string(15) ""
» Blog » Dzikie Pomysły - Dorastanie
04-03-2011 14:56

Dzikie Pomysły - Dorastanie

W działach: Dzikie Pomysły, Plane przedstawia, RPG | Odsłony: 12

Dzikie Pomysły - Dorastanie

            Szalenie podoba mi się zawada Dzieciak – bardzo elegancko i prosto rozwiązuje ona kwestię gry małolatem. Gdybym się miał do czegoś w niej przyczepić, to do sposobu jej tracenia – trochę to dziwne, że postać osiągając pewien wiek nagle staje się lepsza praktycznie we wszystkim. Dlatego proponuję inne rozwiązanie – stopniowe dorastanie.

 

            Działa ono tak: po każdej sesji gracz wcielający się w Dzieciaka rzuca k10. Jeżeli wypadnie 8-9, postać dostaje 1 punkt na Umiejętności, który wydaje się tak, jak przy tworzeniu postaci[1]. Jeżeli wypadnie 10, jedna z Cech postaci wzrasta o jeden rodzaj kości.

 

            W ten sposób nie można rozwinąć postaci, a jedynie pozbawić ją kar za bycie Dzieciakiem. Losowanie pozwala więc rozwinąć Cechę tylko 2 razy i zyskać tylko 5 punktów na Umiejętności. Jeżeli zdobędziesz już wszystkie Umiejętności, podwyższasz Cechę przy wyniku 8-10, jeżeli wszystkie Cechy – wynik 10 daje Ci 2 punkty na Umiejętności (chyba, że do zniwelowania kar został już tylko 1 punkt). Gdy w pełni zniwelujesz kary, Twoja postać przestaje być Dzieciakiem i nie otrzymuje już dodatkowego fuksa.

 

            Jak to wygląda w świecie gry? Dziecko umie mniej, ale szybciej się uczy (Umiejętności) i dorasta fizycznie oraz umysłowo (Cechy). Jeżeli gracz podwyższy Siłę, jego bohater niespodziewanie rośnie o dobre kilka cali – nic niezwykłego podczas dojrzewania. Jeżeli zaś zwiększy Ducha, postać staje się bardziej pewna siebie, odpowiedzialna – słowem, dojrzała. I tak dalej, i tak dalej. Jeżeli fabuły poszczególnych sesji dzieją się jedna po drugiej, postać zapewne dorośnie bardzo młodo, ale to można łatwo wytłumaczyć obfitującym w wyzwania życiem poszukiwacza przygód. Jeżeli bohater przestanie być Dzieciakiem absurdalnie młodo, można po prostu uznać, że co prawda nie jest dorosły, ale jest tak zdolny bądź zahartowany życiem, że w niczym dorosłym nie ustępuje. Jeżeli zaś fabuły kolejnych sesji będą tak odległe czasowo, że rzuty nie pozwolą pozbyć się kar za młodość choćby i do osiemnastki, Zawadę można usunąć zgodnie z bazowymi regułami (czyli w określonym wieku).



[1] Punktu nie trzeba wydawać od razu – można poczekać, aż uzyska się kolejny, by rozwinąć Umiejętność ponad wartość Cechy. I tylko w tym celu – bez tego ograniczenia można by oszukiwać czekając, aż rozwinie się Cechę i Umiejętność stanie się tańsza.

Komentarze


Albiorix
   
Ocena:
+1
Ale czy "sesja" to nie jest trochę zbyt abstrakcyjna jednostka czasu?

W kampanii A możemy mieć 7-latka a każda sesja może opisywać 1 dzień walk z zombiakami. Po tygodniu albo dwóch nasz 7-latek dorasta, tadam!

W kampanii B możemy mieć 12-latka a każda sesja to kolejna przygoda z kosmitami którzy przylatują na Ziemię raz na 5 lat, broją i odlatują. Nasz dzieciak pozostanie dzieciakiem do 40 roku życia?
05-03-2011 02:38
Planetourist
   
Ocena:
+1
Dzięki za uwagę - dodałem do tekstu kilka zdań, by sobie z nią poradzić:

Jeżeli bohater przestanie być Dzieciakiem absurdalnie młodo, można po prostu uznać, że co prawda nie jest dorosły, ale jest tak zdolny bądź zahartowany życiem, że w niczym dorosłym nie ustępuje. Jeżeli zaś fabuły kolejnych sesji będą tak odległe czasowo, że rzuty nie pozwolą pozbyć się kar za młodość choćby i do osiemnastki, Zawadę można usunąć zgodnie z bazowymi regułami (czyli w określonym wieku).
05-03-2011 18:28

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.