Peter A. Flannery, Decimus Fate i talizman marzeń
string(15) ""
» Blog » Monastyr na mechanice Świata Apokalipsy
17-03-2022 11:12

Monastyr na mechanice Świata Apokalipsy

W działach: Apocalypse World, Monastyr, rozważania, sesje | Odsłony: 216

Monastyr na mechanice Świata Apokalipsy

To właśnie na Polterze jest najwięcej materiałów do Monastyru. Warto pamiętać o tej całkiem udanej polskiej grze. Na moim blogu zewnętrznym już drugi wpis poświęciłem kampanii, którą prowadziłem w tym settingu na mechanice Apocalypse World. Serdecznie zapraszam do zapoznania się z tym tekstem i zachęcam do przypomnienia sobie o Monastyrze!

http://ifrytrpg.blogspot.com/2022/03/monastyr-na-mechanice-swiata-apokalipsy.html

Komentarze


Kaworu92
   
Ocena:
+1

Nie ma nigdzie Monastyru do kupienia : < Na Allegro, Rebelu, DriveThru, nigdzie : <

17-03-2022 11:48
Ifryt
   
Ocena:
0

@Kaworu

Tak, to zdecydowanie jest problem. Ale w praktyce uważam, że bardzo fajnie można grać kampanie w oparciu o materiały dostępne tu na Polterze, w szczególności Pamiętniki, które to wszystko zaczęły.

https://polter.pl/monastyr/Pamietniki-tworcow-a317

17-03-2022 11:52
Kaworu92
   
Ocena:
0

Mimo wszystko, wydawnictwo (Trzewiczek chyba dalej publikuje i działa, choć może nie w RPG-ach?) mogłoby wrzucić PDF-a na DriveThru... :-P I wszystkie podręczniki od Neuroshimy też, bo straszna bieda w sekcji ich wydawnictwa... xD

17-03-2022 12:09
von Mansfeld
   
Ocena:
+1

Przynajmniej wydałem gierkę odwołującą się do JG i klimatu Monastyru. ;)

17-03-2022 12:26
Kaworu92
   
Ocena:
0

Nie znam Monastyru, więc się nie wypowiem ;-) Notabene, October Rust też nie znam xD

17-03-2022 13:47
Ifryt
   
Ocena:
+1

@Kaworu

Jak nie znasz Monastyru, to gorąco Cię zachęcam do przeczytania tych Pamiętników, do których powyżej linkowałem (w kolejności, w jakiej były publikowane). To one super sprzedały konwencję i rozkręciły oczekiwania, których ostatecznie grze nie udało się zaspokoić (moim zdaniem). Dlatego wydaje mi się, że spokojnie można oprzeć się tylko na nich i prowadzić w takie opowieści korzystając z innych systemów.

17-03-2022 13:57
Aesthevizzt
   
Ocena:
0

@Kaworu92

Pan Trzewiczek od dawno dość prężnie działa na planszówkowym poletku. Kojarzę, że miała być druga edycja systemu, ale ostatecznie nic z tego nie wyszło. W przypadku Neuroshimy prawa do tytułu ma chyba Portal (?) i nie jestem pewien, ale jakiś czas temu pojawiła się jakaś reedycja. Jak jest z Monastyrem - nie mam pojęcia. Niemniej jeśli gra pojawiła się na DTRPG to by nie trzeba było pokątnie chomikować jej na różnych dziwnych serwisach ;)

17-03-2022 17:53
Kaworu92
   
Ocena:
+2

A Portal aby nie należy do Trzewiczka? 0_O LOL, gubię się :-) xD

17-03-2022 20:06
Aesthevizzt
   
Ocena:
0

Masz rację xD Nie wiem czemu wydawało mi się, że pracuje w małej jednoosobowej firmie xD

17-03-2022 20:17
Kaworu92
   
Ocena:
0

Zdarza się ;-)

17-03-2022 23:18
Kamulec
   
Ocena:
+1

Spróbowałem kiedyś poprowadzić Monastyr na mechanice Monastyru i to był błąd. Natomiast sesje, które prowadziłem w tym świecie, ale na swojej mechanice, wspominam pozytywnie. Z gotowych scenariuszy do systemu prowadziłem Dar drugiej siostry Marcina Blachy i przy lekkich modyfikacjach wyszła bardzo przyjemna przygoda na 5 nie za długich sesji.

17-03-2022 23:28
Aesthevizzt
   
Ocena:
0

Co jest nie tak z mechaniką Monastyru? (serio pytam, nigdy nie grałem w tę grę, znam tylko opinie typu "świat wspaniały, tylko mechanika do chrzanu).

17-03-2022 23:58
Kaworu92
   
Ocena:
0

Ponoć Neuroshima miała ten sam problem...? xD Autorzy Ci sami... xD

18-03-2022 09:48
von Mansfeld
   
Ocena:
0

Nie tylko autorzy, framework gry (rozwiązania mechaniczne) identyczny, tylko re-skinowany + jakaś mechanika szermierki + inne kości dla postaci magicznych. XD

Monastyr to taki apex Jesiennej Gawędy.

18-03-2022 09:55
Kaworu92
   
Ocena:
0

A nie mogliby wydać re-edycji na jakiejś rozsądnej mechanice? Nie wiem, choćby FATE?

18-03-2022 10:00
von Mansfeld
   
Ocena:
+1

To Portal. Odciął się od robienia erpegów, tylko odcina kupony wydając niezmienione od 2003 roku limitowane edycje Neuroshimy 1.5 na metalowej okładce. 

18-03-2022 10:09
Kaworu92
   
Ocena:
0

Hm... nie znam zbyt dobrze tego wydawnictwa ;-)

18-03-2022 10:14
Aesthevizzt
   
Ocena:
0

@von Mansfeld

Odciął się (ku rozpaczy osób liczących na drugą edycję Monastyru) i raczej dobrze na tym wyszedł. Niemniej dzięki za info o tym, że Neuro i Monastyr to ta sama mechanika.

18-03-2022 22:53
Kamulec
   
Ocena:
+2

Monastyr prowadziłem na oficjalnej mechanice jakoś 9-10 lat temu, a w Neuroshimę zagrałem tylko dwie sesje lat temu 15, ale przypominając sobie ówczesne wrażenie, dla mnie Monastyru mechanika od Neuroshimy się jednak różniła. Może był wspólny rdzeń, ale poza tym inne rozwiązania?

Co do kwestii mechaniki Monastyru, do dziś pamiętam takie kwestie problematyczne:

  • standardowy system tworzenia postaci (z losowaniem) dawał dużą szansę, że postać będzie posiadała choć jeden atrybut na poziomie inwalidy – a większość graczy nie ma akurat ochoty takiej postaci odgrywać
  • system nastawia się na bardzo rozbudowane tworzenie postaci i w założeniu wspiera budowanie długich opowieści, ale daje dużą szansę na zupełnie przypadkowy zgon postaci w scenach akcji
  • system fechtunku jest skomplikowany, a przez śmiertelność jest spora szansa, że grający będę bardzo rzadko go używać. Z tego powodu jest prawdopodobne, że za każdym razem nie będą wiedzieli/pamiętali, jak on działa
21-03-2022 01:57

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.