Blog

Wyświetlono rezultaty 1-10 z 13.

Dobry i zły rules lawyer

12-10-2016 15:09
5
Komentarze: 20
Dobry i zły rules lawyer
Jednym z utartych negatywnych archetypów gracza RPG jest „rules lawyer” (nazwijmy go po prostu RPG-owym prawnikiem) - osoba zazwyczaj bardzo dobrze znająca zasady gry, koncentrująca się na nich i wykorzystująca tę wiedzę w celu uzyskania korzyści dla własnej postaci, często nie bacząc na „ducha rozgrywki”, czy inne aspekty sesji. Zazwyczaj tacy gracze są i munchkinami, i powergamerami - słowem - ucieleśniają wszelkie zło, jakie może objawić się przy sesyjnym stole. Osobiście uważam, że niektóre cechy RPG-owego prawnika są pozytywne i dziś chciałbym zaprezentować swoje a...

Dbałość o detale

22-09-2016 21:00
5
Komentarze: 8
Dbałość o detale
Dzisiaj chciałem napisać parę słów o detalach świata przedstawionego w grach fabularnych. Nie na darmo powiadają, że diabeł tkwi w szczegółach, gdyż w mojej ocenie, to właśnie one stanowią różnicę między barwnym, wiarygodnym i mięsistym uniwersum, a sztuczną, toporną i mało porywającą kreaturą. Poprzez detale rozumiem zarówno te informacje, które zostają odnotowane przy tworzeniu świata, jak i te, które mistrz przekazuje graczom podczas samej sesji, w formie opisów, narracji, odgrywania BN-ów, itp. Skupmy się jednak na etapie przygotowań. Detale dzielę na trzy kategorie - zbędne, przydatne i...

Ten nieszczęsny tropiciel

13-09-2016 13:29
2
Komentarze: 12
Ten nieszczęsny tropiciel
Żadnej klasie postaci z piątej edycji nie oberwało się tak mocno jak tropicielowi. Jakkolwiek autorzy bronią jak lew swojej koncepcji, jednak zewsząd płynąca krytyka i skrupulatnie zbierany feedback, robią swoje. W ramach cyklu Unearthed Arcana przedstawiono nam do tej pory wariant rangera bez magii oraz opcję klasową deep stalkera. Obydwie propozycje były ciekawsze od rozwiązań bazowych, a jednak wciąż pozostawiały niedosyt. W końcu, w ramach wrześniowego UA, doczekaliśmy się poważnie zmodyfikowanego tropiciela, który bez kompleksów może stawać u boku pozostałych klas. Wizardsi przedstawiają...

Feedback RPG

27-04-2016 10:53
7
Komentarze: 9
Feedback RPG
Dziś chciałem poruszyć temat, który jest ważny chyba dla każdego mistrza gry szeroko ujętych RPG-ów. Feedback - [czyt. fidbek] sprzężenie zwrotne; informacja zwrotna odbiorców usług, klientów, konsumentów, dotycząca produktu czy sposobu zarządzania; oddziaływanie informacji zwrotnej na ośrodek decyzyjny (za internetowym słownikiem SJP). Przenosząc powyższe pojęcie na grunt gier fabularnych - moim zdaniem jeden z najważniejszych obowiązków graczy RPG. Przy moim stole wygląda to mniej-więcej tak: kiedy bitewny zgiełk cichnie, mózgi z wolna zaczynają stygnąć, ostatnie PD-ki zostają rozdane, pada...

Patrzaj końca

21-01-2016 14:17
5
Komentarze: 19
Patrzaj końca
Zacznę od przedstawienia inspiracji. Brzmi to wzniośle, bo po łacinie: “Quidquid agis prudenter agas et respice finem” - czyli “cokolwiek czynisz, czyń rozważnie i myśl o wyniku”. Spotkałem się też z bardziej anachronicznym tłumaczeniem: „cokolwiek czynisz, czyń mądrze i patrzaj końca”. Ta druga wersja wydaje mi się bardziej swojska i stąd tytuł notki. Ale o co właściwie chodzi? Chciałem poruszyć kwestię dla mnie zasadniczą - mianowicie pisanie rpgowych scenariuszy. Uważam że scenariusz rpg powinien mieć swój początek, rozwinięcie i zakończenie - a zwłaszc...

Rozliczenie z Pieśnią Klingi

14-12-2015 11:40
1
Komentarze: 4
Rozliczenie z Pieśnią Klingi
Swego czasu podjąłem wyzwanie i spróbowałem stworzyć własnego, 5-edycyjnego Pieśniarza Klingi. Teraz, kiedy wreszcie położyłem swoje łapy na Sword Coast Adventurer's Guide, mogę powiedzieć „sprawdzam” i porównać obie wersje:   Oficjalny Pieśniarz Mój Pieśniarz - tradycja czarodzieja, - kolegium barda, - zyskuje premiowe biegłości, - poznaje premiowe czary, - śpiewając pieśń może zwiększyć szybkość poruszania się, otrzymać premię do testów koncentracji oraz przewagę w testach...

Wywołany do tablicy

13-10-2015 10:33
6
Komentarze: 25
Wywołany do tablicy
Ostatnio, niczym bumerang, na łamy Poltera (i nie tylko) powrócił temat historii postaci. Dla mojego RPGrania jest to temat równie istotny co dobór systemu, odgrywanie postaci czy tworzenie scenariuszy - dlatego też poczułem się wywołany do tablicy. Tworzenie historii postaci w mojej ekipie jest czymś równie naturalnym co wypełnienie karty postaci, czy przygotowanie się mistrza gry przed sesją. Żeby jednak uniknąć nieporozumień, warto wyjaśnić co właściwie rozumiemy przez ten termin: historia postaci jest to opis bohatera gracza, zawierający ważne wydarzenia z jego przeszłości oraz przedstawie...

Pierwsze smoki za płoty

28-07-2015 09:34
12
Komentarze: 16
Pierwsze smoki za płoty
Właśnie zakończyłem prowadzenie mojej pierwszej kampanii w 5-tej edycji D&D. Scenariusz, w tym w dużej mierze świat przedstawiony, były mojego autorstwa. W trakcie czternastu, liczących ok. 5 godzin sesji, mieliśmy wiele okazji przetestować różne mechanizmy składające się na nową edycję DeDeków. Oto garść spostrzeżeń poczynionych z perspektywy MP: klasy w nowej odsłonie spełniają przeznaczone im role - np.: barbarzyńca świetnie sprawdza się w brawurowej i krwawej jatce, w której sam często zadaje obrażenia, ale równie często je otrzymuje; paladyn jest zbalansowanym, elastycznym wojownik...

Table Titans!

25-06-2015 11:12
3
Komentarze: 0
Table Titans!
Fanom D&D, piątej edycji tego systemu, oraz szerzej ujmowanych RPG-ów (nazywanych za oceanem „grami stołowymi - tabletop games), polecam komiks internetowy Table Titans. Właściwie każdy dzień w pracy zaczynam od sprawdzenia ich strony. Można tam też znaleźć arty przedstawiające różnego rodzaju potworki oraz kwiatki z sesji (bywają śmieszne). Lubię podpatrywać od kuchnia inne ekipy RPG, gdyż zawsze można nauczyć się czegoś nowego. Komiks ten zaś prezentuje nieco luźniejszą szkołę grania, która moim zdaniem dobrze pasuje do DeDeków. Jak do tej pory bohaterzy wzięli udział w 4 sesjach i...

Rzut oka na czerwcowe Unearthed Arcana

10-06-2015 10:38
1
Komentarze: 17
Rzut oka na czerwcowe Unearthed Arcana
8 czerwca Wizardsi opublikowali najnowsze Unearthed Arcana, zawierające szereg opcjonalnych zasad do najnowszej edycji D&D. W ramach przerwy od lektury świeżutkich, w sumie to jeszcze gorących, Princes of Apocalypse, postanowiłem rzucić okiem na przygotowane propozycje i podzielić się z wami swoją opinią   Zaproponowano nam trzy zasady opcjonalne: 1) „Gracze wykonują wszystkie rzuty”, 2) „Żywotność/Witalność” (Vitality), 3) „Własne charaktery”.   Ad. 1 Zasada ta ma wymiar stricte techniczny. Nie wprowadza właściwie żadnych zmian mechani...