Blog

Wyświetlono rezultaty 1-10 z 160.

Wydałem erpega

23-10-2021 17:30
4
Komentarze: 3
Wydałem erpega
15 października wydałem swojego, pierwszego ukończonego erpega. Tylko w PDFie, ale zawsze! October Rust jest grą o osobistym upadku dla większej sprawy. Tego ostatniego wyczynu, postawienia się niewdzięcznemu światu oraz szansie na zostanie bohaterem tragicznym. Osadzona w fikcyjnym (lub historycznym, wasz wybór) świecie epoki nowożytnej, z dodatkiem wątków z mrocznego fantasy (w tym powszechnie znanych potworów z fantasy oraz gotyku. October Rust to jednostrzał w przysłowiowy heist, do którego prep robi się na początku spotkania poprzez odpowiedzenie na kilka pytań. Następnie gramy, ab...

Mansfeld Prowadzi: Apocalypse World 2nd

09-10-2021 11:34
0
Komentarze: 0
Mansfeld Prowadzi: Apocalypse World 2nd
Zebrałem garść swoich przemyśleń o tym, jak prowadziło mi się kampanię w drugą edycję Apocalypse World. To 10 sesji z okresu czerwiec-wrzesień 2021. Położyłem nacisk na moje własne obserwacje jako MC, więc anegdot z sesji jest tylko tyle, ile jest to potrzebne (dla kontekstu). Mój stosunek do AW jest specyficzny. Z jednej strony doceniam to, jak wiele praktycznych rozwiązań wprowadziła ta gra. Jak bardzo objaśnia swój własny design! Jest ona swojego rodzaju konkluzją myśli z The Forge na rok 2010 (wznowionych w 2016 roku). To dobra gra, a druga edycja jest lepsza od pierwszej… Z...

Zbiór mechanik w RPG

10-09-2021 18:31
0
Komentarze: 0
Zbiór mechanik w RPG
Oto zbiór jak największej ilości mechanik, jakie znalazłem w erpegach. 

System Does Matter

29-08-2021 11:28
0
Komentarze: 0
System Does Matter
Postanowiłem objaśnić termin "System Does Matter" – a właściwie to słowo "system" – które zapewne do dziś wzbudza kontrowersje wśród erpegowców. Tutaj znajduje się mój krótki artykuł.  Prawda jest taka, że GURPSy, Cortexy, BRP i inne "systemy uniwersalne" to toolkity (uporządkowane zestawy narzędzi), a nie systemy. Prawda jest taka, że "System" powstaje na bieżąco na sesji przez grupę, formowany jest na jej praktyczne potrzeby.

Kanał meta - czyli metagaming

07-08-2021 10:52
1
Komentarze: 1
Kanał meta - czyli metagaming
Postanowiłem utworzyć nową definicję metagamingu w RPG, choćby po to, aby wrócić do właściwego jego znaczenia w teorii gier. Przede wszystkim: metagaming zawsze towarzyszy grom wszelakim, nie jest czymś "złym" czy "dobrym" sam w sobie. Co najważniejsze, erpegowe medium zakłada istnienie tzw. "kanału meta". Szczegóły przeczytacie tutaj. 

Agenda gracza i jego postaci.

17-07-2021 11:20
0
Komentarze: 0
Agenda gracza i jego postaci.
Popełniłem notkę objaśniającą zagadnienia "agend" od strony gracza na sesji RPG: agenda gracza, agenda postaci gracza. Co one znaczą, po co one są?

Czym jest railroading?

10-07-2021 14:36
0
Komentarze: 0
Czym jest railroading?
Popełniłem wpis objaśniający, czym jest zjawisko railroadingu. Zapewne o nim słyszeliście od dawna. Prawdopodobnie też to, jak różnie bywa rozumiany. Wprowadzam własne wytłumaczenie, opierając się na teorii z Big Model RPG. Nie tylko zgadzam się z tamtejszą definicją. Uważam, że uwypukla ona to, co łączy różne zjawiska, w których ktoś chociaż raz rzucił słowem „railroad”. Znajdziecie go tutaj. 

Gatekeeping – jak to naprawdę z nim jest?

26-06-2021 09:59
0
Komentarze: 0
Gatekeeping – jak to naprawdę z nim jest?
Nawiązałem polemikę z kimś z Facebooka, w sprawie gatekeepingu w erpegowym hobby. Oto rezultat: tekst, który wyjaśnia, w jaki sposób faktycznie utrudniać można dostęp do erpegowego medium. Dostęp, który domyślnie może każdy sobie (lub innym) utworzyć – to jest, sesję RPG. Jak to naprawdę jest z gatekeepingiem?

Klucze w RPG - co to jest?

12-06-2021 12:37
0
Komentarze: 0
Klucze w RPG - co to jest?
„Klucze” to jedno z tych narzędzi w regułach erpegów, o którym zapewne słyszeliście, tylko rzadko kiedy pod tą nazwą. „Klucze” wywodzą swoją nazwę z gry The Shadow of Yesterday (2004, Clinton R. Nixon) i służą one nagradzaniu graczy za pożądane sytuacje i zachowania. Angielska nazwa to „Keys”. Do dalszego ciągu omawiania przeze mnie mechanizmu Kluczy zapraszam tutaj. 

Questy osobiste w RPG

08-06-2021 17:50
0
Komentarze: 1
Questy osobiste w RPG
Pochyliłem się nad zagadnieniem "questów osobistych" w RPG: jak działają poszczególne gry, które zostały napisane w oparciu o cykl stawiania sobie misji, zadań czy dróg przygodowych (życiowych). Pod analizę wziąłem Ironsworn, Glitch oraz 7th Sea 2nd. Zapraszam.