» Blog » Gry w świecie, gry we mnie
13-12-2011 18:27

Gry w świecie, gry we mnie

W działach: Gry, Gry komputerowe, Kultura popularna, Nauka, Psychologia, Teksty | Odsłony: 5

Gry w świecie, gry we mnie
Jeszcze kilka, kilkanaście lat temu pytaliśmy ludzi o przeczytane książki i obejrzane filmy, ale nie o ukończone gry. Dziś jednak nietrudno spotkać osobę, której głos Piotra Fronczewskiego nie przywodzi na myśl Pana Kleksa, lecz nieśmiertelny komunikat: „Przed wyruszeniem w drogę należy zebrać drużynę”. Czy to może powiedzieć nam coś ważnego o współczesnej kulturze?

–– Zapraszam do lektury tekstu, który ukazał się dziś w serwisie Technopolis!

Komentarze


Repek
   
Ocena:
0
@Scobin
I widzisz, znowu pisałeś oczywistości, które każdy wie i bez Ciebie. :D

Pozdro
15-12-2011 15:22
~Sc

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
+2
Oh wiem ze nie stoi. Tylko odniosłem wrażenie (może błędne) że uważasz że gry są pod tym względem jakimś ewenementem. To gry się "załapały" na przemianę społeczono-technologiczną i zyskały na tym, a nie gry spowodowały przemianę.

A tak przy okazji używanie języka slangowego przez graczy jest raczej naturalne, tak samo to że mogą godzinami gadać o grach ze sobą.
Bardziej ciekawe jest IMO zjawisko które ostatnio zauważyłem. Mianowicie przenikanie gwary graczy do codziennego życia innych ludzi, którzy używają pewnych zwrotów nie mając pojęcia skąd się wzięły, jak chociażby "+X do czegoś", albo wprowadzenie słowa "epickie" do mowy potocznej (i jakby nie patrzyć niezgodnie ze znaczeniem pierwotnym jeśli się nie mylę).

Ogólnie artykuł ciekawy tylko muszę się zgodzić z Mentem że raczej mało odkrywczy, ale przecież nie każdy artykuł musi zmieniać nasze postrzeganie świat i istoty wszechrzeczy ;)
15-12-2011 16:32
ment
   
Ocena:
0
@Sc -gwara więzienna też weszła do użytku, gdy nie była rozumiana na wolności. Od cweli wyzywałem innych już od wczesnej podstawówki, a dużo później dowiedziałem się, co to znaczy.

Ciekawe, czy są prowadzone jakieś badania nad używaniem gwar, slangów, żargonów bez ich rozumienia przez niewtajemniczonych.

@Scobin -
Oczekiwań co do treści w zasadzie nie miałem -zobaczyłem, że piszesz, coś o grach, no to jazda w lekturę.
Po wypowiedziach Sc widzę, że jednak nie jestem odosobniony w sposobie odebrania artykułu -przez chwilę bałem się, że nad Drem. mentem wziął górę Mr. Troll. Tzn. nie żeby się w ogóle nie udzielał, ale przynajmniej dorzucał się tylko. :)

Znów zgodzę się z Sc, że gry po prostu trafiły na dobry moment na zdobywanie popularności -kanałów do rozmowy jest multum, więc łatwiej o kontakt z innymi fanami.
Zauważ, że na internecie buduje się reklamy wielu produktów, metody takie jak reklama wirusowa aktywizują potencjalnych fanów bardziej niż np. spoty telewizyjne czy billboardy. Dziesięć lat temu większość produktów, które dzięki internetowi święcą triumfy, pewnie przeszłoby bez echa.

15-12-2011 19:05
~Sc

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
+1
@Ment
Też tak miałem gdy byłem pacholęciem (nawet z tym samym słowem) ;). Ale czy dzieci/młodzież mogą być wzięte za przykład? Z tego co widzę często nie mają pojęcia co oznacza słowo którego używają, a już trochę bardziej dojrzali ludzie (nie chcę mówić "starsi" bo zaraz by było "ale ja nie jestem stary!" ;)) jednak większa wagę przywiązują (chociaż też nie wszyscy) do znaczenia słów/zwrotów których używają. Mimo to istnieją sytuacje gdy kogoś można przyłapać na nieznajomości pochodzenia zwrotu mimo że go używa. Sądzę że badanie o którym wspominasz dałoby naprawdę dość ciekawe efekty (ale też raczej ciężko by był coś takiego przeprowadzić).
15-12-2011 19:51
Feniks
   
Ocena:
+1
Myślę, że o kulturze nie powie nam za wiele. Od po prostu ludzie grają w gry więcej niż dawniej, bo dawniej możliwości i wybór były znikome.

Jakbyś zapytał swoich dziadków to też by ci powiedzieli, że telewizji nie oglądali w wieku lat 20 wcale. Nie dlatego, że nie mieli ochoty tylko dlatego, że był jeden program i to przez kilka godzin.

Po prostu z czasem pojawiają się nowe formy rozrywki ale raczej ciężko powiedzieć, że wpływają znacząco na nasz życie poza tym, że teraz zamiast siedzieć wieczorem i oglądać film z dziewczyną siedzę z nią i sobie obydwoje gramy w jakąś grę na laptopach koło siebie. Efekt ten same jedynie forma inna.
16-12-2011 00:53
Scobin
   
Ocena:
+2
@repek

Warto było – dla jednych jest to okazja do spojrzenia na gry pod innym kątem, dla drugich powód do zasłużonej dumy. :)

@Sc (i w sumie też @ment)

To gry się "załapały" na przemianę społeczono-technologiczną i zyskały na tym, a nie gry spowodowały przemianę.

Jedno drugiego nie wyklucza. :)

przenikanie gwary graczy do codziennego życia innych ludzi

Dzięki, rzeczywiście ciekawy fenomen.

Ogólnie artykuł ciekawy tylko muszę się zgodzić z Mentem że raczej mało odkrywczy

Być może po prostu część odbiorców tekstu nie myślała wcześniej w ten sposób o grach, a część tak. :-)


@Feniks

Myślę, że o kulturze nie powie nam za wiele. Od po prostu ludzie grają w gry więcej niż dawniej, bo dawniej możliwości i wybór były znikome.

1. To może być jeden z istotnych czynników, ale przecież nie jedyny.

2. Niezależnie od pkt 1 – mówimy teraz o podłożu, przyczynach, ale to nie znaczy, że nie mają one żadnych skutków (zob. niżej).

Po prostu z czasem pojawiają się nowe formy rozrywki ale raczej ciężko powiedzieć, że wpływają znacząco na nasz życie poza tym, że teraz zamiast siedzieć wieczorem i oglądać film z dziewczyną siedzę z nią i sobie obydwoje gramy w jakąś grę na laptopach koło siebie. Efekt ten same jedynie forma inna.

Rozumiem, że chcesz przez to powiedzieć, iż wpływ nowych form rozrywki jest taki sam (i tak samo znaczący), jak starych? Jeżeli tak, to dwie rzeczy:

1. Spójrzmy na sprawę historycznie. Prasa nie odgrywała przecież wyłącznie tych samych funkcji co książka, radio – tych samych co prasa, telewizja – tych samych co radio, kino – tych samych co telewizja. Dlaczego gry komputerowe miałyby się wyłamywać z tej prawidłowości?

2. W artykule nie stawiałem tezy o tym, że wpływ gier jest specyficzny (pisałem o tym w odpowiedzi na komentarz menta), i raczej nie będę tu podejmował dłuższej dyskusji na ten temat. Wystarczy mi pokazanie – i w to chyba nikt tu nie wątpi – że gry komputerowe pod wieloma względami mogą pełnić te same lub bardzo podobne funkcje, co inne, uznane już media. (Są też prawdopodobnie takie funkcje np. prasy czy telewizji, których gry wideo pełnić nie mogą, ale to już inna bajka).
16-12-2011 13:49
Feniks
   
Ocena:
0
Nie twierdzę, że gry pełnią te same role ale moim zdaniem role na tyle zbliżone, że ich wpływ na kulturę jako całość jest marginalny. 100 większy wpływ ma internet czy nawet jego część jaką są serwisy społecznościowe.
16-12-2011 15:50
Scobin
   
Ocena:
0
Nie twierdzę, że gry pełnią te same role ale moim zdaniem role na tyle zbliżone, że ich wpływ na kulturę jako całość jest marginalny.

Okej, myślę, że dalsza dyskusja byłaby już kwestią przeciągania liny – wpływ marginalny czy nie marginalny, tego pewnie nigdy nie ustalimy, więc rozejdźmy się w pokoju. :-)

100 większy wpływ ma internet czy nawet jego część jaką są serwisy społecznościowe.

Co do Internetu – absolutna zgoda. Co do serwisów, tutaj bym się zastanawiał... ale rozejdźmy się w pokoju. ;-)
16-12-2011 17:47

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.