string(15) ""
» Blog » Wtorek Autorek
14-01-2014 14:39

Wtorek Autorek

W działach: rpg, autorki | Odsłony: 304

Wtorek Autorek
W związku z tym, że panujący sezon ogórkowy na poltku obrodził w autorki, pokuszę się o ich  porównanie. Pod lupę wezmę Wygraj RPG Wyraj Grę Fabularną , Szmaragdowe Trony, Horyzont i nienazwaną jeszcze autorką Królika. No to do dzieła.

Gatunek

1) Autorka Królika: Zakręcone Fantasy

2) Horyzont:  Postapokaliptyczny Pedopunk z elementami Space Opery

3) Szmaragdowe Trony: Warhammer

4) Wyraj: Awanturnicze Fantasy

Krótka piłka - o czym to jest?

1) Autorka Królika: System opowiada o Sprowadzonych, istotach przeniesionych z różnych światów do Królestwa, wymiaru bezkresnej wojny. Autor zapowiada, że jego dzieło koncentruje się na bohaterach graczy i ich interakcjach ze światem.

2) Horyzont:  Według twórcy jest to system bardzo dojrzały i rozwinięty. Horyzont traktuje o wojnie z obcymi, egoistycznych interesach ludzi, nadziei, obłędzie i ambitnym zbieraniu złomu, ale po jednym z opisów na stronie można odnieść wrażenie, że główną osią gry jest udupianie graczy.  

3) Szmaragdowe Trony: Sprawca Szmaragdowych Tronów nie napisał o co tu chodzi, ale na podstawie analogii do Warhammera można stwierdzić, że akcja będzie skupiała się na walce z Chłodem - starożytną siłą kontrolowaną przez marudne i wiecznie niezadowolone bóstwo.

4) Wyraj: Awanturnicza opowieść spod znaku płaszcza i szpady w słowiańskich klimatach. Gra traktuje również o poważnych tematach: konfliktach religijnych, kolonializmie, prawach jednostki, a także problemach bioetycznych.

Elementy charakterystyczne

1) Autorka Królika: Specyficzny rodzaj magii - sygile, motyw Sprowadzonych oraz wyjątkowy setting.

2) Horyzont:  [dane utajnione]

3) Szmaragdowe Trony: Koncept pierścieni.

4) Wyraj: Świat będący połączeniem XVIII wiecznej Europy z kulturą słowiańską, oryginalne rasy, Żmij, automatony i somancja.

Setting

1) Autorka Królika: Świat, zwany Królestwem, nie został jeszcze szczegółowo opisany. Póki co, nie licząc Sprowadzonych, wiadomo jedynie o patronach i sygilach - najważniejszym jego elemencie. Te ostatnie pozwalają naginać rzeczywistość do swojej woli. Można dzięki nim tworzyć, modyfikować lub usuwać różne przedmioty, idee i emocje. Każdemu sprowadzonemu nadany jest też Atrybut - słowo definiujące jego istotę oraz ziarno Patrona. Patroni są zaś potężnymi bytami walczącymi o Koronę Koron, a także przełożonymi bohaterów.

2) Horyzont: Brudny i mhroczny świat, w którym łatwo zabić, a jeszcze łatwiej zginąć. Kohorta, rasa obcych, która zaatakowała Ziemię i pozaziemskie kolonie, zmusiła ludzkość do zejścia pod ziemię i żarcia zielska (skąd zaś zielsko pod ziemią to ja nie wiem). Ludzie zaś podzielili się w Syndykaty i poza obroną przed najeźdźcą walczą miedzy sobą o swoje często niskie interesy. Gdzieś w tle pomaga im też rasa Opiekunów, ale jak to robi, nie wie nikt. Z powodu domniemanej klaustrofobii elity obcych ludzie żyją kanałach, tunelach i podziemnych miasteczkach, gdzie panuje brud, nędza i dysortografia. Do tego dochodzą jeszcze kolonie Syndykatów, na których, a jakże, wojenka trwa na dobre.

3) Szmaragdowe Trony: Realia gry są oparte o późne średniowiecze. Znany Świat, bo tak nazywa się chyba kontynent, jest zlepkiem krajów, reprezentujących narody z naszego globu, poupychanych obok siebie dość losowo. Planeta otoczona jest przez dziesięć sfer zwanych pierścieniami, na których to znajdują się tytułowe Szmaragdowe Trony, będące miejscem bytowania bóstw oraz źródłem magii. Dziewiąty pierścień, będący pierścieniem Chłodu, jest siedzibą Tezneta - boskiego nieudacznika, któremu nie wychodzi nic poza gwałtem na boginiach. Wracając na ziemię, dla graczy dostępne są cztery rasy: ludzie (ta chyba nie wymaga komentarza), kejroni (takie niebieskie gnomy z długimi brodami), ezigoci (leśne małpki, porównywane przez autora do elfów) oraz brugini (pomiot bogini Ziemi i wyżej wspomnianego marudy). Znany Świat zamieszkują jeszcze wennderzy (leśne gobliny), laasini, givderzy oraz muzygoci (mroczne małpki).

4) Wyraj: Światem gry jest planeta nazywana Wyrajem. Przypomina ona Ziemię, choć występują tu zjawiska, które nie śniły się naszym fizjologom. Czymś takim jest magia, pożyteczna ale i niebezpieczna siła traktowana tu trochę jak nauka. Z magią powiązany jest też Żmij - czarna nibykometa w dość niekorzystny sposób oddziaływująca na świat. Fabuła będzie rozgrywać się na Trójlądzie, kontynencie składającym się z Wyraju Ptasiego, W. Smoczego i W. Sławy (Sławii). Zamieszkują go cztery rasy mowian: ludzie, czorty, żarptaki i wodnicy. Kultura Wyraju jest inspirowana Słowiańską oraz Europą XVIII wieku.

Strona wizualna

1) Autorka Królika: W tym przypadku niestety póki co, nie ma żadnych artów.

2) Horyzont:  Zaś tutaj niestety są. Udostępnione na stronie obrazki można podzielić na takie średnie i tragiczne (np. elitarny żołnierz Syndykatu, logo Rdzawej Ręki). Jednak należy autorom oddać sprawiedliwość, ilustracje świetnie oddają poczucie beznadziei.

3) Szmaragdowe Trony: Na tą chwilę dostępna jest jedynie mapka, o której można powiedzieć, że jest zrobiona poprawnie.

4) Wyraj: Ładnie zrobiona mapka i przerobione obrazki żarptaków są bardzo klimatyczne, ale niestety jest tego raczej niewiele.

Mechanika

1) Autorka Królika: Autorska mechanika oparta o k6. Zachwalana jako dynamiczna, mało losowa i nastawiona na zarządzanie zasobami. Aktualnie w fazie zamkniętych testów.

2) Horyzont:  Autorska mechanika, która podobno sprawi, że przeciwnicy nie będą "porozrzucanymi statystykami na papierze". Ponadto autor chwali się, że pozwala ona na wybór profesji w trakcie gry oraz odwzorowuje zdrowie, odżywienie i stan psychiczny bohatera. 

3) Szmaragdowe Trony: Obecnie mechanika nieznana, wcześniej autorska oparta o k4 i k20 oraz wzorowana na WFRP. Autor podjął dobrą decyzję, bo poprzednia była przekombinowana i mało grywalna.

4) Wyraj: System jest robiony pod znaną i sprawdzoną mechanikę Fate Accelerated, odchudzoną wersję Fate Core.

Problemy Autorów

1) Autorka Królika: Początkowo złożenie do kupy z dużej ilości różnorodnych elementów.

2) Horyzont:  Jad w komentarzach, szpiedzy pragnący ukraść pomysły.

3) Szmaragdowe Trony: Brak doświadczenia, mechanika i nazewnictwo.

4) Wyraj: Nazewnictwo.

 

Ostatnio nastała prawdziwa polterowa moda na zapowiadanie swoich projektów erpegowych. Jedne są lepsze, inne lepsze ale inaczej. Na chwilę obecną polecić mogę jedynie Wyraj - ciekawy setting, niepopsuty marną  mechaniką. Z oceną autorki Królika i Horyzontu jeszcze bym się wstrzymał z powodu małej ilości informacji, natomiast nie wiem komu mógłbym polecić Szmaragdowe Trony, system pisany z myślą o fanach Młotka, ale cytując klasyka: "Po co, skoro jest Warhammer?".

Komentarze


nerv0
   
Ocena:
+2

Dorzuć jeszcze do zestawienia to co podesłał Aure. :P

Faktycznie straszny wysyp autorek się zrobił.

14-01-2014 17:15
jakkubus
   
Ocena:
0

@nerv0

Z Wiatykiem Aure może być trudno, bo na dobrą sprawę z notki wynika jedynie, że to oldschoolowe dark fantasy toczące się w enigmatycznym Cesarstwie. A na betatesty zapraszał on osoby bardziej udzielające się w fandomie.

14-01-2014 20:52
Aure_Canis
   
Ocena:
+1

@jakkubus

Jak będziesz miał ochotę, mogę Ci przesłać plik. Przy czym nie jest to konieczne, bym podkreślił, że inicjatywa, jaką okazałeś w tym wpisie jest bardzo zacna i jak najbardziej warta polecenia.

14-01-2014 21:32
jakkubus
   
Ocena:
0

W takim razie chętnie rzucę okiem. Ale raczej jako krytyk samego tekstu podręcznika, bo w najbliższa przyszłość nie rokuje za dobrze w sprawie sesji. :(

14-01-2014 22:15
Vitalius
   
Ocena:
0

Dobra sprawa! Ze wszystkim się zgadzam, zwłaszcza z krytyką! ;D

 

24-03-2014 17:14

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.