Gatunkistami często zostają źli wojownicy biorący udział w wojnach przeciwko innym rasom, jak i tropiciele, którzy zbyt wielu kompanów stracili w potyczkach z elfami. Równie często na tą profesję decydują się także barbarzyńcy, łotrzykowie, a krążą też plotki, że nie tak dawno temu powstał zakon mnichów, którego wszyscy członkowie są zatwardziałymi gatunkistami. Jeżeli chodzi o czarodziejów i zaklinaczy, rzadko kroczą po tej ścieżce, gdyż nie pozwala im ona rozwijać ich magicznego potencjału. Bardowie zbyt często podróżują po świecie, stykając się z przeróżnymi istotami, by wyrobić u siebie gatunkizm.
Kość Wytrzymałości: k8.
Tabela 1-1: Gatunkista
Specjalne | |||||
Ukradkowy atak +1k6, Znienawidzona rasa +1 | |||||
Ponura reputacja, Znienawidzona rasa +2 | |||||
Ukradkowy atak +2k6, Znienawidzona rasa +3 | |||||
Aura strachu, Przejrzenie zasłony, Znienawidzona rasa +4 | |||||
Przepełniony nienawiścią, Ukradkowy atak +3k6, Wróg rasowy, Znienawidzona rasa +5 |
Wymagania
Oto wymagania, które postać musi spełnić, aby zostać gatunkistą.
Charakter: Dowolny zły.
Bazowa premia do ataku: +5.
Rasa: Człowiek.
Wiedza (humanoidy): Ranga 8.
Zastraszanie: Ranga 8.
Specjalne: Bohater musi z jakiegoś powodu nienawidzić nie-ludzkich ras humanoidalnych.
Umiejętności klasowe
Umiejętności klasowe gatunkisty (i atrybut kluczowy dla każdej z nich) to Blefowanie (Cha), Dyplomacja (Cha), Jeździectwo (Zr), Nasłuchiwanie (Rzt), Pływanie (S), Profesja (Rzt), Przeszukiwanie (Int), Rzemiosło (Int), Stosowanie liny (Zr), Ukrywanie (Zr), Wiedza (humanoidy) (Int), Wyczucie pobudek (Rzt), Zastraszanie (Cha), Zauważanie (Rzt), Zbieranie informacji (Cha). Opis tych umiejętności znajdziesz w Rozdziale 4: Umiejętności w Podręczniku Gracza.
Punkty umiejętności na każdym poziomie: 2 + modyfikator z Intelektu.
Właściwości klasowe
Biegłość w broni i pancerzu: Gatunkista biegle posługuje się lekkimi, średnimi i ciężkimi zbrojami, tarczami oraz wszelką bronią prostą i żołnierską.
Ukradkowy atak: Już na 1. poziomie, jeżeli gatunkista ma okazję zaatakować przedstawiciela nie-ludzkiej rasy humanoidalnej, który nie może się obronić (traci premię ze Zr do KP), potrafi on zadać takiemu przeciwnikowi większe obrażenia. Na pierwszym poziomie premia ta wynosi 1k6 obrażeń, na trzecim poziomie wzrasta do 2k6, a na piątym - do 3k6. Premia ta kumuluje się z podobną premią uzyskaną od innych klas (jednak tylko wtedy, gdy dotyczy nie-ludzkich humanoidów).
Znienawidzona rasa: Na 1. poziomie gatunkista zaczyna rozwijać swą nienawiść do wszelkich humanoidalnych ras innych niż ludzka. Jako, że poświęca wiele czasu na studia nad znienawidzonymi gatunkami, poznaje ich słabe strony i ułomności, oraz najlepszą taktykę w walce z nimi. Dzięki temu otrzymuje premię +1/poziom w tej klasie prestiżowej do testów ataku i rzutów obronnych, za każdym razem, gdy walczy z przedstawicielem dowolnej nie-ludzkiej rasy humanoidalnej.
Ponura reputacja: Gatunkista na 2. poziomie zyskuje złą sławę wśród humanoidalnych nie-ludzi, dzięki czemu uzyskuje premię +2 do wszystkich testów Zastraszania podczas interakcji z nimi. Poza tym gatunkista zawsze musi liczyć się z nieufnością, a nawet wrogością ze strony tego rodzaju istot.
Aura strachu (zn): Na 4. poziomie gatunkistę zaczyna otaczać specyficzna aura, pozwalająca zidentyfikować go jako przedstawiciela tej profesji. Każda nie-ludzka istota humanoidalna znajdująca się w odległości do trzech metrów od niego odczuwa niepokój i strach, przez co otrzymuje wobec gatunkisty modyfikator –1 do wszystkich testów ataku oraz taką samą karę do rzutów obronnych i testów na umiejętności.
Przejrzenie zasłony (zn): Gatunkista na 4. poziomie tak dobrze poznał swoich znienawidzonych wrogów, że potrafi przejrzeć każdą, nawet magiczną zasłonę skrywającą osobnika humanoidalnej rasy nie-ludzkiej. Gatunkista podejrzewający osobę o ukrywanie swej prawdziwej rasy może wykonać test Zauważenia o ST równym 10 + modyfikator z Przebierania się osoby, którą gatunkista chce przejrzeć. Jeżeli test powiedzie się, gatunkista poznaje prawdziwą tożsamość obserwowanego, ale tylko w zakresie rasy, do której ten przynależy.
Przepełniony nienawiścią (zn): Na 5. poziomie gatunkista jest już tak bardzo przepełniony nienawiścią do innych ras humanoidalnych, że potrafi skumulować ją w pojedynczy, morderczy cios. Raz dziennie przedstawiciel tej profesji może zadeklarować, że korzysta z tej zdolności. Jeżeli następny wykonany przez niego atak będzie udany, trafionemu podmiotowi musi powieść się rzut obronny na Wytrwałość (ST 20). Jeżeli rzut będzie nieudany, cel natychmiast ginie. Jeśli atak gatunkisty nie trafi w cel, zabójczy cios przepada i nie może zostać użyty powtórnie tego dnia. Zdolność ta może być zastosowana jedynie przeciwko nie-ludzkim humanoidom (wobec ludzi i innych stworzeń gatunkista nie potrafi zebrać w sobie tyle gniewu).
Wróg rasowy: Na 5. poziomie gatunkista zdobywa bardzo złą sławę wśród przedstawicieli nie-ludzkich ras humanoidalnych. Od tej pory zyskuje premię +4 do wszystkich testów Zastraszania podczas interakcji z takimi osobnikami. Poza tym istnieje szansa, że zostaną za nim wysłani zabójcy, lub że gatunkista nie zostanie wpuszczony do miasta, w którym rasą dominującą jest jakakolwiek humanoidalna rasa nie-ludzka.