» Blog » Quentin: Macki są w porządku, czyli graj kolażem
27-08-2013 23:59

Quentin: Macki są w porządku, czyli graj kolażem

W działach: RPG, Quentin | Odsłony: 313

Dalej czytam scenariusze na tegoroczną edycję Quentina. Dziś wrażenia z kolejnego finalisty, Macki są w porządku Łukasza Fedorowicza - scenariusza do Eclipse Phase. Jak poprzednio, spoilery będą straszliwe.

***

Wczoraj Orbital Psycho czytałem na świeżo, jako pierwszy scenariusz-finalistę Quentina w tym roku. Macki są w porządku czytam jako drugie - i nie sposób uniknąć porównań, wpływu tego, co znalazłem w Orbitalu, na to, co znajduję w Mackach. Przypuszczam, że nawet porównywalnie dobrej przygodzie trudno byłoby przebić bardzo pozytywne wrażenie pierwszego scenariusza - właśnie dlatego, że był pierwszy.

Biedni jurorzy.

***

Orbital napełniał mnie podziwem dla autora, który napisał przygodę, której zupełnie nie potrafiłbym stworzyć. Macki za to wydają się do ogarnięcia - prosta, przejrzysta konstrukcja, w której widać poszczególne wątki, wyzwania i dylematy, zawarte w kolejnych pomieszczeniach Stacji Leng. Problemy stojące przed graczami są zaprezentowane prosto i bez ogródek: czy BG zabiją niewinnego, żeby zdobyć zaufanie Złej Załogi Stacji? Czy BG zaryzykują poczytalność, łącząc się psychicznie z Ośmiornicą-Kapłanem, by zyskać jego zaufanie? Czy pomogą uwięzionej żonie Naukowca-Demiurga? Jak pokonają roboty bojowe? Wyzwania są różnorodne, wymagają podejmowania wyborów i uzależniają dużo od graczy. Od wyzwania do wyzwania, od wyboru do wyboru - to prosty, i, mam wrażenie, solidny schemat, łatwy do wykorzystania we własnych scenariuszach.

Orbital cały czas opisywał przestrzeń kosmiczną - atmosferę obecnych misji załogowych w kosmos, pogranicze podziwu, obcości, profesjonalizmu i prowizorki. Macki są w porządku niby też dzieją się w kosmosie, ale konwencja jest już inna - to pełną parą SF, z wszechobecną nanotechnologią, hakowaniem mózgów, cyborgizacjami, modyfikacjami genetycznymi, egzotycznymi materiałami. Ze światem, który dzięki technologii staje się coraz mniej realny, coraz bardziej symboliczny - korytarze stacji kosmicznej zdają się przypominać wnętrze żywej istoty. Po dwóch pierwszych scenariuszach z Quentina rozumiem, co jest super w przygodach science fiction. Chciałbym zobaczyć tak dobrze wykorzystaną moją ulubioną konwencję fantasy*.

Macki są w porządku to solidnie skonstruowany dungeon crawl (znowu!). Jest napięcie (szwankujący reaktor i nadlatujący szwadron śmierci), jest tajemnica (dlaczego ośmiornice zaczęły czcić Cthulhu?), są wybory, jest planowanie działań (jak przekonać do siebie wrogie frakcje?), jest wreszcie mapa (piękna!). Tylko że czytanie scenariusza nie budzi takich emocji, jak czytanie Orbitala. Być może to przez to, że Orbitala przeczytałem pierwszego, albo przez styl, w jakim napisane są Macki: jedno i drugie nie będzie mieć żadnego wpływu na grę. Może jednak powody są inne.

Macki, mam wrażenie, są zrobione jak kolaż. Jest do nich wrzucone mnóstwo pomysłów, które są nośne, fajne, intrygujące (od zakochanej w bohaterach idealistycznej ekolożki po kapłana, który twierdzi, trafnie zresztą, że BG tak naprawdę istnieją wyłącznie w fikcji). Problem w tym, że te pomysły nie pasują do siebie. Dlaczego akurat inteligentne ośmiornice? Dlaczego Lovecraft w opowieści o wyzwalaniu niewolników? Dlaczego kapłan kwestionuje istnienie bohaterów, i co z tego wynika? Dlaczego Cthulhu, a nie na przykład Chrystus? Albo Budda, skoro już chodzi o postrzeganie świata jako iluzji? Jak wątki osobiste: miłość, makiawelizm i wina czy dążenie do rewolucji, mają się do reszty opowieści? Być może na sesji gracze i MG, mający pod dostatkiem przypadkowych wątków, wytworzą z nich spójną, emocjonującą całość. A być może spójność nie jest tak istotna - próżno szukać spójności w wielu z moich najlepszych sesji. Tak czy tak, Macki po przeczytaniu jednak nie porywają. To nie jest scenariusz, który mówi mi "zagraj we mnie".

***

Gadanie o strukturze i spójności na bok. Jest parę rzeczy, które w Mackach uważam za wyraźne wady - dlaczego właściwie nie da się powstrzymać ośmiornicy-kapłana przed puszczeniem w eter Ewangelii Cthulhu? (chyba że się da, ale z tekstu przygody trudno to wyczytać). Dlaczego nie ma nigdzie statystyk szwadronów śmierci? Dlaczego Naukowiec-Demiurg trzyma tajne hasło podkreślone w książce jak jakiś sztampowy Zły Władca, a nie jak Postczłowiek z cybernetycznej przyszłości? Tych wad nie jest jednak dużo, a obok nich znajdzie się też parę wyraźnych zalet: zalecane przejście przygody bez zabijania kogokolwiek, opis odgrywania ośmiornic, z obcością, która nie zmienia się w groteskę czy karykaturę, czy krwawa, obrzydliwa, bardzo mocna przemiana Żony Naukowca-Demiurga. To solidny scenariusz, wedle wszelkiego prawdopodobieństwa zapowiadający bardzo dobrą sesję - ale jednak to nie przygoda, po przeczytaniu której mówię "wow".

___________

*No dobra, pewnie widziałem trochę dobrze wykorzystanych konwencji fantasy (pierwszy przykład z brzegu: Water World Kaduceusza) - ale takich przygód nigdy za wiele!

Komentarze


Aesandill
   
Ocena:
0
Ciekawe recki piszesz Squidzie. Mysłe że sam fakt że tekst orbitala sam z siebie jest ciekawszy nie koniecznie daje efekt ciekawszej sesji. Bo to co ciekawe w orbitalu to nieinteratywne tło. W mackach wszystko co fajne jest dla Graczy i tu widze przewagę.
Za to sama wizja jest dla mnie jakaś taka, faktycznie mało przekonująca.
Mimo to, składa się w świetną sesje pełną wyborów, frakcji oraz różnych podejść. To smakowite.

Doceniam macki za perfekcyjne zgranie elementów, świetne rozpisanie i bardzo dobrze skonstruowaną fabułe. A co najważniejsze - bez jakis dużych wad (a drobnica to drobnica, nie warte uwagi)

Sam klimat sesji to jednak sprawa gustu i ciężko ocenić scenariusz gorzej po nie lubi się pretekstowych SF.

WWŚ też jest dangeon crawlem ;). 

Pozdrawiam
Aes

PS
W zeszłym roku ten sam Autor napisał bardzo niedocenioną a świetną prace ociekającą klimatem. Też do Eclips'a. Warto zerknąc by chocby zerknąc.
28-08-2013 09:56
Karczmarz
    Hmmm
Ocena:
+2
Mam bardzo podobne przemyslenia po tym tekscie. Ba, Aes napisal w poprzedniej dyskusji ze Macki maja zalety Orbitala ale nie maja jego wad - ja sie pytam WUT? Cos Aes wyplynal na glebokie wody fantazji... nie no zart, ma prawo uwazac Macki za lepszy tekst, choc moim zdaniem styl w jakim napisany jest Orbital, jego przejrzystosc, czytelnosc, komunikatywnosc i systematycznosc bije Macki jak malego uczniaka.

Jesli Squid pisales ze Orbital ciezko by ci sie prowadzilo bez znajomosci Neuro to co powiesz o tej pracy bez znajomosci Eclipse Phase? Ja tego systemu na oczy nie widzialem i powiem szczerze, czytanie Macek w wielu momentach sprawialo mi bol, wlasnie przez to ze co chwila musialem sie zastanawiac 'co ja czytam' :P To nie jest pod zadnym pozorem wada! Ot spostrzezenie.
Drazni za to juz powazniej wlasnie ta kolazowosc, wiele roznych motywow nie do konca wzmacniajacych sie. Niby fajnie, z perspektywy gracza napewno bym sie dobrze bawil grajac w ta sesje, bo jest co robic, jest duzo momentow gdzie trzeba podejmowac akcje, decydowac, dzialac etc. Jest zagrozenie, jest z kim walczyc! Generalnie akcji jest bardzo duzo (starczylo by pewnie na ze 2 przygody :P), jest roznorodna przez co z pewnoscia dostarczy sporo frajdy. Niestety ja sie troszke gubilem w tym tekscie. Moze glupi jestem, bo praca de facto jest dosc krotka, ale moim zdaniem daloby sie to spisac bardziej przejrzyscie. W pewnych momentach tekst mowi co sie dzieje, aby pare linijek/akapitow/stron dalej napisac ze to co bylo wczesniej wcale nie musialo sie wydarzyc.. skoro nie musialo to autor mogl ubrac to inaczej w slowa i inaczej rozlozyc. Czysta semantyka, bo tresc moglaby zostac bez zmian. Ogolnie w tekscie pojawia sie na moje oko ciut za duzo rzeczy ktore dzieja sie i juz (np. zainfekowana zona bierze cos z sejfu i juz - tekst nie mowi ze mozna jej przeszkodzic, albo Shar jesli zechce wyslac komunikat to wysyla i juz... jest troche takich momentow - na ktore pewnie normalnie nie zwrocilbym uwagi gdyby nie moj buntujacy sie "wewnetrzny gracz" mowiacy mi "ej.. ale ja bym zareagowal wczesniej!").

Bohaterowie - niby maja swoje indywidualne cele ale szczerze mowiac dla mnie mogliby ich w ogole nie miec. Nie widze tutaj jakiejs wielkiej wartosci dodanej w porownaniu z bohaterami Orbitala, ktorzy celow nie mieli. Motywy indywidualne zdaja sie wcisniete ciut na sile moim zdaniem.

No dobra, ale starczy hejtu bo scenariusz sam w sobie jest dobry. Ma duzo hintow mechanicznych (tzn zakladam ze mechanika jest dobrze rozpisana, bo nie znam EP), ma fajny opis okto, naprawde duzo, ciekawej, roznorodnej akcji, fabula nie jest przekombinowana, kazdy spokojnie ja ogarnie, nie zgubi sie, bo cele sa dosc klarownie postawione co jest de facto spora zaleta, ma ciekawy final, ktory dobrze rozegrany wyzwoli sporo emocji przy podejmowaniu decyzji. Zabraklo mi jednak tego czegos, tej wyjatkowosci, magii.. tego Squidowego 'wow'. Zabraklo takze moim zdaniem troche klimatu, dokladniejszego opisu pewnych miejsc/zachowan... byc moze fanowi EP latwo jest wyobrazic sobie co de facto sie ma dziac w danej scenie, ale mi bylo ciezko i dodatkowy opis sporo by pomogl wczuc sie w nastroj.

Mam wrazenie ze jakby zabrac klimat, spojnosc, logike i dopracowanie Orbitala i polaczyc z akcja, wyborami i napieciem Macek wyszla by prawdziwa bomba.
28-08-2013 10:17
Aesandill
   
Ocena:
0
@ Karczmarz
. Ba, Aes napisal w poprzedniej dyskusji ze Macki maja zalety Orbitala ale nie maja jego wad - ja sie pytam WUT? Cos Aes wyplynal na glebokie wody fantazji... nie no zart,


Moja/Twoja odpowiedź z Twojego tekstu.
Mam wrazenie ze jakby zabrac klimat, spojnosc, logike i dopracowanie Orbitala i polaczyc z akcja, wyborami i napieciem Macek wyszla by prawdziwa bomba.


Tyle że dla mnie wybory, akcja i napięcie to sprawy ważniejsze dla scenariusza. Nie obchodzi mnie ze scenariusz jest klimatyczny jeśli Gracze będą się nudzić. Mi też podoba się klimat orbitala i nie podoba mecek. No i ma to mniejszy wpływ na ocene niż chocby wybory dla Graczy. 

Wole może mniej klimatyczne scenariusze, a takie w któtym Gracze pograją i będą mieli pełną napiecia akcje niż interaktywne opowiadania.

A co do spójności - moim zdaniem macki napisane są lepiej. Z tym że mają więcej frakcji, więcej akcji, więcej wyborów i więcej wątków. Wiadomo że orbital wygląda przejrzyście, ale jego wątki da się streścić w dwóch zdaniach.
Na orbitalu szalenie próbuje uderzyć stacją w molocha, programuje androida by powstrzymać BG. Bg uciekają przed androidem i prubiją się dowiedzieć o co chodzi.
napisal w poprzedniej dyskusji ze Macki maja zalety Orbitala ale nie maja jego wad 

Co mają lepsze macki:
Bohaterowie
Akcje
Napiecie

Co ma lepszy orbital:
Klimat

Pozdrawiam
Aes
28-08-2013 10:31
Karczmarz
    Hmmm
Ocena:
+2
@Aes

Nie no zgoda :) Po prostu czepnelem sie slowek jakoby Macki mialy zalety Orbitala (w tym klimat, dopracowanie tekstu etc.), a nie mialy wad - a tym czasem moim zdaniem tych zalet nie maja (maja inne zalety! :P). Ot takie tam czepialstwo wrodzone.

W sumie to masz racje, tez wyzej cenie atrakcyjnosc od strony gracza i to czy sie gracz bedzie dobrze bawil i w sumie Macki pod tym wzgledem wygrywaja znaczaco. Wspolczuje sedziom ciezkich wyborow i ciesze sie ze sam nie musze wybierac zwyciezcy

EDIT:
@Aes
A co do spójności - moim zdaniem macki napisane są lepiej.
 

Moim zdaniem Macki jako tekst, napisane sa duzo gorzej, mniej przejrzyscie, ciut bardziej chaotycznie i maja wiecej literowek i gryzacych zwrotow. Choc, masz racje to w sumie detale i moze ciut za bardzo mnie urzakly/zafascynowaly w Orbitalu
28-08-2013 10:40
Aesandill
   
Ocena:
0
@ Karczmarz
Uff, ciesze się że udało się jakos dogadać kto co myśli.

Faktycznie jeśli napisałem że macki mają wszystkie zalety orbitala, to zwyczajnie przesadziłem,

----
Tak swoja drogą. Orbital też ma swoje wady-drobnostki, o których nie wspomiam tutaj.
Jesli policzyć wg. dat urodzin BG i BN w orbitalu, to bohaterowie powinni mieć średnio po 85 lat w momencie rozpoaczęcia akcji. Uznając że (to czego Autor nie napisał) hibernatory spowalniaja starzenie (do zera) to i tak maja coś koło 65-70 lat. To sporo jak na sprawę o której się nie wspomina.
Zreszta w kwestionariuszu pada pytanie o rodzine. Coś w stylu "jak mysłisz jak się ma po wojnie". Raczej marnie skoro mają od 50 do 100 lat i są w postapokalpsie.
----

Pozdrawiam
Aes
28-08-2013 10:44
~Horn

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Oj, @Aes, Aes, widzę, że nie odpuszczasz w swojej agitacji;) Żywię cichą nadzieję, że dyskusje kapituły Quentina nie wyglądają w ten sposób, bo z takim "adwokatem" nie miałbym szans:P
Uznając że (to czego Autor nie napisał) hibernatory spowalniaja starzenie (do zera) to i tak maja coś koło 65-70 lat. To sporo jak na sprawę o której się nie wspomina.

Najstarszy jest Ishimura i ma bodajże 60 lat. A komory stazy działają tak samo, jak te kanoniczne, które umożliwiają granie Hibernatusem "zamrożonym" jeszcze przed wojną a wybudzonym sporo po niej.
Pytanie o rodzinę specjalnie zaczyna się od "Jak myślisz..." - Postać nie może tego wiedzieć, ale może żywić pewną nadzieję, która to z kolei powinna mieć wpływ na jej decyzje co do zniszczenia Orbitala/ucieczki na Ziemię.
A co do spójności - moim zdaniem macki napisane są lepiej. Z tym że mają więcej frakcji, więcej akcji, więcej wyborów i więcej wątków. Wiadomo że orbital wygląda przejrzyście, ale jego wątki da się streścić w dwóch zdaniach.

Zupełnie pomijasz kwestię narzuconych settingiem ograniczeń. Miałem do dyspozycji raptem kilku BNów (domysły narratora w podręczniku NS1,5 wspominają o 5 członkach załogi, więc każdy kolejny był pewnym odstępstwem od kanonu, którego najchętniej w ogóle bym nie naruszał) i chyba nieco ponad tysiąc metrów sześciennych stacji, bo w mojej wizji Orbital to wciąż tylko trochę większa ISS. Oczywistym jest więc, że pod względem ilości poszczególnych elementów jestem do tyłu.
Naturalnie tak sztywne ramy przyjąłem świadomie i dobrowolnie, mając nadzieję jakoś wybrnąć. Sądząc po dotychczasowych opiniach, chyba nie wyszło to najgorzej.
Wole może mniej klimatyczne scenariusze, a takie w któtym Gracze pograją i będą mieli pełną napiecia akcje niż interaktywne opowiadania.

Wybacz przytyk, być może to dość niskie z mojej strony, ale bawi mnie, że takie rzeczy mówi autor Tożsamości;)

@Squid i Macki
Najmocniej przepraszam, że znowu tyle tu o Orbitalu, podczas gdy jest to notka o Mackach będących w Porządku:)
Co do samego scenariusza - jest świetny. Po lekturze minę miałem nietęgą, bo rzeczywiście porównania z OP są na miejscu i w wielu miejscach scenariusz wypada IMO lepiej od mojego. Dopiero opinia Eliasha humor mi poprawiła, ale co ma być to będzie. Zobaczymy. Jeżeli jednak miałbym wskazywać swojego faworyta, są nim właśnie Macki. To naprawdę bardzo dobrze skonstruowany, dynamiczny (a statyczność to największa słabość "podgatunku") i interesujący dungeon crawl.
Nie pasuje mi jedynie motyw Chthulu, ale to tylko kwestia subiektywnych preferencji, i obecność pregenerowanych bohaterów, którą odczytuję jako zagranie "pod publiczkę" (czy raczej pod kapitułę), bo scenariusz mógłby się w sumie spokojnie bez nich obejść.
28-08-2013 13:01
Aesandill
   
Ocena:
0
@ ~Horn
Spoko, tu było o mackach w porównaniu do orbitalu. 
Napisałem tylko o tym że wcale nie jest tak ze ustrzegłeś się drobnych błędów, a mackowicz nie. A była w tekście sugestia że Macki mają drobne potknięcia.
Chocby niepewny wiek bohaterów. Czy mają 50 czy 60 czy 70 to nie ma tak wielkiego znaczenia, jak to ze ogólnie śa w dość niemłodym wieku, a o tym nie wspominasz.
W oficalnych materiaałach nie ma nic o tym jak mocno powstrzymuje starzeniu hibernator.
Więc wspomnienie o wieku i o tym że cąłkowicie wstrzymuje warta jest umieszczenia.
Ale to jak pisałe, drobnostka.
Oj, @Aes, Aes, widzę, że nie odpuszczasz w swojej agitacji;) Żywię cichą nadzieję, że dyskusje kapituły Quentina nie wyglądają w ten sposób, bo z takim "adwokatem" nie miałbym szans:P


Co do dyskusjo Quentinowej to akurat niewiele tam pisałem o Twoim scenariuszu. Prawie wszystko znajdziesz w moim komentarzu, ale to po Polconie.
Aha, nie agituje. Szczególnie że ja swoją opinie wysłałem piątego i od tej pory nic się nie zmieniło. Decyzja o zwycięscy (nie znana mi) jest już dawno, teraz tylko sobie dyskutujemy.

A w owej dyskusji nie agituje (brzydkie słowo), a robie raczej za adwokata diabła. Jak by ktoś wychwalał Macki, też wymienił bym ich wady. Po prostu staram się dać jakiś kontrapunkt i pokazać każdy scenariusz z wielu stron.
Wybacz przytyk, być może to dość niskie z mojej strony, ale bawi mnie, że takie rzeczy mówi autor Tożsamości;)

Spoko, nie rusza mnie. Tożsamość nie jest interaktywny opowiadaniem więc luz. Tożsamość jest... uwaga... o tożsamości bohaterów. To zupełnie inne miejsce akcji. Akcja dzieje się między nimi. Każdy ma mocne motywy i wiele wyborów. Głownie takich typu "kim jestem" oraz "kim są pozostali" i "jak mam to potraktować" + "co z tego wynika" oraz "jakie mniejsze zło wybrać". Oczywiscie można zagrać Tożsamośc jako pretekstowego dangeon crawla. Też tak prowadziłem. Wtedy nie ma w niej wyborów. Jest fajna sieczka w klimaciarkim otoczeniu.
A że jest klymaciarstwem w kazdej wersji. Cóż. Jest. 
Ale nie oceniam tutaj własnego scenariusza jako wzoru postępowania. Nie jest tak że uważam TŻ. za ideał. 
Jest nawet o dziwo podobne do Orbitala.
Zresztą napisałem też sanboxowe "zabij mutanta" i zarządzające zasobami "la Revolution"

Pozdrawiam

PS
To faktycznie zabawne :D
 
28-08-2013 15:13
~Horn

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
+1
@Aes
A w owej dyskusji nie agituje (brzydkie słowo), a robie raczej za adwokata diabła. Jak by ktoś wychwalał Macki, też wymienił bym ich wady. Po prostu staram się dać jakiś kontrapunkt i pokazać każdy scenariusz z wielu stron.

OK, brzmi fair. Zresztą, podobno to tylko zabawa;) Także pokój i byle do Polconu.

Również pozdrawiam!
28-08-2013 16:17
Aesandill
   
Ocena:
0
@ ~Horn
Jaka zabawa, każdy scenariusz to kilkadziesiąt roboczogodzin. Tu trwa walka o swoją pracę ;)
Pokój :D i do zobaczenia
28-08-2013 16:22
~louis vuitton outlet

Użytkownik niezarejestrowany
    http://www.awtinting.com.au/product.html
Ocena:
0
Louis Vuitton Australia Electric outlet Louis Vuitton Maintain for the job an individual can have got applying big ticket go shoppingFake Louis Vuitton Handbags 
where by can you switch any time your mates now have seating room Louis Vuitton Bags for sale  for just about any spear they received market outs when you experienced a new Louis vuitton outlet  possiblity to take delivery of your own property? you try and possess just one through the tipster marriage ceremony Louis Vuitton Bags Outlet , however which includes exploring store louis vuitton documented on your current away from-possibility which you Louis Vuitton Outlet  locate a think which will woncapital to swindle you actually as well as, if you go bad, what exactly’s more Louis Vuitton Sale , it provides traveling house on your own while your mates leverage the affair. which in turn don't execute in the least. you ought to absolutely  Louis Vuitton Outlet Sale currently have the quote ahead of making together with increased monetary value look. the group Louis Vuitton Factory Outlet  methods up price ranges associated with lottery seat tickets for all sorts of situations by about-line  Louis vuitton purses distributors of which market lotto seat tickets pertaining to fans which dontestosterone ranges 
louis vuitton handbags australia  would like or perhaps have to have all of them. that design and style signifies that Louis Vuitton handbags  any individual integrated is victorious : your sellers receive cash back, the shoppers manage to visit the Louis vuitton for sale  certain concert inside costs somewhat right smart taken from face worthy of as well as the Louis vuitton bags outlet  dealership includes a smaller melt off because of its intermediary corporations. this company store louis vuitton databases  Authentic lv Outlet hundreds of circumstances having its web page, through funny as a way to physical activities together with medicine louis vuitton authentic  that can help musicals.thrust(); as well as 3 brit prizes regarding the best work force’utes solo louis vuitton bags sale performing artist and as well united kingdom islands breakthrough discovery work nether authentic louis vuitton outlet  his / her / her gear, itazines somewhat pretty sure which in turn ed sheeran is here around the globe Louis Vuitton Handbags Outlet  degree. simply just 21 years old along with gigging because he discount lv bags  as well as she gets also been xviii, this kind of vocalizer-songwriter offers acquired Michael Kors Outlet  essential as well as expert brings about mention of the Michael Kors Canada  his first record, +, that is unveiled in 2010. possessing accumulated Louis Vuitton Outlet  a following which has a amount of independently developed LV Online  pose plus training videos on youtube, their reputation has been proved with the relieve the actual running, Cheap jordans “the actual the team”, which in turn has become 2011ohydrates wall plug louis vuitton Cheap Jordans online  highest-merchandising as well as setting up very first audio. though a Louis vuitton canada  help situation approximately exceptional Louis Vuitton canada  snow skiing circumstances patrols everyone adventure is definitely long term, fans Michael Kors Canada can get impotence problems sheeran ticketsfor his or her illustrates MK bags Outlet  in britain within the slide months.
Louis vuitton canada Louis Vuitton Malaysia not much forms put on’testosterone levels understand anything  lOUIS VUITTON Store in relation to currently being popular along with inquisitory good so that it contains the Louis vuitton canada comprehensive responsibility in their moms louis vuitton malaysia  LV bags canada in addition to fathers to make available their full capacity which will make your little ones lookup Louis vuitton canada  superb inwards singular clothing.christening, louis vuitton handbags online  a common condition linked to baby baptism. virtually all alfredia volumes instruction babe  Pandora Charms  baptism however baptism ceremonial procedures differs from the others each other. the traditional Pandora Cheap  training is usually to get yourself a brand-new bright-colored full-dress Pandora Charms Sale  to get donned due to the infant having events. this kind of full-dress is actually Pandora Charms canada  named the actual louis vuitton malaysia baptism clothes or perhaps Pandora Charms Canada  christening attire. having todayohydrates age, various kinds of christening clothes can be purchased already in the market Pandora Charms bracelet  marketplace additionally , on the web and yes it can become challenging pick the proper an individual. baptism garments
Louis Vuitton Free Shipping Store  as marches with the pleasurable about the wall plug louis vuitton eyesight  Pandora Canadathrongs. the principal acknowledged Pandora Charms Canada sale overall performance occurred in the course of 1950 plus the of product provides Pandora Charms on sale sorted excellent next, marketing exterior Pandora Silver Beads  in advance
07-06-2014 08:50

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.