) potrzebowałem linka do definicji "..." />
string(15) ""
» Blog » Teoria gier
03-07-2006 20:50

Teoria gier

W działach: Wakacje | Odsłony: 3

Przy wpisywaniu do bazy danych w dziale Film pozycji "Doktor Strangelove" (swoją drogą, kto oprócz mnie go zna / oglądał? :>) potrzebowałem linka do definicji "Teorii gier". Zacząłem skakać po wikipediowych linkach i trafiłem na kilka bardzo, hm, weirdo artykułów. W ogóle, cała teoria gier jest dość skomplikowana, jak większość twierdzeń filozoficzno - matematycznych, ale szczególnie jeden artykuł przypadł mi do gustu i wzbudził moją ciekawość. Zgodnie z prawami Wikipedii zamieszczam go tutaj, zaznaczając, że pochodzi z tej właśnie skarbnicy wiedzy wszelakiej. Link

Paradoks dziadka brzmi następująco: jeśli podróże w czasie są możliwe, to co się stanie, jeśli podczas takiej podróży zabijemy własnego dziadka, zanim zostanie poczęty nasz ojciec? Wtedy nasze istnienie stanie się niemożliwe.

Istnieje kilka możliwych rozwiązań tego paradoksu:

* Podróże w czasie są niemożliwe.
* W każdej chwili powstaje nieskończenie wiele alternatywnych Wszechświatów, zależnie od wydarzeń, jakie będą miały miejsce, więc zabicie dziadka spowoduje jedynie to, że będziemy się poruszać we Wszechświecie, w którym nigdy się nie narodzimy (co nie wyklucza jednak, że w innym Wszechświecie się narodziliśmy).
* Podczas podróży w czasie nie mamy wolnej woli i nie możemy popełniać czynów, które mogą zmieniać przyszłość.
* Świat oglądany podczas podróży w czasie jest jedynie możliwy do obserwacji, nie możemy na niego wpływać.
* Nie można się cofać przed moment, w którym powstaje możliwość podróży w czasie. Jeżeli tak, to albo nie mogę się cofnąć, aby zabić swojego dziadka (bo gdy mnie nie było, nie było jeszcze podróży w czasie), albo mogę, ale wtedy wszystko co zrobię ma już swoje efekty tu i teraz. Wówczas cofając się w czasie, nie jestem w stanie zrobić nic, co zmieniłoby stan, jaki już znam "z przyszłości". Innymi słowy, zmiany w przeszłości (jakich chcę dokonać) tak naprawdę zostały już dokonane, bo ktoś się już cofnął i ich dokonał (i tym kimś byłem właśnie ja). Dlatego nie mogę zabić swojego dziadka, bo musiałbym się cofnąć ze świata, w którym mój ojciec się nie urodził, a to logicznie niemożliwe.

Reasumując: nie można nic pewnego stwierdzić o podróżach w czasie, dopóki ktoś nie zbuduje wehikułu czasu.

Motyla noga, i nie można było tego wniosku wklepać od razu? Ameryki nie odkryliśmy stwierdzając, że "nie można nic pewnego stwierdzić o podróżach w czasie, dopóki ktoś nie zbuduje wehikułu czasu". Ogólnie cała teoria gier jest pełna logicznych, dostępnych dla przeciętnie sprytnego licealisty wniosków ubranych w mądralistyczne słowa ;).

Idę, bo mój własny wnuk skrada się do mnie z nożem. Zaraz mu powiem, że i tak nic mi nie może zrobić, bo to jest paradoks dziadka i w ogóle.
0
Nikt jeszcze nie poleca tej notki.
Poleć innym tę notkę

Komentarze


644

Użytkownik niezarejestrowany
    Dr. Strangelove
Ocena:
0
Hehe - świetny film :)
03-07-2006 21:59
Ezechiel
    Heh
Ocena:
0
1. Dr Strangelove jest super! Jeden z moich ulubionych filmów Cubricka.

2. Paradoks dziadka nie ma wiele wspólnego z teorią gier. Jego geneza tkwi w ogólnej teorii względności i nie ogranicza się do wymienionych przez Ciebie trywialnych rozwiązań.

Paradoks dziadka leży znacznie bliżej paradoksu bliźniąt niż metody Monte Carlo. Już prędzej "paradoks więźnia".

3. Teoria gier zajmuje się ustalaniem strategii wygrywających dane sytuacje jak i matematyką aktuarialną. Wikipedia nie wyczerpuje tematu, a wręcz go spłyca. Polecam poczytanie o strategiach wygrywających w grach losowych o sumie zerowej. Gwarantuję ból głowy ;-)

03-07-2006 22:10
Qball
   
Ocena:
0
Coś z zupełnie innej beczki. Jak chcesz dobrą literaturę o podróżach w czasie ( oczywiście fikcja) to polecam "Prądy czasu" Silverberga. "Korona Ogotaia" z serii komiksów Thorgal też jest świetna.
03-07-2006 22:49
TOR
    Kopiowanie z Wikipedii
Ocena:
0
To ja pozrzędzę...

Może wyda ci się to dziwne, ale kopiując tekst z Wikipedii wcale nie trzeba pisać, że kopiuje się z Wikipedii (chociaż można). Trzeba natomiast podać przynajmniej 5 głównych autorów danego hasła (łatwiej jest podać wszystkich) oraz zaznaczyć, że tekst jest dostępny na licencji GFDL. Więcej w poradniku starlifta (przy którym trochę pomogłem ;)).

W razie wątpliwości i pytań chętnie wszystko wytłumczę przy najbliższym spotkaniu (Druga Era? Poznańskie spotkania wikipedystów? Poznańskie spotkanie polterowe? :)).
03-07-2006 23:24
Urko
   
Ocena:
0
Tak, wiem, że paradoks dziadka ma niewiele wspólnego z teorią gier, ale przeglądajac artykuły z zakresu tego zagadnienia, trafiłem na link do paradoksu dziadka ;).
A że teoria gier na Wiki jest trochę spłycona, też zauważyłem. Doktor Strangelove pokazuje ją w o wiele przystępniejszym świetle ;).

Qball - mnie przypadła do gustu teoria podróżowania w czasie z książki "Filmowy wehikuł czasu" Harrisona. Może dlatego, że jest dość prosta i w opatrzona gustownym rysunkiem wyjaśniającym wszystkie zawiłości ;).

Co do kopiowania z Wikipedii - ok, dzięki za uszczególnienie ;). Jak wrócę do domu poprawię. BTW spotkać w Poznaniu - byłoby łatwiej, gdybym tam mieszkał, ale jak się trafi okazja, why not? ;)
04-07-2006 11:42

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.