» Blog » Nemezis – grać czy się bać?
26-01-2012 19:36

Nemezis – grać czy się bać?

W działach: Brawurowe Światy, RPG, Sesje, SWEPL | Odsłony: 1

Nemezis – grać czy się bać?
Witajcie!

    Sesja powoli ma się ku końcowi, na horyzoncie majaczą już ferie – czas na udział w zacnej akcji Wędrowcza Nowy Rok, Nowe RPG. Tych nowych gier pewnie będzie kilka, a na pierwszy ogień pójdzie kurzące się od roku na półce Nemezis. Zamierzam je potraktować jako Cthulhu w kosmosie, a sesje mają być pełne niepozornych spisków pokazujących swoje prawdziwe, czarnomagiczne oblicze dopiero po kilku sesjach.

    Nim spiszę przygodę i zacznę rekrutację – kto wie, może tutaj – chciałbym poradzić się bardziej doświadczonych w jednej sprawie. Mianowicie: jak wysoka jest śmiertelność postaci na sesjach? Na pierwszy rzut oka Nemezis ma problemy, o których pisał Zegarmistrz i tarcze są być albo nie być postaci – ich ochrona jest nieproporcjonalnie mocna w porównaniu z Wytrzymałością przeciętnego (a nawet mocarnego) człowieka. Co więcej, różnica między kolejnymi stopniami tarcz jest dość drastyczna, więc chyba łatwo o czy to niezniszczalną, czy to zbyt pakierną postać. Czy tak naprawdę jest? A jeżeli tak, czy na to pomagają reguły ze strony GRAmela?

Komentarze


~Nicram

Użytkownik niezarejestrowany
    Tarcze?
Ocena:
0
Tarcze chronią jedynie przed bronią energetyczną. Kiedy prowadziłem Nemezis, wielu przestępców miało tanią broń palną, która wystarczała na bohaterów nienoszących pełnych pancerzy szturmowych.
Na wypad do restauracji/kina czy dyskotekę nikt nie pójdzie w pancerzu, więc nawet zwykła bójka moze być bardzo krwawym zdarzeniem.
SW to system, w którym wiele zależy od rozsądku postaci. Kiedy gracze dożyli poziomu weterana, ani troche nie zaczeli się mniej bać. Według mnie jest to system najlepiej zbalansowany w jaki grałem.
A Nemezis jest klimatyczne i daje wiele świetnych pomysłów na super przygody.
Koniecznie wprowadź Hordę na sesję:)
27-01-2012 19:46
~M

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Nowa gra na nowy rok:

Starblazer Adventures: The Rock and Roll Space Opera

Rock and Roll i space opera !! Jak dla mnie sam tytul juz wymiata a mechanika na FATE 3.0 oparta.
27-01-2012 20:32
~Enc

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
@zigzak:

"To chyba zresztą miał być cel tego settingu - żeby miał jak najwięcej elementow znanych z innych settingow i swiatow sf"

Wywróżyłeś z kryształowej kuli or something? :)

"Przez to zwiekszanie skali doszlo do sytuacji, jak w przykladzie z tych opcjonalnych zasad o tarczach - kultysta(!) w metrze ma karabin(!) plazmowy(!)."

Genialne! O wiele lepszy pomysł niż zabranie obrzyna, który ominie tarczę szturmową i posieka nieopancerzoną postać. Good job, bro!

27-01-2012 20:49
38850

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
+1
@~Enc
Nie z kryształowej kuli, a z wypowiedzi ~Enca w stylu:
Dlatego pisaliśmy Nemezis tak, żeby dało się zamknąć konkretny styl w jednym zdaniu, np. "Gramy w Nemezis na Ash" (Bladerunner, Cowboy Bebop) albo "Zagrajmy może w Nemezis na Cor" (Starship Troopers). Obszerny świat to nie problem, jeśli wrzucisz do niego gotowce.
Zresztą, i bez takich wypowiedzi widac, że wrzuciliście tam sporo "gotowców", bedących zwykle kalkami czegoś innego. Kuli do tego nie trzeba.

Co zaś do przykładu i jego "geniuszu" - jak pisałem wyżej, takie rzeczy rozwaliły (w moim przekonaniu) Cyberpunka 2020. Każdy biegał w garniturze odpornym na średnią krótką broń palną, albo w czymś mocniejszym, więc noszenie "wondernines" mijało się z celem, następowała więc eksalacja kalibrów i możliwości zadawania obrażeń, co znów doprowadzało wręcz do noszenia na sesjach Bojowych Pancerzy Wspomaganych.

Dlatego nie dziwię się w sumie, że w świecie w którym istnieje przegięta broń plazmowa, byle kultysta biega z karabinem plazmowym, a kazdy bohater nosi na sobie przez cały czas włączoną tarczę. Doprowadza to do absurdów, porównywalnych do graczy nagminnie tachających na sesjach w CP2020 Barett-Arasaka Light 20mm, lub chodzących na codzień z granatnikiem pod pachą.
Zresztą, może lepiej doradź Planetouristowi jak ma teraz obejsc "problem Nemezis" o którym pisze w tej notce, a nie wsiadaj na mnie, żeś zrobił przegiętą broń plazmową.
27-01-2012 22:25
~Enc

Użytkownik niezarejestrowany
    @zigzak
Ocena:
+2
"Kuli do tego nie trzeba."

Chyba jednak trzeba, bo pisałeś o celu settingu. Utarte schematy wykorzystywałem, by ułatwić ludziom wejście w świat/konwencję.

"Każdy biegał w garniturze odpornym na średnią krótką broń palną, albo w czymś mocniejszym"

Każdy, tzn. ludzie na Twoich sesjach, tak? :)

"Zresztą, może lepiej doradź Planetouristowi jak ma teraz obejsc "problem Nemezis" o którym pisze w tej notce, a nie wsiadaj na mnie, żeś zrobił przegiętą broń plazmową."

Nie ma żadnego problemu Nemezis. To bzdura forsowana przez kilka osób (w tym chyba Ciebie) - nawet Nicram pisał wyżej o broni palnej, z którą tarcze sobie nie radzą.
27-01-2012 22:41
zegarmistrz
   
Ocena:
+1
Ja chciałbym zwrócić uwagę na jedną rzecz: Karabin Plazmowy nie jest w Nemezis jakimś super gunem z tajnych laboratoriów Infinity. To broń za głupie 300 Dzikodolarów, a Tarcza to zabawka za dzikodolarów 200.

To taki odpowiednik Kałasznikowa dalekiej przyszłości. Nawet cenowo to jest zbliżone.
27-01-2012 22:58
38850

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
zegarmistrzu, co jeszcze bardziej przegina całą sprawę. Stąd potem masz byle kultystów z dostępem do podręcznego odpowiednika M50 Browninga, tyle że z amunicją teflonową, ściagającą każdy pancerz. Skoro takie zabawki są, i są tak tanie, i jeszcze dostępne, to kazdy będzie je miał. A więc potrzebne i pole siłowe, które ochroni.. podobnie jak potrzebny jest pancerz o PP20, bo plazma musi miec PP10.
Jest to eskalacja, i to niepotrzebna.

Enc - każdy kogo znam lub z kim rozmawiałem o tym jak grał w cyberpunka. Dla mnie więc każdy. Wyjątki znajdzieśz zawsze. Zresztą, dodatek MBSW nie powstał po to, żeby stał na półce. Podobnie Maximum Metal i Chrome Booki.
Co zaś do problemu Nemezis - patrz wyżej.

Edycja:
Enc: "Chyba jednak trzeba, bo pisałeś o celu settingu. Utarte schematy wykorzystywałem, by ułatwić ludziom wejście w świat/konwencję."

Tak dokładnie, to napisałem to:
"To chyba zresztą miał być cel tego settingu - żeby miał jak najwięcej elementow znanych z innych settingow i swiatow sf. Dzieki temu masz roznorodność, miszmasz cyberpunka, zewu cluchy, gasnących słonek, mutant chronicles i innych tego typu.
Wiesz, taki setting do wszystkiego."

Więc teraz się okazuje, że wykorzystywałeś schematy z innych SFów dla ułatwienia, potwierdzasz więc moje "chyba". Więc o co ci chodzi?


27-01-2012 23:16
zegarmistrz
   
Ocena:
0
Kurcze, no... To jest poprostu setting, w którym ludzie z tarczami strzelają do siebie z broni plazmowej...

Co w tym jest złego? Mi się to bardziej podoba niż danie blasterowi statystyk kałasznikowa...

Nie rozumiem po co ci ten pancerz +20. Przecież tarcza, przynajmniej z tego, co zrozumiałem neguje PP broni plazmowej...

A pancerze z dwucyfrowym Armor Classem były już w podstawce do SWEPL. Że przypomnę Ciężki Pancerz Wspomagany.
27-01-2012 23:34
38850

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
zegarmistrzu, jeśli faktycznie takie było założenie (Enc ma rację, kula chyba jednak potrzebna), to wszystko ok.

Mi się wydawało (no ale tylko, jak widac, wydawało) że to miał byc setting uniwersalny, w którym bedzie można poprowadzic każdą przygodę SF. No ale dzięki upowszechnieniu technologii plazmy i pól siłowych nagle okazuje się, że wszystko ma się tak do uniwersalnego SF jak CP2020 do twórczości Gibsona.
Co do pancerzy w podstawce - fakt, są. i są do ściagnięcia przy pomocy panzerfausta.
W Nemezis Pancerz Szturmowy za 15 tysi staje się zbędny, bo standardowy strzał z plazmy za 300 dolców go przebija w 50% przypadków. Z plazmy, która jest tak popularna jak kałach.
A przed plazmą chroni pole siłowe za 200 dolców.


28-01-2012 00:03
Indoctrine
   
Ocena:
0
Pytanie - czy plazma i tarcza jest do kupienia w każdym kiosku?
28-01-2012 00:16
zegarmistrz
   
Ocena:
0
Ale pole siłowe nie chroni z kolei przed kałachem i panzerfaustem. Które z kolei mają mniejsze obrażenia od plazmy.

Żeby się w pełni zabezpieczyć potrzebujesz wiec i tarczy i pancerza. Przy czym tarcze możesz mieć taką z dolnej półki, a pancerz taki z górnej półki.

Nie wiem, czy pamiętasz, ale była taka gra, Gasnące Słońca. Gdzie były tarcze, które chroniły przed pociskami i pancerze, które chroniły przed plazmą. Broń plazmowa i strzelecka miała mniej-więcej zbliżone statystyki. Różniła się coś 2 kostkami obrażeń.

Efekt był taki, że Zegarmistrz stworzył sobie księdza z Wojennego Bractwa, w Szatach Adepta i z Tarczą Szturmową.

I się sukinkota nie dało zastrzelić z niczego, bo każda broń w settingu była za słaba.

Indoctribe: broń krótka ma kod dostępu B (każdy może ją legalnie kupić, ale zajmuje to kilka godzin), broń długa C (legalnie mogą kupować ją tylko wojskowi i służby porządkowe, reszta musi wykonać test Wypytywania i płaci 25% większą cenę).
28-01-2012 00:24
38850

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
C, tak jak kałach w naszym świecie.
Panzerfaust ma większe obrażenia. 4k8 panzera to wiecej niż 3k10 karabinu plazmowego (o działku plazmowym 4k10 nie wspominam, ale nawet jeśli, to róznica jest minimalna), panzerfaust ma również jeszcze wyższe PP.

Tylko że jest to broń ciężka, cholerna wyrzutnia granatów rakietowych, a nie karabinek szturmowy tak łatwy do kupienia jak kałach.

To jest właśnie ta różnica.

A to że się sukinkota nie dało zastrzelic z niczego - to było fajne? I o to chodzi w graniu w Nemezis? Żeby cały czas biegac w pancerzu wspomaganym i włączonej tarczy energetycznej?

28-01-2012 00:45
~Enc

Użytkownik niezarejestrowany
    @zizgak
Ocena:
+1
"Stąd potem masz byle kultystów z dostępem do podręcznego odpowiednika M50 Browninga"

Od plazmówki do browninga. Jest fajny link na takie wnioski, jak Twoje.

"Enc - każdy kogo znam lub z kim rozmawiałem o tym jak grał w cyberpunka. Dla mnie więc każdy. Wyjątki znajdzieśz zawsze."

Mnie tam prawdę mówiąc średnio obchodzi, jak grali wszyscy Twoi znajomi, ale ok.
Nie ma co ukrywać, że CP to system do rozwałki, więc naturalne jest pakowanie postaci tak, jak się da. U nas ograniczało się to do splotów skórnych, lekkich pancerzy opancerzonych, śrutówek, ciężkich spluw w rodzaju maloriana i z rzadka lekkich pm. Nigdy nie eskalowaliśmy do BALów, Metal Gear ani niczego podobnego - jak pojawiał się ktoś w czymś takim znaczyło, że zaraz pojawi się c-swat albo korpy. W czasie, kiedy pojawił się "Blackhands street weapons" rezygnowaliśmy nawet z pancerza/splotu - 4k6 przebijające pancerz wystarczało na położenie bohatera i nie było za bardzo sensu się obładowywać jak dziki.

To, jak grasz w system zależy w dużej mierze od Ciebie. Ty masz kultystów z browningami, ja ze zwykłymi spluwami. No, ale na pewno w NOVA nie będzie takich problemów. BPNMSP :)

"Tak dokładnie, to napisałem to:"

Gratuluję czytania ze zrozumieniem. :)

"Więc teraz się okazuje, że wykorzystywałeś schematy z innych SFów dla ułatwienia, potwierdzasz więc moje "chyba"."

LOL
"Chyba" nie zrozumiałeś ani słowa z mojego komentarza. Przeczytaj jeszcze raz, zobaczysz np. treść, do której się odnosiłem.

"W Nemezis Pancerz Szturmowy za 15 tysi staje się zbędny, bo standardowy strzał z plazmy za 300 dolców go przebija w 50% przypadków."

Zwłaszcza jak ktoś ma tam wbudowaną tarczę. :)
28-01-2012 08:40
~

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Zigzaku, wiem, że jesteś ekspertem w każdej istniejącej dziedzinie, może jednak autor settingu wie lepiej od Ciebie o co mu chodziło?
28-01-2012 09:11
38850

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Tyldo, z pewnoscią. Jak to mowią.: "dobre dzielo broni się samo" wiec tak i to nie wymaga odautorskich tlumaczeń.

Enc, odwracasz kota ogonem i jeszcze mnie obrażasz przy okazji.
Wiec skoro Nemezis dzieli problem CP, to nie ma co ukrywać, jest to system do rozwałki. A problem dzieli.
Sam sobie wyslij to zdjęcie - jesli autor zasady w swoim przykladzie dotyczącym używania tarcz wypisuje o kultystach z karabinem majacym siłę taką samą jak .50 Browning (albo mocniejszym) ktorzy czają się w mrokach, to jako czytelnik zakladam, ze to wizja autorska swiata. A wiec w tej wizji byle chlystek lata z poteznym posiewaczem. Zupelnie jak w CP, w ktorym tak ulubiony przez ciebie splot skorny sprawial, ze strzelanie z 9mm pistoletow tracilo sens.

"Zwlaszcza jak ktos tam ma wbudowaną tarczę"
co ty, w przedszkolu jesteś? W ten sposob obchodzisz kazdy problem? Dopychajac nowe klocki uzupelniajace argumentację?
Bo jak mu sie tarcza zepsuje, to jest taki sam trupek jak panienka z przykladu. Potrzebujesz do tego tylko dwoch kultystow z plazmowkami - jeden do zdjecia tarczy, drugi do przebicia pancerza.
Jak sam pisales wyzej w kwestii CP, noszenie ich nie ma sensu. Co znow oznacza, ze cos jest nie tak z plazmowkami w tym systemie. Podobnie jak to bylo z wiekszoscia wielkokalibrowych broni w CP.

Ja kończe temat - nie ma sensu sie wyklócać. Z mojej strony jedyne rozwiazanie jakie widze i jakie ma sens, jesli nie chcecie robić z tego sagi spod znaku Plazmy & Tarczy, to wywalić obie te rzeczy i wprowadzić choćby uzbrojenie i pancerze z Savage Space - albo z SW Star Wars. Nawet jeśli przypominają trochę bronie z podstawki, jest to lepsze rozwiazanie jesli chcecie zachować poziom gry na poziomie czlowieka, a nie pancerza wspomaganego obladowanego polami silowymi i bronią masowej destrukcji.
28-01-2012 09:38
~Enc

Użytkownik niezarejestrowany
    @zigzak
Ocena:
0
"Wiec skoro Nemezis dzieli problem CP, to nie ma co ukrywać, jest to system do rozwałki. A problem dzieli."

Wyciągasz wnioski z kapelusza. Dla Twojej wygody wkleję swój wcześniejszy cytat: "Nie ma żadnego problemu Nemezis. To bzdura forsowana przez kilka osób (w tym chyba Ciebie)".

"Zupelnie jak w CP, w ktorym tak ulubiony przez ciebie splot skorny sprawial, ze strzelanie z 9mm pistoletow tracilo sens."

Ulubiony przeze mnie? Napisałem Ci co ludzie kupowali u nas na sesji CP. Moje postacie rzadko kiedy miały takie wszczepy (w zasadzie jeden solo, ale najdłużej grałem nomadem i dziennikarzem, którzy tego nie mieli).

"co ty, w przedszkolu jesteś?"

Czytając Twoje wypowiedzi to szczerze się przyznam, że owszem, czuję się tu jak w przedszkolu.

"Bo jak mu sie tarcza zepsuje, to jest taki sam trupek jak panienka z przykladu."

Dobre. Jak mu się sprzęg zepsuje to też jest trupek. Ale szczęśliwie szurmówki są nieźle chronione zarówno przed bronią plazmową, jak i normalnymi giwerami (plus kłami, szponami...).
28-01-2012 10:07
Malaggar
   
Ocena:
+2
Panie, kto by nosił kamizelki kuloodporne, jak od ruskich za 100 dolców można kupić RPG? Byle menel może człowieka z tym napaść!

O, albo może być ich dwóch i mogą mieć kupione za 20$ kałachy!
28-01-2012 10:13
Indoctrine
   
Ocena:
0
Jeśli grupa graczy jest nastawiona na ciągłe konfrontacje z kultystami wyposażonymi w plazmy, to pewnie cały czas biegają w mega pancerzach itp :)

Wiele zależy przecież od konwencji rozgrywki..

Dodatkowo, jeśli to broń C i legalnie mogą mieć tylko wojskowi i porządkowi, to przecież biegać z tym po mieście się nie da. Zaraz ktoś złapie :>

Balans broni i opancerzenia w systemie nastawionym na walkę, stanowi zawsze problem. U siebie miałem mniejszy problem, bo strzelanina jest rzadsza.. Ostatecznie wyszło, że broń jest zabójcza, a pancerze chronią tylko przez krótki czas (wypasiony egzopancerz wspomagany wytrzyma raptem kilka strzałów z najmocniejszej broni - ale to hajtech praktycznie nie do zdobycia dla cywili).

28-01-2012 10:13
Planetourist
   
Ocena:
+1
Po namyśle: broń z tabeli w Nemezis nie ma (o dziwo!) kodu dostępności, więc uznam, że najsłabsze giwery mają C, a wszystkie inne D - bo są śmiertelnie niebezpieczne na cywilów, a te silniejsze robi się stricte pod walkę z Hordą. W ulicznych przepychankach i arsenałach kultystów króluje współczesna broń z podstawki i kamizelki kuloodporne, czasem pojawi się karabinek plazmowy (wbrew temu, co pisze zigzak, to akurat nie jest strasznie elytarna broń) albo SPP. Jeden strzał z tego raczej postaci nie zabije, a drugi nic jej nie zrobi (włączy się tarcza). I przy takim podejściu problem Nemezis faktycznie nie istnieje. No, może poza kwestią "jak stworzyć będącą wyzwaniem bestię Hordy" ;)

Dzięki za wszystkie Wasze opinie. Encu, zigzaku - może przestańcie, bo mam wrażenie, że nie do końca się rozumiecie. BTW zigzaku, tarcza w ciężkim pancerzu to nie dodatkowy klocek, tylko standardowe wyposażenie wliczone w cenę. W dyskusji z autorem podręcznika czasami można mieć więcej racji, ale trudno lepiej od niego znać podręcznik ;)
28-01-2012 10:30
38850

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Wlasnie Malaggar, trafiles w samo sedno, choc pewnie efekt mial byc odwrotny :P
Chcialbys zyc w swiece w ktorym kazdy menel lata z odpowiednikem RPG w ręce?
W ktorym kultysci wymachują w srodku miasta czymś równie łatwo dostępnym jak kałach z silą rażenia porównywalną do 12mm ciezkiego karabinu maszynowego?
Dla mnie to jest niepotrzebna eskalacja statsow broni, podobna do tej jaka nastąpiła w CP.
I konczy sie to gundamieniem druzyny, zakuwaniej jej w pancerze i tarcze.
Edit:
@Plane - rzecz nawet nie w tym czy pancerz ma wbudowaną tarczę czy nie. Jest to calkiem logiczne, żeby miał, skoro istnieje calkiem dostepna broń z potężnym PP. Ktore to PP jest niepotrzebne, bo wymusza i noszenie grubszych pancerzy, i pól siłowych, ktore je negują - dodaje wiec elementow mechanicznych do rozgrywki (rozliczanie tarcz, więcej liczenia).
I tu chyba pies pogrzebany - poszerzając skalę w jakiej operują postaci zwykle prowadzi się do przegięć, gdzie albo podstawowo uzbrojony cywil (bandzior z dziewiątką, gliniarz) nie jest juz zagrozeniem, bo nosi sie takie srodki ochrony, że nie jest w stanie nas uszkodzić, albo też do sytuacji, w ktorej kazdy podstawowo uzbrojony cywil ma sile obalajacą w kieszeni tak dużą, że jest w stanie powalić opancerzonego i otarczowanego BG. Pomyslcie co taki cywil zrobi innym cywilom, bez takich pancerzy i tarcz.

zauważ, Plane, że rozwiązaniem może być to co Chaosmeister zaproponował w Savage Space w kwestii dezintegratorów - za ich posiadanie jest praktycznie czapa, jesli masz je niezgodnie z prawem a moze wogole sa zakazane konwencjami.
Traktujac w ten sposob bron plazmową można spokojnie uznać ją za dostepną wylacznie dla wojska. Co wyeliminuje idiotycznych kultystow kryjacych sie po kanalach z bronią o sile ognia transportera opancerzonego.
28-01-2012 10:36

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.