» Blog » Nemezis – grać czy się bać?
26-01-2012 19:36

Nemezis – grać czy się bać?

W działach: Brawurowe Światy, RPG, Sesje, SWEPL | Odsłony: 1

Nemezis – grać czy się bać?
Witajcie!

    Sesja powoli ma się ku końcowi, na horyzoncie majaczą już ferie – czas na udział w zacnej akcji Wędrowcza Nowy Rok, Nowe RPG. Tych nowych gier pewnie będzie kilka, a na pierwszy ogień pójdzie kurzące się od roku na półce Nemezis. Zamierzam je potraktować jako Cthulhu w kosmosie, a sesje mają być pełne niepozornych spisków pokazujących swoje prawdziwe, czarnomagiczne oblicze dopiero po kilku sesjach.

    Nim spiszę przygodę i zacznę rekrutację – kto wie, może tutaj – chciałbym poradzić się bardziej doświadczonych w jednej sprawie. Mianowicie: jak wysoka jest śmiertelność postaci na sesjach? Na pierwszy rzut oka Nemezis ma problemy, o których pisał Zegarmistrz i tarcze są być albo nie być postaci – ich ochrona jest nieproporcjonalnie mocna w porównaniu z Wytrzymałością przeciętnego (a nawet mocarnego) człowieka. Co więcej, różnica między kolejnymi stopniami tarcz jest dość drastyczna, więc chyba łatwo o czy to niezniszczalną, czy to zbyt pakierną postać. Czy tak naprawdę jest? A jeżeli tak, czy na to pomagają reguły ze strony GRAmela?

Komentarze


~Enc

Użytkownik niezarejestrowany
    @Planetourist
Ocena:
0
Przepraszam, już się zamykam w kwestii zigzaka.

Odnośnie kodów dostępności, spokojnie możesz zrobić coś takiego i system się nie zawali. Bandzior Syndykatu czy ochroniarz Infinity nie powinni mieć problemów ze zorganizowaniem sobie karabinka plazmowego, ale statystyczny kultysta może spokojnie się ograniczyć do obrzyna albo ciężkiego rewolweru - przeciw bohaterom graczy powinny wystarczyć.
28-01-2012 11:52
Planetourist
   
Ocena:
0
@zigzak
Może nie powiedziałem tego dość dobitnie, ale chodzi mi właśnie o to, co opisałeś w ostatnim akapicie: broń plazmowa może sobie być przegięta, ale używanie jej robi Ci przegiętych wrogów. Dlatego trzeba się będzie nakombinować, (ciemne zaułki, pozwolenia na egzekucję, te sprawy), żeby jej użycie się opłacało.
28-01-2012 12:05
chimera
   
Ocena:
+1
Jaki "problem CP"?!

CP2020 był systemem genialnym. Proszę nie szargać jego pamięci. Dobry MG miał 1001 sposobów, aby poradzić sobie z wyścigiem zbrojeń i skupić uwagę graczy na fabule. A bez całego tego sprzętu, czasami dającego motywację, poczucie fałszywego bezpieczeństwa albo pojawiającego się tylko w tle, CP nie byłby tym samym.

28-01-2012 20:48
38850

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
+1
Plane:
Pewnie że może byc przegięta. i środki obronne też mogą byc odpowiednio przegięte. Ale nie w kombinowaniu rzecz, tylko w rozciagnięciu skali - a gracze mają tendencję do przebywania na szczycie tej skali. Co powoduje że świat, teoretycznie tak otwarty i pełen róznych opcji do przygód kończy się na ganianiu w pancerzu wspomaganym (tarcza gratis) i wymachiwaniu największą dostępną plazmą.

Co bardzo okraja setting, pomimo pozornego dodania do niego kilku zajawkowych elementów. I o to mi chodzi.
W odpowiedzi zaś na Twoją sugestię, że trzeba będzie się nakombinowac - nie, nie trzeba będzie, trzeba będzie użyc większego kalibru i lepszych pancerzy, powodując dalszą eskalację. Może u ciebie tak nie będzie, może u paru innych "Dobrych MG", jak mówi chimera też nie, a u wielu bedzie to po prostu rozwałka na większą skalę.

Nakombinowac to by się trzeba było bez broni.

I tu przejdę do chimery:
Tak, dobry MG ma sposoby na poradzenie sobie z eskalacją. Kiepski MG lub leniwy, lub niedoświadczony, lub lubiący wygrzew - nie ma tych sposobów. I tych którzy nie mają, jest stanowczo więcej.
Więc inaczej - nie "problem CP" a problem grających w CP, bo to ostatecznie ci którzy chcieli większe spluwy i większe pancerze zbombardowali ten genialny system, gdy zaczął się sypac od ich wymagań.

28-01-2012 22:44
Aesandill
   
Ocena:
+1
@ zigzak
W sumie przekonałeś mnie tym argumentem z BG na szczycie...
Ale.
W sumie to co nas obchodzą Ci słabi MG?
Niech będzie system dla dobrych ;)

A tarcze dobrze wziąć te z uzupełnienia.



Ale swoją drogą skoro owe plazmy mają być ową górą łańcuch pokarmowego, to umieszczenie ich bez takiej informacji w podręczniku powoduje marudnictwo Graczowe, i ich dążenie do uzyskania takowego.

Bo po to dałem sobie k8 siły w systemie gdzie siła jest niepotrzebna bo ja chce TDP, przecież jest w podręczniku, nawet z ceną!
No bo przecierz jest to w tabelce na początku, no MG.
True story
28-01-2012 23:55
38850

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Pisałem o tym wyżej już, ale strasznie spodobało mi się przy opisie dezintegratorów z Savage Space:
(w szybkim tłumaczeniu, jeszcze przed czyszczeniem)
Dezintegratory zadają bardzo duże obrażenia i mają wysokie PP. Wymagają jednej rundy na przeładowanie po strzale. Broń tego typu zostanie skonfiskowana i zniszczona po wykryciu, a osoba, przy której ją znaleziono zostanie zatrzymana przez lokalne władze jako terrorysta. W przypadku Wyeliminowania przez dezintegrator, wykonaj test z modyfikatorem -1. Ta broń jest przeznaczona dla złoczyńców, nie dla bohaterów, i jest tak rzadka i kosztowna, że nigdy nie znajdziesz jej w rękach blotki.

W Savage Space Dezintegratory zadają 2k10+1 (karabin 2k10+2) obrażeń i mają PP 10 (a więc bardzo podobnie do najsłabszych plazm), są też traktowane jako Broń Ciężka. Mają do tego dośc kiepski zasięg (max to 20 cali dla pistoletu, 48 dla karabinu) i DODATKOWO wymagają rundy przeładowania - a mimo to są obłożone sporymi restrykcjami fabularnymi.

Wierzę, że z jakiegoś rozsądnego powodu. I proponuję wprowadzic podobne restrykcje do sesji Nemezis, żeby nie wykopyrtnąc balansu gry.
29-01-2012 18:41
~Enc

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
@zigzak:

"Wierzę, że z jakiegoś rozsądnego powodu. I proponuję wprowadzic podobne restrykcje do sesji Nemezis, żeby nie wykopyrtnąc balansu gry."

Wyjaśniłbym dokładniej, że niekoniecznie jest to sensowne rozwiązanie, ale znalazłem link, który świetnie pasuje do tej wypowiedzi:
link.
29-01-2012 21:56
38850

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Oczywiście zdajesz sobie sprawę, że niekoniecznie masz rację w kwestii sensowności tego czy jakiegokolwiek rozwiązania? Spójrzmy na tarcze do podręcznika...
29-01-2012 23:32
Indoctrine
   
Ocena:
0
Cały problem dotyczy widzę tego, że autor nie dość wyraźnie zaznaczył, że plazmówka to broń trudno dostępna i nie używana przez pierwszego lepszego gościa z ulicy.
To nie takie wielkie przeoczenie. Takie sprawy można często rozkminić czytając podręcznik - nawet jak nie jest powiedziane wprost.

@Aes

"Bo po to dałem sobie k8 siły w systemie gdzie siła jest niepotrzebna bo ja chce TDP, przecież jest w podręczniku, nawet z ceną!
No bo przecierz jest to w tabelce na początku, no MG."

Takie coś świadczy nie najlepiej o graczu ;) Robić postać specjalnie sprofilowaną pod jakiś sprzęt?

30-01-2012 09:52
38850

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
+1
Indoctrine - gdyby przyjrzec się podręcznikowi (czytałeś go?) fluf dosłownie "ocieka od plazmy", tekst jest upstrzony skrótem TPD. W dodatku Eclipse masz nawet tanie, zawodne "chińskie" plazmówki w krzykliwych kolorach, do kupienia za setkę z dostępnością B.
Więc nie, to nie jest przeoczenie.
Dla mnie to jest parcie w stronę plazmówek i supertwardych pancerzy i tarcz.
I to samo w sobie jest ok, jasne, futurystyczny świat, lepsze spluwy, jeszcze walka z Wielkimi Przedwiecznymi...
To działało w Mutant Chronicles
To działało w Inquisitorze (figurkowy roleplay od GW)
To działało w Gasnących Słońcach
I w połowie japońskich produkcji anime.

Więc jasne, że i tu będzie działac.
Tylko dla gracza schodzenie poniżej plazmówki nie ma sensu, żeby pograc sobie np w przygodę w stylu "colonial marines, opuszczona baza i groźni Obcy". To będzie w Nemezis wygladało bardziej jak Space Hulk.
i fajnie.
Dlatego, Indoctrine, ani GP, ani NOVA nie będzie konkurencją dla Nemezis :)
30-01-2012 10:26
Aesandill
   
Ocena:
0
@ Indo.
Dlaczego nie?
Jeśli ktoś odnajduje radość w graniu przygłupim negatywem elfa z dwoma mieczami myśliwskimi to kto inny może chcieć mieć silnego wymiatacza który biega z ogromną pałą/innym szmelcem wymagającym k8 siły

To nie tyle postać pod sprzęt, co zdefiniowanie archetypu postaci. Koleś od noszenia ciężkiego sprzętu (który być może gorzej ma z celnością przez ową siłę)
30-01-2012 10:26
Indoctrine
   
Ocena:
0
@zigzak

Uczciwie - przeglądałem na stoisku na którymś konwencie. SW nie są u mnie na początku kolejki do kupna, bo tylko by robiły za kolekcję, a na to jestem za biedny na razie ;) Może za jakiś czas.

To co mówisz, oznacza że jest ok, mocne bronie, wypas tarcze, rozwałka na całego. W schemacie walki z przedwiecznym złem za pomocą techniki może to być jak najbardziej strawne.
A ponieważ Nemezis należy do swojej konwencji, nie musi na każdym kroku wyjaśniać, czemu jak plazma taka tania i dostępna, ktoś jeszcze używa laserowego pistoletu ;)
To tak jakbym wymagał podobnych spraw od W40k.
Jestem też pewny, że rozgrywka dla ludzi nie szukających dziury w całym i lubiących taką konwencję jest całkiem ciekawa :)

GP i Nova będą konkurencją dla siebie raczej, aczkolwiek ponieważ jedziesz na SW z wykorzystaniem SS, raczej nie masz się czego obawiać ;)

@Aes

"Jeśli ktoś odnajduje radość w graniu przygłupim negatywem elfa z dwoma mieczami myśliwskimi to kto inny może chcieć mieć silnego wymiatacza który biega z ogromną pałą/innym szmelcem wymagającym k8 siły"

Raczej chodziło mi o to, że stawianie tej kwestii jako najważniejszej jest trochę takie niepoważne. O, archetyp "heavy gear man" już brzmi lepiej :) Druga kwestia - to mechanika systemu, która może premiować konkretne rozwiązania. Często ograniczniki tworzone są jako bariera przed zbyt uniwersalnymi postaciami i są lekko sztuczne. Ale akurat SW chyba tak nie ma, prawda?

30-01-2012 11:46
38850

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Indoctrine - pewnie że W RAMACH konwencji rozwałki "wielkie pancerze vs kosmiczne demony" jak najbardziej jest ok.

Ale to tylko 1/3 setingu. Co z resztą? Jak obsłużyć Bariz i Ash?

30-01-2012 11:53
Indoctrine
   
Ocena:
+1
Ja bym rozwiązał to prosto - aby łazić tam z plazmą i tarczą, trzeba mieć pozwolenie o które bardzo trudno, a nawet jak się je ma, to strzelanina z użyciem tego sprzętu - zaowocuje nieciekawymi konsekwencjami.
Jak mówiłem, może powinno to być lepiej zaznaczone w podręczniku, ale dla MG to przecież zaledwie jedna mała dodana rzecz :)

Acha, co do konkurencji - bardziej bym się obawiał Troma, bo o twórcach w sieci pełno, a na przykład geografia i część założeń bliżej moim niż bym chciał ;)
30-01-2012 12:03
38850

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Indoctrine - no i twoje rozwązanie jest ok, podobnie jak to co zaproponował Chaosmeister w Savage Space - nałożone ostre ograniczenia, broń nielegalna, znalezienie jej przy pacjencie kończy się Guantanamo itd.

I ja też sugeruję ograniczenia, ale takie realne - w CP też niby był zakaz noszenia broni automatycznej i hi-power po ulicach - a jednak rzadko wynikały z tego jakieś konsekwencje.

Pozostawienie zaś tego MG sprawdzi się tylko tam, gdzie MG ZDAJE SOBIE SPRAWĘ z tego, że plazmy i pancerze są ostro przegięte w stosunku do reszty i wywracają balans gry, albo podnoszą poziom pakerności w świecie.
Więc odnosząc się wreszcie do tytułu notki - Bać się, albo przeciwdziałać, w sposób jaki sugeruje Chaosmeister, ja czy Indoctrine - czyli ograniczać dostępność i wyciągać konsekwencje z posiadania.

O, np posiadanie Przewagi - Licencja na Plazmę :)
30-01-2012 12:16
~Enc

Użytkownik niezarejestrowany
    @zigzak
Ocena:
0
"Oczywiście zdajesz sobie sprawę, że niekoniecznie masz rację w kwestii sensowności tego czy jakiegokolwiek rozwiązania?"

Zdaję sobie sprawę z tego, że będziesz forsował na siłę jakieś bzdurne rozwiązania z restrykcjami, które w rozsądnej postaci (dostępność C) już istnieją, ignorował powszechność stosowania tarcz i twierdzilł, że na uliczną potyczkę lepiej wyskoczyć z TDP niż wziąć obrzyna.

PLONK jak nic :)
30-01-2012 16:43
38850

Użytkownik niezarejestrowany
    @~Enc
Ocena:
0
będziesz forsował na siłę jakieś bzdurne rozwiązania z restrykcjami, które w rozsądnej postaci (dostępność C) już istnieją,

No, co widac chocby po Nemezis: Eclipse, str. 65 (ramka z opisem Virusa Zero) oraz str. 32, gdzie można znaleźc jego statsy. Tak w kwestii dostępności - pewnie czytałeś :D
To zresztą doskonały przykład eskalacji.

W kwestii bzdurności rozwiązań z restrykcjami - są bzdurne na podstawie czego? Twojej opinii?
Rozwiązanie z restrykcjami jest nie moje, a Chaosmeistera - bzdurne nie bzdurne, można dyskutowac nad siłą jednego czy drugiego autorytetu.
Ja uważam że jest słuszne, by zachowac "normalnośc" settingu i jego uniwersalnośc.

Co do ignorowania powszechności stosowania tarcz - ależ nie ignoruję - jasne że są konieczne, skoro wszyscy noszą plazmy.

A co do mojego rzekomego twierdzenia że lepiej wyskoczyc z plazmą niż z obrzynem - wszak to nie ja tak twierdzę, to WASZ przykład z pdfa o tarczach, do którego zalinkował Planetourist. Inna sprawa, że gdyby ta panienka/postac gracza nie miała tarczy, zostałaby z niej frytka.
Eskalacja.

Ogólnie i kończąc temat z mojej strony:
Encu, możesz się wyzłośliwiac na mnie, zarzucac mi bzdurzenie, możesz mnie ośmieszac, nabijac się i linkowac obraźliwe obrazki, jeśli to Twój sposób na rzeczową dyskusję. Lub nawet nie rzeczową, tylko poprostu by bronic swoich rzekomych racji.
Proszę bardzo, rozumiem że bronisz swoich założeń.

Pozwól jednak ludziom robic modyfikacje do Twojego settingu, jeśli uważają obecne założenia za niewłaściwe, nawet jeśli nikt z nich nie skorzysta. I nie wtrącaj się do każdej dyskusji w której pada hasło "nemezis", bo zachowujesz się jak nadopiekuńcza matka która nie chce puścic dorosłego dziecka w świat.
Ty już swoje zrobiłeś, i fajnie, chwała ci za to. Czas pozwolic Nemezis bronic się samej - jeśli ma jakieś mankamenty to one wyjdą, niezależnie jak głośno będziesz zakrzykiwał każdą dyskusję.

Powodzenia przy pracy przy kolejnych dodatkach i z mojej strony EOT. Kto chce skorzystac z moich rad, ten skorzysta.
30-01-2012 17:59
Indoctrine
   
Ocena:
0
I autor ma prawo forsować swoją wizję - to w końcu jego dzieło, jak i MG ma prawo dowolnie na własny użytek modyfikować co tam jest zawarte :)

Rozdźwięk jest na niewielkiej płaszczyźnie i dotyczy zagadnień na które pewnie zwróci uwagę z 5% graczy albo i mniej ;)

31-01-2012 10:11
38850

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Indoctrine - po pierwsze, jak sam mówisz, nie czytałeś, więc nie wiesz jak duży jest rozdźwięk.

Po drugie - autor przedstawił już swoją wizję, pisząc Nemezis. Nie chcesz chyba powiedzieć, że jakikolwiek autor ma cokolwiek do powiedzenia jak gram w grę którą napisał?
Albo do tego, co doradzam innym graczom, gdy pytają?

Co zaś do zwracania uwagi - ja właśnie zwracam na to uwagę nie tym, którzy to zauważą, tylko tym, którzy tego nie zauważą (wg ciebie 95% graczy)- że broń plazmowa jest zbyt przegięta i trzeba wziąć na to poprawkę. I że są lepsze rozwiązania niż eskalacja (skoro większe spluwy, to lepsze pancerze i wprowadzamy tarcze, skoro mocne pancerze i tarcze to mocniejsze spluwy... itd).
31-01-2012 10:41

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.