Portal: TOP 10 vol. I
W działach: Portal TOP 10 | Odsłony: 250Pomimo tego że dwumiesięcznik Portal nie ukazuje się już od ponad 10 lat wciąż echa tekstów w nim zawartych pobrzmiewają w fandomie RPG. W niniejszej serii postaram się wskazać teksty szczególnie warte przeczytania. Oczywiście wybór z ponad 2000 stron nie jest łatwy- w spisie postaram się wskazać różne rodzaje tekstów.
10. Pinokio,
Autor: Ignacy Trzewiczek, Portal 3;
Typ: Scenariusz do WFRP
Przegląd najlepszych artykułów z czasopisma Portal zaczynam od scenariusza będącego kwintesencją pierwszych numerów. Przygoda Ignacego Trzewiczka umieszczona w realiach cyklu Kroniki Starego Świata (będącego alternatywną linią czasową Starego Świata- podczas inwazji chaosu) może być charakterystyczna dla jego stylu pisania oraz być symbolem Jesiennej Gawędy. Zaznacza się w nim też kilka charakterystycznych cech- traktowanie kwestii mechaniki po macoszemu oraz unikanie "wypełnienia " do końca. Do samego scenariusza jako "wzmocnienie" warto dodać Kronik Starego Świata (druga edycja WFRP była potwierdzeniem że to dobry kierunek dla settingu) oraz almanachy Sztuka jest sztuka mające pomóc w praktyce wykorzystać tekst.
Gdyby ten scenariusz został by wysłany na Quentin 2014 nie miał by szans na dojście do finału. Po pierwsze nie jest to scenariusz- to raczej tekst dla inspiracji MG z gotowymi elementami. Tekst czyta się bardzo szybko, niemal i jego głównym zadaniem jest inspirowanie MG. Od pierwszych stron bombardowani jesteśmy spisem emocji jakie wywołać mamy u graczy klimatycznymi. Jednocześnie gdy przychodzi do przeprowadzenia sesji okazuje się że mamy poważną pracą domową. Autor snuje wizję bogatego krasno ludzkiego targu, podróży przez monotonne korytarze łączące twierdze czy użycia kilkunastu kostek k6 do pokazania wielkości ataku goblinów, po czym w wielu miejscach wprost mówi- "to przygotuj sam". Pinokio podobnie jak w bardzo dużej ilości tekstów z Portalów do użycia wymaga w zasadzie stworzenia scenariusza samemu. Całe piękno tej przygody polega na tym, że po przeczytaniu naprawdę chcę się to zrobić. Parafrazując:
"Ignacy nie opisywał świata Warhammera, stwarzał go na nowo. Jego obraz potężniejszy, świetniejszy niż był. Wszystko stwarzał na nowo, zaklinając w słowo."
9. W świecie psychodramy / Psychopata
Autor: Michał Oracz, Portal 3 i 4
Typ: mini-gra narracyjna
Gdyby Psychodrama lub Psychopata została stworzona przez zagranicznego autora, zareklamowana jako przełomowa dla RPG i spisana z precyzyjną metodą kontrolowania scen czy spotlightu z pewnością mogła by być wskazywana jako przykład czego to konserwatyści z Portala nie mogli by wymyślić. W Psychodramy nie ma MG i proponowane jest granie samym sobą, a w Psychopacie gracze mają do dyspozycji jedną postać którą mają "wyrywać sobie".
Podoba mi się opisanie tych gier żywym językiem, z użyciem przykładów "na krawędzi"- wulgarnych, bliskich naszej rzeczywistości. Ale najbardziej, że nie traktują gracza jak idioty tylko jak doświadczonego i dojrzałego gracza. Przed graniem upośledzonym Jaśkiem z nożem kuchennym za pazuchą i rozdwojeniem jaźni nie muszę czytać o tym, że mogę urazić graczy i że powiniemy dzielić się czasem fabuły z innymi graczami (tekst zachęca by wręcz wyrywać sobie postać). Bardzo miłe są też grafiki okraszające tekst.
Cytat: "(...) raczej nie mamy po takiej sesji niedosytu, a raczej ulgę, że to już koniec."