Wszystkie
Oceny nowości wydawniczych, jak i pozycji archiwalnych.
Wyświetlono rezultaty 1-40 z 1004.
Sortuj wg:
Blasphemies
Nazwa tego podręcznika jest nieco myląca. Nie traktuje on bowiem przede wszystkim o bluźnierstwach, a raczej skupia się na osobach bluźnierców. Znajdziemy tu zarówno kulty oddające cześć duchom, jak i spaczone Ogary Zguby, a także nowe loże. O samych herezjach przeczytać nam dane będzie jedynie kilk...De Profundis
recenzja trochę inaczej
Drogi Przyjacielu. To co teraz napisze może zmienić Twoje życie. Sprawić, że już nigdy nie będziesz spał spokojnie. Zanim więc przejdziesz do dalszej części listu zastanów się czy chcesz, aby powrócił pierwotny strach. Przypomnij sobie nasze wieczory z dawnych lat, kiedy jako dzieci, leżąc w swo...Detroit
Nie dla pieszych
Pierwszy nationbook dla Neuroshimy rodził się długo. Z biegiem czasu rósł w siłę i objętość, by na Krakonie 2004 ujrzeć światło dzienne, a mniej więcej dwa tygodnie później trafić pod mój dach. Gruba, bo ponad 260-cio stronicowa książeczka oprawiona w ładną i kolorową okładkę zachęca do zapoznania...7th Sea. Przewodnik Gracza i Przewodnik Mistrza Gry
Wydane przez wydawnictwo Krakusów z polska zwane Wolf Fangiem, czyli wszystko, co potrzebne, by rozpocząć przygodę na Siódmym Morzu, świecie zwanym Thea, gdzie jest prawie jak u nas, ale jednak inaczej. Przedrozdział, gdzie autor recenzji trochę się tłumaczy. Witajcie, zacznę jak w moich artykułac...Arkona
Przestarzała Baśń RPG
Na tegorocznej Szederiadzie miała miejsce premiera nowego, polskiego systemu fantasy pt. Arkona. Mam już ją w rękach. Krótko mówiąc, jest piękna. Twarda oprawa stylizowana na starą księgę, bez żadnych obrazków, a tylko z logiem gry, tworzy wrażenie solidnego i dobrego produktu. Ważnym atutem jest t...Weird War II: Blood on the Rhine
Dziwna wojna
Weird War 2: Blood on the Rhine to przykład, jak można zrobić grę d20 nie będącą fantasy (należy pamiętać, że był to jeden z pierwszych nie-DeDekowych settingów d20, no i że to nie jest nowość - pochodzi z 2001 roku). WW2: Blood on the Rhine to II Wojna Światowa w klimatach znanych miłośnikom twór...Droga Kraba
Po co istnieją Kraby?
Wiem, że ta recenzja jest spóźniona. Wszyscy ci, którzy czekali na ten dodatek, zdążyli go już sobie kupić i ocenić. Ci zaś, którzy nic nie kupują, zdążyli już zapewne pożyczyć skądś i przeczytać. Nawet te osoby, które tylko przeglądają w sklepach, stojąc w zgiełku i hałasie, miały już czas na zapo...Droga Smoka
Czyli smok w filozoficznym sosie
Legenda Pięciu Kręgów od zawsze zaskakiwała swoimi rozwiązaniami i klimatem. Był to pierwszy udany system o samurajach, który zyskał tyle nagród i sympatię klientów. Wcześniejsze oddawały klimat Japonii, ale nie były tak dobrze dostosowane do gustów zwykłych graczy RPG, którzy nie wymagają dużej z...Krew i rdza
52 przygody spod znaku płaszcza i spluwy
Nie masz pomysłu na sesję, a ta zaczyna się za 5 minut? Wyciągasz Krew i rdzę i problem z głowy! W trakcie gry zabrakło ci weny twórczej? Wychodzisz niby "po herbatę" i w minutę doczytujesz scenariusz na następne kilka godzin! Takie przypuszczalnie były założenia autorów najnowszego dodatku do Neur...Dungeon Master's Guide 2
Nim pierwsza seria podręczników źródłowych do czwartej edycji zdążyła ostygnąć po początkowym sukcesie, machina wydawnicza Wizards of the Coast na nowo ruszyła pełną parą. Jak grzyby po deszczu na półkach sklepowych zaczęły się pojawiać nowe pozycje. Opisano kilka typów nadnaturalnych stworzeń (z ni...Player's Handbook 2
Od początku wydawania czwartej edycji Dungeons & Dragons, WotC nie kryło się ze swoimi zamiarami odnośnie linii wydawniczych. Między innymi zaplanowano rozszerzanie core o kolejne podręczniki źródłowe, co rok z wyższym numerem. Pierwszy z zapowiedzianych - Player's Handbook 2 - był prawdopodobnie je...Forgotten Realms Player's Guide
Jedi w postapokaliptycznych Krainach
Linia wydawnicza czwartej edycji Dungeons & Dragons okazała się dla niektórych nie lada zaskoczeniem - do każdego z zapowiedzianych settingów zostaną opublikowane zaledwie dwa podręczniki, nie zaś - jak to było w dotychczasowych wersjach systemu – cała seria dodatków. Oba, wypada dodać, niezbę...Monster Manual 2
Czyli drugi bestiariusz do 4E
Pierwsza część Monster Manual do 4. edycji Dungeons & Dragons zebrała pozytywne opinie, lecz wcale nie była wolna od wad - wprost przeciwnie, po początkowym entuzjastycznym przyjęciu, z biegiem czasu zarzuty wobec niej narastały wręcz lawinowo. Nic więc dziwnego, że następnej odsłony bestiariusza wy...Graj fabułą
Przyznam, że byłem mocno nakręcony na Graj fabułą. Moim problemem jest masa pomysłów i luźnych scen, z których dość boleśnie idzie mi tworzenie całościowych przygód. Często utykam na etapie szkieletu przygody. Z jakichś powodów oczekiwałem, że w tej małej książeczce znajdę proste rozwiązanie. Nie do...The Shadow of Yesterday (beta) - Cień dni minionych
Można równie dobrze odnieść obrażenia od uwodzenia, jak i ciosu mieczem
Niezbyt interesuję się grami indie. Jestem w stanie zrozumieć, że ktoś wpada na jakiś pomysł, który okazuje się być wyjątkowy i awangardowy, ale zajmowanie się tworzeniem gier indie to jakaś dziwaczna moda, którą co trzeźwiejsi puentują krótkim "i tak to wszystko już było". Gdy jednak w Sieci pojawi...Kiedy rozum śpi
Dwugłos o onirycznej grze w Szalonym Mieście
Paweł 'Gerard Heime' Jasiński: Poniższy artykuł nie jest klasyczną recenzją, a raczej dwugłosem czy też dialogiem dwóch recenzentów oceniających produkt. Dlaczego zdecydowałem się na taką formę pracy? Po bardzo fajnej recenzji angielskiego wydania Kiedy rozum śpi autorstwa Kaduceusza miałem poważny...Graj z głową (Aureus)
Chcę grać z głową
Do niedawna zastanawiałem się, czego nie lubię w Jesiennej Gawędzie. W końcu pojąłem: za młodu to właśnie ona była dla mnie ideałem gry, do którego jednak nigdy nie doszedłem. W gimnazjum byliśmy za mało dojrzali, a moi obecni współtowarzysze ze Starego Świata to początkujący. Gramy rzadko, z częstą...Graj twardo (Craven)
Podwójna osobowość pana Wicka
Gość pisze rewelacyjnego erpega, zdobywa za niego Origins. Dwa lata później powtarza ten wyczyn. Może stać się nadętym bufonem i zmanierowanym trepem. Ale jedno wydaje się pewne – musi być świetnym MG. Skoro ma takie wyczucie konwencji, potrafi wybornie wyciągnąć to, co najlepsze z klimatów pł...Graj z głową (Craven)
Graj z sensem
Tak się złożyło, że trzewikowe Graj z głową przeczytałem przed Graj twardo Johna Wicka. Trudno powiedzieć, co by było, gdybym najpierw sięgnął po almanach twórcy 7th Sea i Legendy Pięciu Kręgów. Prawdopodobnie dzieło autora Neuroshimy i Monastyru albo obszedłbym dużym łukiem, albo wydałoby mi się po...Burning Wheel - część 3
Paliwo dla wyobraźni
Część III: Obręcz Konflikty i Kręgi Mechanika Burning Wheel bazuje na puli kości: każda z charakterystyk wyrażona jest liczbą od 1 do 10, a parametr ten określa, iloma kośćmi rzucamy testując określoną charakterystykę. Do wszystkich rzutów używamy wyłącznie kości sześciościennych. Poziom trudności...Burning Wheel - część 1
Paliwo dla wyobraźni
Wstęp Gra fabularna fantasy Burning Wheel (Płonące Koło) pojawiła się na rynku amerykańskim pod koniec 2002 roku - dziś edycja ta znana jest jako Burning Wheel Classic (pierwszy, limitowany nakład 1000 egzemplarzy został całkowicie wyprzedany). Na początku roku 2005 pojawiła się edycja Revised (Pop...Burning Wheel - część 2
Paliwo dla wyobraźni
Część II: Szprychy Sesja Organizacyjna Burning Wheel proponuje całkowicie inne podejście do struktury gry, niż to, które jest powszechnie znane z popularnych systemów RPG - MG opracowuje scenariusz, a gracze podążają (lub nie) wyznaczonymi przez niego ścieżkami, z lepszym lub gorszym skutkiem dla...Full Thrust, Gwiezdne Floty
Osobiście nigdy nie lubiłem bitewniaków. Śmieszyło mnie rozstawianie przez X godzin dziesiątek (albo, o zgrozo, setek!) figurek i makiet. Jakoś nie docierało do mnie, że można wydać fortunę na kilka kawałków metalu i jeszcze się z tego cieszyć. Do tego kilkanaście army booków, kodeksów i innych, n...Mag: Przebudzenie
W przeciwieństwie do wielu, nie czekałem z niecierpliwością na nowego Maga. Jego reedycja pod egidą Nowego Świata Mroku była nieuchronna, tak samo jak w przypadku Wampira czy Wilkołaka. Ze spokojem oczekiwałem więc na rozwój wypadków, zajmując się uprzednio pozostałymi, bardziej mnie interesującymi,...Królestwa Renegatów
Czyli zrób to sam - Poradnik małego majsterkowicza
Nie tak dawno ukazał się anglojęzyczny dodatek do Warhammera opisujący Księstwa Graniczne, czyli Renegade Crowns. Pełen nadziei i entuzjazmu udałem się do lokalnego sklepu z grami RPG, gdzie nie patrząc na treść, suplement ów zakupiłem. Niestety po zapoznaniu się z jego zawartością mój zapał i radoś...Cyberpunk v 3.0
Potop, tyranozaury i inteligentne miasta
W roku 1988 pojawiła się pierwsza edycja gry fabularnej Cyberpunk. Dwa lata później pod tytułem Cyberpunk 2020 ukazała się jej ulepszona wersja, ta sama którą mogliśmy się cieszyć w naszym kraju, dzięki wydawnictwu Copernicus Corporation. Minęło piętnaście lat, i choć moda na cyberpunk delikatnie pr...Portal #14
114 strony Formatu A4; cena: 12 zł
Nie mylą Was oczy.. Nie zaczynamy od okładki, a od Tekścioru Numeru - systemu „Czarny Ślimak, Czerwony Muchomor” pióra Michała Sołtysiaka. Co tu dużo mówić - jest to absolutne clue programu; napisany lekko i zabawnie, opatrzony wspaniałymi ilustracjami, pomysłową kartą postaci i, co najw...Portal #15
Portal nr 15 cena: 12 zł, 116 str., format: A4 Na wstępie chciałbym przeprosić wszystkich Czytelników za koszmarny poślizg, z jakim ukazała się poniższa recenzja. Niestety, ostatnimi czasy zakres moich obowiązków wzrósł drastycznie kosztem wolnego czasu... Niemniej, postaram się, żeby następne r...City of Lies
Cała prawda o Mieście Kłamstw
Dodatki do gier fabularnych maja swoja poetykę i krąg tematyczny, uświęcony tradycją i gustem odbiorców. Mamy więc rozszerzenia zasad, mamy informacje o frakcjach, rasach czy klanach - na co tam społeczeństwo danego świata się dzieli - oraz opisy miast. Ten ostatni rozdaj budzi największe chyba kont...Droga ku chwale
Pijany Mistrz kontra Oni no Chi
Droga ku chwale to czwarta i jak dotychczas najbardziej obszerna gra z serii Nowej Fali wydawnictwa Portal. Jest również jak dotychczas jedyną, oprócz L5K i Rodziny Wschodu, na rynku polskim pozycją odwołującą się do kultury dalekiego Wschodu, a konkretnie do popularnych filmów kung-fu, w której wyr...Winter Court
Zimowe sekrety
W życiu chyba każdego prowadzącego "Legendę Pięciu Kręgów" mistrza gry nadchodzi ten moment, kiedy uświadamia sobie, że dłużej już nie może. Nie może już więcej posyłać graczy za Mur Kaiu, nie może ciągać ich umęczonych postaci po różnych zakątkach Rokuganu z nieodmiennie ważnymi misjami Szmaragdowy...GM Survival Guide
Obóz przetrwania
Do Legendy Pięciu Kręgów podchodziłem jak do jeża. Nim przystąpiliśmy do prac nad podręcznikiem, nie mogło pomieścić mi się w głowie, że mógłbym z przyjemnością wcielać się w samurajów. Potem, kiedy rozpoczęliśmy już naszą wielką przygodę z l5k, długo nie podejrzewałem się o skłonność do prowadzenia...Wbrew Regułom Wojny - druga recenzja
Czyli o tym samym inaczej
Wbrew regułom wojny to trzecia spośród dziesięciu przygód do Monastyru rozgrywających się w najważniejszych państwach Dominium. Tym razem Ignacy Trzewiczek przenosi nas do Agarii, na Front, a nawet w głąb Valdoru za Grzmiącą Rzekę. Przygodę otwiera opis Nubrii, krainy leżącej na zachód od Grzmiącej...Powrót do Świątyni Złych Żywiołów - Przygoda
Wkrocz do najbardziej niegościnnej ze świątyń!
Powrót do Świątyni Złych Żywiołów jest kolejną przygodą wydaną przez wydawnictwo ISA. Niby nic szczególnego, a jednak sam scenariusz ma 154 strony plus 36 stron dodatków, takich jak nowe potwory (między innymi z Monster Manual II), statystyki BN-ów występujących w przygodzie, nowy szablon pół-żywio...Gwiezdny Pirat #16
Nowy, ale czy lepszy?
Gwiezdny pirat to jedyny wydawany w Polsce magazyn, którego głównym tematem jest RPG, dlatego sednem czasopisma mają być materiały znajdujące zastosowanie na sesjach. W tym numerze skoncentrowano się na trzech systemach: NS, Monastyr, WFRP. Do każdego z nich znajdziemy przygodę plus teksty rozbudowu...Bohater^3
Co dwóch bohaterów to nie jeden... zwłaszcza spotęgowanych
Nie będę ukrywał, że Bohater3 przypadł mi do gustu niemal pod każdym względem. Wobec pozycji wydawniczych Portalu mam wysokie oczekiwania, bo, choć nie zawsze ukazują się w terminie, ich treść wprowadziła mnie w świat RPG (ogromnego wkładu w rozwój tego gatunku w Polsce portalowcom odmówić trudno)...Zaginione Miasto
Indiana Jones 100 lat później
Plotka głosi, że Marcinowi Blasze (autorowi niżej recenzowanego dodatku) tak spodobał się rejon postapokaliptycznej Florydy opisywanej w nationbooku Miami, że zaraz po jego ukończeniu rozpoczął pisanie minikampanii rozgrywającej się na tych właśnie terenach. Tak oto światło dzienne ujrzało Zaginio...Miami
Zmiesza was z błotem
Najnowszy nationbook do Neuroshimy - Miami - jest już ósmym dodatkiem do tej wciąż cieszącej się dużą popularnością gry. W ciągu ponad dwóch lat istnienia tego systemu na rynku, styl i zawartość merytoryczna kolejnych suplementów wyraźnie zmieniała się, na szczęście w dobrym kierunku. Dzięki zdoby...Magia i Miecz (95)
25-11-2001 15:40 | Tomasz '!Blob!' Dzierżek | Komentarze: 6
Recenzja Magii I Miecza 11/2001 (95)
"Magia I Miecz" osiągnęła już chyba ostateczną formę po kilku ostatnich krokach. Ta forma nie podoba mi się, lecz także nie odrzuca, jest... inna. A wszystko co inne na początku wydaje się gorsze. Mam nadzieję, że albo się przyzwyczaję, albo coś jeszcze w MiM'ie...
Magia I Miecz (91)
numer: 10/2001
22-10-2001 20:13 | Tomasz '!Blob!' Dzierżek | Komentarze: 0
Najnowszy MiM pojawił się przed około tygodniem (w chwili, gdy piszę te słowa). Czy zaskakuje? Nie. Czy jest lepiej? Również nie. Czemu? Przeczytajcie sami.Zacznijmy od deadlandsowej okładki – „Indian Chef”, nawet ciekawa. Ładnie się prezentuje. Z tym, że okładki do również były ła...