Odkurzając stary tom, cz. I

Czyli rzecz o tym, co z Pierdycji wyciągnąć warto

Autor: Krystian 'Krishakh' Pruchnicki

Odkurzając stary tom, cz. I
Umiejętności tworzonego BG

Podczas tworzenia postaci w II edycji WFRP występuje kilka mankamentów, nad którymi warto się zastanowić. Przede wszystkim, bohaterowie są do siebie bardzo podobni – szczególnie jeśli są przedstawicielami tej samej rasy. Stoi to w opozycji do kilku smaczków, które niesie ze sobą kreacja postaci w poprzedniej edycji systemu. Jest zaś spowodowane pragnieniem maksymalnego zbalansowania możliwości i początkowego statusu wszystkich ras i profesji. Oczywiście ten stan z czasem się zmienia, a postaci stają się faktycznymi specjalistami w różnych dziedzinach. Nie zmienia to jednak faktu, że na początku jedyną różnicą pomiędzy dzielnym wojakiem a nieopierzonym skrybą będzie 10 punktów Walki Wręcz – przy szczęśliwych rzutach niekoniecznie na korzyść tego pierwszego.

W moim odczuciu, w I edycji WFRP funkcję rozróżniającą BG między sobą pełniła tabelka, w której losowało się umiejętności nowopowstałych herosów. Nader często losujące się umiejętności takie jak: muzykalność, taniec, czy nawet czytanie i pisanie ożywiały nieco skostniałe wizerunki bohaterów, którzy stawali się ciekawsi – a sam proces kreacji bardziej twórczy. Czy fakt, że prosty drwal umie czytać nie jest sam w sobie zalążkiem ciekawej historii? Czy kiedyś był żakiem? A może wychowywali go kapłani? A jego umiejętność śpiewu – kompletnie nieprzydatna z punktu widzenia power gamingu – czy i ona nie nadaje jego charakterowi ciekawszych rysów?

Ten artykuł ma na celu opcjonalne wykorzystanie takiej tabelki dla potrzeb II edycji WFRP. MG, w konsultacji z tworzącym postać graczem, może zdecydować się na użycie jej zamiast tej z Księgi Zasad (s. 20) lub w dodatku do niej, pozwalając graczowi wybrać dodatkową zdolność dla jego bohatera. Dodatkową opcją jest także wykorzystanie tabeli losowych umiejętności – gracz mógłby dodać jedną wylosowaną z niej umiejętność do listy tych wypisanych w podręczniku. Jeśli MG uważa, że taki bonus to zbyt wiele, może nakazać graczowi wybrać ww. umiejętność kosztem jednej z jego zdolności, tudzież darmowego rozwinięcia.

Dla ułatwienia wypada dodać ilościową listę umiejętności i zdolności dostępnych dla danej rasy (wedle Księgi Zasad, s. 20):
Człowiek: 3 umiejętności, 2 losowe zdolności
Elf: 3 umiejętności, 4 zdolności
Krasnolud: 4 umiejętności, 6 zdolności
Niziołek: 6 umiejętności, 2 zdolności ustalone i 1 zdolność losowa

Pdf z tabelkami można pobrać TUTAJ.