» Recenzje » Tłumaczenia » Wrath & Glory: Utajnione Akta

Wrath & Glory: Utajnione Akta


wersja do druku

Nierówne karty systemu Gilead

Redakcja: AdamWaskiewicz, Tomasz 'Radnon' Cybulski

Wrath & Glory: Utajnione Akta
Są dodatki do gier fabularnych z jednym wątkiem, wokół którego kręci się całość. Są też zbiory luźno powiązanych pomysłów, idei i materiałów uzupełniających, które wydają się nie mieć zbyt mocnego wspólnego punktu. I takim też podręcznikiem są Utajnione Akta do Wrath & Glory.

Zanim przejdziemy do przeglądu treści, parę słów o technikaliach.

Dodatek wydany został w twardej okładce i ma 92 numerowane strony (plus indeks) oraz materiałową zakładkę. Cieszy, że mimo niewielkiej objętości całość została wydana w formacie zgodnym z resztą linii wydawniczej – nie zawsze jest to oczywiste. Wersja PDF z kolei ładuje się i przewija szybko, indeks z odnośnikami działa poprawnie – nic jej zarzucić nie można. 

Wraki

Pierwsze trzy rozdziały podręcznika, stanowiące około trzecią część treści, opowiadają o kosmicznych wrakach, których pokłady mogą być celem czterdziestkowych misji.

Znajdziemy tutaj generator wraków, który jest prostym narzędziem podrzucającym kilka pomysłów, kto zamieszkuje latający złom, jakie ma motywacje, jakie potencjalne zagrożenia i wydarzenia czy nawet skarby czekają na bohaterów.

Myślę, że sama idea jest ciekawa i dobra, jednak brakuje tutaj i detali, i mięsa. 

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

Weźmy przykładowy cel mieszkańców – Wyniszczenie / Żniwa, który w jednym akapicie mówi, że biomasa to cenny łup, bo załoga głoduje i potrzebuje organów do przeszczepów. I praktycznie tyle – ale czemu głoduje, czemu potrzebuje organów, co się stało, że tak jest, jakie konkretne komplikacje czekają na postacie graczy, jak wyglądają i zachowują się wygłodzeni przeciwnicy, jakie specyficzne miejsca w takiej konfiguracji będą charakterystyczne dla wraków – nic z tego tutaj nie znajdziemy. Nie znajdziemy też planów czy map, tak więc i w tej kwestii skazani będziemy na siebie.

Dużo lepiej prezentują się fragmenty o łupach i konkretnych pięciu wrakach (ale znowu – nie ma map, planów czy nawet informacji o wielkości statków) – bo mamy tutaj pomysły na różnorakie fanty, które czekają na BG czy wpływ pojawienia się opuszczonych statków na decyzje podejmowane przez różne frakcje – są tu i zahaczki na przygody jak i pojedynczy BN-i. Gracze mogą też stanąć przed, niezbyt częstymi we W&G, wyzwaniami niewymagającymi użycia siły, takimi jak organizacja transportu drogocennego ładunku – cieszy, że nie tylko walką system stoi. 

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

Utalentowani agenci

Kolejne rozdziały przedstawiają nowe pomysły na postacie graczy i ich rolę w układzie, nowe talenty jak i potencjalnych antagonistów – wszystko to przemieszane, spójrzmy więc na początku na nowe możliwości dla graczy.

Konwencje przedstawione w podręczniku pozwolą MG zaproponować swoim graczom różne misje w zależności od ich przydziału do danej organizacji. Idea jest taka, że tworzymy grupę w danej konwencji, przykładowo Spekulantów Wyrwy z Wolnych Kupców albo Uśpionych agentów Inkwizycji, co ma pozwolić MG poprowadzić daną kampanię dla ściśle sprecyzowanych postaci o podobnych motywacjach. 

Dla każdej z dziewięciu organizacji / frakcji (Adeptus Mechanicus, Inkwizycja, Adeptus Ministorum, etc.) otrzymamy dwie konwencje, a w każdej z nich dwa krótkie pomysły na misje – są to zdawkowe (mieszczące się w jednym akapicie) zajawki, opisujące cel główny, potencjalny problem / inne siły mogące stać na drodze BG. Dodatkowo czytelnik znajdzie krótką informację o ekwipunku czy premiach, które wynikają z przynależności do danej grupy. 

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

O ile daleko temu rozdziałowi do kompletnego narzędziownika, pozwalającego stworzyć pełną kampanię, to pomysły mogą być wykorzystywane jako inspiracja dla jednej czy dwóch misji, potencjalnie stanowiących podwaliny pod dalsze przygody.

Gracze i MG dostaną także kilkadziesiąt nowych talentów. Niektóre z nich są nieskomplikowane, takie jak Mistrz Ostrzy, która dodaje możliwość parowania bronią ze słowem kluczowym Ostrze, czy Jedność z Bolterem, gdzie bronie bolterowe zyskują cechę Maszynowa, aż po mniej wojenne – skrytka w ciele, korzyści z dodatkowego, pięknego ubioru czy kapitalna (zarówno fabularnie, jak i mechanicznie) Omofagia śledcza, gdzie spożycie ciała innej istoty pozwoli zrozumieć, co się działo na miejscu zbrodni.

Nowe talenty oceniam wysoko – dla każdego coś miłego – i dla wojownika, i dla graczy lubiących wczuwę. 

Mikrobestiariusz kultowo-serwitorowy

Pozostałe dwa rozdziały podręcznika, zatytułowane odpowiednio Dziwaczne Serwitory Osamotnionego Systemu i Kulty Osamotnionego Systemu przedstawiają potencjalnych antagonistów czy ciekawych BN-ów.

Ten pierwszy przedstawia trzy różne serwitory lub ich typy – pół-roboty bazujące na organizmach ludzkich. 

Pierwszy z pomysłów opisuje serwitory rzeźne, zajmujące się produkcją mięsa. Oczywiście już wszyscy wiemy, co się będzie działo – gdy skończą się groksy, trzeba będzie znaleźć inne źródło białka. I tutaj do gry wkroczą BG – czy to jako potencjalne ofiary, czy jako inżynierowie, którzy naprawią problem – albo jedno i drugie.

Kolejne z przedstawionych serwitorów to istoty archeologiczne, które przeszukują wraki w poszukiwaniu cennych przedmiotów – i tutaj znowu coś poszło nie tak (wiecie, wpływy Chaosu…) – BG wysłani zostaną na dryfujące statki z misją sprawdzenia, co się stało.

Trzeci i ostatni serwitor to taki trochę żart, który kapitalnie może urozmaicić i wzbogacić rozrywkę – bo będzie to pół-żywy, były kompan regimentu – mimo niedawnej śmierci, ciągle jest lubiany. A że nie jest już w pełni świadom, śpiewać może hymny na chwałę Imperatora, może podsłuchiwać BG a i może bronić z zaangażowaniem największą świnię – pułkownika, którego przechwycić próbuje Chaos.

Ogólnie więc rozdział ten oceniam całkiem wysoko, przynosi ciekawe pomysły, mogące być oczywiście bazą pod przygody, jak i ciekawym tłem fabularnym.

Kulty Osamotnionego Systemu, zgodnie z tytułem, przedstawiają kulty, które zalęgły się na światach Avachrusa i Nethreusa – w sumie MG dostanie aż 10 różnych pomysłów, wraz z rozpiskami BN jak i pomysłami na przygody. 

Tutaj ponownie udało się autorom zawrzeć ciekawe pomysły, dobrze wykorzystujące dostępną "infrastrukturę" światów systemu Gilead. Przykładowo, na Avachrusie, który nie obraca się wokół własnej osi jest tylko wąski pas planety, który można w miarę zamieszkiwać – bo jego temperatura nie jest ani za wysoka, ani za niska. W kanałach budowli zalęgli się dawno temu Stalożercy, których celem jest wyławianie augmentacji – im więcej, tym lepiej – co oczywiście fabularnie fajnie oddawać może poczucie zagrożenia u najbardziej przypakowanych postaci graczy. 

Inne kulty też w ciekawy sposób rozbudowują świat gry (znowu – pierwszoplanowo, jak i mogąc być tłem innych tematów), niech będą to Rycerze na banicji ze świata Nethreusa, którzy czczą starożytne bóstwo i budują swoją potęgę… Rozdział ten ogólnie oceniam wysoko, bo nawet jeśli tych grup nie wykorzystamy od razu, możemy wplatać je w tło, aby w pewnym momencie wdrożyć je w pełnoprawną przygodę.

Wszyscy do wraków, czyli podsumowanie

Zacznijmy od docelowej klienteli podręcznika – zdecydowanie będą to MG, którzy chcą rozszerzyć portfolio misji czekających na postacie graczy – sami gracze niewiele tutaj znajdą, poza spojlerami własnych przyszłych przygód. Niech jednak będzie jasne, że nie ma tu gotowych scenariuszy, nie ma nawet w pełni opisanych miejscówek, planów czy map – raczej zbiór idei, które należy rozszerzyć i odpowiednio opakować. Jeśli więc szukacie materiałów rozbudowujących wiedzę o świecie i systemie Gilead – jest to pozycja dla Was; choć bądźcie świadomi, że pozycja jest nierówna – są i rozdziały całkiem dobre, i takie, którym sporo brakuje. 

 

Dziękujemy wydawnictwu Copernicus Corporation za udostępnienie podręcznika do recenzji.

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę
7.0
Ocena recenzenta
7.67
Ocena użytkowników
Średnia z 3 głosów
-
Twoja ocena
Mają na liście życzeń: 0
Mają w kolekcji: 0

Dodaj do swojej listy:
lista życzeń
kolekcja
Tytuł: Wrath & Glory: Redacted Records
Linia wydawnicza: Wrath & Glory
Autorzy: Oliver Darkshire, Michael Duxbury, Cat Evans, Chris Edwards, Thurston Hillman, Jude Reid
Tłumaczenie: Jacek Czuba
Okładka: twarda
Ilustracja na okładce: Michael Savier
Ilustracje: Bartek Fedyczak, Dániel Kovács, Damien Mammoliti, Sam Manley, Jamie Noble, JG O’Donoghue, Erin H Rea, Michael Savier, Felix Tisch
Wydawca oryginału: Cubicle 7
Data wydania oryginału: wrzesień 2021
Miejsce wydania oryginału: Irlandia
Wydawca polski: Copernicus Corporation
Miejsce wydania polskiego: Warszawa
Liczba stron: 96
Oprawa: twarda
Format: A4
ISBN-13: 978-1-913569-19-8
Numer katalogowy: CB72616
Cena: 34,99 USD



Czytaj również

Wrath & Glory: Litanie zagubionych
Modlitwy do Imperatora
- recenzja
Wrath & Glory: Krwawe Bramy
Szybko i ostro w 41. millennium
- recenzja
Wrath & Glory: Redacted Records
Notatki z Systemu Gilead
- recenzja
Dark Heresy: Wróg Zewnętrzny
Zabij ich, zanim oni zabiją ciebie!
- recenzja
Wrath & Glory: Forsaken System Player's Guide
Zbliżenie na system Gilead
- recenzja
Wrath & Glory - Podręcznik Główny
Gniew i chwała po polsku
- recenzja

Komentarze


Jeszcze nikt nie dodał komentarza.

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.