» Blog » Lochy i Smoki - Atrybuty
18-12-2020 09:54

Lochy i Smoki - Atrybuty

Odsłony: 141

Pierwsze pytanie: Do czego potrzebna nam wartość atrybutu w DnD? Do generowania modyfikatorów! Czy ma jakieś inne zastosowanie? Nie? Nie słyszę. Właśnie atrybuty w DnD są niezmienne od pierwszej wersji Gary’ego Gygaxa i Dave’a Arnessona. Znaczy mogły zmienić swoje funkcje w niewielkim stopniu ale dalej pozostajemy z tymi samymi 6 atrybutami. Siłą, Zręcznością, Budową, Inteligencją, Roztropnością i Charyzmą. Wartości tych atrybutów od 3 do 18 są pozostałością po pierwszych edycjach, gdzie generowano je za pomocą rzutu 3k6, w trzeciej edycji rzucałeś 4k6 i odrzucałeś najniższy wynik. Piąta edycja, podobnie jak trzecia, nie wykorzystuje wartości atrybutów w ogóle. W czwartej miały jakieś niewielkie zastosowanie ale zapomniałem już jakie. Pytanie więc brzmi, czy są nam one w ogóle potrzebne? Ile prościej byłoby używać samego modyfikatora. Niektóre systemy, należące do nurtu OSR (Old School Renaissance) wykorzystują wartości atrybutów w testach k20, gdzie sukces osiągamy gdy wyrzucimy na kostce wynik mniejszy lub równy wartości naszego atrybutu. Jedynym powodem dla zachowania wartości atrybutów jest kwestia nostalgii i oporu starych fanów wobec zmian. Wizardzi na własnej skórze odczuli jak zbyt rewolucyjne podejście może odbić się na żywotności i odbiorze całej edycji. Rozwój atrybutów powiązany jest z poziomem i Postać, nie korzystając z magii może osiągnąć maksymalnie 20. Z wyjątkiem barbarzyńcy. Ten drań może mieć 24 w atrybutach fizycznych, jeśłi spełni odpowiednie wymagania. Ten limit to dobry pomysł, gdyż w większości przypadków premia za biegłość nie będzie przyćmiewana przez atrybut.

W przypadku atrybutów główną zmianą byłoby porzucenie wartości. Skoro tak naprawde nie są do niczego potrzebne. Oczywiście taka “trywialna” zmiana ma daleko idące konsekwencje. Rozwój postaci zostaje zachwiany, Atuty, które dają premię do atrybutów też wymagają zmiany. Przy tworzeniu złożonych systemów takich jak gry RPGie, trzeba być bardzo uważnym. Czasem jedna wydawałoby się mała zmiana może zmusić nas do przebudowy znacznej części systemu.

0
Nikt jeszcze nie poleca tej notki.
Poleć innym tę notkę

Komentarze


82284

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
+1

W 5e atrybuty zostały cechami.

Budowa była w 3e - w 4e i 5e jest Kondycja

Roztropność była w 3e, Rozsądek w 4e, a w 5e mamy Mądrość ;)

W którejś z edycji zamiast Inteligencji był Intelekt.

W 4e i 5e można ustalić wartości atrybutów rozdzielając punkty (w 3e też coś takiego funkcjonowało, ale wydaje mi się, że nie było o tym mowy w Podręczniku gracza).

W 3e wartości atrybutów miały znaczenie przy uzyskiwaniu dostępu do czarów danego poziomu (jeśli dobrze pamiętam czarodziej o Int 15 mógł rzucać tylko zaklęcia do 5 poziomu) i atutów. W 5e jest podobnie (+ wartości atrybutów limitują dostęp do multiklasowania). W 4e czary funkcjonują jako rytuały i wartości atrybutów (chyba?) nie limitowały dostępu do nich, ale wydaje mi się, że w przypadku niektórych atutów trzeba było dysponować atrybutem o określonej wartości.

W 4e wartość atrybutu Kondycja była doliczana do początkowych punktów życia (wytrzymałości?)

W 3e nie kojarzę, aby był limit maksymalny wartości atrybutu, a można było je wzmacniać przy awansach (co 4 poziom), przedmiotami magicznymi i czarami.

W 4e atrybuty można było wzmacniać tylko przy awansie (częstotliość tych wzmocnień była większa, ale nie mogę sobie przypomnieć jaka)

W 5e cechy można wzmacniać przy awansach (albo zamiast tego wybrać atut) i jest parę magicznych przedmiotów, które albo zapewniają premię do atrybutu albo sztywno ustalają jego wartość.

18-12-2020 14:02
Drakestar
   
Ocena:
0

W 5e atrybuty zostały cechami.

Budowa była w 3e - w 4e i 5e jest Kondycja

Roztropność była w 3e, Rozsądek w 4e, a w 5e mamy Mądrość ;)

Heh, dziękuję za sprostowanie, korzystałem głównie z materiałów angielskich, a jak łatwo zauważyć grałem głównie w 3.0, 3.5. Co przy innych nazwach cech w grach cRPG robi niezły bałagan w mojej głowie.

Masz też rację co do pozostałych sposobów na wykorzystanie Wartości Atrybutów/Cech. W większości przypadków, są wykorzystane jako limity lub wymagania. Tylko, że można byłoby wykorzystać modyfikator do tego. Moim zdaniem wykorzystano Wartości jako wymagania głównie po to, żeby uzasadnić ich istnienie i wciąż rzucanie 3k6 na cechy.

W 4ed zwiększałeś co 4 poziomy dwa atrybuty o 1. 

26-12-2020 13:41
82284

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0

W 4ed zwiększałeś co 4 poziomy dwa atrybuty o 1. 

Ponadto 2 razy w przeciągu 30 poziomów zwiększało się wszystkie atrybuty.

26-12-2020 18:48

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.