» Blog » Prosta technika na NPC
21-04-2011 18:12

Prosta technika na NPC

W działach: RPG, pomysł | Odsłony: 27

Prosta technika na NPC

Ostatnio przyszła mi do głowy pewna metoda, nic specjalnie odkrywczego ale pomogło mi przyspieszyć charakteryzacje Enpisów.

  • Po pierwsze równocześnie staram się definiować kilka postaci, powiedzmy czterech.
  • Po drugie wymyślam pewną kategorię, albo po prostu cechę, powiedzmy "Casanova".
  • Po trzecie przypisuje jednej z postaci tę cechę, a reszcie wymyślam cechy z podobnej kategorii. Powiedzmy pantoflarz, młody żonkiś i stary kawaler.
  • Po czwarte wracam do kroku drugiego, i powtarzam proces aż postaci będą wystarczająco charakterystyczne, starając się by kolejne cechy jakoś współgrały z poprzednimi.

Nie wiem czy metoda nadaje się do tworzenia ważnych, pogłębionych postaci, natomiast pozwala szybko awansować grupę statystów na postaci drugoplanowe, ale charakterystyczne.
Skoncentrowanie się na kategoriach cech pomaga mi wymyślać charakterystyki, poza tym powstałe kontrasty mogą od razu posłużyć jako podstawa relacji pomiędzy postaciami.

 

Na koniec zwrócę uwagę że nie wszystkie cechy są tak bardo charakterystyczne jak inne, więc warto tak rozdzielać by nie wyszła jedna postać która wszystko ma przeciętne.

 

Obrazek pochodzi stąd.

Komentarze


Petra Bootmann
    Pytanie i prośba o ochronę zabytków
Ocena:
+1
A pokusisz się o więcej przykładów?

Chciałabym zobaczyć, jak krok po kroku budujesz te 4 postaci - nie wyobrażam sobie, jak miałoby to wyglądać. Do czego się to przydaje: nie wiem, stosujesz to podczas budowania scenariusza od zera, czy to nadaje się to do zastosowania w biegu, tzn. mam 5 minut, bo jeden z graczy wyszedł do toalety.



PS. Szanujmy zabytki: odmiana rzeczowników żeńskich w bierniku: przypisuję cechę, widzę tę piękną dziewczynę.
21-04-2011 20:50
Zuhar
   
Ocena:
+7
Kolega właśnie wymyślił Aspekty. To budujące, że gdyby nie zrobiono tego kilka lat wcześniej (tak koło dziesięciu), to przełom dokonałby się w kraju nad Wisłą.

@Petra
Jednym z zastosowań Aspektów, jest właśnie szybkie budowanie postaci o silnych cechach charakterystycznych. Są także świetnymi flagami informującymi o przeznaczeniu postaci/oczekiwaniach gracza.
21-04-2011 21:55
Petra Bootmann
   
Ocena:
0
Zuhar - dzięki za mansplaining:)

O ile dobrze wykumałam, tutaj to ma służyć hurtowemu i szybkiemu tworzeniu NPC-ów (chyba?), ale zupełnie nie widzę, czemu ma służyć to, że cechy są brane ze zbioru podobnych.
21-04-2011 23:50
GoldenDragon
   
Ocena:
0
Widzę, że kolega umysł ścisły i w oryginalny sposób wszystko na matematykę przekłada. Do mnie metoda nie przemawia, bo jestem humanistą. Już wolałbym generatory postaci :)

@ Petra - zrób mu korektę całego tekstu ;)
21-04-2011 23:59
Headbanger
   
Ocena:
+3
Po prostu robisz coś co w Świecie Mroku mroczni (a jakże) narratorzy nazywają "konceptem postaci". Nic odkrywczego - ale zaskakująco wielu ludziom takie oczywiste oczywistości umykają...

Jest jeszcze rozszerzenie tego pomysłu - jeżeli potrzebujesz na gwałt NPCa a głowa pusta, jest metoda 3 kubków (opisana w dodatku do Wampira: Requiem pt. The Blood)

Robisz ścinkę w postaci:
1. Przymiotnik (będący cechą charakterystyczną NPC)
2. Rzeczownik (Tłumaczący kim w istocie jest nasz NPC)
3. Cel/Motyw (Opisujący czego chce NPC)

Każdy numerek to inny kubek rzecz jasna. Potem losujemy i wychodzi:
"1. Chciwy 2. Biznesmen 3. będący blisko natury"
"1. Niechlujny 2. Ksiądz 3. który chce być zostawiony w spokoju"
"1. Mądry 2. Żołnierz 3. Szukający ukochanej"

I tak jedziemy... :)
22-04-2011 00:25
GoldenDragon
   
Ocena:
+1
Oooo ta metoda lepsza. Przydałby się jakiś generator :)
22-04-2011 00:37
Albiorix
   
Ocena:
0
Też rozpisuję NPCe paroma słowami - kluczami, jakimi - mocno zależy od rodzaju kampanii.

Radosne fantasy:
1. Przymiotnik
2. Profesja

Np Głupawy Wojownik. W radosnym fantasy NPCe niekoniecznie mają jakieś wydumane cele.

WoD na intrygach:
1. Kim był/jest jako człowiek
2. Kim jest jako nadnatural
3. Osobiste cele
4. Tajemnica

Dodatkowo wszystkie NPCe dostają w bonusie
0. Problem

Każdy ma jakiś problem :)
22-04-2011 02:43
Don Czeslavio
   
Ocena:
+1
W Twilight 2000 była podobna do "kubków" technika szybkiego "opisania" NPC-a, oparta na kartach.

Jeśli dobrze pamiętam ciągnąłeś kartę z tali i sprawdzałeś w tabelce. Kolor karty oznaczał jedną cechę zaś jej wartość drugą.
22-04-2011 08:32
AGrzes
   
Ocena:
+1
@Zuhar Przecież napisałem że to nic odkrywczego ;). Poza tym może słabo to przekazałem ale chodziło mi głównie o metodę wyznaczania a nie wykorzystaniem cech charakterystycznych do opisu postaci. @Petra Bootmann Już piszę przykład Powiedzmy że mamy 4 strażników miejskich, statystów. Powiedzmy że chcemy ich szybko uszczegółowić. Zaczynamy tak jak w notce
  • "Casanova"
  • Młody żonkiś
  • Stary kawaler
  • Pantoflarz
Dodamy może coś z postury
  • "Casanova", Wysoki
  • Młody żonkiś, Otyły
  • Stary kawaler, Cherlawy
  • Pantoflarz, Mały
I jeszcze włosy
  • "Casanova", Wysoki, Ogolony na łyso
  • Młody żonkiś, Otyły, Równo ostrzyżony
  • Stary kawaler, Cherlawy, Tłuste włosy
  • Pantoflarz, Mały, Rudy
Dodajmy do tego powiedzmy powód wstąpienia do straży
  • "Casanova", Wysoki, Ogolony na łyso, Za mundurem panny sznurem
  • Młody żonkiś, Otyły, Równo ostrzyżony, Pieniądze
  • Stary kawaler, Cherlawy, Tłuste włosy, Ojciec też był
  • Pantoflarz, Mały, Rudy, Powołanie
Wiek
  • "Casanova", Wysoki, Ogolony na łyso, Za mundurem panny sznurem
  • Młody żonkiś, Otyły, Równo ostrzyżony, Pieniądze, Najmłodszy
  • Stary kawaler, Cherlawy, Tłuste włosy, Ojciec też był, Najstarszy
  • Pantoflarz, Mały, Rudy, Powołanie
Jak widać pewne nie zawsze musimy przydzielać wszystkim cechę w każdej kategorii, i czasem nie ma sensu. Uzupełnijmy powiedzmy nałogiem
  • "Casanova", Wysoki, Ogolony na łyso, Za mundurem panny sznurem, Pociąg do butelki
  • Młody żonkiś, Otyły, Równo ostrzyżony, Pieniądze, Najmłodszy
  • Stary kawaler, Cherlawy, Tłuste włosy, Ojciec też był, Najstarszy
  • Pantoflarz, Mały, Rudy, Powołanie, Hazardzista
I tak mamy już pewna wizje naszych postaci, być może jakieś pomysły na sceny wspólne lub osobne. Czemu ma służyć branie cech ze zbioru podobnych?
  • Po pierwsze temu by łatwiej było je wymyślać, jak już na jedną wpadnę to kolejne często przychodzą same.
  • Po drugie unikaniu powtórzeń by postaci nie wyszły za podobne do siebie.
  • Po trzecie pokryciu istotnych obszarów, to znaczy coś do wyglądu, coś do zachowania, coś do psychiki itp.
  • Po czwarte opisywanie kilku postaci naraz nie pozwoli aby zmarnować całą inwencję na pierwszą, a potem mieć problem.
@GoldenDragon Nie widzę to akurat dużo matematyki, co po najwyżej opis algorytmu. Może moja forma przekazu jest słaba, postaram się bardziej następnym razem.
22-04-2011 16:28
oddtail
   
Ocena:
+3
AGrzes: jeśli to nie jest odkrywcze i wiele z tego nie wynika, to dlaczego się tym dzielić na blogu? Trudno jest zrobić NPCa *bez* wymyślenia mu jakiejś cechy charakterystycznej czy dwóch.

Jeśli chodzi o same konkrety rozwiązania, to mnie nie przekonują. Opisywanie całej grupy NPCów tymi samymi cechami to moim zdaniem zły pomysł. Wpadamy w schematy. To że jeden NPC jest Casanovą nie znaczy, że pozostali się na tym polu wyróżniają w jakąkolwiek stronę. To że jeden NPC jest gruby nie znaczy, że inny musi być cherlawy. Mając parę cech rozmywamy postać i sprawiamy, że jest nijaka. W życiu zapamiętujemy ludzi ze względu na ich bardziej charakterystyczne cechy, a nie kompletny zestaw przymiotów. Co więcej, postać mająca zbyt wiele cech jest trudna do opisania tak, żeby gracze ją zapamiętali. To nie film ani powieść, gdzie szczegółowość się dobrze sprawdza. Gracze rutynowo zapominają NPCów albo mają związane z nimi najdziwniejsze skojarzenia. Na tej cesze RPGowej rozrywki lepiej jest grać, niż tworzyć każdemu listę przymiotów, których typowy gracz nie zarejestruje.

Moim zdaniem dużo lepiej jest dawać każdemu NPCowi jakąś własną, bardzo charakterystyczną cechę, ale JEDNĄ. Najlepiej coś mało oczywistego, na przykład zapach albo łaty na łokciach swetra albo to, że zawsze opisujemy dtalicznie, jak wchodzi do pokoju.

W skrócie: metoda ani odkrywcza, ani w moim mniemaniu dobrze i wydajnie działająca. Jeśli działa dla Ciebie, more power to you. Ale mam wrażenie, że wpis jest z parafii "wiecie, jak fajnie zrobić sesję RPG? Wymyślcie fabułę!" albo "wiecie, co czynia dungeon crawla ciekawszym? Narysujcie mapkę!".
22-04-2011 17:08
AGrzes
   
Ocena:
+2
@oddtail

Zgadzam się ale nie do końca, nawet jeśli gracze zapamiętają jedna cechę albo w ogóle nic to jedno, a to jak był przygotowany to drugie.
Jeśli założymy że każda postać będzie miała jedna cechę charakterystyczną to od razu przestajemy udawać że to prawdziwa osoba. I w pewnych konwencjach wydaje mi się to jak najbardziej wskazane, w innych nie.

Mi na przykład słabo idzie improwizowanie wygładu postaci, więc ze 2 określenia przygotowane wcześniej sie przydadzą. Podobnie jestem odludkiem i takie rozpisanie pomaga mi wymyślić jakie interakcje mogą zajść między postaciami.

Jak dla mnie moja notka post nie jest "wiecie, co czynią dungeon crawla ciekawszym? Narysujcie mapkę!", tylko raczej "ja maluje mapkę tak, może się komuś przyda".

Być może to co jest wadą tego wpisu to zbytnie przerysowanie cech, by lepiej przekazać idę, w praktyce dużo częściej decydował bym się na własności bardziej stonowane, lub po prostu pomijanie pomijanie pewnych kategorii dla pewnych postaci.
22-04-2011 17:44

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.