string(15) ""
» Blog » Recenzja Exalted
14-04-2011 12:53

Recenzja Exalted

W działach: Recenzje, RPG | Odsłony: 80

Recenzja Exalted
Exalted pozwala nam wkroczyć w rozległy świat Stworzenia, w którym będziemy mogli walczyć z najpotężniejszymi siłami uniwersum, w pojedynkę obalać państwa i niszczyć armie. Nie było jeszcze w Polsce systemu RPG, który proponowałby grę postaciami o takiej mocy. Czy jednak poza tym podręcznik jest rzeczywiście innowacyjny, czy może to raczej nowe wino w starych bukłakach? I dla kogo właściwie jest to gra?

Esensja opublikowała moją recenzję "Exalted". Zapraszam do lektury!

Komentarze


kaduceusz
   
Ocena:
+2
Przeczytałeś cały podręcznik do Exalted? Respect.
14-04-2011 14:07
Ramirez Kel Ruth
   
Ocena:
0
Czwarty rozdział przedstawia podstawowe reguły gry, zaczynając od dwu najważniejszych: „Ciesz się grą” oraz „Jeśli ci się coś nie podoba, zmień to”.

Ukradli mi motto...
14-04-2011 14:11
Scobin
   
Ocena:
+1
Cytując samego siebie:

Rozdziały piąty, siódmy i ósmy („Zaklęcia, układy i czary”, „Przeciwnicy”, Rynsztunek”) to przede wszystkim obfite zbiory opisów, dające graczom i prowadzącemu bardzo wiele możliwości do wyboru, lecz poza tym niewnoszące zbyt dużo do gry – większość z nich nigdy nie zostanie przez daną drużynę wykorzystana.

No i cóż, te rozdziały są dla mnie istotnie trochę nużące (podobnie jak rozdział pierwszy, opisujący świat). To już nie mój typ pisania o RPG, nie moje oczekiwania wobec podręcznika.

Ale znowu za recenzją (cytujmy samych siebie, bo kto inny nas zacytuje?):

Z drugiej strony trzeba pamiętać, że dla wielu graczy brak rozbudowanego bestiariusza, bogatej listy zaklęć czy wykazu typów ekwipunku byłby istotną wadą.
14-04-2011 14:13
Ramirez Kel Ruth
   
Ocena:
0
No i cóż, te rozdziały są dla mnie istotnie trochę nużące (podobnie jak rozdział pierwszy, opisujący świat)

Jakbyś mógł rozwinąć myśl: czemu opis świata jest dla Ciebie nużący? Przecież to zaledwie 70 stron. Chodzi o formę opisów, czy ich szczegółowość?
14-04-2011 14:17
Shevu
   
Ocena:
+5
Nie dałem rady przebrnąć przez geografię/historię. Dla mnie był to zmarnowany czas i papier. Exalted mnie rozczarował zarówno jako podręcznik oraz jako gra. Zagraliśmy 5-6 sesji, żeby spróbować się przekonać o jego ukrytej zajebistości. Nie wyszło. Taki gust...
14-04-2011 14:21
de99ial
   
Ocena:
0
Ja przeczytałem cały podręcznik, ale najbardziej uderzył mnie fatalny poziom redakcji i korekty - Twój egzemplarz pochodzi z jakiegoś poprawionego dodruku?
14-04-2011 14:31
Scobin
   
Ocena:
+1
@Ramirez

Chodzi mi o szczegółowość. Moim zdaniem w tym wszystkim gubi się trochę odniesienie do tego, co najważniejsze, czyli do postaci graczy oraz ich roli na sesjach. (Cały czas jednak mam świadomość, że wielu polskich erpegowców oczekuje właśnie takiego sposobu opisu świata; dla nich niekoniecznie będzie to wada).

@Shevu

Nie dziwi mnie za bardzo to, co piszesz. Myślę, że "Exalted" przemówi przede wszystkim do ludzi, którym odpowiada jego estetyka i szerzej: cała konwencja gry. No i takich, którzy prezentują raczej tradycyjne podejście do RPG (z mocnym mistrzem gry, szczegółowymi opisami świata itd.) – może powinienem był to zaznaczyć również w zakończeniu.


@de99ial

Nie znalazłem u siebie żadnej informacji o poprawionym dodruku, toteż wydaje mi się, że jest to "normalne" pierwsze wydanie. Ale nie przypominam sobie, aby w moim egzemplarzu było wiele błędów, więc kto wie?

Nie uważam, żeby była to lśniąca perła edytorstwa, lecz porządna robota – raczej tak. :-)

Być może kłopot jest raczej z tłumaczeniem? Nie miałem styczności z wersją angielską, więc trudno mi się wypowiadać na temat poprawności przekładu, ale np. w Paradoksie pojawiła się swego czasu recenzja, która krytycznie ocenia ten aspekt pracy nad tekstem. Jest tam też mowa o pewnej liczbie błędów redakcyjnych i korektorskich, ale według mnie są one mniej poważne (zwłaszcza przy uwzględnieniu rozmiarów podręcznika), niż to wskazuje autor recenzji.
14-04-2011 14:36
27532

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
+1
@Ramirez
Może wyszłoby lepiej z godłami. ; )
14-04-2011 14:36
Ninetongues
   
Ocena:
+3
A mnie od Exalted odrzuca mangowość, niestety...
14-04-2011 14:42
Malaggar
   
Ocena:
+1
@Aureus: GODŁAMI, a nie godłami:P godłami to se możesz:P
14-04-2011 14:43
Drachu
   
Ocena:
+3
Eh, podobało mi sie Exalted. Świat jest fajny, pomysły fajne, kasty fajne, rozmach fajny. Klawe jest też to, że można grać postacią naprawdą wpływową i są też combosy dotyczące szermierki słownej (a nie tylko nawalania mieczem, jak to w niejednym erpegu bywa).

Z czasem jednak mechanika zaczęła kopać mnie w nerkę. Bez kitu, ale boli. I zarąbiście chętnie zagrałbym w Exalted w tej skali, z tymi wyzwaniami, wpływami i tym podobnymi i z rozbudowanymi technikami socjalnymi, ale bez tej mechaniki. Fajna na krótką zabawę, ale jak masz wykonać kilkanaście rzutów np. 30-ma koścmi robi sie słabo.
Były w niej fajne patenty (inicjatywa-taktowanie) - zgoda. Ale taka gra wymagałąby innego mechanizmu rozwiązywania testów.
14-04-2011 14:44
Ramirez Kel Ruth
   
Ocena:
0
Może wyszłoby lepiej z godłami. ; )
:D

Aureus, proszę Cię. Zjadłem obiad, siadam by przeczytać komcie, a tu taki pocisk. Ale pamiętliwa z Ciebie Bestyja :)

@ Malaggar
GODŁAMI, a nie godłami:P godłami to se możesz:P

Dokładnie. Ode mnie +1 do lansu.

Podsumowując - albo GODŁA, albo wypad!
14-04-2011 14:55
27532

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
@Ramirez
Oj, to jeszcze nie największa z moich wad. ; )
14-04-2011 15:02
de99ial
   
Ocena:
0
@Scobin
To chyba kurcze bardzo pobłażliwie podszedłeś do tematu, bo ja pamiętam, że pierwsze 70 stron było naszpikowane błędami stylistycznymi, edytorskimi itd. Dalej było nieco lepiej, ale i tak słabo.

Z drugiej strony ja wymagający pod tym względem jestem...
14-04-2011 15:30
~chimera z pracy

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
+1
Ja spróbowałem raz zagrać na konwencie - jedno starcie trwało ponad godzinę, a końca nie było widać, tak więc się ulotniłem. Ogólnie wrażenie było fatalne - nuuuuda.
14-04-2011 15:31
Albiorix
   
Ocena:
0
No właśnie, Exalted jest na mechanice WoDa a mechanika WoDa jest koszmarkiem kiedy dochodzi do walki. Ale ciągle ją poprawiamy i robi się trochę lepiej.
14-04-2011 16:07
Shevu
   
Ocena:
+3
Przypomniał mi się fragment tekstu, który mnie najbardziej rozbawił:

Wyspa wielkości kontynentu.

Proszę państwa, Eurazja też jest wyspą wielkości kontynentu, wiedzieliście o tym?

Ale w WoDzie używa się kilku(10?) kości, a nie 30... pamiętam postać, która na obrażenia w rundzie rzucała 3 x 20k10. Same obrażenia, bez rzutu na atak jeszcze...
14-04-2011 17:06
nimdil
   
Ocena:
+2
Troche się dziwię, że 70s opisu świata jest dla Ciebie wadą. Jak ktoś wymyśla czaderski świat to go chce przedstawić, bo to ma być setting na kampanie. Koncentrowanie się zamiast tego na postaciach graczy to trochę jak podstawianie sobie nogi.

Nawiasem - tekst jest na Esensji a komentarze tutaj. Nie prościej byłoby dać tekst na Polter? :]
14-04-2011 17:56
Asmodeo
   
Ocena:
0
jeżeli komuś podoba się świat exalted, a nie podoba się mechanika, zapraszam do pomocy przy tworzeniu konwersji na savage worlds.
Więcej info na PW
14-04-2011 20:04
nimdil
    @Asmodeo
Ocena:
0
Exalted był projektowany raczej jako system z rozbudowaną mechaniką. SWEPl przy wszystkich swoich zaletach nie pasuje.
14-04-2011 20:31

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.