19-12-2012 22:47
Nowa polityka działu D&D i d20
Odsłony: 44
Obecnie nie jest dla nikogo tajemnicą, że dział D&D i d20 serwisu Poltergeist przeżywa poważny kryzys. Przejawia się on w spadku liczby artykułów oraz występującymi od czasu do czasu przerwami w aktualizacjach. Pośrednio odbija się to na jakości publikowanych materiałów, które są przygotowywane i redagowane na ostatnią chwilę. Dzieje się tak, mimo że w ciągu ostatnich tygodni udało się ustabilizować skład zespołu redakcyjnego na poziomie, który teoretycznie powinien gwarantować płynność funkcjonowania. Okazało się jednak, że jest to za mało.
Częściowo za taki stan rzeczy odpowiadają czynniki od nas niezależne. D&D pod względem wydawniczym jest w Polsce praktycznie martwe, od ponad roku na rodzimym rynku nie pojawił się żaden produkt powiązany z systemem (i dotyczy to nie tylko gier fabularnych, ale także książek, gier planszowych, komiksów, gier komputerowych i innych obszarów, na których marka jest obecna). Na Zachodzie główna linia 4. edycji została praktycznie zamknięta a firma Wizards of the Coast skoncentrowała się na dopracowywaniu D&D Next. Polska społeczność graczy również się rozproszyła a na forum i w blogosferze Poltera pojawia się niewiele dyskusji czy notek poświęconych Dungeons & Dragons.
Zasadnicze źródła problemu leżą jednak także w nas. Mimo zupełnie odmiennych warunków wciąż staraliśmy się prowadzić dział w taki sam sposób jak robiliśmy to dwa, trzy czy cztery lata temu. Nie potrafiliśmy dostrzec, że my sami przez lata też się zmieniliśmy. Wciąż próbowaliśmy pisać artykuły przeznaczone do jednej, ściśle określonej i arbitralnie wybranej edycji zasad. Walczyliśmy ze skomplikowaną, książkową mechaniką, której prywatnie w wielu przypadkach nie używaliśmy. Generowało to błędy a w konsekwencji prowadziło do spadku motywacji i zapału do pracy, bo nawet dobre pomysły potrafiły się rozbić o mur zasad.
Mimo to wszyscy wciąż chcemy pisać i publikować nowe artykuły dotyczące Dungeons & Dragons. Czujemy do tego systemu spory sentyment i wierzymy, że nadal mamy do przekazania coś wartościowego. Przeprowadziliśmy w gronie redakcji liczne dyskusje na temat możliwych kierunków rozwoju i na ich podstawie przygotowaliśmy nową politykę działu, która zostanie wprowadzona wraz z nowym rokiem. Jej podstawowe założenia prezentujemy poniżej.
Mniej mechaniki, więcej publicystyki
Przeniesienie ciężaru publikacji na teksty bardziej ogólne, w mniejszym lub większym stopniu nawiązujące do D&D to nasza najważniejsza decyzja. Chcemy skupić się na publicystyce i rozpatrywać Lochy i Smoki nie tylko jako grę, ale też jako swego rodzaju zjawisko branżowe i kulturowe. Uważamy, że dobrze wpisze się to w toczącą się na Zachodzie dyskusję o korzeniach i elementach definiujących system. Dobrym przykładem tego rodzaju artykułów jest opublikowane we wrześniu Namuzowywania: Topory i minotaury autorstwa Mateusza ‘Zsu-Et-Ama’ Kominiarczuka. Kolejne tego typu prace są już w przygotowaniu a zainteresowanie taką formę wykazali również autorzy niezwiązani bezpośrednio z redakcją działu.
Drugą kategorią, na której planujemy się skupić są materiały maksymalnie uniwersalne w rodzaju Prowadzenia lochów Przemka ‘zegarmistrza’ Muszyńskiego możliwe do wykorzystania także w innych grach o konwencji zbliżonej do D&D. W tej grupie mieszczą się również artykuły bardziej konkretne (takie jak opisy lokacji czy opracowania dotyczące settingów), które będą jednak zawierały jedynie ograniczą ilość mechaniki co pozwoli na łatwiejsze użycie ich w różnych edycjach systemu. Podobnie jak WotC chcemy stawiać na materiały neutralne.
Poza tym będziemy zapewne eksperymentować z treścią i formą artykułów, więc w najbliższych tygodniach i miesiącach mogą się pojawiać prace niestandardowe.
Nie znaczy to oczywiście, że całkowicie zrezygnujemy z dotychczasowych publikacji. Wciąż z przyjemnością będziemy zamieszczać artykuły czysto mechaniczne, tak stworzone przez naszych redaktorów jak i nadesłane przez czytelników. Na naszych łamach będą się także w dalszym ciągu ukazywać recenzje podręczników opartych o zasady d20.
Koniec obowiązującej edycji zasad
Praktycznie od początku w dziale obowiązywała domyślna wersja mechaniki, do której dostosowane musiały być wszystkie publikowane artykuły. Najpierw było to D&D 3.0 a później D&D 3.5. Dwa lata temu lekko złagodziliśmy obostrzenie dopuszczając warunkowo prace do Pathfindera i D&D 4E.
Ostatnio uświadomiliśmy sobie, że ograniczenie to nawet w bardziej otwartej formie jest kompletnie niedostosowane do rzeczywistości. Środowisko graczy D&D w naszym kraju nie ogranicza się jedynie do dwóch/trzech edycji systemu. Popularność Starej Szkoły sprawiła, że wiele grup sięgnęło po gry nawiązujące do początków D&D. Inni pozostali przy wersji 3.0, jako tej która doczekała się najdłuższej listy polskojęzycznych dodatków. Niektórzy zdecydowali się na bardziej dogłębne testowanie D&D Next.
Z tego względu postanowiliśmy oficjalnie zrezygnować z obowiązującej w serwisie wersji zasad. Od tej chwili wybór edycji będzie przede wszystkim zależał od autora pracy. Od redakcji możemy jedynie w niektórych przypadkach dodawać ramki z sugestiami jak dostosować dany materiał do najbardziej popularnych odmian systemu.
Konkursy i archiwa
Zmiana polityki to nie tylko nowe podejście do tematyki artykułów i wersji systemu, ale także większa otwartość na twórczość naszych czytelników. Zamknięcie się na nią było jednym z największych błędów, jakie popełniliśmy w ciągu ostatnich dwóch lat.
Z tego względu zachęcamy wszystkich do nadsyłania do nas własnych prac i pomysłów. Redaktorzy służą swoją pomocą w ich poprawianiu i rozwijaniu. Przy sprawnej korekcie gwarantujemy również szybką publikacje. Aktualne adresy można znaleźć na stronie z zasadami współpracy, która jest uzupełniana o nowe wytyczne zawarte w tym wpisie.
Planujemy również powrócić do idei Konkurs(ik)ów i już niedługo ogłosimy nową edycję w lekko odświeżonej formule. Jeśli spotka się z zainteresowaniem to postaramy się znów organizować go cyklicznie.
Nasi redaktorzy rozpoczną również przeglądanie starych tematów na forum działu, w celu wyszukania najciekawszych prac naszych użytkowników. Chcielibyśmy po uzyskaniu zgody autorów poddać najlepsze z nich korekcie a następnie przenieść na stronę i w ten sposób ocalić od zapomnienie. W przypadku prac, których autorzy są już nieaktywni zastanawiamy się nad przygotowaniem specjalnej podstrony z odnośnikami lub cyklu wieści z krótkimi opisami. Zachęcamy również czytelników do wskazywania nam prac, które wybijają się na tle twórczości i z tego względu zasługują na przypomnienie.
Zmiany kadrowe
Wprowadzenie nowej polityki działu zbiegło się w czasie ze zmianami w składzie redakcji. W związku z tym pragniemy poinformować, że od dzisiaj Katarzyna 'Zireael' Moszczyńska i Rafał 'Ruffle' Leniar zostają pełnoprawnymi redaktorami. Gratulujemy. Jednocześnie funkcję zastępcy szefa działu objął Mateusz 'Zsu-Et-Am' Kominiarczuk. Pełniący tę funkcję do tej pory Marek 'Planetourist' Golonka postanowił skupić się na pracy dla działu RPGO a D&D będzie wspierał jako stały współpracownik. Dziękujemy.
Ze szczegółowym składem i podziałem obowiązków można zapoznać się na zaktualizowanej stronie redakcji.
Słowo na koniec
Zaprezentowane powyżej zmiany to spore wyzwanie dla nas wszystkich. Po raz pierwszy w swojej wieloletniej historii dział Dungeons & Dragons tak diametralnie zmienia swój profil działalności. Dla wszystkich redaktorów jest to nowe doświadczenie. Wierzymy jednak, że dzięki wsparciu czytelników oraz doświadczeniu członków zespołu uda nam się pokonać trudności i wyprowadzić serwis na prostą. Wszyscy jesteśmy pełni nadziei, że dział znów może odzyskać swoją świetność.
Tymczasem zapraszamy wszystkich użytkowników do zamieszczania komentarzy, pytań i sugestii. Jesteśmy bardzo ciekawi, co sądzicie o zaproponowanych zmianach i nowym kierunku rozwoju.
Częściowo za taki stan rzeczy odpowiadają czynniki od nas niezależne. D&D pod względem wydawniczym jest w Polsce praktycznie martwe, od ponad roku na rodzimym rynku nie pojawił się żaden produkt powiązany z systemem (i dotyczy to nie tylko gier fabularnych, ale także książek, gier planszowych, komiksów, gier komputerowych i innych obszarów, na których marka jest obecna). Na Zachodzie główna linia 4. edycji została praktycznie zamknięta a firma Wizards of the Coast skoncentrowała się na dopracowywaniu D&D Next. Polska społeczność graczy również się rozproszyła a na forum i w blogosferze Poltera pojawia się niewiele dyskusji czy notek poświęconych Dungeons & Dragons.
Zasadnicze źródła problemu leżą jednak także w nas. Mimo zupełnie odmiennych warunków wciąż staraliśmy się prowadzić dział w taki sam sposób jak robiliśmy to dwa, trzy czy cztery lata temu. Nie potrafiliśmy dostrzec, że my sami przez lata też się zmieniliśmy. Wciąż próbowaliśmy pisać artykuły przeznaczone do jednej, ściśle określonej i arbitralnie wybranej edycji zasad. Walczyliśmy ze skomplikowaną, książkową mechaniką, której prywatnie w wielu przypadkach nie używaliśmy. Generowało to błędy a w konsekwencji prowadziło do spadku motywacji i zapału do pracy, bo nawet dobre pomysły potrafiły się rozbić o mur zasad.
Mimo to wszyscy wciąż chcemy pisać i publikować nowe artykuły dotyczące Dungeons & Dragons. Czujemy do tego systemu spory sentyment i wierzymy, że nadal mamy do przekazania coś wartościowego. Przeprowadziliśmy w gronie redakcji liczne dyskusje na temat możliwych kierunków rozwoju i na ich podstawie przygotowaliśmy nową politykę działu, która zostanie wprowadzona wraz z nowym rokiem. Jej podstawowe założenia prezentujemy poniżej.
Mniej mechaniki, więcej publicystyki
Przeniesienie ciężaru publikacji na teksty bardziej ogólne, w mniejszym lub większym stopniu nawiązujące do D&D to nasza najważniejsza decyzja. Chcemy skupić się na publicystyce i rozpatrywać Lochy i Smoki nie tylko jako grę, ale też jako swego rodzaju zjawisko branżowe i kulturowe. Uważamy, że dobrze wpisze się to w toczącą się na Zachodzie dyskusję o korzeniach i elementach definiujących system. Dobrym przykładem tego rodzaju artykułów jest opublikowane we wrześniu Namuzowywania: Topory i minotaury autorstwa Mateusza ‘Zsu-Et-Ama’ Kominiarczuka. Kolejne tego typu prace są już w przygotowaniu a zainteresowanie taką formę wykazali również autorzy niezwiązani bezpośrednio z redakcją działu.
Drugą kategorią, na której planujemy się skupić są materiały maksymalnie uniwersalne w rodzaju Prowadzenia lochów Przemka ‘zegarmistrza’ Muszyńskiego możliwe do wykorzystania także w innych grach o konwencji zbliżonej do D&D. W tej grupie mieszczą się również artykuły bardziej konkretne (takie jak opisy lokacji czy opracowania dotyczące settingów), które będą jednak zawierały jedynie ograniczą ilość mechaniki co pozwoli na łatwiejsze użycie ich w różnych edycjach systemu. Podobnie jak WotC chcemy stawiać na materiały neutralne.
Poza tym będziemy zapewne eksperymentować z treścią i formą artykułów, więc w najbliższych tygodniach i miesiącach mogą się pojawiać prace niestandardowe.
Nie znaczy to oczywiście, że całkowicie zrezygnujemy z dotychczasowych publikacji. Wciąż z przyjemnością będziemy zamieszczać artykuły czysto mechaniczne, tak stworzone przez naszych redaktorów jak i nadesłane przez czytelników. Na naszych łamach będą się także w dalszym ciągu ukazywać recenzje podręczników opartych o zasady d20.
Koniec obowiązującej edycji zasad
Praktycznie od początku w dziale obowiązywała domyślna wersja mechaniki, do której dostosowane musiały być wszystkie publikowane artykuły. Najpierw było to D&D 3.0 a później D&D 3.5. Dwa lata temu lekko złagodziliśmy obostrzenie dopuszczając warunkowo prace do Pathfindera i D&D 4E.
Ostatnio uświadomiliśmy sobie, że ograniczenie to nawet w bardziej otwartej formie jest kompletnie niedostosowane do rzeczywistości. Środowisko graczy D&D w naszym kraju nie ogranicza się jedynie do dwóch/trzech edycji systemu. Popularność Starej Szkoły sprawiła, że wiele grup sięgnęło po gry nawiązujące do początków D&D. Inni pozostali przy wersji 3.0, jako tej która doczekała się najdłuższej listy polskojęzycznych dodatków. Niektórzy zdecydowali się na bardziej dogłębne testowanie D&D Next.
Z tego względu postanowiliśmy oficjalnie zrezygnować z obowiązującej w serwisie wersji zasad. Od tej chwili wybór edycji będzie przede wszystkim zależał od autora pracy. Od redakcji możemy jedynie w niektórych przypadkach dodawać ramki z sugestiami jak dostosować dany materiał do najbardziej popularnych odmian systemu.
Konkursy i archiwa
Zmiana polityki to nie tylko nowe podejście do tematyki artykułów i wersji systemu, ale także większa otwartość na twórczość naszych czytelników. Zamknięcie się na nią było jednym z największych błędów, jakie popełniliśmy w ciągu ostatnich dwóch lat.
Z tego względu zachęcamy wszystkich do nadsyłania do nas własnych prac i pomysłów. Redaktorzy służą swoją pomocą w ich poprawianiu i rozwijaniu. Przy sprawnej korekcie gwarantujemy również szybką publikacje. Aktualne adresy można znaleźć na stronie z zasadami współpracy, która jest uzupełniana o nowe wytyczne zawarte w tym wpisie.
Planujemy również powrócić do idei Konkurs(ik)ów i już niedługo ogłosimy nową edycję w lekko odświeżonej formule. Jeśli spotka się z zainteresowaniem to postaramy się znów organizować go cyklicznie.
Nasi redaktorzy rozpoczną również przeglądanie starych tematów na forum działu, w celu wyszukania najciekawszych prac naszych użytkowników. Chcielibyśmy po uzyskaniu zgody autorów poddać najlepsze z nich korekcie a następnie przenieść na stronę i w ten sposób ocalić od zapomnienie. W przypadku prac, których autorzy są już nieaktywni zastanawiamy się nad przygotowaniem specjalnej podstrony z odnośnikami lub cyklu wieści z krótkimi opisami. Zachęcamy również czytelników do wskazywania nam prac, które wybijają się na tle twórczości i z tego względu zasługują na przypomnienie.
Zmiany kadrowe
Wprowadzenie nowej polityki działu zbiegło się w czasie ze zmianami w składzie redakcji. W związku z tym pragniemy poinformować, że od dzisiaj Katarzyna 'Zireael' Moszczyńska i Rafał 'Ruffle' Leniar zostają pełnoprawnymi redaktorami. Gratulujemy. Jednocześnie funkcję zastępcy szefa działu objął Mateusz 'Zsu-Et-Am' Kominiarczuk. Pełniący tę funkcję do tej pory Marek 'Planetourist' Golonka postanowił skupić się na pracy dla działu RPGO a D&D będzie wspierał jako stały współpracownik. Dziękujemy.
Ze szczegółowym składem i podziałem obowiązków można zapoznać się na zaktualizowanej stronie redakcji.
Słowo na koniec
Zaprezentowane powyżej zmiany to spore wyzwanie dla nas wszystkich. Po raz pierwszy w swojej wieloletniej historii dział Dungeons & Dragons tak diametralnie zmienia swój profil działalności. Dla wszystkich redaktorów jest to nowe doświadczenie. Wierzymy jednak, że dzięki wsparciu czytelników oraz doświadczeniu członków zespołu uda nam się pokonać trudności i wyprowadzić serwis na prostą. Wszyscy jesteśmy pełni nadziei, że dział znów może odzyskać swoją świetność.
Tymczasem zapraszamy wszystkich użytkowników do zamieszczania komentarzy, pytań i sugestii. Jesteśmy bardzo ciekawi, co sądzicie o zaproponowanych zmianach i nowym kierunku rozwoju.
20
Notka polecana przez: AdamWaskiewicz, amnezjusz, Aure_Canis, Dark_Archon_, gower, Jade Elenne, nerv0, Ninetongues, Pahvlo, Planetourist, Radnon, Salantor, Scobin, Specu, Squid, Vindreal, Wlodi, zegarmistrz, Zireael, Zsu-Et-Am
Poleć innym tę notkę