» Blog » Kosultacje społecznościowe
07-03-2012 13:15

Kosultacje społecznościowe

W działach: rpg | Odsłony: 16

Kosultacje społecznościowe
Jak wszyscy zapewne pamiętają, wszyscy chętnie dowiedzielibyśmy się, jak wygląda światek RPG wśród różnych innych dziwnych krajów, zwłaszcza tych nie bazujących na języku angielskim.

Dzięki różnym zainteresowanym osobom mogliśmy zorientować się jak to wygląda w Skandynawii, na Węgrzech, w Rosji i Bułgarii. Chyba tyle.

Natomiast ja, jeszcze w 2011, zagadałem z jednym z adminów na geeku, żeby zorganizować inicjatywę, w której użytownicy - szczególnie spoza USA - mogliby zaprezentować w artykule jak wygląda światek RPG u nich w kraju. Z góry na dół, wszystkie ciekawe informacje. Po cichu liczyłem na to, że zarejestrowanie tam użytownicy podzielą się doświadczeniami i otrzymamy relacje z np. Holandii, RPA czy Hiszpanii.

Admin uznał atrakcyjność koncepcji. Postawił natomiast warunek - mam napisać taki tekst o Polsce. Byłby to jednocześnie początek serii (co miesięcznej zapewne) i instrukcja jak taki tekst miałby wyglądać.

Minęło trochę czasu i w końcu się nawet zmusiłem do napaskudzenia takiego artykułu. Poniżej zamieszczam wersję - powiedzmy - beta końcowego tekstu.
Wszystkie uwagi mile widziane. Zwracam uwagę, że nie robiłem korekty na poziomie językowym - chodzi mi głównie o korektę merytoryczną. A także uwagi co wywalić, co dodać, co usunąć. Na pewno są wśród was większe dinozaury fandomu niż ja, większe wygi konwentowe itd.

Ewentualny przegląd-lista polskich RPGów, polskich konwnentów może być naturalnie w przyszłości dodana.

"In Poland, RPG appeared in early 1990s or - to be precise - in the year 1993 with the first issue of the Magia i Miecz (Magic & Sword) magazine. Inside the reader could find the first part of the first version of the first polish RPG -Kryształy Czasu (Crystals of Time). The game left lasting mark on the polish RPG scene. In itself it was - in general and some fundamental mechanic concepts - based on the Ad&d. There were races. There were classes. There were attributes. There were saving throws. There was s.t. like armor class. There were no spell slots, though and a small wealth of original ideas. The game was quite different on the micro level, which nicely balanced macro level similarities. However - for many reasons - the game never became a symbol of role playing in Poland. Partially because the publisher was quite hesitant to publish it in book format and when it finally arrived it was too late.

This honor goes to Warhammer. It was published by Mag - publisher of Magia i Miecz magazine - at the end of 1994. The game stormed polish scene becoming huge success - in fact the sheer amount of rulebooks sold is still unchallenged by any other game. While I can’t provide specific number, I believe there were between 20 and 25 thousand copies printed of the core rulebook. Soon playing RPG and playing Warhammer became nearly synonyms. The great popularity of Warhammer was the main reason why Ad&d never became popular when it was finally printed.

The Magia i Miecz magazine and Warhammer game were two pillars of polish roleplaying. Especially the influence of the magazine was indisputable. After publishing Warhammer there was a feeling of waiting for the first published polish game. Despite the fact that Mag had already reasonably popular product (Kryształy Czasu) and that it was already established publisher, it came as surprise that the first polish RPG was “Zły Cień. Kruki Urojenia” (Evil Shadow. Phantasmal Crows) published indenpendently by the author. It was followed by “Aphalon - Świat Księżycowego Ostrza” (Aphalon - World of the Moon Blade). Both games were published as big, thick rulebooks and failed to draw attention of polish roleplayers for a significant period of time, probably due to bad reviews in Magia i Miecz. The same year Mag published Oko Yrrhedesa (Eye of Yrrhedes) - a small RPG written by rising star among polish speculative fiction writers, creator of Witcher, Andrzej Sapkowski. The game was well received, perceived as an introductory game into world of roleplaying. It was - again - generic fantasy RPG that included two starting adventures - one of which was classic dungeon crawl scenario called “Oko Yrrhedesa”. Finally, in 1995, in Poznań, was organised first polish convention of fans of Speculative Fiction called Polcon. The convention still lives on being important event for polish roleplayers and even more so for writers and fans of fiction. Following its example, many conventions were organised in Poland.

In the following years the scene of polish roleplayers steadily evolved and grew. It was feeded by a number of games, the most important of them where probably: Call of Cthulhu, edition 5.1.1 (1995), Werewolf: the Apocalypse (1996), Cyberpunk 2020 (1997), Dzikie Pola (1997), Vampire: the Masquerade (??), Earthdawn (1998), Mage: the Ascension (1999), Deadlands (2000) and Legend of the Five Rings (2000). While these games are not a complete list of published RPGs in Poland before 2000, they were definitely the most significant.

It is worth to note that around year 2000 Mag - until know uncontested leader among polish RPG publishers - started to have some problems. First - their Magia i Miecz not only finally gained competition which in many aspects surpassed it - a Portal magazine - but also roleplayers started to adopt internet as their main source of information, adventure ideas, reviews etc. In the effect, the magazine started to decline. Second - the polish RPG market is rather small - not quite small enough to make the idea of publishing RPGs in Poland outright stupid, but small enough to be tricky. The goal to sell anything in comparable amount to first edition of Warhammer turned out to be unachievable dream. As a result - most publishers of roleplaying games gradually turned into relatively successful novel publishing companies or boardgame publishers or companies that publish a lot of different things. Unless they went out of business entirely.

In the following years there were three notable revitilizations of polish RPG scene related to publishing of Neuroshima RPG (2003), polish edition of D&D3 (2002) and Warhammer2 (2005). All three games had quite an impact on polish scene and were followed by significant numer of sourcebooks. Neuroshima created a world of its own if its own and increased popularity of post apocalypse genre among RPG fans tremendously. As a result the are conventions dedicated solely to the genre (Rafineria, Tornado). On the other hand D&D was - for a time - as popular in Poland as anywhere in the world. But the popularity faded and by 4th edition the interest faded almost completely. Warhammer - on the other hand - could rely on incredible sentiment to the first edition and in fact second edition was for few years in hands of many, if not all, gamers.
Currently the scene is neither weak, nor strong. Among publishers there is only one strictly RPG one - Piotr Koryś’ (well, his wife’s really) GRAmel - which publishes polish edition of Savage Worlds. Cautious statistics indicate that SWEX may be the most commonly played RPG in Poland and probably the most popular game with still active publisher. Or at least the SWEX players are the most visible one. The oldest still active RPG publisher is Trzewiczek’s Portal. It has three main RPG products: Neuroshima, translated Indie RPGs and game master’s aids. But Portal is not only RPG publisher as it is at least as well known for it’s board games (Neuroshima Hex, Stronhold), Card Games (51state, New Era, Zombiaki) and recently - skirmish wargame Neuroshima Tactics. The third company active on the market is Kuźnia Gier - publisher of very popular, steampunkish Wolsung. The fourth - and sadly last - rpg publisher is Galmadrin. However this is young company and already greatly behind schedule. Hopefully it is not dead, yet.

In terms of popularity it is really hard to say anything solid. The most popular games are probably Savage Worlds, Wolsung, Neuroshima, Warhammer (2 edition being the most popular version and 1 being still ahead of 3rd), D&D (3-3.5) and maybe Call of Cthulhu.
Moderately popular games include Legend of the five rings (the last published edition was first!), various old World of Darkness RPGs, Monastyr and - probably - some new World of Darkness games. Possibly some indie games published by Portal (most notably Cold City, InSpectres and Blood &Honor) should also fall into this category.
The games which are actively played by only a minority of players are probably Earthdawn, Fading Suns and possibly Cyberpunk 2020, 7th Sea and Klanarchia.

To explain myself - I have based this on the input of 43 people I asked about their gaming activity in 2011. However I was aware that this is very small number of people compared to the number of roleplayers plus I was aware that unproportionally big part of this group is willing to play in games written in english, therefore I sort of adopted the results. Blame me.

Finally - conventions. Of all parts of RPG scene I believe the conventions’ part is in the best condition. Polcon is as healthy as ever, switching cities year by year. Pyrkon breaks attendance record year by year. Warsaw’s Avangarda not only challenges visitors with interesting program but also spawned sidekick convention ZjaVa dedicated nearly solely to playing. Several other conventions also offer interesting possibilities to spent time - most notably Wroclaw’s Inne Sfery which is in fact more of a festival than standard convention. To provide some ideas of how big polish conventions are: Pyrkon 2011 was visited by 3660 and was - by far - the biggest polish convention, ever. The biggest Avangarda - held in 2010 - had under 1500 visitors and last Polcon - 2650.
Lastly - it is worth to mention two important elements of polish RPG community. Two awards.

First - Puchar Mistrza Mistrzów (Masters Master Cup) - annual competition between game masters held on one of the conventions and judged by a jury of experienced roleplayers. The competition is relatively prestigious and with a bit of history as the first competition was organized in 1998. The most succesful game master in history of this competition is Wojciech Rzadek - he won it three times and thus was awarded with permanent trophy.

Second is Quentin - annual award for the best, original scenario adventure. It is one year younger than Puchar Mistrza Mistrzów. Each scenario sent is obviously read and the winner is announced on one of the conventions. All scenarios are later available to read and download. It is probably worth to note that one of the scenarios which ended up as finalist of Quentin competition were later transformed into official boxed set adventure for Neuroshima."

Komentarze


Sethariel
   
Ocena:
0
@Nimdil

"Wiem, ale Paradoks częsciej od np. Tawerny (na ile ja kojarzę) pojawia się na tyłach okładek."

Ale mimo tego wejść mają tak ze 2 lub 3 razy mniej (przynajmniej według znanych mi rankingów). Gildia też dość często pojawia sie na okładkach. Nie wiem, czy to akurat jest jakiś wyznacznik.

Niektóre systemy mają też swoje bardzo popularne strony. Na przykład Neuroshima, której na pozostałych portalach jest bardzo mało.

Stąd wydaje mi się, że tak jak Kamulec napisał najlepiej chyba pominąć strony, wspomnieć jedynie mniej więcej o wielkości (że są większe liczące ileśtam użytkowników i są mniejsze, jak i niszowe poświęcone jednemu systemowi). Dodatkowo to wszystko zmienia sie jak w kalejdoskopie. Kilka lat temu robiłem takie coś o polskim środowisku Earthdawna, nic odnośnie stron internetowych nie jest dziś już aktualne.
08-03-2012 21:55
wittiw
   
Ocena:
+3
@nimdil
1. Raczej mowa tutaj o tych papierowych, bo to jest najbardziej interesujące .. i raczej nikt nie zachęca Cię do opisywania tych niszowych.. tylko o podanie paru szczegółów - bo w Twoim tekście naprawdę skromnie przybliżasz dorobek polskiej myśli RPG'owej.

2. Myślę, że zdecydowanie więcej osób na serio grało w "Dzikie Pola" niż w "Kryształy.." i "Oko.." (ale jest to zupełnie subiektywne odczucie). No i co tu dużo mówić był to chyba pierwszy rozsądnie wydany podręcznik w Polsce.

5. Co do liczebności - można chociaż spróbować zapytać adminów największych portali czy mają jakieś sensowne zestawienie wejść (nie mówię, że dostaniesz, ale spróbować można).. i taką informację można dać do wiadomości (plus info o ilości mieszkańców w Polsce dla porównania). W efekcie potencjalny czytelnik może się dowiedzieć czy hobby jest zupełnie niszowe i czy też społeczność działa aktywnie na sieci. Mnie takie informacje interesują - powiem że zdecydowanie bardziej niż historia RPG'ie w danym kraju.

Co do drugiej części - nie chodzi mi tu o jakiś elaborat.. wystarczy, że właśnie podasz takie informacje - która dla nas są oczywiste, ale dla potencjalnego czytelnika już nie - czyli np. nieco o urokliwych flame'ach, to że fandom garnie się do dużych nowości, ale już gry indie raczej są w defensywie itd. czyli.. oczywiste oczywistości.

6. Koledzy już wspomnieli - ale oczywiście wypada wspomnieć jeszcze o: Gildii i Valkirii.

7. Serio nic nie słyszałeś o społeczności LARP'owej?.. ja się w sumie tym nie interesuję, a mogę przynajmniej powiedzieć, że kluby LARP'owe jak najbardziej istnieją (a przynajmniej odłamy LARP'owe przy oficjalnych klubach), że LARP'y to obowiązkowy punkt programu większości konwentów (i to wcale niemały), ba nawet istnieją konwenty LARP'owe i że w gruncie rzeczy w Polsce brak (a przynajmniej tak mi się wydaje) jakiegoś kompedium (podręcznika?) zasad/mechaniki prowadzenia LARP'ów. A poza tym w ogóle nie wspomniałeś, że w LARP'y także się w Polsce gra, a gracze potrafią się bardzo solidnie przygotowywać.
Zresztą inni komentujący powiedzieli więcej.
Wystarczy podać ze dwa zdania, aby chociaż zasugerować, że i taka aktywność RPG'owa w Polsce istnieje.

8. Może warto więc wspomnieć, że w opinii publicznej RPG'ie raczej nie istnieje, a jak już to raczej ma pozytywny odbiór - nie wiem jak innych, ale mnie interesuje jak odbierane jest to hobby w innych, "nietypowych" krajach - że nikt z widłami i krzyżem nie gania, a hobby, jak to hobby jest akceptowane.

9. Po przeczytaniu Twojego tekstu nie bardzo potrafiłbym powiedzieć jakie wydano podręczniki w Polsce i o czym są. Także nie bardzo wiedziałbym jaki jest stan polskiego RPG'ie - czy dużo jest graczy, jakie są tendencje, czy środowisko jest rozbite, czy raczej skupia się wokół inicjatyw (możnaby odnieść wrażenie, że RPG'owcy żyją konwentami i dwoma konkursami). Nie bardzo wiadomo w jaki sposób organizują się polscy RPG'owcy. Brak informacji o tym że bądź co bądź w każdym większym mieście są kluby RPG'ie, a często i LARP'owe, o tym że jednak społeczność udziela się całkiem aktywnie na paru portalach i forach, i wreszcie o tym że RPG'ie w Polsce raczej najprężniej rozwija się w większych miastach - choć nie musi to być regułą. Fajnie by jeszcze podać jak się mają ceny podręczników do zarobków (tak zupełnie orientacyjnie). Takie informacje wystarczy zmieścić, dosłownie w kilku zdaniach - tak aby uzmysłowić, że nie jesteśmy jakimiś dzikusami i nie kryjemy się po kątach, a społeczność, choć bardzo rozbita i rozdrobniona, to jednak istnieje i skupia się wokół jakiś "ośrodków".
Dobrze uzmysłowić czytelnikom, że w gruncie rzeczy polskie środowisko RPG'owców tak bardzo nie różni się od tych na zachodzie - no może poza tym, że jest nieco mniejsze i może nieco mniej prężne.
Tak dla porównania, czytając o RPG'ie w Rosji odniosłem wrażenie, że tamtejszy fandom praktycznie nie istnieje, że gracze raczej udzielają się w domowych zaciszach i zupełnie brak inicjatyw prospołecznościowych.. czy podobnie jest w Polsce? Myślę, że nie - ale z Twojego artykułu można by wysnuć, że RPG'ie w Polsce skupia się wokół paru wydawnictw i licznych konwentów - przynajmniej takie jest moje odczucie (ale przyznaję się bez bicia, nie czytałem tekstu bardzo wnikliwie).

ps. Nie sądź, że szukam dziury w całym - uważam, że tekst jest bardzo solidnie napisany i jest w sumie niezły, ale można by co nieco skorygować, dodać (chociaż może w niektórych punktach się zapędziłem i wymagam od Ciebie napisania pracy naukowej ;) ).. a ja skupiłbym się bardziej na obecnym stanie RPG w Polsce, a mniej na historii, a jak już to głównie na polskim dorobku (ale nie napisałem takiego tekstu, więc to tylko sugestie).
No i - paradoksalnie mimo sugestii o potrzebie dodania pewnych danych, uważam, że tekst powinien być bardziej zwięzły, bo boję się że potencjalnemu czytelnikowi może nie zechcieć się dotrwać do końca - wiemy jak to jest :>, a przynajmniej może warto by rozważyć podział tekstu na punkty, np. 1) Początki, 2) Historia 3) Społeczność 4) Konwenty 5) Podręczniki itp. itd.

To tyle ode mnie. Jeszcze raz podkreślę, że doceniam jakość Twojego tekstu i podoba mi się Twoja inicjatywa.

Pozdrawiam.
09-03-2012 01:52
nimdil
    @wittiw
Ocena:
0
Spoko, po to go tutaj wrzuciłem, żeby zebrać opinie, poszerzyć, przyciąć, przemodelować. Jakbym się obruszał za uwagi to by było bez sensu.
09-03-2012 11:35
Narmo
   
Ocena:
0
Mała uwaga: Tornado i Rafineria to ten sam konwent. Rafineria jest kontynuacją Tornado, nazwa się zmieniła po przejęciu konwentu przez nowych organizatorów.

O RPG pierwszy artykuł pojawił się w jakiejś gazecie ok. '86? Nie znam dokładnie daty, ale poszperasz - znajdziesz.

Proponuję przy wymienianiu systemów rozdzielić je na zagraniczne i polskie, tzn. zaznaczyć, że to polskie i dać tłumaczenie tytułu (np. Dzikie Pola).

Co do e-fandomu i fandomu. Jest sporo klubów Fantastyki i RPG przy domach kultury. Warto o tym wspomnieć.

W krakowskim Jędrusiu grają z tego co wiem w Warhammera, Cthulhu, Wiedźmina (warto wspomnieć), Wolsunga, Klanarchię, Neuroshimę, SWELP, Gasnące Słońca.

W zamkniętych grupach, z którymi mam kontakt, grają w Neuroshimę, Cyberpunka, Warhammer (zamówno 1ed i 2ed), Monastyr, Maga, a raczej mieszankę wszystkich setingów do Świata Mroku, L5K, Klanarchię.

D&D 4.0 nie cieszy się popularnością, bo uśmierciła go ISa, nie wydając wszystkich podręczników podstawowych na raz (zdanie fanów D&D 3.0 i 3.5).

Dekadę temu popularne były Warhammer (głownie), CoC, Cuberpunk, Earthdawn, L5K, Świat Mroku (czyli Wampiry, Wilkołak, Mag). RPG kręciło się wokół MiMa (potem Portala), sklepów z grami RPG i klubami.

W moich kręgach o upadku MiMa mówi się, że to przez zbytnią mnogość systemów Wydanych przez MAGa. W jednym MiMie ludzie znajdowali coraz mniej materiału do swojej ulubionej gry. Za dużo próbowano upchać w jednym.

Z kręgu znajomych to ludzie zaczynali od: Oka Yrryhedesa, Wiedźmina, Warhammera, Świata Mroku.
09-03-2012 15:39
nimdil
    @Narmo
Ocena:
0
A dzięki. Tego nie wiedziałem. Czyli Rafineria.

Wiem, że były ale prehistorię postanowiłem zostawić w spokoju. To nie jest tekst paleontologiczny.

Podkreślenie rodzimych dokonań było wielokrotnie podkreślane, więc na pewno to zrobię.

Wspomnę. Rzecz w tym, że ja nie miałem do momentu przeczytania tych komentarzy pojęcia że jest ich naprawdę sporo.

D&D4 uśmiercił WOTC wymyślając grę od czapy.

Ciekawa opinia o MiMie. Pytanie - czy przestali kupować MiMy? Bo ja np. odpuściłem kilka numerów po zmianie formatu, ale też zmiana formatu była odpowiedzią na spadającą sprzedaż, więć trudno mi dociekać.
09-03-2012 23:43
Repek
   
Ocena:
0
Z tym MiMem to bym uważał z takimi sądami. Lepiej napisać do źródła [Tomek Kreczmar, Jacek Rodek].

Pozdrawiam
10-03-2012 00:04
Narmo
   
Ocena:
0
@Repek

Jest to opinia, która utrwaliła się wśród środowiska, w którym się obracam. MiMy to spore grono kupowało.
Pamiętam, jak Kreczmar odbierał nagrodę dla MiMa za całokształ, gdy pismo już nie istniało.

Poza tym jest to grono nienależące do e-fandomu. Jaka jest prawda nie mnie wnikać. A opinię każdy może mieć inną pomimo oficjalnego stanowista ostatniego redaktora naczelnego.
10-03-2012 14:17
Repek
   
Ocena:
0
Pamiętam, jak Kreczmar odbierał nagrodę dla MiMa za całokształ, gdy pismo już nie istniało.

Byłem nawet metr od niego, gdy ją wręczano. Miła chwila.

Ja mówię o tym, że opinię każdy ma jak pupę - swoją. :) A można, wydaje mi się bez problemu, zasięgnąć u źródła, które powinno wiedzieć nieco więcej. Nie jest też wielkim problemem dotrzeć do redaktorów magazynu, którzy działali w nim do końca.

Pozdrawiam
10-03-2012 14:51
Kot
   
Ocena:
0
MiM został zamknięty razem z liniami wydawniczymi RPG, kiedy Wydawnictwo MAG przestawiło się w całości na bardzo opłacalną (w przeciwieństwie do RPG) beletrystykę. Kontakty z wydawnictwem w jakiejkolwiek sprawie związanej z MiMem są prawie nie do wykonania, jeśli się nie zna odpowiednich ludzi osobiście, niestety...
11-03-2012 14:02
Kamulec
   
Ocena:
0
" On the other hand D&D was - for a time - as popular in Poland as anywhere in the world."

Przypis na en.wikipedia:
"According to a 1999 survey in the United States, 6% of 12- to 35-year-olds have played role-playing games. Of those who play regularly, two thirds play D&D. (Dancey; Adventure Game Industry Market Research Summary)"
11-03-2012 16:23
nimdil
    @Kamulec
Ocena:
0
Chodziło mi raczej o odsetek rpgowców grających w DND.
11-03-2012 23:05
Kamulec
   
Ocena:
0
Mnie też. "Of those who play regularly, two thirds play D&D." Podtrzymujesz, że w Polsce D&D było bardziej popularne, niż gdziekolwiek na świecie?
12-03-2012 04:29
~Narmo

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
@ Repek
Byłem nawet metr od niego, gdy ją wręczano. Miła chwila.

Też byłam, ale trochę dalej. 2-3 metry? Dla mnie była to smutna chwila, podobnie jak nastrój Kreczmara.

A można, wydaje mi się bez problemu, zasięgnąć u źródła, które powinno wiedzieć nieco więcej.

Przyczyny globalne nie zawsze są znane źródłu. Zresztą z tego co pamiętam, MAG nie chciał się wypowiadać na ten temat i rekatorzy również. Może po latach się to zmieniło.

W sumie jest to osobny temat, oderwany od tematu notki. Proponuję go tutaj nie kontynuować, żeby nie zaśmiecać. Ewentualnie proszę PW.
12-03-2012 11:33
Repek
   
Ocena:
0
Tomek nie był na pewno w najweselszym nastroju [choć, o ile pamiętam, był wzruszony sytuacją], ciężko się dziwić, ale to już inna sprawa.

Jeśli nie da się ustalić u źródła, jak było na 99%, to imo lepiej nie spekulować. Ale można uderzać do takich osób jak np. Puszkin, Brzeziński, Andruszkiewicz czy Toread, może wiedzą?

Pozdro
12-03-2012 16:19
lucek
   
Ocena:
+1
Poland by Night, cykliczny larp Wampira: Maskarady, później Świata Mroku. Początek ginie w niepamięci, ale zaczęło się w okolicach 1997-1998 roku od Krakowa i dramy autorstwa Katarzyny 'Katli' Bajki, przejętej wkrótce potem przez Katarzynę 'Icehaired' Cyran. W międzyczasie powstały podobne inicjatywy w Gdańsku (spiritus movens: Belfegor), Warszawie (ekipa Beerhandu) oraz Poznaniu (MieszaU). W latach 2000-2001 toczyły się rozmowy o połączeniu lokalnych larpów w ogólnopolską sieć, do czego finalnie doszło w okolicach Kongresu Krakowskiego (Krakon 2001). W międzyczasie do powstającego PlbN dołączyło kilka kolejnych miast - Łódź (Dacarius Arunsone), Leszno (Lisu), Kielce (l.), Wrocław (Pawkens?), Toruń (Inkayon?). Powstało również ogólnopolskie forum graczy oraz fora i sieci klanowe (w tym niesławny serwer schreck.net postawiony 'na dziko' na uniwersyteckim łączu i wykorzystywany do ataków na konta innych graczy).

Przez pewien czas do larpa wampirzego dołączyło kilka grup grających larpy w innych systemach Świata Mroku - w tym część miast Rage Across Poland (Poznań, Łódź, Warszawa, Kraków), Black Spiral Hunting Club, krakowski Dreaming etc. W szczytowym okresie wspólnie grali gracze z 15-17 miast Polski. Zasada była prosta - gracz brał swoją postać i jechał do dowolnego miasta, gdzie mógł wziąć udział w odsłonie larpa. Mistrzowie Gry przekazywali sobie później ustalenia i punkty doświadczenia - za pośrednictwem ogólnopolskiej listy dyskusyjnej.

Szacunki liczbowe: Kongres Krakowski 2001 był larpem na którym znalazło się około 200-300 graczy i 8 prowadzących. W okolicach 2003 roku w PlbN stworzonych było około 400-500 postaci, odgrywanych przez podobną liczbę graczy.

Największym problemem PlbN było ujednolicenie reguł. Dwie strony konfliktu - podręcznikowa (poznańska) i oldskulowa (krakowska) spierały się o wizję Polski Nocą. Wśród krakowskich spokrewnionych była dwójka szóstopokoleniowców - arcyksiąże Cassiel von Karstein i npc Priscillah. Sporo postaci graczy miało VII pokolenie, niecodzienne dyscypliny (Valeren, Nekromancja) i dostęp do potężnych rytuałów. W poznańskim stronnictwie postaci tworzono ściśle według podręcznika (najniższe możliwe pokolenie - VIII).

Tarcia personalne i kłótnie o zasady doprowadziły do upadku PlbN w okolicach 2003-2004 roku. Kraków by Night funkcjonował do 2009.


l.
15-03-2012 02:23
Repek
   
Ocena:
0
@lucek
Ach, prawie się spłakałem [śmiejąc na przemian]. :D

Pozdro
15-03-2012 11:46

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.