Blog - RPG

Wyświetlono rezultaty 51-60 z 136.

9 patentów na czarną magię

07-07-2012 21:44
30
Komentarze: 23
W działach: rpg, Fanboj i Życie
Czarna magia jest bardzo, bardzo kanonicznym elementem konwencji fantasy oraz horroru. Trudno się temu dziwić: klisza ta jest starsza niż feudalizm i ma źródło w mitach i wierzeniach naszych przodków, którzy obawiali się różnego rodzaju magicznych wpływów. Nic więc dziwnego, że w wielu grach RPG czy książkach motyw ten powtarza się. Uczciwie mówiąc mam co do niej mieszane uczucia. Zacznę od negatywów. Otóż: w fikcji najczęściej istnieje bardzo poważne rozróżnienie między magią używaną do złych celów, a czarną. Intuicja ws...

Achtung – Panzer!

29-06-2012 21:39
10
Komentarze: 15
W działach: RPG, Savage Worlds, Historia
Achtung – Panzer!
  Wynalezienie silnika najpierw parowego, a później spalinowego zmieniło świat. Jednakże myśl ta przez długi czas nie przedostawała się do świadomości dowódców. Tak więc w przededniu I Wojny Światowej armie Europy dysponowały w zasadzie dwoma typami pojazdów: ciągnikami artyleryjskimi oraz samochodami pancernymi (służącymi wyłącznie do zwiadu). Przebieg kolejnych konfliktów zaświadczył jednak jasno, że siła mięśni nie tylko w przemyśle i transporcie, ale też i na polu walki zastąpiona siłą machin. Stało się tak dzięki wynalezieniu czołgów i inny...

Jeszcze raz o Wiedzy (umiejce)

22-06-2012 21:16
15
Komentarze: 42
W działach: RPG
Kilka tygodni temu opublikowana została niewielka notka (zakończona dużo większym flejmem o ile pamiętam) na temat Wiedzy w Legendzie 5 Kręgów oraz tego, dlaczego jest to badziewna umiejętność. Chciałbym pociągnąć temat. Otóż: uważam, że Wiedza nie tylko w L5K, ale w większości systemów RPG jest umiejętnością badziewną. Generalnie jestem w stanie wymyślić milion sytuacji, w których umiejętności typu Wiedza by się przydała. Wymyślenie do czego służy ta umiejętność, podobnie jak zbudowanie bohatera, którego moc opiera się właśnie na wiedzy nie jest trudne. W...

KB#32: Co fajnego daje nam technologia w RPG?

17-06-2012 22:26
13
Komentarze: 1
W działach: RPG
Kilka miesięcy temu opublikowałem wpis o różnicach między magią, technologią i psioniką (tą ostatnią umieściłem w nim troche od czapy). Generalnie miał on jeden cel: podkreślić różnice między tymi trzema dziedzinami. Wszystkie trzy wykorzystywane są bowiem najczęściej zamiennie. Psionika to najczęściej taka naukowo potwierdzona magia pod inną nazwą, często wykorzystująca zaklęcia i rytuały. Magia w wielu światach fantasy, zwłaszcza książkowych zastępuje technologię. Spowodowane jest to (błędnym) przekonaniem, że Fantasy musi toczyć się w średniowieczu, gdzie technika musi stać n...

Ja i Dzień Darmowych Gier Fabularnych 2012

15-06-2012 23:54
11
Komentarze: 7
W działach: Czas Waśni, RPG, Fanboj i Życie
Ja i Dzień Darmowych Gier Fabularnych 2012
 O czym warto wiedzieć, jutro (w zasadzie to prawie dziś), czyli 16 czerwca roku pańskiego 2012 odbywa się kolejna edycja Dnia Darmowych Gier Fabularnych. W poprzednich edycjach, zarówno w Polsce jak i na świecie można było ściągnąć wiele ciekawych produktów, wydanych zarówno przez profesjonalistów jak i amatorów. Prawdopodobnie tegoroczna edycja nie będzie gorsza. Więcej o DDGF2012 można znależć na GryFabularne.Blogspot.com Jako amator widzę ten dzień jako doskonałą okazję do wypromowania swoich prac, czyli przede wszystkim Czasu Waśni (40 do...

Opisy, opisy, ach te opisy...

08-06-2012 16:11
33
Komentarze: 16
W działach: RPG, Książki, Pisanina
Dziś zajmiemy się rzeczą dość istotną z punktu widzenia zarówno RPG jak i literatury, czyli opisami. Zajmiemy się nimi, bo Zegarmistrz kupił kiepską książkę, która ma zepsute opisy i musi odreagować. Może wyjdzie z tego coś dobrego, co pozwoli komuś prowadzić lepsze sesje albo zdobyć Zajdla... Co to jest Opis: Generalnie, o ile pamiętam lekcje języka polskiego w podstawówce mamy w literaturze trzy, główne środki wyrazu. Są to: - dialog - opowiadanie - i opis. Mieszają się one ze sobą na różne sposoby. Dialog służy do informowania o tym, co mówią p...

Wojskowość 4: Broń robiąca Buuuum!!!

01-06-2012 23:25
14
Komentarze: 12
W działach: RPG, Savage Worlds, Historia
Wojskowość 4: Broń robiąca Buuuum!!!
  Przechodzimy dziś do bardzo skomplikowanego tematu jakim jest broń potocznie zwana artyleryjską. Generalnie jest to typ broni, który ewoluował bardzo długo, przeobrażając się nie do poznania. Historia tego typu wyposażenia, nawet do dość pobieżnego opisania wymagałaby grubej książki. Niemniej jednak czasy już w miarę współczesne, czyli XIX wiek dzieliły artylerie na trzy typy. Były to więc: - Armaty: czyli działa przeznaczone do rażenia wroga ogniem na wprost, po płaskim torze. Armaty przeznaczone były głównie do zwalczania siły żywej, czyli piechoty atakującej...

KB#31: Dlaczego nie lubię broni historycznej?

25-05-2012 21:15
24
Komentarze: 54
W działach: Fanboj i Życie, RPG
Nie lubię broni historycznej. Dokładniej rzecz biorąc: nie wyobrażam sobie siebie grającego lub prowadzącego system historyczny lub udający historyczny, w rodzaju powiedzmy Dzikich Pól, Pendragona czy nawet (dość dalekiego od tematu) Monastyru. Bardzo lubię fantasy, nie miałbym nic przeciwko grze nawiązującej do historii w takim stopniu, w jakim robi to na przykład Legenda 5 Kręgów. Jednak gra w settingu historycznym to nie dla mnie. Powód jest bardzo prosty: Broń historyczna jest nudna! I mówi to gość, który potrafiłby godzinami dyskutować o przewagach...

Wojskowość 3: Organizacja Wojsk Współczesnych

12-05-2012 00:49
26
Komentarze: 4
W działach: RPG, Historia
To nie jest wpis karnawałowy, tylko kontynuacja cyklu. Generalnie trzeci odcinek chciałem poświęcić broni przeciwpancernej i wybuchowej, czwarty pojazdom lądowych, a piąty latającym. Wojny na morzu nie lubię, bo jest mokra, więc postanowiłem ją zignorować. Uznałem jednak, że lepiej będzie jeśli najpierw napiszę co nieco o funkcjonowaniu wojska jako takim. 1) Siły lądowe: Generalnie, w zależności od wyposażenia i roli na polu walki wojsko dzieli się na następne typy oddziałów: Piechota Zmotoryzowana: Czyli piechota poruszająca się na pojazdach zmotoryzowanych, jak transportery opancerzon...

Balans: co to jest i skąd się wzięło?

08-05-2012 16:54
24
Komentarze: 19
W działach: RPG
Tydzień lub dwa temu zrobił się szum wokół słowa balans. Jak zwykle w takich przypadkach część rozmówców zachowywała się, jakby nie do końca wiedziała, o czym mówi, jednak czuła wielką konieczność wypowiedzenia się (co generalnie jest właściwym sposobem wykorzystywania Internetu). Jako że wyczułem potencjał do flame i co za tym idzie wielu polecajek czuję potrzebę dolania oliwy do ognia... Znaczy się rzucenia nowego światła na problem. Mit główny: Balans znaczy, że wszyscy są równi: Zacznijmy od popularnego nieporozumienia, czyli przesądu głoszące...