» Teksty » Pierwsze wrażenie » Rzut okiem na Cyberpunk RED

Rzut okiem na Cyberpunk RED


wersja do druku

Rzut cyberokiem na wizję CZERWONEJ przyszłości

Autor: Redakcja: AdamWaskiewicz

Rzut okiem na Cyberpunk RED
Cyberpunk. Kto z fanów fantastyki naukowej nie słyszał o netrunnerach, brutalnych solo broniących swoich CEO z korporacji i cyberwszczepach? CD Projekt, wydawca gier takich jak Wiedźmin, niewątpliwie przyczynił się do zwiększenia popularności tej wizji świata. Zajrzyjmy do najnowszego podręcznika, za który odpowiedzialny był człowiek-legenda – Mike Pondsmith, kluczowy twórca między innymi wcześniejszych edycji Cyberpunka.

Cyberpunk RED to najnowsza odsłona słynnego systemu RPG wydana przez  R. Talsorian Games, który ściśle współpracował z CD Projektem. Podręcznik liczy ponad 450 stron, na które składa się kilkanaście rozdziałów.

Ilustracja: Eve Ventrue

Głównym wyróżnikiem najnowszej odsłony Cyberpunka jest świat. Rok 2045, od którego zaczyna się akcja, wygląda inaczej niż lata 20-te XXI wieku  znane z wydanej w Polsce drugiej edycji gry. Przede wszystkim dlatego, że świat został poważnie zniszczony przez wojny, ataki z orbity i pył radioaktywny, który odpowiedzialny jest za piękne, czerwone, promieniotwórcze niebo, od którego pochodzi drugi człon nazwy systemu. 

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

A co z mechaniką, zapytacie? Dostajemy trzy sposoby na zostanie Cyberpunkiem. Testy? Klasyczne k10+Statystyka+Cecha, oczywiście z niuansami i smaczkami. A czy będzie coś nowego? Oczywiście! Zdolności specjalne Solo czy Reporterów to miód na serce fanów czegoś więcej niż statystyk.

Ciekawie zapowiada się także świat Netrunnerów. Mimo częściowej destrukcji Sieci, hakerzy w świecie RED ciągle znajdą dla siebie miejsce. Co więcej, dzięki specjalnym goglom, będą mogli obserwować świat materialny i wirtualny jednocześnie, będąc integralną częścią zespołów wyruszających na misje. Uszkodzenia sprzętu, mózgu, LÓD (ICE) ścigający graczy, wirusy instalowane na najniższych poziomach Architektury Sieci – niewątpliwie, będzie się działo.

Oczywiście w treści znajdziemy tony cybermięsa. Opowiadania, fabularyzowana treść przygody i wiele, wiele więcej. Szczegóły już wkrótce w pełnej recenzji!

Ilustracja: Anselm Zielonka

Dziękujemy wydawnictwu R. Talsorian Games za udostępnienie podręcznika do recenzji.

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę
-
Ocena użytkowników
Średnia z 0 głosów
-
Twoja ocena
Mają na liście życzeń: 0
Mają w kolekcji: 0

Dodaj do swojej listy:
lista życzeń
kolekcja
Tytuł: Cyberpunk Red
Linia wydawnicza: Cyberpunk Red
Autorzy: Mike Pondsmith, James Hutt, Cody Pondsmith, Jay Parker, J Gray, David Ackerman, Jaye Kovach
Ilustracja na okładce: Anselm Zielonka
Ilustracje: Doug Anderson, Bad Moon Art Studio, Richard Bagnall, Santiago Betancur, Neil Branquinho, Alexander Dudar, Colin Fisk, Matthew S. Francella, Hélio Frazão, Huntang, J Gray, Maksym Harahulin, DariusK, Jaye Kovach, Bernard Kowalczuk, Adrian Marc, Jan Marek, Eddie Mendoza, Pedram Mohammadi, Alan Okamoto, Anna Podedworna, Sebastian Szmyd, Eve Ventrue, 望瑾 Jin Wang, Wavefront, Anselm Zielonka
Wydawca oryginału: R. Talsorian Games
Data wydania oryginału: 14 listopada 2020
Miejsce wydania oryginału: USA
Liczba stron: 458
Format: pdf
ISBN-13: 978-1-950911-06-6
Cena: 60 USD



Czytaj również

Cyberpunk: Night City
Miasto, które nigdy nie śpi
- recenzja
Cyberpunk: Chronić i Służyć
Myślisz, że masz szczęście, śmieciu?
- recenzja
Cyberpunk: Solo of Fortune
Oota-goota, Solo?
- recenzja
Cyberpunk: Neo Klany
Wiatr we włosach, giwera w dłoni
- recenzja
Cyberpunk: Kosmiczna Otchłań
W kosmosie wszyscy usłyszą Twój strzał
- recenzja
Cyberpunk: Mordercza Stal
Prezentuj broń!
- recenzja

Komentarze


AdamWaskiewicz
   
Ocena:
+2

@ Enc - najpierw napisałeś:
"Niestety, Polter dogorywa." - bez precyzowania, że chodzi Ci wyłącznie o dział RPG.
Tekstu o wegetowaniu działu RPG nie skomentuję - bo kto jak kto, ale akurat ja byłbym w tej kwestii osobą najmniej obiektywną.

Za wszelkie uwagi i komentarze dotyczące samego tekstu Exara serdecznie dziękuję. To pierwszy tego rodzaju materiał, robiony trochę po omacku, a z uwagi na datę premiery systemu zależało mi, żeby trafił na stronę jak najszybciej. Wrzucałem z sumieniem czystym, acz z pewnym niepokojem (i, cytując starą reklamę, "pewną taką nieśmiałością") - zobaczymy, czy będą kolejne pierwsze wrażenia i jak się przyjmą, mam nadzieję, że lepiej niż ta, chociaż siłą rzeczy będą raczej dotyczyć podstawek, nowych systemów, rzeczy które dobrze było przybliżyć jak najszybciej, choćby tylko pobieżnie, a w przypadku których pełna recenzja byłaby czasochłonna. Jak pisał Exar - podręcznik dostaliśmy od wydawcy kilka dni przed premierą, a przegryzienie się przez ponad 450-stronicowy pdf to jednak nie jest rzecz na jedno czy dwa popołudnia. Na pewno nie będą zastępować pełnych recenzji, a je poprzedzać, ale przeczytanie podręcznika, głębsza analiza i napisanie pełnoprawnej recenzji musi zająć czas.

16-11-2020 23:14
Aesthevizzt
   
Ocena:
0

@gower

- nie

- pojawiły się komentarze, a Exar rzeczowo wyjaśnił sprawę. Po co dolewać oliwy do ognia i wzniecać pożar?

@Kamulec

- nie wiem czy ilość odsłon w kontekście ataków botów, o których pisał niedawno na forum gower i które zakłócały dostęp do portalu, jest miarodajny miernikiem. Większe znaczenie mają unikalne wejścia (użytkownicy) minus wejścia z egzotycznych IP, które należą do botów.

-  artykuły/newsy/blogi są chlebem powszednim Poltera, ale to komentarze solą, która nadaje mu smak. Fajnie porozmawiać lewakach - jak ostatnio z Adamem, czy Fioletowych Sercach - jak jakiś czasem Earlem, albo niespełnionym austriackim akwareliście. Właśnie dzięki dyskusją widać, że strona żyje. Nawet jeśli codziennie pojawia się spora ilość tekstów, brak komentarzy powoduje wrażenie jakby portal był opuszczonym statkiem widmo. Niestety aktywnych użytkowników brakuje.

PS: Co z tym Anzelmem?

16-11-2020 23:47
gower
   
Ocena:
0

@Aesthevizzt
Mamy wyraźnie zupełnie inne spojrzenie na rzeczywistość, więc kończę wątek, nie będę udowadniał, że nie jestem koniem.

Boty nie wpływają na statystyki, nie mają jak, bo nie odpalają skryptów zliczających odwiedziny. To dosyć elementarna wiedza, więc nie szerz, proszę, dezinformacji.

17-11-2020 03:34
Aesthevizzt
   
Ocena:
0

- widziałem niejedną opuszczoną stronę/forum z nieproporcjonalnie dużą ilością odsłon i dziwnych komentarzy wskazujących na boty;

- licznik odsłon na polterblogu można nakręcić odświeżając stronę F5, więc skrypty nie są takie sprytne;

- boty "pisały" notki na polterblogu, więc takie głupie nie są;

- zrażasz do siebie ludzi próbując za każdym razem, za wszelką cenę udowodnić swoją wyższość.

Pozdrawiam

17-11-2020 09:17
Got
   
Ocena:
0

Materiał jest kijowy. strasznie krótki, nawet jak na pierwsze wrażenie. Duży zawód, bo widząc materiał o CP myślałem, że się czegoś dowiem, a tu bęc.

17-11-2020 11:42
gower
   
Ocena:
0
@Aesthevizzt
Licznik odsłon na blogu nie jest źródłem statystyk, o których mówimy, boty nie wpływają na dane w GA. Serio, to są podstawowe informacje, a Polter nie został założony wczoraj. Czepiasz się zupełnie bez sensu i jeszcze nie masz racji.
17-11-2020 12:44
Kamulec
   
Ocena:
+2

Mówiąc krótko Polter korzysta z Google Analytics i dane są dość wiarygodne.

@Got

Co byś zmienił, aby takie pierwsze wrażenie dało Ci wartość?

17-11-2020 17:01
Got
   
Ocena:
0

@Kamulec

Więcej tekstu. Przy tym materiale jak się wytnie wstęp i ostatni akapit z których nic nie wynika, to jest 186 wyrazów. Dłuższe teksty można na twiterze wysyłać. A sam tekst równie dobrze mógłby się ukazać rok albo trzy lata temu, bo nie mówi nic, czego byśmy dotychczas już nie wiedzieli o grze. 

 

18-11-2020 08:45
WekT
   
Ocena:
0
Ja czasem zaglądam. Przyjemnie czyta się teksty Adama o systemach i szczerze ostatnio ciut ciekawiej choć ludzi dalej nie ma.

Ta zajawka niestety pozostawia niedosyt. Jak przeczytałem to poczułem zawód. To taki trochę promo tekst jakby sponsorowany teaser. Strasznie dużo niedopowiedzen.
18-11-2020 20:58
bastos
   
Ocena:
0

wchodzę, czytam, myślę - ale po co; po co to? bez sensu, każdy to wie. zmarnowany czas mój, czytelników i autora.

tylko, że może dzięki czemuś takiemu choć jedna osoba zainteresowana grami komputerowymi przypadkiem odkryje świat gier fabularnych, gdy wpisując w wyszukiwarkę frazę: Cyberpunk Red trafi jakimś cudem na poltera.

19-11-2020 01:41
Kamulec
   
Ocena:
0

A dla kontrastu, macie może jakiś artykuł RPGowy z Poltera, który przykuł Waszą uwagę na plus ostatnio (czy choćby w ostatnich miesiącach)?

19-11-2020 02:43
Aesthevizzt
   
Ocena:
+2

https://polter.pl/dnd/Zamek-na-Czarnej-Skale-c31469 (przydałoby się więcej tekstów o lokacjach/npc-ach/magicznych przedmiotach/przygodach do D&D 5e; niekoniecznie muszą być aż tak obszerne jak Zamek)

https://polter.pl/dnd/Auril-c1231 (statsy nieaktualne,ale pod względem klimatu super)

https://polter.pl/dnd/Storm-King%E2%80%99s-Thunder-c31636 (recenzja gigantów)

https://polter.pl/dnd/Klopoty-w-Starym-Stawie-c26231 - moja ulubiona przygoda z Poltera

- nie pamiętam czy to były artykuły czy notki - ale stare tekst o Agdzie i Yochlolce z Sigil by Planetourist.

PS: Wskazałem tylko teksty D&D, bo D&D to mój konik, co nie oznacza, że teksty innych działów są złe.

19-11-2020 08:37
Got
   
Ocena:
+1

Wszystkie recenzje ostatnie są bardzo fajne. 

19-11-2020 12:52
AdamWaskiewicz
   
Ocena:
0

choć ludzi dalej nie ma

@ Wekt

Jak najbardziej są, przynajmniej wnioskując po statystykach poczytności tekstów, tylko że nie komentują. A nawet największego tłumu, jeśli milczy, to nie słychać. Zresztą zobacz sam - choćby tutaj wypowiada się kilka osób, z których komentarzy wnioskuje, że czytają teksty w dziale, ale pod innymi tekstami ich obecności nie widać.

19-11-2020 20:54
Aesthevizzt
   
Ocena:
0

Tak z ciekawości - macie statystyki ruchu na poszczególnych działach?

***

https://www.similarweb.com/website/polter.pl/#overview (wiarygodne źródło, co nie?)

z tych statystyk wynika, że nieco ponad połowa wejść na Poltera to osoby, które wchodzą z wyszukiwarki,by coś sprawdzić i wychodzą...

PS: Skąd aż ok. 300 wejść z Brazylii?

19-11-2020 21:11
gower
   
Ocena:
0

Tak z ciekawości - macie statystyki ruchu na poszczególnych działach?

Mamy, ale nie jest to informacja, którą udostępniamy publicznie. Wolimy traktować serwis jak jedną całość.

(wiarygodne źródło, co nie?)

Tak, upoważniłem SimilarWeb do pobierania informacji o naszych statystykach, są wiarygodne. Ale taki poziom Organic Search nie oznacza wcale, że wchodzą, żeby coś sprawdzić i wychodzą. Więcej, wysoki poziom ruchu organicznego to właśnie dobry wskaźnik, bo oznacza niezłe pozycjonowanie w Google'u. Dostawcy reklam często odmawiają obsługiwania stron, w których ten wskaźnik jest zbyt niski.

19-11-2020 22:23
Aesthevizzt
   
Ocena:
0

@gower

Ale "Bounce Rate" też jest dość wysoki, a "Pages per Visit" dość niski, co może sugerować, że ludzie wchodzą i wychodzą.

I skąd tylu Brazoli na Polterze?

19-11-2020 22:49
Johny
   
Ocena:
+4

Na Polterze jest mnóstwo wartościowych tekstów. Choćby ostatnio pierwsza część recenzji Mutants and Masterminds Kaworu. Jeśli o mnie chodzi to całkowicie rozumiem to, że przygotowanie porządnej recenzji trwa i wymaga dużo pracy. Logiczne jest, że taki tekst nie powstanie szybko. Tylko, nie wiem jak innym, ale mnie nie zależy na tym, by otrzymać tekst jak najwcześniej. Jeśli mam wybierać między niedopracowanym tekstem teraz a dopieszczoną recenzją później, to wolę to drugie.

Trzeba też pamiętać, że data szybkiego wydania minie. Te teksty zostają na stronie. I króciutkie zajawki pewnie będą wisieć nieczytane. Zaś do recenzji można będzie wracać i polecać je innym chcącym zapoznać się z systemem.

Nie wiem jak uatrakcyjnić zajawki. Pewnie by to zrobić trzeba by jeszcze kilka przetestować.

Jeśli miałbym stworzyć taki tekst, to przede wszystkim wprost postawiłbym oczekiwania. Na przykład we wstępie tekstu napisał "Oto kilka najważniejszych rzeczy, które możemy powiedzieć o grze po przeczytaniu podręcznika". "Oto nasze wstępne wrażenia na temat gry, przed napisaniem właściwej recenzji". Wynika to z tego że największą bolączką tekstu było rozczarowanie, człowiek jest przyzwywczajony do pełnych opisów Adama a dostaje krótki teaser.

Drugą rzeczą jaką starałbym się zrobić, to sprawić by tekst był przydatny nawet po pojawieniu się pełnej recenzji. Tutaj w pewnym stopniu Exar to zrobił. Trzeba byłoby napisać tekst w taki sposób by wszystkie leniwe osoby, które nie mają ochoty czytać 10 stronicowej recenzji mogły przejrzeć zajawkę i być zadowolone z informacji które otrzymały. Na przykłąd "Pięć najważniejszych rzeczy, które musisz wiedzieć o Cyberpunk RED" - Pięć najważniejszych informacji, esencja, super skrót. System cię nie interesuje? Tyle wystarczy. Jesteś zaciekawiony? Przeczytaj dłuższą recenzję.

Zdaję sobie sprawę, że łatwo gdybać, kiedy się samemu takiego tekstu nie piszę. Możliwe, że problem sam zniknie gdy ludzie się przyzwyczają do zajawek i nie będzie już zdziwienia, że po kilku akapitach tekst się skończył.

 

19-11-2020 23:07
Kamulec
   
Ocena:
0

@Aesthevizzt

Jak trafisz wprost do recki Adama, to pewnie nie będziesz miał energii na więcej tekstu na raz ;)

@Johny

Wiesz jak to jest – robisz 7 minutowe przemówienie i szlifujez i szlifujesz, a warsztat godzinny relatywnie łatwo poprowadzić. Obietnica podania zwięźle esencji, do realizacji, wymaga dobrej znajomości omawianej pozycji i sporo czasu, aby informacje skondensować. Podejrzewam, że trzeba tutaj znaleźć formułę, która jest nie tylko użyteczna, ale też możliwa do stworzenia krótko po otrzymaniu materiału do recenzji. To co podałeś, traktowałbym raczej jako ciekawy pmysł na nową kategorię tekstów.

19-11-2020 23:50
gower
   
Ocena:
0

Ale "Bounce Rate" też jest dość wysoki, a "Pages per Visit" dość niski, co może sugerować, że ludzie wchodzą i wychodzą.

Ale "wchodzą i wychodzą" to też nie jest duży problem – jeśli ktoś szuka recenzji i przeczyta naszą recenzję, to pewnie potem zamknie przeglądarkę, tak to działa w portalach kulturalnych i stąd właśnie taki bounce rate. Mamy też niemal 2 min. średni czas wizyty, więc to znaczy, że ludzie czytają, a nie tylko sprawdzają rzeczy.

Brazylijczycy to jest jakiś zupełny margines, nie ma co tu analizować. Ktoś sobie może włączyć Tora albo akurat była premiera filmu w Brazylii.

20-11-2020 00:04

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.