string(15) ""
» Blog » Megakonkurs, odsłona 1 okiem kaduceusza
03-11-2006 23:19

Megakonkurs, odsłona 1 okiem kaduceusza

W działach: recki | Odsłony: 9

Megakonkurs, odsłona 1 okiem kaduceusza
Podjałem trud przeczytanie wszystkich 20 zajawek [url=megakonkurs.com]megakonkursu[/url]. Oto moje króciutkie recenzje. [Oparte o same zajawki, forów raczej jeszcze nie przejrzałem].

68RNR – Postapokaliptyczna Rosja, gwałtowne oziębienie klimatu, bimber i spluwy. Jak na tak prosty pomysł mamy tu dość duze skupienie idei, zapowiedzi zabawy mechaniką, ilustracja – wszystko in plus. Minus za styl wypowiedzi i epatowanie sloganami o turlaniu. Polecam też ilustracje na forum.

Aerthia – tak jak wszystkie prezentowane na MegaKonkursie Aerthia cierpi z powodu źle dobranego tytułu. Gdyby nie to, ze postanowiłem sobie przeczytać wszystkie dwadzieścia zajawek na pewno bym nad nim przeskoczył. A niesłusznie. Indiana Jones w świecie fantasy wygląda zachęcająco. Jeżeli dobrze pójdzie potencjał systemu będzie o niebo przewyższał wszystkie pozostałe komediowe gnioty podrygujące na scenie MK.[Karthagii tu nie zaliczamy :-P] Trzymam też kciuki za ciekawe rozwiązania mechaniczne.

Agencja – teorie spiskowe, UFO, alternatywna rzeczywistość. Może to i pomysłowe, ale na pewno nie w moim stylu. Widzę mnóstwo ciekawych możliwości otwierających sie przed takim systemem, ale któż miałby w to grać? A – i uśmiałem się z Polski jako “państwa środka”.

Beszamel – Minutę czekałem aż się wczyta! Horror! Ta zajawka nie mieści się na dyskietce :-P Za ma cierpliwość zostałem nagrodzony świetną ilustracją [nie, nie tą pierwszą, tą drugą :-P] i mnóstwem, jak to sie teraz mówi, funu. To najzabawniejszy z humorystycznych settingów MKowych i bodaj jedyny o dobrze dobranym tytule [traktuje o świecie, który kręci się wokół szamy, to jest żarcia]. Tyle, że widzę w nim raczej materiał na komiks lub może jedną, dwie sesje z jajem. Będę kibicował, ale nie zagłosuję :-P

Czas Rozliczenia – myślałem, że to będzie setting dla o Bankrutach, Dłużnikach i Komornikach – nic z tego. Weźcie Bezimiennego z Planescape'a, pomnóżcie go razy milion, dodajcie hektolitr czerwonej farby i dorzućcie świat, który nie ma z tym wszystkim związku. Pretensjonalne i niekonsekwentne. Skrócone staty dla innych uczestników MK - CR1 :oP

Everfight – tytuł jest jak całość tego humorystycznego tekstu – z dupy, to znaczy tfu, tego, niż gruchy ni z pietruchy. O ile tekst czytało mi się całkiem nieźle, to kupienie opartego nań settingu? Nie za moje dukaty.

Historia Antiqua – setting historyczny, 2gi wiek n.e. Przychylam się do zdania autora, ze czasy te były niezwykle ciekawe i będę z zainteresowaniem śledzić jak udaje mu się realizować postawiony przed sobą cel. Nazwa mogłaby być jednak nieco bardziej porywająca.

Inne Pieśni – Nie czytałem Innych Pieśni, a ta zapowiedź wygląda trochę tak jakby była pisana dla ludzi obeznanych z ich światem. Grają tu też delikatnie nutki elitaryzmu. Póki co – zbyt mało treści bym mógł wnioskować na przyszłość.

Karthagia – Pyszne! Mix Brudnych brzydkich i zielonych z Dungeon Keeperem. Jeżeli autorzy będą odpowiednio drążyć temat (niczym gobosy trzewia ziemi) być może ten mały, acz klawy setting wypłynie na powierzchnię. Niech co, Krwawy Hegemon?! :-D

Krucjata Skruszonych Ostrz – Najbardziej pretensjonalny tytuł konkursu. Wewnątrz notki potok słów przypominający groźne ruchy szabli zamaskowanego arabskiego wojownika. Wspomnijcie scenę z Indiany Jonesa, mates.

Kruczy Mit – Słowiańscy bohaterowie od których odwrócili się bogowie. Arkona zmieszana z EarthDawnem? Założenia szczytne, ale setting jako taki mnie nie przekonuje. Poza tym słaby tytuł.

Kosmiczna otchłań – póki co jawi mi się jako [suprise, suprise!] zbiór trzech niepołączonych światów, w którym brak myśli przewodniej.

Kurhan – Zaczyna się od Archanioła a kończy na Conanie. Myśl przewodnia – skoro najszybciej ekspuje się za uśmierconych przeciwników świat będzie brutalny. Rozbawiła mnie też “boska potencja”. Pomysły mogłyby dać radę, ale mam wrażenie, że autorom nie uda się ich udźwignąć.

Punkt G – Kupa. Nie bardzo rozumiem po co ten humorystyczny wybryk dopuszczono do konkursu -_-'

Saran – fantasy nawiązujące do mitologii Starożytnego Wschodu. Tekst pozostawia wiele do życzenia pod względem stylistycznym, ale w jakiś dziwny sposób ujmuje mnie za serce. Jest w nim kilka idei - kluczy. Przypowieść. Pojedyncze osady na pustyni. Zigguraty. I historia o Sylvarisie – niby chwyt podobny, do Archanioła z Kurhanu, a jednak efekt – cóż, zupełnie inna klasa.

Schwarckreuz'68 – Olbrzymia objętość zapowiedzi – minus. Czcionka, styl pisania – plus. Niestety wygląda na to, że sam setting mi nie podchodzi. Kałasz strzelający kulami mocy? Jak dla mnie za duży kicz jak na takie tematy. Jednak.

Stigma – tej pracy brakuje struktury. Świat, który wybity ze swego normalnego miejsca podlega ciągłym zmianom – okej. Kraina snów jako niemal równoległy wymiar – cudo! Takoż dusze, które po smierci nie są w stanie uciec z uniwersum – pułapki. Tu koncepty się kończą a zaczyna się mętne bajdurzenie. Może cos z tego będzie.

Technosphere – Bohaterowie zamknięci w tajmeniczym tytułowym podziemiu. Jak to zgrabnie określił Deckard – EarthDawn i Fallout w jednym. Myślę, że rzecz ma potencjał, ale z drugiej strony wiele kwestii mnie tu drażni. Nazwy raz są jakieś dziwne i nie zapadają w pamięć. Fakt, ze ludzie nic nie wiedza o swojej przeszłości – przedstawiony kuriozalnie. I jeszcze raz ktoś mi powie, ze mogę grać jak chcę i nie da do tego wsparcia mechaniką to pozna co znaczy koncentracja w blaster pistolu :->

Trzecia Epoka – zapowiedź a'la wideoklip :-) Z początku robi złe wrażenie – nawet imiona zdają się być kalką kalki. Kolejne scenki ładnie się jednak do siebie dopasowują, a sam setting zdaje się być niepozbawiony gotowych do użycia zahaczek. Jasno określona konwencja – jak na moje oko Psy Wojny w międzygwiezdnej przestrzeni – wspierana mimochodem przez logikę dedeków – awans następuje w okamgnieniu ;-) Mam nadzieję, że nie wejdzie za bardzo w tandeciarskie mroczniactwo.

Vabank – nie jest to najgorsza praca konkursowa, lecz właściwie nie pasuje mi w niej wszystko. Łowcy nagród, który są właściwie włamywaczami; odgórnie ograniczony czas sesji; założenie, że MG i gracze probują się przez czas sesji przechytrzyć. Wreszcie tytuł. Jestem przeciwieństwem grupy docelowej :-)


Bolączką Megakonkursu są jak widać tytuły. Literacko większość prac też stoi średnio. Zacząłem lekturę od tekstów poleconych mi przez Enca i już byłem gotów rwać włosy z głowy, lecz na szczęście okazało się, że nasze gusta są odmienne. Postawiłem sobie zadanie wyselekcjonowania 3 prac na które dam datek :-) Okazało się, że to wcale nie takie proste. Na własne potrzeby utworzyłem trzy warte uwagi kategorie:

1.Przyszłościówka/SF. Tu bój toczą u mnie 3Epoka i Technosfera. Oba są niedoprecyzowane i mają swoje wady [tendencje do nadmiernego mroczniactwa lub dziwaczne rasy], lecz widzę w nich idee warte rozwinięcia.
2.Lekkie, komediowe Fantasy i okolice – tu wybijają się Karthagia i Aerthia. Jeżeli autorom starczy zacięcia i pomysłów mogą to być naprawdę smakowite kąski. Tak trzymać!
3.Starożytność – Historia Antiqua oraz Saran. Ludzcy herosi i półbogowie. Bez ekstrawaganckich ras o nazwach trudnych do zapamiętania, z całą gamą rzadko eksploatowanych w erpegach odwołań. Średniowiecze juz mi się przejadło. Przed naszą erą daje radę :-)

Ale ostatecznie moje esemesy polecą do:
1.Karthagia – za jaja.
2.Saran – za magię.
3.Aerthia – za bezpretensjonalne podejście do zabawy w erepgie.

Tym bardziej ucieszył mnie tedy odkryty po jakimś czasie fakt, że Saran tworzy sil [jeżeli nie widzieliście jeszcze jego “Na co dybie”, to śmigajcie na bissel!] a Aerthię drużyna Auriego – obaj byli razem ze mną finalistami tegorocznego Quentina :-) Wielkie pozdro i wielki rispekt, mates :-D

Gratuluję też oczywiście braciom Ługowskim. Dobry setting w klimatach humorystycznych to nie lada sztuka. Jakem gobliński podżegacz, powiadam – oby tak dalej, a obsypię Was dukatami :-)
0
Nikt jeszcze nie poleca tej notki.
Poleć innym tę notkę

Komentarze


Chavez
   
Ocena:
0
Dzieki za przeglad systemow - fajnie sie czytalo i conieco sie nawet dowiedzialem :)
03-11-2006 23:41
Wojewoda
    Eh
Ocena:
0
Ten fragment z kalaszem, faktycznie kiepsko dobralem, niemniej dzięki za pochwalę stylu pisania. Co do kiczu- niestety jest on jednym z motywów przewodnich w Schwarzkreuzu.

Sam przegląd zwięzly i mily w lekturze:)
04-11-2006 09:54
Furiath
    A mnie to tylko utwierdziło
Ocena:
0
że nazwa jest ważna, o czym chciałem przekazaćw swoim blogu ostatnio.

Jak na tak wiele prac, większośćz nich nie osiągnęło zadowalającego pułapu. A to może nam powiedzieć, jak trudno jest o fajną, pomysłową, oryginalną i grywalną autorkę.
04-11-2006 10:24
sil
    Ciekawy przegląd,
Ocena:
0
zgrabnie napisany. Miło mi przy tym, że zwróciłeś uwagę na Saran :)
04-11-2006 11:57
~Marek Starosta

Użytkownik niezarejestrowany
    Beszamel
Ocena:
0
Jak będziesz kibicował, to przekonasz się, że system ma potencjał do dłuższej gry i nie jest broń Boże tylko komediowy (to tak, jak grać niziołkiem w Warhammerze - można to robić latami i nie zawsze dla śmiechu).

BTW fajny styl recenzji :o))) Pzdr!
04-11-2006 13:05
Drachu
   
Ocena:
0
Ogólnie rzecz ujmując - po pewnym czasie człowiek widzi, że pewne idee naprawdę się powtarzają. Nie posądzam nikogo o plagiat, ale... oficjalnie wydanych RPGów jest kilka tysięcy. Do tego dochodzą inspiracje filmowe, ksiażkowe, czy komputerowe. Cięzko o coś, czego jeszcze nie było. Ja sam czytając różne zajawki nieraz łapałem się na "O rany, to zupełnie jak (tu jakis tytuł)". Bo odnalazłem tu i Conspiracy X i Spycrafta i Arkonę i taką stareńką grę Nethergate i tak dalej i tak dalej.
04-11-2006 13:12
Seji
    Inne piesni
Ocena:
0
Ja jestem ciekaw, co bedzie, gdy autor tego settingu wygra - czy Jacek Dukaj wyrazil/wyrazi zgode na tyakie wykorzystanie stworzonego rpzez niego swiata?
04-11-2006 21:28
Chavez
   
Ocena:
0
Jak nie wyrazil, to bedzie mial wydawca suprise ;)
04-11-2006 21:31
kaduceusz
    Coście tacy sceptyczni?
Ocena:
0
Jaskółeczki mi wyćwierkały, że Dukaj nadzoruje projekt. :-P
04-11-2006 21:33
Chavez
   
Ocena:
0
Pewnie Dukaj sam pisze ten system, tylko sie ukrywa ;)
04-11-2006 21:46
18

Użytkownik niezarejestrowany
    @Chavez
Ocena:
0
Sądzisz, że Hekatonpsychos = Jacek Dukaj? :)
04-11-2006 21:48
Chavez
   
Ocena:
0
W Polsce wszystko jest mozliwe :)
04-11-2006 21:49
18

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Dziwne, twierdził, że nie jest Dukajem ;)
04-11-2006 21:56
Chavez
   
Ocena:
0
O, jak zaprzecza to na pewno jest :D A jak nie ma dowodow to to jest najlepszym dowodem, ze to Dukaj! :P
04-11-2006 22:04
Seji
    Nie jest
Ocena:
0
Dukaj nie chcial przyjechac na Imladris :P.
04-11-2006 22:36
~Hekatonpsychos

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Po pierwsze - ja i Jacek Dukaj to dwie różne osoby. Dowód? W przeciwieństwie do Niego byłem na Imladrisie ;)
Po drugie - wstępna umowa między mną o Autorem "Innych Pieśni" została już przesłana do wydawnictwa. Ostateczną wersję również czeka taki los. Nie będzie zatem żadnego suprajza dla Wydawców.
Po trzecie - rzeczywiście, Autor powieści nadzoruje projekt i aktywnie uczestniczy w pracy nad systemem. Na dnd.pl znajduje się notka całkiem zgrabnie to wyjaśniająca.
Pozdrawiam wszystkich i dziękuję za ważną dla mnie informację w blogu.
Mam nadzieję, że informacje w poszczególnych wątkach rozjaśniają nieco treść notki designerskiej. Jeśli nie - proszę o pytania w stosownym temacie. Naprawdę - bardzo mi na nich zależy.
05-11-2006 12:58
Chavez
   
Ocena:
0
@Hekatonpsychos
No to sympatycznie, powodzenia zycze w takim razie :)
05-11-2006 13:03
Seji
    No niezle
Ocena:
0
Pogratulowac :).
05-11-2006 13:04
kaduceusz
    @Hekato
Ocena:
0
Faktycznie, na forum znajduje się wiele wyjaśnień i nie ukrywam, że wszystko wygląda na profesjonalną robotę. Może zmienię swój rozkład głosów, ale najpierw musze przeczytać Inne pieśni ;-)
05-11-2006 15:12
~Hekatonpsychos

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Chyba najlepiej zacząć od lektury fragmentu zamieszczonego w odnośniku do notki designerskiej. To jeden rozdział książki, niereprezentatywny dla całości, ale usytułowany najbliżej (czasowo i tematycznie) "Innych Pieśni" RPG.
Życzę miłej lektury i dziękuję za ciepłe słowa.
05-11-2006 16:50

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.