» Blog » RPGowe podsumowanie 2023
02-01-2024 23:45

RPGowe podsumowanie 2023

Odsłony: 162

RPGowe podsumowanie 2023

Poniżej małe podsumowanie tego czym erpegowo zajmowaliśmy się przez ostatni rok, w następnej części małe plany na kolejny rok.

  1. Sesje publiczne

W tym roku udało się rozegrać aż 59 sesji na różnego rodzaju eventach, festiwalach  i konwentach. Daje to około jednej sesji w tygodniu (zawyżają ją trochę serię krótkich sesji na festiwalach) i dodając do tego ilość przygotowań (sporo nowych systemów) to z pewnością była to pod względem roboczogodzin największa część erpegowe działalności.

Wśród kilkunastu rozegranych systemów niemal po połowie pomiędzy większymi bardziej tradycyjnymi grami oraz grami indie, zazwyczaj niedużymi i improwizowanymi. Wśród tradycyjnych gier dominował Zew Cthulhu (+20 sesji) ale były także  m.in Warlock (5 sesji); Mothership (3 sesje); Genesys RPG (4 sesje); Never going home (2 sesje); Diuna czy Blade Runner (po 1 sesji). Sam Zew Cthuhu wystąpił we wszystkich barwach Azatotha. Były Kothulhu (4 sesje); Kucyki spoza czasu; improwizowany (dzięki dodatkowi “Dzieje się Cthulhu” od Zgrozy), pulpowych i klasycznych. Z gier indie sporo było gier na mechanice FU oraz pochodnych wśród nich warto wymienić Talar RPG (4 sesje), 1989 (4 sesje) oraz Zielony Nos (4 sesje).

Udało się zrobić kilka ciekawych eksperymentów w tym roku. Była to m.in sesja w oparciu o planszówkę Magiczny Miecz oraz podwójna sesja z jednym bohaterem (Każdy jest Johnem&Władcy Losu). Zadowolony jestem z powrotu do starych materiałów: dwukrotne rozegranie Quentinowego scenariusza “Słodkie kwitną azalie w Pawilonie Wiecznej Harmonii” na Genesys RPG, sesji w “Compdedium Maleficarum” oraz testowania i szlifowania scenariusza “Testament” do Zew Cthulhu. Udało się rozegrać także tegoroczne produkcje Dachowce&Poduchowce (Hack Lasery&Uczucia) oraz “Każdy jest Jaśkiem”. W temacie ogrywania “archiwum RPG” wyszło ciekawie, głownie były to stare scenariusze do Warhammera (Opowieść o Zemście, Noc pod Trzema Piórami czy Kontrakt Oldenhallera) na silniku Warlocka. 

W temacie dłuższych form to trochę za kulisami testowałem kampanie otwartą (kampanie dla Strażnika Tajemnic?) w “Wydział X” - zarówno na sesjach eventowych jak i prywatnych. Większość sesji była luźno ze sobą związana ale za kulisami postacie, przedmioty czy istoty żyły swoim życiem. Drugim takim była mini kampania w Never Going Home składająca się z dwóch części - system na pewno powróci w 2024. 

Dzięki sesjom udało się pokazać hobby wielu osobom (fajnie widzieć te same twarze na kolejnych eventach), potestować scenariusze w różnych warunkach i z różnymi graczami. Wielkie podziękowania dla organizatorów biorących na barki “zapleczę tych sesji” w tym najważniejszym zapewniającym regularnie trójmiejskie sesje GPP, Ge3k events i Cierniogorn.

  1. Konwenty i targi

Z konwentów tym roku byłem na Zjavie, Coperniconie, Remconie i Pasja Minicon. Na każdym z nich zagrałem w RPG - i zarówno w przypadku stricte erpegowych konwentów jak i takich gdzie stanowią one dodatek zawsze było ciekawie (pozwala też zrozumieć różnorodność tego hobby). Udało się też przeprowadzić dwukrotnie prelekcje o graniu eventowym (pojawi się też ona na następnej Zjavie), co staje się czymś w rodzaju specjalności.

Kolejnym typem imprez były targi -  Planszowa GDArena 2023 oraz ALEgramy. W obu przypadkach udało się potrenować krótki sesję (1,5-2h). Jest forma interesująca i warto ją ćwiczyć. Obie imprezy pokazują też że RPG fajnie łączą się z bardziej popularnymi planszówkami i można spokojnie w nie grać w zupełnie nie “piwnicznych” warunkach.

Na koniec warto wspomnieć o eventach z inicjatywy wydawnictw (czy to poprzez GPP czy niezależnie) - Alis Games czy Black Monk Games. Sesje “komercyjne” były ciekawym impulsem do zapoznania się z nowościami czy kolejnymi systemami i nie miałem poczucia że jest to zamach na niezależność artystyczną.

  1. Wydawniczo

Zakończony rok nie był bardzo obfity ale też udało się zrobić kilka rzeczy. Po pierwsze “Każdy jest Jaśkiem” - agenda do “Każdy jest Johnem” i laurka do szkicu gry “Psychopata”. Po drugie napisaliśmy oficjalny scenariusz do Herosi vs Horrory - ukaże się on publicznie mam nadzieję już niebawem.

Pogrzebaliśmy też nad starszymi materiałami do “Zew Cthulhu” zarówno scenariuszami jak i innymi formami (“Wydział X”) - jednak brakuje wciąż tutaj postawienia kropki nad i.

  1. Inne

Przy okazji i na potrzeby RPG udało się popracować nad grafikami. Z mojej (Michał) strony jest to dalszym ciągu jest to zupełna amatorka bez podstaw - aczkolwiek sprawia frajdę i mam nadzieję uatrakcyjnia. Udało się także zrobić kilka fajnych ilustracji oraz zadbać o lepszą formę tekstu (Ola, Kamil)

Kolejną miła rzeczą jest udział w erpegowym środowisku twórczym z jednej strony testując czyjeś gry, scenariusze a nawet sprawdzając polecane tytuły czy jakieś małe patenty a potem słysząc że ktoś zagrał w nasz scenariusz czy przeczytał grę.

1
Notka polecana przez: Pecet4545
Poleć innym tę notkę

Komentarze


Exar
   
Ocena:
0

Poniżej małe podsumowanie tego czym erpegowo zajmowaliśmy
 

A to piszesz w imieniu jakiejś ekipy?

03-01-2024 07:21
AdamWaskiewicz
   
Ocena:
0

Na grafice widać logo Fabium Industries...

system na pewno powróci w 2023 - jak rozumiem, literówka do poprawienia

03-01-2024 12:43
Kratistos
   
Ocena:
0

@Exar

Tak, Fobium Industries  jest w sumie koleżeńskim projektem gdzie każdy dokłada wedle umiejętności i czasu.   Ja (Michał) - zajmuje się większością działań widocznych dla fandomu (np. fb) oraz elementami mechanicznymi gier. Natomiast regularnie (pierwszy projekt w 2003) większe scenariusze pisze z Dawidem. Cześć grafik "od zawsze" robi Kamil, ostatnio w grafiki oraz skład włączyła się moja siostra Aleksandra. Wymieniać można więcej osób - kolektywnie ogrywamy, dyskutujemy nad pomysłami, przerzucamy się inspiracjami. Jesteśmy relatywnie starym tworem (szkic gry pt. fobium jest z 2005), raczej nienastawionym zadaniowo-marketingowo stąd widać głównie jednego użytkownika. 

@AdamWaskiewicz Tak, dzisiaj już ze trzy razy musiałem poprawiać 2023. 

03-01-2024 22:17

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.