» Blog » Nigdy z wami nie grałam
16-07-2011 16:10

Nigdy z wami nie grałam

W działach: Mistrzyni Gry, drobiazgi, seks, przemoc | Odsłony: 27

W ostatnim czasie zaczęłam odwiedzać nowe grupy erpegowe. Dużo grup erpegowych. Dużo nowych ludzi, z których każdy ma inne, trochę inne, czyli zupełnie inne do erpegowania, używania mechaniki, opisywania, granicami komfortu związanymi z seksem i przemocą. Czasem takie spotkania wychodzą fajnie, bo podejście nieco podobno z nieznacznie przestawionymi akcentami. Czasem dochodzi do rozmów przed gra lub w trakcie na temat naszych oczekiwań lub specyfiki grania. A czasem nie - i robi się gruba awantura, mała chryja i dyskusja w stylu "moje RPG jest lepsze niż twoje".

Pokłosiem tych doświadczeń jest prelekcja przygotowana na jedno z MasterMindowych spotkań:
Nigdy z wami nie grałam, czyli jak przygotować się do gry z nieznanymi graczami.



Zapraszam: Nigdy z wami nie grałam - Link do prelekcji.


Komentarze


MEaDEA
   
Ocena:
+1
Pomysł na filmik rewelacyjny! Urzekła mnie różowa oprawa :D

Filmik jest jednak za szybki. Trudno się czyta. Czy mogłabyś go zwolnić troszkę, żeby plansze wyświetlały się wolniej i może dodać jakąś miła, zachęcającą muzyczkę?

Kiedy zrobisz następny?:D
16-07-2011 16:20
Aesandill
   
Ocena:
0
@ MEaDEA
Ja to potraktowałem jako pokaz slajdów, przewijasz >> po slajdzie.
------------------
ALe faktycznie fajna sprawa

Pozdrawiam
Aes
16-07-2011 16:32
Petra Bootmann
   
Ocena:
0
ustawiłam zmianę slajdów na 10s. O jakiś koment się pokusisz, jak już będziesz w stanie odczytać?
16-07-2011 17:42
rdo
   
Ocena:
+1
Ja jestem w stanie przeczytać i podoba mi się idea określania wymagań ;-)

O niektórych tematach zupełnie nie myślałem. N.p. seks - może dlatego, że zakładam, a jako MG wymuszam rating "G" w tej sprawie ;-) (toleruję ewentualnie "PG-13")

Z innych wrażeń: ostatnio zdarzało mi się często (chociaż pewno nie tak często jak Tobie) prowadzić nowym grupom - i odniosłem wrażenie, że nikt takich jak Twoje pytań nie zadaje, ani ustalania zasad nie wymaga. Oczywiście uważam, że Twoje pytania o "granice w fikcji" (seks, przemoc i inne (rasizm?) ) są uzasadnione, i uzasadnione jest precyzowanie tych granic. Nie wszystko trzeba ustalać od razu, bo część granic się dostrzega dopiero po ich przekroczeniu, ale ogólnie masz rację :)

W kwestii "co się dzieje z postacią kiedy gracza nie ma na sesji" natomiast rozbiłbym to na przypadki "gracz sesję wcześniej zapowiedział, że na następnej sesji go nie będzie" i "gracz po prostu nie przychodzi / w dniu sesji ogłasza że jednak ma pilniejsze zajęcie" ;-)

Fajnie że linkujesz do podziału graczy z 4 edycji D&D - to bardzo praktyczny podział i chyba najlepszy element D&D 4 :)
16-07-2011 18:12
Zuhar
   
Ocena:
0
Mam już na podobny temat przygotowany wpis blogowy. Ogólnie nasze spostrzeżenia się pokrywają. Dzięki.
16-07-2011 19:01
Repek
   
Ocena:
+2
@rdo
Nie wszystko trzeba ustalać od razu, bo część granic się dostrzega dopiero po ich przekroczeniu, ale ogólnie masz rację :)

Pewnie dlatego chodzi o to, by się od razu umówić, że części granic nie przekraczamy. Potem trochę musztarda po orku.

Pozdro
16-07-2011 19:20
Scobin
   
Ocena:
+4
Jest jeszcze ważna kwestia techniczna: w jaki sposób przeprowadzić rozmowę, w której wszystkie wskazane zagadnienia zostaną poruszone. Chętnie przeczytałbym o tym, jakie masz (macie) na to pomysły. :-)
16-07-2011 19:41
MEaDEA
   
Ocena:
0
Zmiana super! Jest idealnie. Bardzo bardzo fajna rzecz! Proszę więcej takich :D
16-07-2011 19:43
Drejfus
   
Ocena:
0
Link do Master Mind'a mi nie działa. Kieruje do informacji z serwera Poltera, że nic tam nie ma.
17-07-2011 00:00
Petra Bootmann
   
Ocena:
0
Drejfus - poprawione
17-07-2011 03:15
Kamulec
   
Ocena:
0
Nie zgodzę się, aby ustalanie tych wszystkich rzeczy przed grą było konieczne. Warto podkreślić rzeczy nietypowe, szczególnie w razie kampanii, a reszty można się domyślić. Chyba, że mówimy o grupie gimnazjalistów, którzy ledwo kojarzą, o co w Rabować Palić Gwałcić chodzi.

Przerywanie gry w dowolnym momencie jak najbardziej wymaga wytłumaczenia, bo zwykle psuje to rozgrywkę innym, którzy swój czas zarezerwowali. Moim zdaniem wyjście z sesji w jej trakcie jest ostatecznością zarezerwowaną na wypadek sytuacji skrajnych.
17-07-2011 03:57
Ezechiel
   
Ocena:
+7
"Nie zgodzę się, aby ustalanie tych wszystkich rzeczy przed grą było konieczne. Warto podkreślić rzeczy nietypowe, szczególnie w razie kampanii, a reszty można się domyślić. Chyba, że mówimy o grupie gimnazjalistów, którzy ledwo kojarzą, o co w Rabować Palić Gwałcić chodzi."

Nigdy nie chodziłem do gimnazjum, pracuję i mam mniej czasu na hobby. Wolę poświęcić godzinę na obgadanie gustów niż sześć godzin na sklepaną sesję.
17-07-2011 08:50
YuriPRIME
   
Ocena:
0
Odnośnie zakładki z seksem zupełnie mnie to skonfudowało. Konkretnie sens klasyfikacji PG XD i wyobrażenie jakby to na sesji spróbować wytłumaczyć graczom.
17-07-2011 10:49
Petra Bootmann
   
Ocena:
+1
YuriPRIME- "Odnośnie zakładki z seksem zupełnie mnie to skonfudowało. Konkretnie sens klasyfikacji PG XD i wyobrażenie jakby to na sesji spróbować wytłumaczyć graczom."

nie na sesji, ale przed.
PG - Opisy typu: "Mocniej objął kibić czarodziejki, a ogień wesoło trzaskał w kominku." Wybacz Harlequin:)
17-07-2011 11:16
YuriPRIME
   
Ocena:
+1
No przed, ale właśnie z tym mam problem... siadamy z ludzem wokół stołu...

MG: "No dobra, słuchajcie w tej sesji pojawią się sceny seksualne... czy wszyscy wzięli dowody? Zbyszku, masz pozwolenie rodziców? No dobrze... hmm... w tej sesji pojawi się przemoc, scena erotyczna..."
G: "Ale hard?"
MG: "Soft... chwytanie za kibić partnerki i sugestywne pląsy w blasku skaczących płomieni ogniska... ewentualnie footjob... to podpada pod?"
G: "Sąd grodzki?"

No żartem tu piszę, ale niemniej chyba przed kampanią coś takiego powiedzieć można, lecz jak to rozegrać, to nie mam pojęcia. Jakieś proponowane wzorce jak taka rozmowa mogłaby wyglądać? (pomysł na kolejny slajd tak skoro o tym mowa)


PS A scena z ciepłym ślimaczkiem u Sapkowskiego to pod jakie PG podpada? :3
17-07-2011 11:28
Aesandill
   
Ocena:
+5
@ Yuri
- Słuchajcie, na tej sesji unikamy tematów drażliwych, seks moze być jedynie zasugerowany, gwałty to tylko co najwyżej fabularne tło, ale urywać głowy i masakrować wroga mozecie do woli. Byle w walce, tortury odpadaja. Wszystkim odpowiada?

Ślimaczek - prawie NC-17
17-07-2011 11:43
YuriPRIME
   
Ocena:
0
No, i to je konkret :)
17-07-2011 11:57
AdamWaskiewicz
   
Ocena:
+3
Dajesz graczom do wypełnienia ankiety (anonimowe), podobne jak te służące do określenia, jakie motywy czy elementy mają się pojawiać na sesjach - i wiesz, przynajmniej w przybliżeniu, jakie są ich oczekiwania.

17-07-2011 12:04
38850

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
+3
Ma to sens, takie ustalanie. Ale mysle ze wystarczy zwykla rozmowa przy robieniu postaci, czego ma gra dotyczyc.akurat takie sprawy jak seks pozostawia sie gestii graczy - ja zawsze mowie, juz po tym jak gracz/ka objol/objela owa kibic przyszlego wspolkopulanta - Robicie to? Jak tak, to reszta to gra wyobrazni. Jak chcecie, mozecie opisywac reszcie, ale to sprawa miedzy wami dwojgiem.
Jesli zas jednym ze wspolkopulantow jest dziewczyna graczka, na haslo "gra wyobrazni" zwykle pojawia sie rumieniec :)
Inna sprawa, ze nie jestm zwolennikiem spelniania fantazji erotycznych swoich graczy w trakcie sesji. Od tego jest partner w domu, stronki porno, kluby swingersow i domy publiczne.
Co zas do samej prezentacji, ciekawa, ale chyba niezbyt uzyteczna w formie jaka widzimy - tzn nikt chyba sobie notatek nie bedzie robil co powiedziec we wstepniaku.
Natomiast jako pigulka zawierajaca podstawowe tematy do pomyslenia, jak najbardziej.
Przydalby sie chyba bardziej konkretny artykul, poruszajacy te kwestie - taki ktory mozna sobie wydrukowac i wkleic do "podrecznika mistrza dobrej gry"
17-07-2011 12:12
Petra Bootmann
   
Ocena:
+3
Aesandill - super przykład

W Breaking the Ice przykładowe dogadywanie się graczy wygląda tak:
------
Meimei and Jed are playing Breaking the Ice. They are at a mutual friend’s house for game night, and are just getting to know one another.
Jed: What do you have in mind for a rating?
Meimei: I’m thinking PG.
Jed: Cool. So sex may happen but we won’t get into it.
Meimei: Yeah, what they do in their own privacy is fine but we don’t have to go there. What are your thoughts on Genre?
Jed: I’m thinking Romantic Comedy. If we want to play down sex, it could be set in high school.
-----

Założenie jest takie, że rating jest taki, jak najniższy wybrany przez gracza/graczkę.

Gdy pojawi się plik dźwiękowy, dolinkuję tutaj. O artykule myślałam, ale to więcej czasu. Co w nim powinno się znaleźć jeszcze?
17-07-2011 13:52

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.