Lochy i Smoki - Atrybuty
Odsłony: 140Pierwsze pytanie: Do czego potrzebna nam wartość atrybutu w DnD? Do generowania modyfikatorów! Czy ma jakieś inne zastosowanie? Nie? Nie słyszę. Właśnie atrybuty w DnD są niezmienne od pierwszej wersji Gary’ego Gygaxa i Dave’a Arnessona. Znaczy mogły zmienić swoje funkcje w niewielkim stopniu ale dalej pozostajemy z tymi samymi 6 atrybutami. Siłą, Zręcznością, Budową, Inteligencją, Roztropnością i Charyzmą. Wartości tych atrybutów od 3 do 18 są pozostałością po pierwszych edycjach, gdzie generowano je za pomocą rzutu 3k6, w trzeciej edycji rzucałeś 4k6 i odrzucałeś najniższy wynik. Piąta edycja, podobnie jak trzecia, nie wykorzystuje wartości atrybutów w ogóle. W czwartej miały jakieś niewielkie zastosowanie ale zapomniałem już jakie. Pytanie więc brzmi, czy są nam one w ogóle potrzebne? Ile prościej byłoby używać samego modyfikatora. Niektóre systemy, należące do nurtu OSR (Old School Renaissance) wykorzystują wartości atrybutów w testach k20, gdzie sukces osiągamy gdy wyrzucimy na kostce wynik mniejszy lub równy wartości naszego atrybutu. Jedynym powodem dla zachowania wartości atrybutów jest kwestia nostalgii i oporu starych fanów wobec zmian. Wizardzi na własnej skórze odczuli jak zbyt rewolucyjne podejście może odbić się na żywotności i odbiorze całej edycji. Rozwój atrybutów powiązany jest z poziomem i Postać, nie korzystając z magii może osiągnąć maksymalnie 20. Z wyjątkiem barbarzyńcy. Ten drań może mieć 24 w atrybutach fizycznych, jeśłi spełni odpowiednie wymagania. Ten limit to dobry pomysł, gdyż w większości przypadków premia za biegłość nie będzie przyćmiewana przez atrybut.
W przypadku atrybutów główną zmianą byłoby porzucenie wartości. Skoro tak naprawde nie są do niczego potrzebne. Oczywiście taka “trywialna” zmiana ma daleko idące konsekwencje. Rozwój postaci zostaje zachwiany, Atuty, które dają premię do atrybutów też wymagają zmiany. Przy tworzeniu złożonych systemów takich jak gry RPGie, trzeba być bardzo uważnym. Czasem jedna wydawałoby się mała zmiana może zmusić nas do przebudowy znacznej części systemu.