» Blog » Fobium Industries - co przyniósł 2024, co nas czeka w 2025?
27-02-2025 20:53

Fobium Industries - co przyniósł 2024, co nas czeka w 2025?

Odsłony: 89

Fobium Industries - co przyniósł 2024, co nas czeka w 2025?

Już za późno na relację z 2024 roku, tak więc będzie to spojrzenie zarówno w przeszłość jak i plany na trwający 2025. Wpis analogiczny do podsumowania z lat poprzednich w oparciu o trzy filary działalności Fobium Industries: sesje publiczne, festiwale i konwenty oraz działania pisarskie.

1) Sesje

Ostatni rok oraz początek tego to łącznie 46 sesji na eventach i konwentach. Większość sesji odbywała się lokalnie w trójmieście dzięki niezastąpionej Głowa Pełna Przygód, GE3K Events oraz Cierniogon. W znacznej większości była to pojedyncza sesje na dane wydarzenie, niemniej zdarzały się 2-3 sesję jednego dnia (jednak bez tych szalonych maratonów jak w latach poprzednich). W rozpisce jest 20 różnych systemów. Tradycyjnie najwięcej jest sesji w Zew Cthulhu (7), Mothership (5), Warlocka/Warhammera (5). Niemniej jest też sporo sesji w OSRy (6), głownie DURFa i to coś co chciałbym kontynuować na krótkich spotkaniach planszówkach w poniedziałki. Istotną składowo są rozgrywki w małe indie gry, czasem dosyć nietypowe jeśli chodzi o sposób gry m.in 1989, Multi_Arisu, Zielony Nos i Ghost Market od Noobirus czy The Dark Blade od DungeonMemelord. Pewnym zaskoczeniem była popularność nowej Neuroshimy (4) od Dark Rabbit Polska, podczas jednego z festiwali z dostępnych trzech gier to właśnie ona był wybierana z żelazną konsekwencja.

W większości wypadków sesję były oparte o własne scenariusze (czy nawet systemy jak Multi_Arisu). Niemniej były jednak ogrywane były także przygody z pudełkowych starterów (Obcy, Blade runner, Jedyny Pierścień, Neuroshima) co było jednym z planów na ten rok. W całej rozpisce mocno trzyma się seria Zgrozy - dodatki do Zewu Cthulhu RPG i zdecydowanie kolejne sesje (zaczynając od tych w układzie 1 na 1) są w planach. Definitywnie też granie w gry/scenariusze polskich autorów to fajna forma uczestnictwa w erpegowym środowisku i z pewnością się nie zmieni w 2025 roku.

Wśród trendów widać stałą obecność sesji stricte komercyjnych - dla grup jak i wydawnictw. Temat okazał się być niezbyt ingerujący w “artystyczną” część rpgów, niemniej z pewnością wolałbym aby jak najwięcej moich sesji publicznych było dostępne dla każdego, za darmo. Coraz częściej zdarzają się też sesję w mniej typowych okolicznościach jak event z okazji dnia dziecka czy typowo korporacyjna integracja. Do tego typu spotkań powoli buduje także odpowiedni zbiór systemów dla poczatkujących i dzieci np. Nosacze RPG czy Maussritter.

2) Konwenty, festiwale

W większości przypadków udało się być na lokalnych imprezach Remcon, ALEgramy i Pasja Minicon. Z nowości byłem na fajnym Kapitularzu. Zdecydowanie szkoda było nieobecności na największych erpegowych “świetach” Coperniconie oraz Zjavie, niemniej mam nadzieje do nadrobienia w tym roku.Oprócz prowadzenia udało się także opowiadać o sesjach eventowych, czy wziąć udział w jakimś panelu jak np. na RPG day. Ostatnio wzrasta mi liczba sesji krótkich (do 2,5 h) i jest to temat w którym się odnajduje i zarazem chciałbym wziąć bardziej formalnie na warsztat w formie konwentowych prelekcji.

3) Twórczość własna

Niestety znowu aktywność zdecydowanie poniżej oczekiwań. Z sukcesem udało się przetestować kilka scenariuszy czy własnych gier czekających już w zasadzie na etapie testów i prac edytorskich. Z większych tekstów udało się napisać jeden duży scenariusz dla Dark Rabbit. Poczyniliśmy też postęp w projekcie częściowo cyfrowym ale tutaj duża droga przed nami.

Patrząc na ten bilans zdecydowanie konieczne będzie trochę inne gospodarowanie erpegowym czasem. Do tej pory wyglądał on tak: granie:przygotowanie:pisanie w proporcji 1:1:1. Najłatwiej będzie odchudzić przygotowanie - często czytałem duże podręczniki gier głównego nurtu aby zagrać dosłownie jedną-dwie sesję. W planach jest mieć na podorędziu listę scenariuszy/gier typu low prep tak aby gdy wybije deadline na event impulsywnie nie wymyślić czegoś co będzie kosztować dłuższe przygotowania niż sesje.

To tyle jeśli chodzi o podsumowanie z przełomu 2024/2025. Dla graczy-czytelników - co wam się podobało w poprzednim roku, czego byście chcieli byście przeczytać lub mieć w rozpisce sesji na rok bieżący?

3
Notka polecana przez: Exar, Ifryt, Johny
Poleć innym tę notkę

Komentarze


Jeszcze nikt nie dodał komentarza.

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.