» Blog » Nieregularnik Działu RPG - styczeń 2007
17-01-2007 20:41

Nieregularnik Działu RPG - styczeń 2007

W działach: Dział RPG, Polter.pl, RPG | Odsłony: 27

Nieregularnik Działu RPG - styczeń 2007
W grudniu "Nieregularnik" nie ukazał się, za co przepraszam. Niestety, dopadło mnie lenistwo, writer's block i parę innych rzeczy, z czego dwie pierwsze trzymają mnie dalej w swych szponach. Niniejszy wpis powstaje więc w ramach leczenia ;).
* * *
Na początek reklama: polecam wszystkim świetny tekst ShadEnca o tworzeniu settingów. Artykuł co prawda został opublikowany po sąsiedzku w dziale D&D, ale już widnieje w sekcji almanachowej (chwalmy !Bloba! za funkcje importu) działu ogólnego RPG. Myślę, że jego lektura, jak i kolejnych części, przyda się wszystkim twórcom, nie tylko piszącym na d20. A teraz mięsko, czyli "z życia działu" ;):
  • uruchomiliśmy nową sekcję: scenariusze. Na dzień dobry znajdziecie tam trzy przygody, które wygrały konkurs Bissel.pl. Oczywiście, liczymy na to, że wkrótce będziemy mogli opublikować też kolejne scenariusze, tym razem napisane przez Was ;). Będziemy też wdzięczni za uwagi co do formatu opisu scenariuszy - potrzebowaliśmy metody na zebranie podstawowych danych o tych tekstach i tutaj przydały się pola polterowej bazy danych. Oczywiście "metkę" można zmodyfikować, więc czekamy na Wasze opinie i sugestie;
  • statystyki: od czerwca 2006 roku, czyli od startu nPoltera, dział ogólny RPG odwiedziło ponad 34000 osób; rekord dzienny unikalnych odwiedzin to 478. Średnio w miesiącu do działu zagląda ponad 5500 osób (grudzień zamknął się wynikiem niemal 7000 unikalnych użytkowników);
  • wkrótce w dziale m.in.: Fairhaven o ciekawym badaniu przeprowadzonym wśród graczy RPG, Neishin o muzyce na sesji oraz Furiath o magii w RPG i Klanarchii.
* * *
Sonda działu RPG Trochę zwlekałem z przedstawieniem wyników (patrz pierwszy akapit), ale już to nadrabiam. Przyznaję, że początek głosowania nieco mnie zaskoczył, a i rezultat końcowy nieco rozminął się z przewidywaniami. Ale to dobrze, że czytelnicy nie są stereotypowi ;). Pytaliśmy, jakich tekstów oczekujecie od działu RPG. W sondzie oddano 61 głosów, które rozłożyły się następująco:
  • teksty almanachowe, porady dla MG/graczy: 18 (29.51%)
  • felietony poświęcone zjawisku RPG i fandomowi: 11 (18.03%)
  • recenzje nowych jak i starszych tytułów, także zagranicznych: 10 (16.39%)
  • scenariusze: 8 (13.11%)
  • kompletne systemy autorskie: 6 (9.84%)
  • recenzje nowych gier, także zagranicznych: 4 (6.56%)
  • pomoce dla MG (opisy postaci, miejsc, szkice przygód): 4 (6.56%)
Najbardziej zaskoczyła mnie niska pozycja "pomocy dla MG" - wydawało mi się, że tego typu publikacji brakuje i że są one cenione przez prowadzących (nie, ja osobiście nigdy chyba z tego nie skorzystałem, ale znam takich, co używali różnego rodzaju gotowców. Drugim zaskoczeniem jest czwarte miejsce "scenariuszy", wydawałoby się żelaznego repertuaru serwisów o RPG. Co ciekawe, nad publikowanie przygód przedłożyliście nie tylko recenzje, ale i felietony (które zresztą dość długo prowadziły w głosowaniu). Wyraźny to sygnał, że warto iść w publicystykę, a nie tylko w typowe erpegowe publikacje. Ale na pierwszym miejscu wylądowały, zgodnie z moimi przewidywaniami, teksty almanachowe. Więc jednak rewolucji w fandomie nie było, poradniki nadal cieszą się powodzeniem - zwłaszcza, że nie powstaje ich wiele. Dziękuję wszystkim, którzy oddali głosy. Postaramy się spełnić Wasze oczekiwania, a powyższe zestawienie będzie dla nas drogowskazem wskazującym kierunek rozwoju działu. Już zresztą powoli zaczęliśmy realizować plany: jest miejsce na scenariusze, pracujemy nad kolejnymi tekstami almanachowymi. Myślę, że będziecie zadowoleni.
0
Nikt jeszcze nie poleca tej notki.
Poleć innym tę notkę

Komentarze


Chavez
   
Ocena:
0
"W sondzie oddano 61 głosów"
Jesli 5500 osob srednio odwiedza dzial, to bedzie to mniej niz 1% na oko ;)
17-01-2007 20:51
Seji
    Sonda
Ocena:
0
Z podgladu wynika, ze glosowaly glownie osoby, ktore zazwyczaj komentuja, dyskutuja, pisza - czyli aktywni uzytkownicy, troche redakcji. Bylo tez kilka glosow od osob, ktore chyba nigdy nic ne skomentowaly tutaj. Coz, wnioski do wyciagniecia. Tez bym chcial wiecej glosow, ale to jest i tak blisko "gorki" polterowej (ponad 80 glosow w sondzie to chyba rekord jak na razie). Wiec nie bylo zle.
17-01-2007 20:55
kaduceusz
   
Ocena:
0
Fajna notka ^^
17-01-2007 20:57
Joseppe
    fajna notka
Ocena:
0
dobrze, że nam RPG.polter.pl rośnie ;]
17-01-2007 21:33
Zsu-Et-Am
   
Ocena:
0
Dobrze, że się nam dział D&D rozwija i z RPG ogólnym dobrze dogaduje ;).
18-01-2007 00:20
996

Użytkownik niezarejestrowany
    Wydaje mi się
Ocena:
0
że większość MG lepiej, swobodniej czuje się prowadząc własny scenariusz.

Drugi powód niskiej pozycji to obsysanie większości publikowanych scenariuszy. Żadko zdarzają się perełki, natomiast zamiast przeciętniaków lepiej prowadzić własne.
18-01-2007 11:23
Gruszczy
   
Ocena:
0
Moze niska pozycja pomocy dla MG wynika z tego, ze kazdy subsystem produkuje takie do konkretnej gry. Na co komu metasystemowe pomoce, ktore trzeba potem dopasowywac do realiow, skoro inny dzial robi instanty?
18-01-2007 12:26
Zsu-Et-Am
   
Ocena:
0
Ma to w sobie pewien sens. W przeprowadzonym przez dział D&D głosowaniu to właśnie przygody zajęły - i to od samego początku - pierwszą pozycję, zostawiając na drugiej materiały settingowe, a dopiero w tyle - teksty dla graczy i MG (mechaniczne, typu klasy, i almanachowe).
18-01-2007 16:54
Seji
    Zbiorczo
Ocena:
0
Pomoce - masz chyba racje, Gruszczy. Ale to tez swiadczy o straszliwym lenistwie MG - do wiekszosci "generic" BN starczy dorobic statystyki, a o nie jest duzo pracy. Zreszta, dobry pomysl jest IMO wart poswiecenia paru minut na dorobienie cyferek.

Scenariusze - Craven, zgadzam sie co do tego, co wisi w sieci. Z drugiej striny jednak scenariusze w PL ciesza sie pewnym zainteresowaniem - chocby to, co wydaje Portal lub ISA. ale tutaj byc moze faktycznie zawazyl czynnik, o ktorym wspomnial Gruszczy - ogolnosc tekstow. Choc z drugiej strony te trzy, co zawisly (Cravenie, dorobiono stopki, mozesz zerknac) nie sa osadzone w zadnym konkretnym (tzn. wydanym u nas lub gdzies indziej) swiecie, korzystaja w dwoch przypadkach z autorskiej wariacji darmowej mechaniki - wiec tu chyba tez prawda lezy po srodku.

19-01-2007 18:14
Neurocide
   
Ocena:
0
Z moich doświadczeń wynika, ze pomoce dla MG to są obsysy na maksa. Kiedy wieki temu redagowałem Ksenozina tekstów w stylu hist. post., szkic miejsc było od groma, bo łatwo sie je pisze, ale jakość przy tym trudno. Nie dziwi mnie wiec niska pozycja. Gracze inspire czerpia z ksiązek i filmów raczej niż z takich gotowców. IMHO.
20-01-2007 12:59

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.