» Blog » # Game Chef- komentarze na szybko vol. 1
20-05-2014 02:43

# Game Chef- komentarze na szybko vol. 1

W działach: Game Chef 2014 | Odsłony: 421

# Game Chef- komentarze na szybko vol. 1

Przejrzałem już dzisiaj pierwsze cztery pracę. Pierwotnie miał być to komenatrz pod wieścią ale się rozrósł. Jako że warto kuć żelazo póki gorące to mam komentarz-recenzję i pierwszego faworyta do kolejnego etapu. W miarę czytania dalej postaram się umieścić komentarze do wszystkich prac.

Pierwsze cztery prace (według kolejności zgłoszeń)

Sellar – Sierp Pierwszego Żniwiarza

W tym przypadku jest to szkic gry- mieszanki gry fabularnej z planszówką i grą karcianą. Tekst instrukcji-szkicu pracy pozostawia mnie w rozterce. Z jednej strony ciężko jest ocenić to czego nie ma- autor bowiem nie definiuje czy jest to:

a)  gra planszowa (z mniej lub bardziej precyzyjną mechaniką oraz rozgrywką polegającej na optymalizacji działań aby wygrać) z wstawkami fabularnymi.

b) gra fabularna (z ciekawym settingiem, budowaniem postaci) z elementami budowania scenariusza za pomocą kart zamiast odczytywania wyników z tabeli "spotkań losowych".

W obu przypadkach potrzebne rozwinięcie mechniki gry i tego nie ma. Gryzie się to z proponowanymi już dodatkami oraz rozmachem co do np. ilości kart. Ileż to musiało by być beta testów, optymalizowania, wypychania klimatycznymi opisami- to b. dużo pracy.

To natomiast co jest już umieszczone brzmi miejscami ciekawie- pomysł na planszę (ja bym widział tam krążki jak w jednej planszówek w świecie Warhammera) czy zmiana BG w obrońcę planety. W warstwie "budowania klimatu" jest za mało aby mnie przekonać- z jednej strony może się to okazać ciekawy (najlepiej wzmocniony ilustracjami ) albo sztampowy. Tych kilka wskazanych szczegółów jest fajne ale nie idzie za nimi "całość".

Metoda wykorzystania motywu i składników wydaje się być standardowa- choć przy planowanym poziomie skomplikowania "instrukcja" może być co najmniej grubą broszurą.

Podsumowując: Nad Sellar trzeba jeszcze sporo popracować- i to zaczynając od początkowych założeń.  Pomoc i wsparcie dla autora:  Być może autor powinien spróbować P19.

AKTUALIZACJA: Sellar – Sierp Pierwszego Żniwiarza został mi przydzielony do głębszej oceny tak więc powyższy komentarz/ocena może ulec zmianie.

Rąbanina

Gra karciana- planowana jako lekka i towarzyska. Komediowo-stereotypowy świat fantasy oraz ogólny klimat przypomina Small World. Z pewnością taka konwencja jest to pewnik- z jednej strony ciężko tu będzie "pokazać pazur" a z drugiej ciężko aby zrazić tym potencjalnych graczy.

Istotą tej gry jest karciana mechanika- być może intuicyjna, dająca lekko dopiec innemu graczowi a może z "strategią zwycięską" i schematycznością powodującą że po dwóch partiach pójdzie w niepamięć.  I  tutaj pojawia się problem- patrząc na rozpiskę nie jestem w stanie sobie tego wyobrazić. A żeby to sprawdzić  karty trzeba poskładać w ramki (minimum 1h) a potem kilka razy zagrać- oznacza to całe popołudnie.  Póki co nie ma tu jakiegoś "haczyka" który przekonał by mnie do tego przy pierwszym podejściu a przy przeglądaniu 20 prac zapewne sprawdzę tylko kilka (a w rąbaninie jest dosyć duży próg wejścia).

Podsumwując: Wstrzymuje się od głosu (chyba że dostanę ją do oceny wtedy przetestuję).  Pomoc i wsparcie dla autora: Zrobienie choćby najprostszej wersji "siadasz i  grasz" (choć by poza konkursem) zwiększy jej szansę na docenienie.

#cr_game

Mój faworyt w pierwszej czwórce. Pomysłowe przeniesienie gry na platformę social media (które to zabiją książki już niebawem) i współdziałanie klimatu i specyficznej obsługi.  Po przeczytaniu chcę się założyć konto na twitterze- pomimo tego że temat gry jest trudny, sposób gry też w pewnym stopniu wymagający.

Być może pomysł #cr_game będzie chlubnym wyjątkiem od "coraz lepszych metod komunikacji używanych do coraz głupszych rzeczy". O! zaćwierkał właśnie minister: politykom wrogiej partii wystarczyło determinacji tylko na tydzień....

Pomoc i wsparcie dla autora: Według mnie niniejsza gra jest lepsza od mojej (Rytuał Fobium) tak więc who am i to judge?

Papierowe żniwa

Gra planszowa opowiadająca o ratowaniu książek i polowaniu ratujących książki.  Jest to już zaawansowany szkic aczkolwiek autor nie próbuje tego ukryć (pozostawiając np. stosunek liczby agentów do bibliotekarzy do określenia). Mechanika kryjówek, zdrajców wydaje się prosta a zarazem na tyle ciekawa (podoba mi się też temat gry choć jest to mocno subiektywne) że chętnie wrócił bym do gry po jej dokończeniu- tym bardziej że nie ma tu wielkiego stopnia skomplikowania (korelującego zwykle z trudnością w ukończeniu).

Pomoc i wsparcie dla autora: Warto na mapy poszukać rycin/schematów z domeny publicznej- zwłaszcza że palenie książek może mieć co najmniej kilka konwencji.

AKTUALIZACJA: Papierowe żniwa zostały mi przydzielone do głębszej oceny tak więc powyższy komentarz/ocena może ulec zmianie.

Komentarze


Blanche
   
Ocena:
+2
Bardzo zacna inicjatywa, autorzy gier na pewno ucieszą się z opinii. :)
Nie wiem, czy cr_game, chociaż bardzo fajne, może przejść dalej, skoro nie jest gra analogową.
20-05-2014 08:20
Kratistos
   
Ocena:
+2

@Blanche

Na pewno jest to pole do interpretacji- nie jest to klasyczna gra komputerowa lecz z drugiej strony użycie internetu jest tu kluczowe (większe niż np. granie listami w De profundis z uzyciem emaila) jak więc jest z tą analogowością nie wiem.

20-05-2014 09:29
Sethariel
   
Ocena:
+3

Teoretycznie można w #cr_game zagrać także bez jakichkolwiek urządzeń/elektroniki/komputerów, a po prostu na papierze (o czym nawet autor/autorka wspomina w instrukcji gry).

20-05-2014 11:23
Kratistos
   
Ocena:
0

Tak to prawda- można grać na kartce tyle że dużo z gry ulatuje wtedy. Jednak skoro nie ma na decyzji/komentarzy organizatorów patrzeć na grę mozna chyba tak jak jest.

20-05-2014 12:25
nid
   
Ocena:
+4

Co do #cr_game - ja prywatnie nie mam problemu z tym żeby uznać że oczywiście może przejść dalej - tak jak np. A Doomed Pilgrim in the Ruins of the Future by mogło.

20-05-2014 13:54
sil
   
Ocena:
+1

W ogóle rzeczy dedykowane mniej lub bardziej do gry kanałami internetowymi to ciekawy temat.

20-05-2014 17:20

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.