» Blog » Adventurers!
11-03-2014 17:06

Adventurers!

Odsłony: 183

Adventurers!

Za trzy dni na portalu PolakPotrafi.pl dobiegnie końca zbiórka na dwa projekty wydawnictwa Fajne RPG: Bestie i Barbarzyńcy oraz Adventurers!. Zbiórka, która zakończy się wielkim sukcesem, bowiem na projekt zebrano do tej pory już ponad 10 000 zł, a ciągle liczę na to, że uda się osiągnąć kwotę 12 000 zł i odblokować wydanie po polsku dodatku Tattered Banners. O Bestiach i Barbarzyńcach już pisałem, czas zatem nadrobić zaległości i skrobnąć kilka słów o Adventurers!, o których do tej pory po polsku poza prezentacją w wykonaniu autora informacji jest niewiele. A nóż komuś przyda się przed podjęciem decyzji o zakupie (jeszcze trzy dni, klik, klik, klik).

Umberto Pignatelli wspominał o prostym, oldschoolowym systemie, który w całości mieści się na dwóch kartkach. Polska podstawka została wzbogacona o setting Camelot, więc wyszło tego nieco więcej, bo 36 stron, w tym kilka całkiem przyjemnych dla oka, czarno-białych ilustracji oraz kolorowa okładka z tegoż dodatku.

Zawartość polskiej edycji podzielono na trzy części: dla graczy, dla MG i opis świata Camelot. Część pierwsza prezentuje nam prostą, opartą o rzut 2k6 mechanikę, przedstawia opis współczynników głównych i pomocniczych, umiejętności, tworzenie postaci, prowadzenie walki, zasady rozwoju postaci, spis podstawowego ekwipunku, sposób działania mocy nadprzyrodzonych i jej podstawowe sfery. Jest to tak naprawdę kompletny szkielet mechaniki, który będzie działał, ale który można też bez problemu wzbogacić o kolejne własne elementy związane ze specyfiką konkretnego settingu.

Z części dla Mistrzów Gry dowiemy się co nieco o punktach Heroizmu (odpowiednik sztonów w SW), modyfikatorach testów, sposobach na dopasowanie mechaniki Adventurers! do konkretnego settingu, a na deser dostaniemy kilkunastu przedstawicieli “typowego” bestiariusza, wraz z ich cechami specjalnymi.

Ostatnia część polskiej wersji podstawowej to opis świata Camelot. Przed lekturą zastanawiałem się czy da się rzetelnie przedstawić setting na dziesięciu stronach – okazuje się, że jest to możliwe. Na pięciu kartkach udało się zmieścić zarys tła, krótki opis krainy, jej główne postaci, archetypy bohaterów graczy, nowe umiejętności i sprzęt, ciekawe miejsca i postaci oraz magię. Nie są to długaśne, soczyste opisy, które czyta się jak książkę fabularną, ale z drugiej strony dostajemy same konkrety. Z pewnością opis ułatwia fakt, że mity arturiańskie są dość powszechnie znane i każdy kojarzy kim był Merlin, Lancelot, Mordred, czy Ginewra.

W Adventurers! dostajemy instrukcję umożliwiającą rozegranie sesji, a nawet kampanii, bo jest przecież system awansu postaci. Zasady są proste, a ich przystosowanie do innych settingów nie powinno nastręczać większych problemów. Przedstawienie graczom zawartości settingu Camelot powinno zająć pięć minut. Wyobraźcie sobie, że macie na sesji graczy, którzy nic nie wiedzą o danym świecie, a po pięciu minutach wiedzą o nim tyle co MG i można razem rozpocząć rozgrywkę korzystając z gotowych, umieszczonych na końcu statystyk.

Adventurers! wraz z Camelotem to koncentrat i jako taki ma zalety i wady: zajmuje mało miejsca, jest wydajny i prosty w obsłudze, ale też trzeba sobie przygotować własny przepis na scenariusz, czy kampanię. Kto wie, może właśnie system o tak nieskomplikowanej mechanice jest sposobem na popularyzację naszego hobby? Bo ile osób zagrałoby w Carcassonne, Dominiona, czy Dixita, gdyby wcześniej musiały zapoznać się z – bagatela – 300 stronami instrukcji?

System Adventurers! wraz z opisem świata Camelot w wersji pdf kosztuje… 6 zł, za 12 zł zestaw wzbogaca się o kolejnych sześć settingów, a za 20 zł wszystko to otrzymamy w wersji drukowanej. Nawet nie przeliczam tej kwoty na podstawową erpegową walutę jaką jest piwo, bo lubię dobre i wyszłyby na to, że nie starczy na jedną sesję. Warto? Jeszcze tylko trzy dni, klik, klik, klik…

Komentarze


Jeszcze nikt nie dodał komentarza.

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.