25-08-2014 16:32
RPG- Konkursy dla Graczy
W działach: rpg, konkursy, granie, prowadzenie, GRAMY!, Avangarda | Odsłony: 708W sierpniu na Awangardzie odbyła się kolejna, dziesiąta edycja konkursu dla graczy rpg- GRAMY!
(kilka słów o tym napisał na swoim blogu, organizator nimdil). Miałem przyjemność uczestniczyć w tym turnieju. (prawdopodobnie po raz ostatni jako gracz).
Z tej okazji naszło mnie również kilka refleksji na temat grania w tego typu konkursach.
Na początek krótka statystyka. Brałem udział w nastepujących konkursach:
- GRAMY! 2012 (Ava 2012)- doszedłem do półfinału, w którym po niesamowitej sesji w Lady Blackbird u Blanche dalej przeszedł tryumfator edycji Urko.
- ZjAviskowy gracz 2013 (ZjAva 2013)- po świetnej sesji L5K u Azarina, przeszedłem do finału, ale nie mogłem wziąć w nim udziału.
- Archipelag 2013 (Imladris 2013)- byłem MG w konkursie dla drużyn.
- GRAMY! Express 2014 (ZjAva 2014)- w finale kolejny raz wygrał Urko.
- GRAMY! 2014 (Ava 2014)- doszedłem do finału, ale zabrakło tego jednego kroku (co pokrzyżowało mój plan zdobycia trójkorony w tym roku :P ). Gratulacje dla fenomenalnej "figury Woskowej Tereni"- ZuZu!
W sumie rozegrałem na tych konkursach 10 sesji, z czego 2 zapamiętam jako zjawiskowe, 3 były słabe (IMO scenariusz/prowadzenie niedopasowane do specyfiki konkursu), pozostałe były co najmniej dobre.
Co zaobserwowałem:
- Najniebezpieczniejszymi przeciwnikami są gracze, którzy mają (podejrzewam, że wrodzoną, wynikająca z osobowości) umiejętność udzielania się, wchodzenia w sesję i przykuwania uwagi MG i innych graczy. Jeżeli do tego są dobrymi graczami to nie da się wygrać z nimi grzeczną, zwykła grą- trzeba walczyć o swój czas antenowy i wyraziste zaznaczenie swojej postaci w grze. Wyjątek od reguły: powstanie idealnej synergii między grającymi i stworzenie niesamowitej sesji (szansa wystąpienia 20%).
- Niewielu graczy gra pod drużynę. Zdecydowanie za mało jest prób omawiania problemów na forum drużyny, wspólnego tworzenia, przekazywania kompetencji, angażowania innych postaci w zdarzenia.
- Szkoda, że zdarzają się przypadki słabo poprowadzonych sesji- wiadomo czasem sesja nie wychodzi (rzecz ludzka), ale zdarzają się przypadki nieodpowiedniego podejścia do specyfiki konkursu. a) dobór scenariusza b) dobór postaci c) prowadzenie w sposób taki by gracze mogli faktycznie pograć i pokazać swoje umiejętności.
Konkretne przykłady:
- próba poprowadzenia gotowego scenariusza (mdz.innymi za długiego), który nie sprawdził się w warunkach konwentowych i brak elastyczności ze strony MG w czasie sesji;
- gracze mieli swobodę doboru postaci, ale ramy przygody były na tyle ograniczone, że wszystkie mogły mieć tylko jedną tą samą motywację, a nie każda pasował równie dobrze do warunków przygody (może sytuacja inaczej by wyglądała gdyby udzielić graczom nieco więcej informacji o czym będzie gra lub pogadać o settingu);
- MG prowadzi w sposób bardzo ofensywny, prowadzącocentryczny lub przygoda jest scenariuszocentryczna. Sesja staje się mega męcząca bo trzeba walczyć o to aby móc coś zagrać poza zwykła deklaracją- mniej zdeterminowani lub bardziej nieśmiali gracze wyłączają się z sesji, a ci, którym się chce tracą punkty żywotności.
Jeśli coś mi jeszcze przyjdzie do głowy to dopiszę.
13
Notka polecana przez: Beamhit, dzemeuksis, Ifryt, JaXa, Karczmarz, Kuzz, MEaDEA, nimdil, Petra Bootmann, Repek, Sethariel, Szponer, von Mansfeld
Poleć innym tę notkę