Rzut okiem: Diadem RPG
W działach: RPG, Diadem | Odsłony: 969Jak pewnie sporo z was wie na platformie polakpotrafi.pl od jakiegoś czasu, można dofinasować wydanie gry RPG Diadem. Tak się zdarzyło, że ostatnio miałem przyjemność rozegrać jedną sesje w tym systemie, więc podzielę się kilkoma uwagami na jej temat.
W ciągu tych kilku godzin gry dużo o świecie powiedzieć nie mogę, dlatego skupie się na części mechanicznej. W założeniach i klimacie Diademowi z gier wydanych w Polsce najbliżej do D&D i Savagowego Evernighta, dlatego też do tych systemów będę go porównywał.
Jak głosi jedna z sentencji promujących Diadem, nie uświadczymy tu doboru klasy/profesji rodem z MMO. Postać jest tu opisana z pomocą 8 atrybutów, które definiuj co potrafi nasza bohater. Mamy tu dość wyraźny podział na atrybuty fizyczne ( Budowa, Sprawność, Walka , Strzelanie) i duchowe/umysłowe (Bystrość, Wola, Mądrość, Charyzma). Każdemu atrybutowi przypisana jest kostka (od k3 do k100). Przeciętna wartość to k6, natomiast k12 to wartość godna światowej sławy.
Standardowy test raczej nikogo nie zdziwi. Rzucamy kością odpowiedniej do sytułacjii cechy i porónujemy ze stopniem trudności wybranym przez MG, równo wyżej udało się. Ponieważ w odróżnieniu od SW, nie mamy tu 'wybuchowych' kości, wartość cechy określa jak trudnych czynów możemy w ogóle się podjąć. W Diademie nie uswiadczymy żadnej listy umiejętności, wszystkie rzuty wykonujemy określając która cecha najbardziej odpowiada do danej sytulacji.
Poza cechami, każda postać wybiera kilka atutów. Co ciekawe wszystkie atuty, wraz z opisem, znajdują się na karcie postaci. Atuty dzielą się na wrodzone i resztę. Jak łatwo się domyślić wrodzone atuty można wybrać jedynie przy kreacji postaci. Małą pod grupą atutów wrodzonych są atuty rasowe i nie niechodzi tu o krasnaludzką wytrzymałość. Otóż aby zostać elfem należy wybrać odpowiedni atut. Do wyboru mamy elfa, krasnoluda i niziołka. Nie odbiegają one od kanonu fantasty, tak więc każdy chyba wie o co chodzi.
Reszta atutów wspomaga nas w rzutach w specyficznych sytułacjach. "Zabijaka" pozwala nam zadać większe obrażenia w walce wręcz, natomiast "Wymowność" pozwoli nam łatwiej zagadać lub zatraszyć oponęta.
Żywotność postaci odzwierciedlona jest przez stare dobre HP zwane tu Zdrowiem. Zależy ona od wartości Budowy, ewentualnie modyfikowanej przez niektóre atuty. Ponieważ nie uświadczymy w Diademie poziomów, startowe Zdrowie raczej wiele się nie zmieni w ciągu gry.
Trochę już o tym napisałem przy okazji atutów, ale warto to zaznaczy ten fakt wyraźniej. Do stworzenia postaci wystarcza sama karta postaci (no poza ekwipunkiem). Naprawdę wszystkie atrybuty i atuty są opisane wystarczająco aby przy minimalnej wysiłku szarych komórek, każdy dał sobie radę.