» Blog » O grach pisaniu i pomocy w internecie szukaniu
13-11-2007 05:59

O grach pisaniu i pomocy w internecie szukaniu

W działach: rpg, design, internet | Odsłony: 4

O grach pisaniu i pomocy w internecie szukaniu
Masz świetny pomysł, doskonałą mechanikę dopracowaną przez lata gry w twoją autorkę – teraz starasz się poskładać to do kupy i jeżeli nie wydać drukiem (marzenie każdego kto pisze do szuflady), to przynajmniej skończyć pisać i zrobić z tego grę. Dodam jeszcze że nie jesteś na tyle odcięty od rzeczywistości i nie uważasz podołasz napisaniu kompletnej gry samemu, prawda? Więc będziesz potrzebować pomocy. Dostęp do internetu masz, fora na których rozprawia się o autorkach, systemach nie skończonych i pomysłach na nowe gry jest jak grzybów po deszczu. Extra, ale aby ktokolwiek mógł tobie pomóc, odpowiedz sobie na trzy poniższe pytania:

a) Jakich doświadczeń będzie twoja gra dostarczała ludziom w nią grającym?

b) Jakich wyborów gracze powinni dokonywać podczas gry.?

c) Czym różni się twoja gra od gier podobnych niej już znajdujących się w obiegu?

Zanim sobie odpowiesz na pytanie trzecie, wiedz że nie mówię tutaj jedynie o tych systemach, które ukazały się drukiem. Internet kryje wiele tajemnic – a bez odpowiedniego badania terenu nie ma co w ogóle zabierać się do pisania. Bo możliwe że gdzieś tam za siódmą górą PHP i za siódmą rzeką xmlu spoczywa sobie coś co ty zamierzasz zrobić samemu. Lepiej najpierw sprawdzić niż potem żałować.

Świetnie - teraz postujesz na forum szukając pomocy, krytyki, świateł reflektorów. Szybko zauważysz, że prawie w każdym wątku w którym w dyskusji uczestniczyć będą poważni ludzie, znający się na temacie i skorzy do pomocy, zaczną zadawać pytania aby dotrzeć do sedna twojej gry. Sedna które zawiera się w trzech powyższych pytaniach.

Na prawdę mało ważne jest ile ras znajduje się w twoim świecie, to ze rok-po-roku przybliżone zostało w nim 10.000 lat historii świata, to jak długie uszy mają elfy, i fakt opisania przez ciebie każdego kamienia w 30 krainach wchodzących w skład twojego settingu. Nie istotne jest czy używasz D20, 3K6, 1K12, kart tarota, czy masz 20 systemów magii, 500 potworów w bestiaruiszu. Dlaczego? Bo to na prawdę nie robi żadnej różnicy nie znając sedna twojej gry i tym samym zaopatrzenia się w kontekst dla tych wszystkich doskonałych rozwiązań przez ciebie opracowanych.

I na koniec pamiętaj o dwóch najważniejszych prawach dobrego dyskutanta na forach internetowych. Czytaj odpowiedzi ze zrozumieniem (nawet jeżeli by to oznaczało przeczytanie danego postu dziesięć razy), jeżeli czegoś nie rozumiesz to pytaj – niczego nie zakładaj. To jest internet i na prawdę czasami ciężko sobie wyobrazić co ta druga osoba miała na myśli, szczególnie że się tego człowieka nie widzi. Po drugie – zakładaj, że każda odpowiedź jest z założenia neutralna i osoba ją pisząca miała jak najlepsze inencje - nie doszukuj się w nich drugiego dna. Złośliwe komentarze puszczaj mimo uszu, wyszukuj merytoryczne odpowiedzi i osobami je piszącymi nawiązuj dialog. Słowo merytoryczne nie oznacza „podchodzące pod twój światopogląd” i „zgodne z twoimi założeniami”. Merytoryczna krytyka, to najlepsza rzecz, jaka twórcę gier (i nie tylko) może spotkać.

To by było na tyle – podziękowania należą się Chrisowi Chinnowi za inspiracje.

Grafika: Jolly R. Blackburn (KoDT)
Muzyka: Scorn - Stealth [2007]
0
Nikt jeszcze nie poleca tej notki.
Poleć innym tę notkę

Komentarze


ja-prozac
   
Ocena:
0
Znaczy piszesz o utopii. Wiekszosc ludzi piszacych autorki spelnia swoje zupelnie inne potrzeby - zakochali sie w swiecie, ktory tworza albo innym pomysle, maja juz dalekie plany zwiazane ze swoja gra i nie chca, zeby rozbijac ich banke mydlana. Gra, ktora pisza, jest ich idealem sesji/rpg, i kazde wkroczenie na prywatny teren ich doswiadczen jest swietokradztwem.
Dodaj do tego sprawy zbyt duzego ego(awansowalem do wyzszej kasty rpgowcow - piszey system) albo po prostu brak doswiadczenia i naiwny idealizm(wiem, co bylo zle w systemach, ktore gralem) i masz recepte na flejma. Miedzy innymi dlatego przestalem sie udzielac na autorskich.
13-11-2007 07:35
Drozdal
   
Ocena:
0
ja-prozac ja staram się zrobic bazę do tego aby się nie powtarzać non stop na forum, tylko dawać ludziom jednego linka do bloga i miec nadzieję ze przecyztają i zrozumieją.

Ok rozumiem pojecie spełnienia się i poświęcenia na ołtarzu sztuki. Rozumiem również filozofię rozdzielania autorek (które spełniają te fantazje przez Ciebie naświetlone) od "prawdziwych gier" (nazwijmy je tak z braku lepszego wyrażenia), ale nie lubie takiego podziału (bo podziały ogólnie ssą). Do czego pije to to, że nawet najbardziej zakochany w świecie fascynat w końcu wpadnie na pomysł (inny powie ze dojdzie do jednego słusznego wniosku) "wydania" swojego dziecka na papierze, a wtedy juz jest inna rozmowa i w takim wypadku taryfa ulgowa przestaje obowiazywać (w moim mniemaniu). ;)
13-11-2007 08:51
ja-prozac
   
Ocena:
0
Pierwsza rzecz do wyjasnienia - zgadzam sie z twoim tekstem. Zebranie porad w jednym miejscu jest tez dobrym pomyslem.

Druga - nie uznaje taryfy ulgowej nawet dla autorek(jesli juz stosowac ten podzial). jakiekolwiek przekazanie swoich rzeczy potencjalnym czytelnikom jest dla mnie rownoznaczne z wystawieniem sie na krytyke. Jesli ktos nie jest na to gotowy, nie powinien wystawiac produktu lub pomyslu na swiatlo dzienne.

Trzecia - przy obecnych mozliwosciach roznica miedzy autorka a komercyjnym produktem sprowadza sie do checi i ambicji autora. Nie chodzi juz nawet o pieniadze.

Czwarta - wskaz system pisany rzemieslniczo/komercyjnie. Tylko i wylacznie z mysla wydaniu i sprzedazy. Kwestia wywazenia swojego zaangazowania i prywatnej wizji gry z opiniami krytykow. Tu lezy pies pogrzebany.
13-11-2007 09:26
13918

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Te trzy pytania powinny zastapić banner reklamowy lotto. I nie tylko na Polterze a pogrubioną czcionką powinny być wpisane na każdym forum/portalu/serwisie RPG.

W kwestii poszukiwania drugiego dna w postach, posłuże się Twoimi słowami z wywiadu z Tobą(niedosłownie bo mi sie nie chce szukać) - "USA i RP łaczy permamentna odporność na ironię i kłótliwość."
Temu rzadko pisze na forach (heh)
13-11-2007 09:45

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.