Blog - ASL

Wyświetlono rezultaty 11-20 z 20.

Lądowe Lewiatany

20-03-2022 20:55
1
Komentarze: 25
W działach: ASL
Lądowe Lewiatany
Od rozpoczęcia wojny na Ukrainie nie miałem weny na granie w Advanced Squad Leader, co pewnie jest oczywiste. Sporo energii kosztowały mnie rozmyślania, dyskusje, aukcje charytatywne (tym akurat mógłbym poświęcić więcej czasu i $, ale to nie sprint a maraton, jak mówią, więc wrócę do tematu), wyjazdy… ale miałem akurat kilka wolnych wieczorów, więc zmusiłem się, i wróciłem do ASLa.   Dzisiaj i wczoraj zająłem się analizą scenariusza zatytułowanego Lądowe Lewiatany.  Cele strategiczne: Rosjanie: przerzucić 3 nieuszkodzone pojazdy bojowe za zachodnią granicę mapy. Ni...

Grasujące pumy

06-02-2022 08:43
1
Komentarze: 12
W działach: ASL
Grasujące pumy
Dzisiaj będzie o Grasującej pumie, a właściwie o czterech pumach, które miały nieszczęście na swej drodze spotkać pięć T-70. 28 czerwca 1944 stało się coś dziwnego. Przy wsi Lepel spotkały się dwa oddziały zwiadowcze: niemieckie opancerzone wozy bojowe Sd.Kfz. 234 i radzieckie lekkie czołgi T-70. Miały rozkazy nie wdawania się w walkę, jednak porywczość charakterów dowódców spowodowały, że odbyła się mała bitwa pancerna. Był to mój pierwszy scenariusz z wozami bojowymi, który przeszedłem w czasie 3 z 6 tur, z czego 2.5 tury przeszedłem w ramach samouczka dostępnego w sieci, ostatnią tur...

Mam nowego Przyjaciela

21-01-2022 21:57
0
Komentarze: 30
W działach: ASL
Przyszedł do mnie przyjaciel, choć go nie zapraszałem. Jest ze mną dopiero pierwszy dzień, trochę w robocie ze mną posiedział, potem obejrzeliśmy zawsze świetnego Predatora (z myślą, żeby zrobić z niego scenariusz do Advanced Squad Leader - notatki porobione, plan jest; teraz "tylko" znaleźć odpowiednią mapę/mapy, co może może być trudne, bo mam tylko front wschodni, wymyślić czy ofiary mają być oddziałem/pół-oddziałem czy może bohaterami, albo kombinacją, rozkminić jaką broń może mieć Predator - chyba jakiś odłamkowy, nie wiem czym mógłby być ten railgun, chyba jakimś dziwnym działe...

Szmery bajery, czyli ASL odcinek 7.5

19-11-2021 18:36
1
Komentarze: 4
W działach: ASL
Szmery bajery, czyli ASL odcinek 7.5
Poniżej krótka i niekompletna lista szmerów bayerów czyli niuansów, które nie są niuansami a miodnym mięsem wegetariańskim w grze Advanced Squad Leader. No dobra, może nie aż tak że są najważniejsze, ale chyba fajnie ubogacają rozgrywkę. Wiemy już jak wygląda tura, kto i kiedy może strzelać (dodam więcej przykładów w kolejnych notkach), teraz trochę o różnych dziwnych patentach, które mogą stać się na polu bitwy. Trening, trening i jeszcze raz trening! Zacznijmy od magicznego Experience Level Rating (ELR) na przykładzie Miłej 18 w Warszawie, gdzie w czasie powstania w getcie znale...

Du bist dran, czyli w końcu dlaczego ASL jest git, odcinek 6.5

29-10-2021 20:25
1
Komentarze: 3
W działach: ASL
Du bist dran, czyli w końcu dlaczego ASL jest git, odcinek 6.5
Tura. Podstawowa część gry, każda kolejna to często nowe nadzieje, odwrócone karty losu, kolejne sukcesy, porażki albo to i to. Niewątpliwie, jednym z ciekawszych mechanizmów które poznałem w różnych grach jest ten w Advanced Squad Leader. I być może dlatego ta gra jest taka fajna.  Na turę składają się fazy: Rally Phase - rozbite jednostki mogą spróbować wziąć się w garść, można też naprawić uszkodzone spluwy. Prep Fire Phase - czyli faza, w czasie której atakujący (A) możemy ostrzelać jednostki broniącego się (B). Jednostki, które strzelały, nie mogą się potem ruszyć, musimy więc...

Pierwsza krew

06-10-2021 18:37
1
Komentarze: 3
W działach: ASL
Pierwsza krew
Zimny, acz słoneczny i bezwietrzny poranek szóstego października 1942, Stalingrad. Dzień wcześniej Niemcom sprzyjało szczęście i prawie zdobyli zakład produkcji traktorów im. Dzierżyńskiego. Jednakże faszyści są strasznie osłabieni i zapadła decyzja o kontrofensywie czerwonoarmistów. Cele Czerwonoarmistów: zdobyć dwie budowle, nie tracąc własnych budynków (lub zyskując więcej o dwie więcej, niż tracąc). Ewentualnie wystrzelać wojska przeciwnika i mieć liczbę nie rozbitych jednostek w liczbie 3x większej niż przeciwnik.    Zaczęło się od chaosu - nieświadomy niebezpieczeństwa odd...

Na lewo patrz, czyli planszówkowy styl życia - odcinek 4.5.

02-10-2021 08:23
1
Komentarze: 10
W działach: ASL
Na lewo patrz, czyli planszówkowy styl życia - odcinek 4.5.
W poprzednich odcinkach dowiedzieliście się, jak kupić Advanced Squad Leader, jak poruszać się piechotą oraz jak prezentuje się gra. Pojawiły się też niezależne spin-offy. Tematów do przedstawienia jest sporo i mimo najszczerszych chęci pisania o wszystkim, dzisiaj będzie krótko i na temat (czego zaprzeczeniem jest niniejsze zdanie) - o widzeniu. Żeby w kogoś strzelić w Advanced Squad Leader, wypada go wcześniej widzieć. Oczywiste, nie? No i tutaj zaczyna się zabawa, bo różne elementy planszy zasłaniają jednostki. Do tego jednostki mogą być ukryte, a gdy są ukryte to i tak możn...

Lornetki w dłoń, czyli planszówkowy styl życia (Odc. 3)

25-08-2021 19:17
2
Komentarze: 8
W działach: ASL
Lornetki w dłoń, czyli planszówkowy styl życia (Odc. 3)
W licznych komentarzach (no dobra, w jednym) pytaliście, czy mógłbym pokazać jakieś zdjęcia zestawu do gry Advanced Squad Leader (ASL). Tak, mogę, zapraszam do mini-galerii.   W poprzednich odcinkach dowiedzieliśmy się jak kupić ASLa oraz jak poruszać się piechotą. Dzisiaj trochę poza kolejnością (miało być o widzeniu) kilka ujęć tej kilogry.                     I tu chyba niestety, ale pierwsza wada zestawu - obawiam się, że częste rozkładanie i składanie map może znacznie obniżyć ich żywnotność. ...

Naprzód marsz czyli planszówkowy styl życia (Odc. 2)

08-08-2021 07:41
1
Komentarze: 6
W działach: ASL
Naprzód marsz czyli planszówkowy styl życia (Odc. 2)
W ostatnim odcinku udało nam się zdobyć grę Advanced Squad Leader. Nie było to proste zadanie, ale jeśli dowódca oddziału polegnie na czymś tak prostym, nie ma najmniejszych szans na polu bitwy. Po przejrzeniu pierwszych stron podręcznika, choć pewnie wcześniej dowiedzieliśmy się tego z internetów, poznamy kilka podstawowych faktów (wśród ton informacji, które nas średnio będą interesować, bo wynikają z zaszłości historycznych). F1: grać będziemy na planszach z heksami F2: jeden żeton to około 5-10 żołnierzy F3: jedna tura gry odpowiada około 2 minutom F4: jeden heks to około 40 metrów ...

Planszowy styl życia – odcinek 1.

22-07-2021 19:38
2
Komentarze: 4
W działach: ASL
Planszowy styl życia – odcinek 1.
Fani gier planszowych niewątpliwie słyszeli o grach takich jak Grunwald 1410 czy Bzura 1939, gdzie na heksagonalnej planszy rozstawialiśmy kartoniki z postaciami i próbowaliśmy pokonać przeciwnika. Gry te miały kilka wad, długo się je rozstawiało, miały niezbyt proste zasady (zwłaszcza, że pojawiły się na rynku długo przed boomem na planszówki, tak więc ogólna wiedza i doświadczenie z grami planszowymi było w narodzie minimalne) i często długo się w nie grało, co w czasach Tysiąca, Monopolu/Euro Business (ja miałem Cosmic Business, który był gorzej wydany niż EuroBusiness, ale mi się klimat ba...