozdobnych, a przez to - niestety - mniej czytelnych, czcionek.

Co do opisu Senii - ja akurat odebrałam go zupełnie inaczej, nie doszukując się w nim seksizmu. To raczej takie mrugnięcie okiem do fanów fantastyki, bo jak elfka, no to oczywiście z dużymi, niebieskimi oczkami :) Rodem z okładek starych książek: nosząca absolutnie nieprzydatną zbrojo-bieliznę, brodząca w głębokich śniegach niemal w negliżu. Zawsze piękna, zawsze z bujną, lśniącą fryzurą - nawet jeśli to piąty tydzień podróży przez głuszę, a dzień wcześniej gobliny napadły na obóz :P
03-09-2012 23:26
KRed
   
Ocena:
0
Viriel,
Ten koment o seksizmie to pewnie podśmiewajka z koryfeuszek feminizmu, buszujących ostanio na polterze:

http://forum.polter.pl/seksizm-na-polterze-vt67664.html
04-09-2012 00:16
Malaggar
   
Ocena:
+2
Oż w buzię! Nie wierzę! Ten temat z linku musi być trollingiem, bo to zbyt absurdalne by było prawdziwe!
04-09-2012 00:32
Viriel
    Co ja pacze...
Ocena:
0
Kubo... Dzięki za wskazanie linka... W życiu nie wpadłabym na pomysł, aby skojarzyć komcia z tym tematem na forum, bo mnie po prostu ten temat "ominął" jakoś :P

A co do dodatku - bo to o nim przecież sobie cały czas radośnie dyskutujemy :) Na szczęście wybrano dość znane rodzaje grotów, więc nawet bez szczegółowych ilustracji łatwo zrozumieć ich działanie.

Przy okazji pracy nad artem, przypomniał mi się "W dziesiątkę" z Księgi Wiedzy Tajemnej do I ed. Opisywał z 18 różnych strzał magicznych. W "Sekrecie Łowcy" magiczne pociski są raczej jako "smaczek" - czego osobiście troszkę żałuję.
04-09-2012 01:26
KRed
   
Ocena:
+5
@Viriel
Zapomniałem, że rozpoznawać "znane rodzaje grotów" nauczył nas wszystkich wujek Thorgal :)
Tak mi się tylko przypomniał podobny artykuł o strzałach z pradawnego MiMa, z rysunkiem grotów autorstwa Musiała. Minęły lata, nie pamiętam dokładnie o czym był tekst, ani do jakiego systemu, ale ciągle mam przed oczami tamtą grafikę.

@Malaggar
Jak śmiesz podważać szczere intencje Petry (a równocześnie urodę wspomnianej) isynuując jej koneksję z trollami!

A tak rochę poważniej. Zaczęli tego genderowego mumbo-jumbo uczyć u nas na studiach i po świetlicach. Ludziom się wydaje, że odkryli kolejny sposób na naprawienie świata.Trzeba się liczyć ze wzmożoną goliwoscią neofitów noczesnych cośtam/-izmów.
04-09-2012 03:04
Viriel
   
Ocena:
+4
A!!! To było w MiMie!!! Dzięki, Paskudku :) Cały czas, jak robiłam redakcję, miałam w głowie głosik "kurka, ja czytałam kiedyś coś takiego, podobnego, z fajowymi ilustracjami"... Racja, Jarosław Musiał - klasa i powód, dla którego kupiłam Kryształy Czasu i Piekło i Szpadę :)

Zaproponowana przez Plebejusza i Magica mechanika dotycząca produkcji strzał jest warta rozważenia. Ale pewnie większość graczy co najwyżej wykorzysta ją do robienia rzadkich, specjalnych okazów strzał. Jakoś nie widzę nagłej mody na granie uczciwymi rzemieślnikami.

A od tej mody na gender i całą resztę, to aż łapki opadają. Potem muszę czytać w poważnych babskich pismach arty o "weterynarkach" kochajacych zwierzęta, "architeczkach", które od dziecka lubiły projektować itp. Niedawno musiałam się wykłócać, aby mi koło nazwiska nie pisali "socjolożka" tylko "socjolog" i jeszcze mnie pytano, "dlaczego nie chcę tak modnie mieć napisane"...

I tak na koniec - zostawmy lepiej wszelkie tematy trollololo (zwłaszcza "trolle") bo nas zaraz za flejmowanie na widłach wyniosą (a mnie, z racji, że baba - to może nawet na taczkach wywiozą).

04-09-2012 03:22
WekT
   
Ocena:
+1
@CE2AR

a dlaczego dział WFRP nie kontaktuje się na forum grafików?
04-09-2012 09:58
Hastour
   
Ocena:
0
Całkiem ciekawe. Szkoda, że czcionka wybitnie nieczytelna, i ilustracje nieszczególne.

W tekście z MiMa, o ile pamiętam, było tych wynalazków więcej, i wyglądały mniej prawdopodobnie (groty do przecinania lin i kończyn, strzały zakończone rybim pęcherzem wypełnionym pieprzem). Ale to ogólnie fajny patent na zabawki dla strzelających postaci, które zwykle w fantasy robią się poszkodowane na pewnym poziomie doświadczenia względem wojowników "ręcznych".

Natomiast molestowania graczy niuansami w stylu "nie możesz strzelać z tych strzał, nie zostały dobrze wyważone do twojego łuku" raczej bym unikał. Konwencja Warhammera bywa mało heroiczna, ale bez przesady.
04-09-2012 10:05
KRed
   
Ocena:
+6
@Hastour
Natomiast molestowania graczy niuansami w stylu "nie możesz strzelać z tych strzał, nie zostały dobrze wyważone do twojego łuku" raczej bym unikał.

Wszystko się może przydać. Rzeczywiście nie ma sensu męczyć graczy sprawdzianem specjalistycznej wiedzy - koniecznością deklarowania troski o lotki, wyważenie strzał itd. W grze należy założyć, że takie sprawy to dla postaci rzecz oczywista.

Można natomiast uznać, że te wszystkie kwestie mają wpływ na wynik testu strzelania i stosować je w opisie. Świetny łucznik w Warhammerze trafia cel w sześciu z dziesieciu prób. W takim wypadku dobrze mieć na podorędziu jakieś zgrabne wyjaśnienie jego indolencji. Już nie tylko: "nagle (znowu) dmuchnął wiatr i zniosło strzałę". Ale można też poopowiadać o pogiętych od wilgoci brzechwach, zwichrowanych lotkach, o złym wyważeniu strzał, co je bohater pozbierał z pobojowiska itp.
Bohater będzie pudował jak dawnej, ale myślę, że dobrze służy zawieszeniu niewiary takie racjonalne tłumaczenie.
04-09-2012 16:45
Hastour
   
Ocena:
0
@KRed
Bardzo przydatna uwaga, dzięki.

A wracając do treści dodatku - brakuje mi w opisie różnych wynalazków akurat tych kilku, które mają uzasadnienie historyczne, i przy okazji dają się zgrabnie ująć mechanicznie:
- grot szeroki, strzała nieco cięższa i o większych oporach. Krótszy zasięg, większe obrażenia
- grot długi i wąski - większy zasięg i przebijalność pancerza, zwłaszcza kolczugi, ale obrażenia nieco mniejsze
05-09-2012 08:52
Magic91
   
Ocena:
0
Odnośnie samych strzał - pomysłów na strzały mieliśmy dużo więcej jednak skompresowaliśmy je do niezbędnego minimum tak aby ich efekty się nie dublowały, zamiast wąskich grotów zrobiliśmy np. zaostrzone. Gram w WH od kilku lat, i myśle, że nie zawsze jest wygodne i dla graczy, i dla MG kiedy postać posiada np. 8 różnych rodzajów strzał i w czasie walki strzela naprzemiennie a mistrz gry musi kontrolować wszystkie ich efekty jednocześnie. Na magiczne strzały także było więcej projektów jednak stwierdziliśmy, że 2 to dobra ilość (1 dla "dobrych" i 1 dla "złych") - jak widzę jednak dużo osób żałuje że jest ich tak mało :)
05-09-2012 19:31

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.

ZAMKNIJ
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.