Gra o Tron: Wojna Pięciu Królów. Część II
Odsłony: 280Zgodnie z tym, czego dowiedziałem się z komentarzy z poprzedniego wpisu w PLIO: GOTRPG zawarte są zasady budowy rodzin i cała pożądana strategiczna przybudówka (szkoda że w starterze mamy zamiast tego walkę z bandytami). Nie ma wiec potrzeby wyważać otwartych drzwi z większym projektem. Na sesje jednak już się umówiłem, wiec trzeba było coś przygotować. Nie będę podawał całej rozpiski lecz kilka pomysłów, jak przygotować coś podobnego samemu:
Historia rodu
Na początku chciałbym zaznaczyć że gra nie jest ortodoksyjna względem książkowego pierwowzoru (głównie na wypadek gdyby Szczur czytał). Bohaterowie graczy stanowią członków oraz służących rodu pomniejszego rodu- w tym przypadku nazwanego Forrester. Nazwa zapożyczona z gry w świecie GoT- dzięki czemu miałem łatwy dostęp do imion i różnych grafik (wnętrza siedziby rodu, herb). Budowę rodu obgadałem (gracze decydowali wspólnie ale ten który zużył „żelazną monetę” [więcej dalej] miał prawo wyboru) z graczami na zasadzie pytań:
Czyimi lennikami jesteście? (Gracze wybrali Greyjoy)
Jakich macie wrogów? (Tutaj wybór padł na Lannisterów) oraz sojuszników? (Tully)
Na podstawie tego szybko opracowaliśmy krótką historię rodu. Niedawny wzrost ich znaczenia oraz ucieczką spod panowania Lannisterów był efektem szybkiej decyzji o walce po stronie Roberta w czasie rebelii (decyzja króla zapadła na uczcie gdzie pijany stwierdził że w związku z tym bardziej pasują do żelaznych ludzi). Ich istotną (i trudną) pozycje buduje to że lennikami rodu Greyjoy na kontynencie oraz klinem wbiją się pomiędzy ziemie Lannisterów oraz Tullych. Sytuacje rodu utrudnia napięcie religijne (wyznawcy Utopionego Boga oraz Wiara Siedmiu).
(Tworzenie ciekawych sytuacji w czasie gry ułatwia ułożenie rodziny pomiędzy kilkoma zwaśnionymi stronami).
Jakimi zasobami dysponujecie? Co jest waszą słabą stroną? (prowincja jest dosyć bogata ale niezbyt żyzna ziemia powoduje że muszą kupować żywność).
Jak nazywają seniora rodu? Szalony, stary czy pobożny? (nie chciałem od oddawać całej władzy w ręce graczy a jednocześnie mieć „ciekawego” BNa). Padło na Gregora „Szalonego” Forrestera.
Budowa drużyny
Każdy z graczy dysponował dwiema postaciami- członkiem rodziny oraz służącym. Dzięki czemu podobnie jak w serialu: a) mogłem rozłożyć akcję na cztery miejsca b) mieć lekką rękę jeśli chodzi o zabijanie BG. Lista przygotowanych graczy [pierwszeństwo wyboru mieli gracze którzy wydali żelazną monetę] :
Roderick Forrester (pierworodny, charyzmatyczny dowódca); Asher Forrester (drugi syn, wojownik); Mira Forrester (najstarsza córka, kapłanka Utopionego Boga); Talia Forrester (młodsza córka, intrygantka)
Noren Pyke (tropiciel); Maester Duncan; Eryka Bowe (septa); Roland Degor (wojownik)
Dodatkowo rozdałem każdemu Wadę (sekretna wiara w R'hllora; zapiekła nienawiść lub afekt do wybranego członka rodu) oraz Zaletę (znajomość trucizn; agent w Pyke/Królewskiej Przystani). Oczywiście zabawniej jest jak nawet MG nie wie o sekretach postaci.
Mechanika
W tym aspekcie postawiłem na prostotę. Współczynnik (Krzepa, Ogłada, Rozum)+k6 vs Stopień trudności (wybrany przez MG). „Profesja” dawała możliwość dwóch rzutów i wyboru lepszego wyniku w określonych sytuacjach (np. wojownik podczas walki; intryganta w czasie testów ogłady).
Jednym udziwnieniem były żelazne monety (wiecie te Valar Morghulis)- wydanie jednej dawało możliwość zmiany wyniki na kości, dwóch- wprowadzenie niespodziewanego elementu fabularnego (np. cudowne przyjście odsieczy oblężonym). Monety zyskiwali po sesji.
Fabuła
Akcja rozpoczyna się zaraz po śmierci króla Roberta. Jednak Ned Stark nie zostaje szybko zabity a rody mają więcej czasu na intrygi. Gracze oglądali jedynie serial- pojawienie się w trakcie znanych im postaci wyszło sesji na plus [z miejsca znienawidzili Jofreya ;) ]. Przed sesją przygotowałem sobie jedynie zarys możliwych zdarzeń i konfliktów jednak po chwili tylko reagowałem na działania graczy. Dużo cześć sesji zajęło planowanie oraz konflikty (jedynie słowne) między BG.
Wybrzeże (Mira Forrester i Roderick Forrester): Balon Greyjoy poprosił o odebranie tajemniczej przesyłki płynącej z zachodu oraz następnie przewiezienie jej w tajemnicy do Pyke. Statek ją wiozący o mało nie rozbił się przy udziale miejscowych „latarników”. Wywołało to konflikt religijny i hierarchii: Mirra uznała to normalne [Utopiony Bóg] natomiast Roderick chciał ich ukarać. Na statku przybył Theon Greyjoy [tak, wcześniej niż w oryginale]- chcąc przekonać ojca do sojuszu ze Starkami (na co przystaje chętnie Roderick). Podczas podróży do Pyke statek atakuje kraken i udaje się go przebłagać dopiero ofiarą z służby Starków (jak się domyślacie wzmacniający pozycję kapłanki). Po dotarciu na wyspy Balon przyjmuje gości… [cdn]
Siedziba Rodu (Maester Duncan i Eryka Bowe): Do siedziby rodu przybywa posłaniec od Lannisterów. Zanim jednak został wysłuchany BG otruli seniora rodu a winę zrzucili na posłańca. [cdn]
Przygraniczne Bagna (Asher Forrester i Noren Pyke): w związku z dziwnymi atakami na wioski postacie graczy udali się na poszukiwania sprawców. Pierwsi zbrojni jakich napotkali okazali się niewinni (ale mało brakowało a było by za późno na rozmowy)- był to rozbity oddział Bractwa bez Chorągwi. W dalszym ryzykownym (weszli na Dorzecze) pościgu złapali żywcem Gregora Clegane. [cdn]
Królewska Przystań (Talia Forrester i Roland Degor): Talia będąca dwórką Dronijki miała okazję zapoznać się z Jofreyem. Niespodziewanie (dla mnie) skończyło się na rozbiciu flakonu o głowę króla. Walką na miecze ze strażnikami oraz ucieczką młodej damy. W efekcie Talia uciekła z miasta (niebawem spotka pewnego chłopca z krótkim rapierem) a Roland został ścięty wraz z Nedem jako zdrajcy. [cdn]
Pomoce dla graczy
Efekt widoczny na zdjęciu (zajęło może godzinę roboty) Mapki Siedmiu Królestw, królewskiej przystani wydrukowałem z Internetu, małe portreciki pochodzą z Portala (dla posiadających ten „zabytek” polecam skserować sobie, wyciąć i trzymać na podorędziu do różnych fantasy). Wszystko to na kartkach pociemnianych herbatą i pogniecionych.