Blog

Wyświetlono rezultaty 41-50 z 190.

Tradycyjne i nie-tradycyjne RPG

05-06-2021 15:17
3
Komentarze: 3
Tradycyjne i nie-tradycyjne RPG
Podjąłem próbę rozpatrzenia erpegów z perspektywy tych tradycyjnych (błędnie nazywanych "mainstreamowymi") erpegów oraz cąłej reszty. W formule spektrum rozpisanego na osiem osi. W skrócie: jak bardzo dany erpeg może być podobny (lub nie podobny) do powszechnie rozumianego tradycyjnego erpegowego hobby? Zapraszam. 

Co to jest za erpeg? Wicked Ones

26-04-2021 17:37
0
Komentarze: 1
Co to jest za erpeg? Wicked Ones
Wicked Ones to gra Bena Nielsona i Victora Costy z 2020 roku o potworach tworzących loch. Gra ta odwołuje się do inspiracji “Dungeon Keeperem 2”. W istocie, jest to gra o zarządzaniu własnym lochem, plądrowaniu krainy oraz realizowaniu swojego złowieszczego planu. Bazuje na silniku Forged in the Dark. Gra jest dostępna zarówno w wersji darmowej, jak i w wersji deluxe (suplementy do grania online + fizyczne wydanie). Resztę omówienia Wicked Ones możecie przeczytać tutaj. 

Powergaming to nie tylko mechanika

17-04-2021 14:27
0
Komentarze: 0
Napisałem tekst o tym, że powergaming na sesji RPG nie ogranicza się do buildów postaci czy gmerania przy prawdopodobieństwie rzutu. Właściwie to większa część wpływania na fikcję gry.

Rola przerw na sesji RPG

10-04-2021 11:29
0
Komentarze: 0
Pisać o przerwach na sesji RPG to jak mówić o niczym i o wszystkim zarazem. Coś, co jest tak oczywiste jak oddychanie powietrzem, ale jednak stanowi nieodzowny element spotkania towarzyskiego. Zwłaszcza wtedy, kiedy jesteśmy wspólnie zaangażowani w rozgrywkę… Nie umiem pisać wstępów. To, co właśnie Wam przedstawiam, bazuje na moich bieżących doświadczeniach z kampanii Misfortuners. Porównuję to potem z innymi swoimi doświadczeniami.  Przede wszystkim nauczyłem się, że zarządzanie momentami na przerwę jest elementem, którego warto nie lekceważyć. Stanowi on aspekt podziału se...

Mansfeld Prowadzi: Moth-Light (beta)

03-04-2021 15:50
0
Komentarze: 0
Mansfeld Prowadzi: Moth-Light (beta)
Pod koniec roku 2020 przemyślałem to, co chcę zrobić ze swoim erpegowym hobby. Wziąłem się za wypróbowanie kilku tytułów na silniku Forged in the Dark, nadrobić zaległości chociaż w tym temacie. Dokształcenie się w temacie FitD, a nie tylko Blades, Blades, Blades in the Dark. W tym celu wytypowałem poszczególne tytuły, które już wyszły (albo niedługo mają wyjść i są w zaawansowanej becie). Jednym z nich jest Moth-Light. Otóż „Moth-Light” miał być czymś „pomiędzy Apocalypse World a Blades in the Dark”. Grą, która po części „wraca” do nacisku na relacje międz...

Jak nauczyć się grać By The Book?

20-03-2021 11:16
0
Komentarze: 0
Jak nauczyć się grać By The Book?
Jakiś czas temu napisałem tekst odpowiadający na nurtujące pytania, o co chodzi z tym graniem By The Book. Nawet kilka osób go przeczytało, tekst wyszedł na ocenę dostateczną. Odpowiadam tam na pytania, czym jest to BtB. Natomiast postanowiłem z wami podzielić się poradami, jak przyjąć postawę grania „według podręcznika”. To zmiana podejścia do erpegowego hobby, to inne podejście do sesji RPG. Łatwo napisać „po prostu przestań grać po swojemu”. Jednak człowiek jest całkiem złożoną jednostką, ze swoimi doświadczeniami i nawykami. Granie BtB to przede wszystkim...

BitD to Anty-Jesienna Gawęda

11-03-2021 09:51
0
Komentarze: 0
BitD to Anty-Jesienna Gawęda
Zastanowiłem się nad tym, kim są postacie graczy w Blades in the Dark. Skąd zaczynają postacie, co robią na sesji, jaka jest przesłanka gry. Są łajdakami z ulicy, chcącymi coś osiągnąć w życiu „na skróty” (poprzez działalność przestępczą), nie bojącymi działać na krawędzi. Tworzący gang, z nadzieją na lepszą przyszłość. Parokrotnie spotkałem się z jednak trochę innym podejściem do gry postacią w BitD. Jako spirala lecąca w dół, w której to postać stacza się coraz bardziej (w tym psychicznie), niby odnosi sukcesy , ale one po prostu są. Interpretacja Stresu oraz Traum jako niechybn...

Różnica pomiędzy FitD a PbtA - Anatomia rzutu kośćmi

26-02-2021 11:11
0
Komentarze: 0
Różnica pomiędzy FitD a PbtA - Anatomia rzutu kośćmi
Nie da się ukryć, że bez dzieła D. Vincenta Bakera - silnika Powered by the Apocalypse (PbtA) - nie byłoby Blades in the Dark. Nie byłoby całego ruchu wokół silnika Forged in the Dark (FitD), który do PbtA ma się jak córka do matki. Podobna do matki, ale jednak trochę inna… Jednak tkwi w mej głowie sprzeciw wobec opinii, że “FitD to PbtA”. Im więcej gram i prowadzę gry na FitD, tym dostrzegam więcej niuansów oraz różnic. Jakby Forged in the Dark zaprojektowane zostało z myślą o trochę innym graniu. Diabeł tkwi w szczegółach. Uważam, że od tych szczegółów wszystko się zaczyn...

Sandbox w BitD, czyli wydarzenia w detalu

06-02-2021 12:08
0
Komentarze: 0
Sandbox w BitD, czyli wydarzenia w detalu
Postanowiłem podzielić się tym, jak wykorzystałem generatory oraz mechanizmy w Blades in the Dark do przygotowywania losowych wydarzeń w grze. Takie, które dzieją się w dniach, w których postacie graczy wykorzystują swój Downtime.    Jest to przykład z mojego prepu na sesję drugą, w sezonie drugim kampanii. Dwa wydarzenia, jakie potem ująłem w "wieściach z gazety Echo Doskvol". Jedno wynikało z wydarzenia sprzed rozegrania sesji, drugie: całkowicie losowe, według tabelki z podręcznika. O tym, jak zrobiłem dwa wydarzenia (wykorzystując tabelki i zasady gry) przeczytacie d...

Co to jest za erpeg? Mouse Guard.

23-01-2021 16:05
0
Komentarze: 0
Co to jest za erpeg? Mouse Guard.
Mouse Guard to gra Luke Crane i Davida Petersena, na podstawie komiksu tego drugiego pana. Doczekała się dwóch edycji (2009, 2016 rok), omawiam tę drugą. Zgodnie z komiksem, wcielamy się w przedstawicieli Mysiej Straży, strzegących mysich społeczności oraz tras pomiędzy nimi. Świat pozbawiony ludzi. Myszki są faktycznie rozmiaru mysiego (to nie furrasy), więc perspektywa gry ukazana jest właśnie z pozycji tych małych zwierzątek...   Póki co polskiego tłumaczenia nie ma, więc opieram się na oryginalnym, angielskim.   Gra zakłada istnienie prowadzącego sesję oraz od...