Wrath & Glory: Rain of Mercy
Spragnieni wiary
Co roku z okazji Dnia Darmowych RPG podobne quickstarty wydaje przynajmniej kilka firm, które z reguły po jakimś czasie udostępniają je także do pobrania w wersji elektronicznej. W 2021 roku jedną z nich było irlandzkie wydawnictwo Cubicle 7, które opublikowało okrojoną wersję osadzonego w uniwersum Warhammera 40.000 systemu Wrath & Glory wraz ze scenariuszem przygody Rain of Mercy.
Nie jest to pierwszy darmowy materiał do tego systemu – wcześniej ukazała się już przygoda Graveyard Shift, lecz poza samym scenariuszem nie zawierała ona jednak ani zarysu mechaniki, ani choćby skrótowych informacji o realiach, w jakich osadzona jest rozgrywka; do poprowadzenia wymagała więc de facto posiadania podstawowego podręcznika do systemu. Tym razem mamy do czynienia z kompletnym quickstartem, zawierającym wszystkie te elementy plus czwórkę gotowych postaci, samodzielnie wystarczającym więc do rozgrywki.
W wersji elektronicznej liczy on szesnaście stron (z czego po jednej trzeba odjąć na okładkę i reklamę podręcznika podstawowego do gry Soulbound, a pół – na redakcyjną stopkę). Plik wczytuje się płynnie, i mimo że nie uświadczymy w nim ani spisu treści, ani skorowidzu, to wyposażony jest w zaskakująco rozbudowany system zakładek. Choć trudno określić go jako bogato ilustrowany, to znalazło się w nim kilka grafik zaczerpniętych z podręcznika podstawowego. Ogółem podręcznik (o ile w przypadku pozycji o takiej objętości można użyć podobnego określenia) jest przyjemny w lekturze, ale z uwagi na barwne ilustracje i tło stylizowane na stary pergamin zdecydowanie lepiej korzystać z niego w formie cyfrowej, niż samodzielnie wydrukowanej.
Autorzy nie silą się na zbyteczne wstępy, tylko od razu przechodzą do rzeczy, serwując nam fragment o jednoznacznie brzmiącym tytule Bohaterowie poszukiwani! (Heroes Needed!). Na około trzech stronach przedstawia on ogólne założenia fabularne systemu i realiów czterdziestego pierwszego tysiąclecia. Kolejne trzy przybliżają System Gilead (The Gilead System) i jedną z jego planet, Świętą Enoch (Holy Enoch), na powierzchni której osadzona jest akcja przygody. Jak na darmowy starter to wręcz zdumiewająca ilość miejsca i zdecydowanie wypada pochwalić, że firma Cubicle 7 zdecydowała się tak dokładnie przedstawić settingowe realia potencjalnym graczom i Mistrzom Gry.
Równocześnie jednak na samą przygodę zostaje mniej niż połowa objętości quickstartu, i prawdopodobnie dla oszczędzenia miejsca autorzy zdecydowali się nie wydzielać osobnego fragmentu na przybliżenie zasad, zamiast tego wpletli prezentację reguł gry w tekst samego scenariusza. Podobne rozwiązanie można kojarzyć choćby ze startera do systemu Akeya, i podobnie jak w nim, tak i tutaj takie podejście nieszczególnie przypadło mi do gustu. Tym bardziej, że systemowa mechanika ograniczona jest do absolutnego minimum – nie tylko nie uświadczymy Kości Gniewu czy zarządzania punktami Gniewu i Chwały, ale nie dowiemy się nawet, jakie atrybuty określają konstrukcję postaci ani jak tworzyć pule kości przy wykonywaniu testów. Zamiast tego w konkretnych momentach przygody dostajemy informacje, jaką pulą kostek powinni rzucać gracze kierujący poszczególnymi postaciami i jakich umiejętności przy tym używają.
Niestety, same rozpiski bohaterów (bo trudno nawet mówić o kartach postaci) zamieszczone na końcu zestawu zajmują łącznie niespełna dwie strony, i oprócz opisów fabularnych oraz portretów przynoszą tylko wartości Obrony (Defence), Odporności (Resilience) i Żywotności (Wounds), skrócone statystyki używanych broni i specjalną zdolność – na przykład zwiadowca Kosmicznych Marines zawsze atakuje jako pierwszy i raz na grę może wykonać dwa ataki w turze, zaś Siostra Bitwy może – również raz na grę – sprawić, by wskazany atak chybił celu. Oprócz tych informacji nie dostajemy żadnych mechanicznych elementów, co będzie zmuszało graczy do działania na dobrą sprawę po omacku, nie znając możliwości swoich bohaterów. Patrząc na to, trudno nie zastanowić się, czy miejsce poświęcone na stosunkowo szczegółowy opis settingu nie byłoby wykorzystane lepiej, gdyby zamieścić na nim informacje o wartościach atrybutów i poziomach umiejętności postaci, nawet jeśli opis każdego z bohaterów miałby przez to zajmować pełną stronę, oraz zasadach konstruowania pul kości, co dałoby dużo lepsze pojęcie o regułach gry.
Na sam scenariusz przygody zostaje nieco ponad pięć stron, ale jak na krótką historię przeznaczoną do rozegrania w trakcie jednej sesji, jest to objętość w zupełności wystarczająca. Przygoda zabiera postacie na przeludniony świątynny świat Enoch, gdzie na zlecenie Jakela Varoniusa mają zbadać doniesienia o rzekomej świętej czyniącej cuda w imię Imperatora. Może faktycznie być pobłogosławiona przez władcę ludzkości, ale bardziej prawdopodobne jest, że to po prostu sprytna oszustka, lub – co gorsze – niesankcjonowana psykerka (czy – jak określa to polskojęzyczna nomenklatura – psioniczka, choć mi to akurat tłumaczenie zdecydowanie nie odpowiada).
Fabułę samą w sobie oceniłbym dobrze. Nie jest przesadnie skomplikowana, daje całkiem przyzwoitą mieszankę walki (tej, rzecz jasna, jest najwięcej), śledztwa i interakcji społecznych, przynosi zaskakująco otwarte zakończenie i bez większego trudu da się ją kontynuować, samodzielnie rozwijając jej wątki. Dobrze poprowadzona, powinna zapewnić satysfakcjonującą rozgrywkę, choć cieniem będzie się na niej kłaść fakt, że gracze muszą w niej działać nie znając możliwości swoich bohaterów.
Mam nadzieję, że z czasem doczekamy kompletnych wersji kart postaci obecnych w przygodzie (podobnie jak było z bohaterami z zestawu Starter Set do czwartej edycji WFRP), jednak do tego czasu trudno traktować te rozpiski, które dostajemy w pliku, inaczej niż jako mocno ułomne protezy, które w połączeniu z kadłubkową mechaniką, nie dającą nawet przybliżonego pojęcia o tym, jak kształtują się zasady w pełnej wersji systemu, musi wpływać na obniżenie całościowej oceny Źródła Miłosierdzia.
Bardzo dobry opis świata gry, dobra przygoda i dalece niesatysfakcjonujący zestaw reguł oraz potwornie okrojone postacie – po takim wydawcy jak Cubicle 7 spodziewałem się zdecydowanie lepszego quickstartu – tym bardziej, że inne darmowe materiały sygnowane logo firmy, czy to do systemu Wrath & Glory, czy innych publikowanych przez niego gier, prezentowały się jak dotąd nieporównanie lepiej. Ogółem Rain of Mercy dostaje ode mnie ocenę zaledwie przeciętną, choć i tak może ona być zawyżona. Mimo że zestaw ma nominalnie stanowić wprowadzenie do systemu, to – paradoksalnie – najbardziej przydatny będzie dla osób, które dysponują już podręcznikiem podstawowym i w oparciu o niego będą mogły poprowadzić przygodę z wykorzystaniem pełnych zasad gry. Inni użytkownicy mogą potraktować go przede wszystkim jako wprowadzenie do świata Wrath & Glory oraz skrócony przewodnik po systemie Gilead, reguły systemowej mechaniki poznając raczej z innych źródeł.
Linia wydawnicza: Wrath & Glory
Autorzy: Zak Dale-Clutterbuck, TS Luikart
Tłumaczenie: Jacek Czuba
Ilustracja na okładce: Mikhail Savier
Ilustracje: Joel Chaim Holtzman, Antonio De Luca, Sam Manley, JG O’Donoghue, Stefan 'Storykillinger' Ristik, Andrea Tentori Motalto
Wydawca oryginału: Cubicle 7
Data wydania oryginału: 8 września 2020
Miejsce wydania oryginału: Irlandia
Wydawca polski: Copernicus Corporation
Data wydania polskiego: 13 stycznia 2022
Miejsce wydania polskiego: Warszawa
Liczba stron: 16
Format: pdf
Numer katalogowy: CB72603
Cena: Darmowy