» Blog » Flat circle - szkic scenariusza do ZC
30-03-2024 10:52

Flat circle - szkic scenariusza do ZC

Odsłony: 94

Flat circle - szkic scenariusza do ZC
W zeszłym tygodniu miałem okazję uczestniczyć w warsztacie Expanding the Mythos od Zgrozy - dodatki do Zewu Cthulhu RPG, nagranie jest dostępne więc nie ma potrzeby go bardzo spoilerować, ale skrócie było to omówienie nowych pomysłów na “przedwiecznych” posiłkując się przykładami z publikacji Zgróz. Nawiązanie do konkretnych elementów scenariuszy i dodatkowa “karta pracy” dały całości pragmatycznego charakteru.

Po napisaniu powyższego, mam wrażenie byłoby głupio nie podać własnego przykładu. Stąd też mały szkic “Flat Circle” bazujący na dwóch aspektach z warsztatu a) laws of Earthly reality can be suspended, and the investigators confronted with this suspension b) investigators can be permanently altered in ways other than the usual Sanity loss. Oczywiście drugim źródłem jest ostatnie odświeżenie najlepszego pierwszego sezonu “True Detective”.

Streszczenie: Postacie przez zbieg okoliczności spotykają swego przyjaciela archeologa pracującego nad właśnie odnalezionym artefaktem zwanym “Cylch amser” (koło czasu). Jego obecność w snach i dziejące się wydarzenia wskazuja ze maja do czynienia z potrafiącym zmieniać percepcję liniowości i niepowtarzalności czasu przedmiotem. Każda z nich ma motywacje aby wyjść lub wkroczyć do “czasu, który jest okregiem”. Gdy przedmiot ginie każda z postaci ma motyw, czy rozwiązaniem jest odkrycie jak stało się to poprzednim razem?
Sesja to próba wciągnięcia graczy w intrygę z użyciem manipulacji czasu i przyczynowości, z biegiem majaca coraz większą otwartość.
Przygotowanie: Każda z postaci ma bardzo intensywne wspomnienia z jasno określonym stosunkiem do nich - wymazania ich lub przeżywania go bez końca. Można je wylosować albo stworzyć z graczami (ale tak aby wśród postaci były obie grupy).

Zawiązanie: Początek ustawiony metoda hardframe. Postacie zgodziły się zobaczyć pobliskie stanowisko archeologiczne swojego wspólnego kolegi z University of London. Do ich spotkania dochodzi z powodu zbiegu okoliczności wywołanych przez same postacie (np. źle wpisana data wizyty u dentysty w pobliżu) lub otoczenie (np. zagraniczny klient który z powodu awarii samolotu nie zjawił się, ale wymógł na szefie aby darował postaci wolne w zamian).

Archeolog właśnie potwierdził obecność artefaktu w pochówku Walijskiego możnowładcy, znalezionego podczas budowy drogi. “Cylch amser” (koło czasu) zostało pochowane wraz z nim, podobno miało munpzowoalic na pozostanie u władzy na zawsze. Postacie pod wpływem impulsu zdecydowały się pojechać…

Wykopaliska: Po krótkim oprowadzaniu postacie stają przed artefaktem. Najbardziej zdeterminowana względem swojej przeszłości (lub prostu pechowa) postać ulega w tym momencie wypadkowi niczym w “Oszukać przeznaczenie”. Porażenie prądem lub wypadek ciska ja na artefakt a jej ostatnie słowa brzmią niczym jakieś dziwaczne zaklęcie. Nagle okazuje się że była to tylko halucynacja. Jeden krok/ruch ofiary zapobiegł jej wystąpieniu. Niemniej “widzieli” to wszyscy Badacze Tajemnic.

Od tego momentu postacie mogą handlować z rzeczywistością, co ma swoja cene. Przykładowo: Przewidzieć skutek w przyszłości danej decyzji (1k4 PP),wejść w deklaracje innej postaci i zmienić ja (1k6 PP), cofnąć się” kilka sekund i zrobić coś jeszcze raz inaczej (1k8 PP).

Na samym wykopalisku nie dzieje się już wiele. Postacie mogą wrócić do zwykłego życia. Jednak z każdą chwilą wydaje się to coraz trudniejsze - kluczowe wspomnienia zaczynają się nie istnieć (miodowy miesiąc? przecież zerwałeś zareczyny) lub wręcz staja się przyszlosci/teraźniejszoscia (były szef? Ty lepiej miej ten raport na jutro, bo znowu twoje beczenie w kiblu będzie słyszeć cały dział).

Finał: Następnego dnia po nocach wypełnionych koszmarami o artefakcie postacie budzi telefon. Artefakt ukradziono ale policja już wie gdzie on jest. Teraz niech tylko wszyscy gracze określą w czyim domu jest i jakie może mieć plany wobec niego - zniszczyć? poznać działanie (gdyby tylko zostały notatki profesora który zajmował się ta legenda przed swoją śmiercią)?

Oczywiście “Flat circle” jest to trudny pomysł na adpatacje na sesję (łatwiej o takie zabawy w filmie/książce), ale przy aktywnym udziale udziale wszystkich może odświeżyć konwencję kosmicznego horroru.
4
Notka polecana przez: Erivan, Exar, Ifryt, WekT
Poleć innym tę notkę

Komentarze


Jeszcze nikt nie dodał komentarza.

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.