» Almanach » PBF » Wprowadzenie do sesji forumowych (PBF)

Wprowadzenie do sesji forumowych (PBF)


wersja do druku
Redakcja: Staszek 'Scobin' Krawczyk

Wprowadzenie do sesji forumowych (PBF)
Wprowadzenie

Niemal każde forum poświęcone grom RPG ma swój własny dział dla sesji forumowych. Niestety, takie rozgrywki są często traktowane po macoszemu, jako gorszy gatunek RPG. Nie pojawiają się żadne artykuły wspierające takie sesje, nie ma pod nie rozpisanych przygód, nie ma poradników. I wreszcie nawet Wikipedia opisuje bardzo zdawkowo to szerokie przecież zjawisko. Sekcja PBF działu RPGO Poltergeist prezentuje pierwszy z wielu artykułów o sesjach forumowych. Jest to wprowadzenie w ten dla tak wielu dziwny i nieznany świat. Zapraszamy do lektury!

Co to jest PBF?

PBF (ang. Play By Forum) to sesja RPG na forum dyskusyjnym. Czym różni się ona od "zwykłej" rozgrywki przy stole, z graczami i MG siedzącymi twarzą w twarz? Co oczywiste, różnica polega głównie na stosowanym medium. Podczas gdy na tradycyjnych sesjach grający po prostu rozmawiają ze sobą, na forach używa się słowa pisanego. Ta inna forma wypowiedzi wymusza wprowadzenie pewnych zmian w toku rozgrywki. Wypowiedzi graczy są nieco dłuższe, a dla przyspieszenia rozgrywki obejmują sobą czasem kilka akcji lub nawet całą scenę. Często również zawierają one wspomnienia, plany lub myśli postaci, co w zwykłych sesjach przeważnie nie ma racji bytu. Przez to przygoda toczy się wolniej, dzięki czemu jest więcej czasu na przemyślenie swojego ruchu. Zarazem jednak pozwala to na konstrukcję głębszych opisów, które budują nastrój w inny sposób niż przy stole, mimo to jednak mogą być równie wciągające. Takie już są te nasze rozgrywki forumowe – mają swoje wady i zalety oraz wymagają troszkę pisarskiego drygu. Z drugiej strony to, co w nich powstaje, nawet w tych najlepszych, zwykle ze względu na swoją specyfikę nie nadaje się do druku w formie książki czy opowiadania. Dlatego właśnie zapraszamy Cię, czytelniku, w ten piękny i nowy świat. Przeczytaj ten artykuł do końca, a potem daj się porwać jednej z forumowych rozgrywek. Nawet tysiąc poradników nie powie Ci, czy to lubisz, dopóki sam tego nie spróbujesz!

Dlaczego gramy w internecie

Zastanówmy się chwilę nad genezą rozgrywek PBF. Większość z nas zaczyna grać na forum, bo nie może wziąć udziału w zwykłej sesji. Mała miejscowość, dzielnica na peryferiach, choroba i przykucie do łóżka, brak zgody rodziców na wychodzenie z domu po zmroku. Często też nie możemy po prostu poświęcić całego wieczoru na sesję. Na forum odpisujemy codziennie i zajmuje to nie więcej niż pół godziny, więc nie trzeba się martwić rezerwowaniem zbyt dużej ilości czasu. Te i wiele innych powodów mogą sprawić, że nagle zaczniemy się rozglądać za jakimś innym ujściem dla naszej potrzeby grania. I tu, jak zwykle, z pomocą przychodzi internet. Same fora powstały wszak z potrzeby wymiany poglądów odległych od siebie osób. Czemu więc, w myśl tej samej idei, nie zacząć tam grać regularnych sesji? Tak, chyba właśnie tak to się zaczęło. Z drugiej strony, może zadziałały tu podobne mechanizmy, jak w przypadku De Profundis? Czyli potrzeba pisania, więcej nawet – miłość do pisania, połączone z chęcią tworzenia czegoś razem z innymi? Nie wiadomo. Ludzie grający w sesjach forumowych mają w sobie zwykle mieszankę obu tych czynników. W ten czy inny sposób to głównie one skłaniają nas do sesji forumowych.

Dlaczego akurat PBF?

W dzisiejszych czasach jest wiele rzeczy, które mogą zaspokoić potrzeby spragnionego gry erpegowca. Wszelkiego rodzaju MMORPG-i, które dają niektórym wszystko to, co liczy się dla nich w sesjach – możliwość ubijania przeciwników i współpracę z innymi graczami. Tak, dobrana drużyna w grze MMORPG może do złudzenia przypominać drużynę w stereotypowym D&D dziarsko przechodzącą przez kolejne komnaty w lochach, szlachtującą potwory i zgarniającą złoto, doświadczenie i zaszczyty. Dlaczego to jednak nie wystarcza? Nawet pominąwszy aspekt fabuły, która spaja całość, gry forumowe pod jednym biją na głowę wszelkie znane ludzkości cRPG, jRPG czy MMORPG? Dlaczego? Bo dalej są grami wyobraźni. Nawet jeśli zagramy na forum typowego hack'n'slasha, to postać będzie w stanie dokonać więcej, awansować wyżej, zdobyć ciekawsze moce i poznać bogatsze światy. Nawet największy MMORPG ma ograniczenia – nawet jeśli grę prowadzą w nim ludzie, to sam silnik ma skończone możliwości. Ludzka wyobraźnia nie kończy się nigdy.

Wady i zalety

Nie ma co tu kryć. Kto spotka się z sesjami forumowymi, nie może przejść obok nich całkiem obojętnie. Nie sposób odmówić im posiadania zarówno wad, jak i zalet – nawet jeśli jako takie PBF-y zupełnie nie przypadają nam do gustu.

Zacznijmy od wad. Przede wszystkim sam rodzaj rozgrywki wymaga pewnych elementarnych umiejętności wyrażania się na piśmie oraz solidnej dyscypliny. W końcu raz na te trzy dni wypada post napisać, a gdy fabuła szybciej idzie do przodu, musimy nadążać za innymi graczami. Z tą wadą bezpośrednio wiąże się kolejna – jedynym środkiem ekspresji tak MG, jak i graczy pozostaje słowo. Koniec z mową ciała, zmianą intonacji głosu i innymi sztuczkami. Jeśli chcemy, by postać była unikalna, musimy wypracować jej styl w piśmie i trzymać się go konsekwentnie. Jako ostatnią wadę wymienilibyśmy niepewność, kto jest po drugiej stronie, jak to już bywa w internecie. Fakt, że można sprawdzić to przez rozmowy czy prosząc o historię postaci, ale nigdy nie mamy pewności, z kim gramy. Oczywiście, po jakimś czasie wiemy, czego się po kim spodziewać, ale na forum gracze zmieniają się częściej niż w życiu. Musimy się na to przygotować.

Co do zalet: przede wszystkim okazja do zagrania z kimkolwiek na świecie, kto tylko zapisze się na forum i będzie chciał. Mamy zapis całej rozgrywki na forum – już nigdy nie zapomnisz kwiatków z sesji! Ponadto wspomniana już możliwość lepszego opisu świata, przemyślenia swoich czyn ów i wypowiedzi, grania wszędzie tam, gdzie mamy komputer z dostępem do internetu, oraz o każdej porze dnia i nocy. Do tego dochodzi wspomniane już wcześniej rozproszenie w czasie – łatwiej znaleźć pół godziny dziennie niż jednorazowo sześć godzin. Napisaliśmy o wadach związanych z tym, że rozgrywka toczy się przez internet, ale to rozwiązanie dostarcza też kilku przydatnych narzędzi, których nie mamy, prowadząc zwykłą sesję. Przede wszystkim – możemy pisać to, co chcemy, tym, co chcemy. Nie ma wychodzenia do drugiego pokoju i knucia z drużynowym łotrem, przekazywania informacji na kartkach. Tutaj jest prywatna wiadomość na forum, komunikator, e-mail. Jeśli chcesz, aby tylko część graczy o czymś wiedziała, nie jest trudno przekazać im tę wiedzę tak, by inni jej nie dostali.

Jak zacząć

Jak w takim razie zacząć przygodę z RPG przez forum? To całkiem proste – na forum Poltergeista, jak i wielu innych forach, istnieje dział sesji forumowych. Wystarczy zajrzeć, popatrzeć, co się dzieje, i dołączyć do jednej z nich. W następnych punktach opiszemy szczegółowo wygląd sesyjnego subforum i zamieścimy kilka rad na temat dołączania do sesji lub tworzenia swojej własnej. Jeśli chcesz zagrać lub prowadzić na forum, musisz pamiętać o kilku rzeczach. Po pierwsze, przeczytaj ze zrozumieniem regulamin (właściwie oba – ogólny i ten odnoszący się do działu sesji) i stosuj się do jego zaleceń. To nie są reguły ustanowione po to, aby uprzykrzać ci życie, ale aby je ułatwiać; pamiętaj złotą zasadę, że Twoja wolność kończy się tam, gdzie zaczyna się wolność innych. Po drugie, szanuj MG i innych graczy, staraj się budować Waszą relację raczej na współpracy niż krzyczeniu na siebie. I po trzecie i najważniejsze – pamiętaj, że to MG wybiera sobie graczy, nie jakiś automat analizujący przysłane postacie. Jeśli będzie mu to bardziej pasowało do scenariusza, to może nagiąć lekko zasady, które sam ustanowił. Na szczęście zdarza się to rzadko. My sami zwykle zwiększamy limit miejsc na sesji, jeśli widzimy, że ktoś przysłał nam bardzo dobrą postać. Stosując te trzy złote zasady, nie będziesz miał problemów w trakcie przebywania i grania na forum sesji.

Zapoznanie z subforum sesji, regulamin

Forum sesji składa się z kilku podforów. Każde z nich ma mniej więcej taką samą strukturę. Mamy też osobny dział na ogólne dyskusje o sesjach PBF. Jeśli masz jakieś refleksje na temat PBF jako takiego, możesz napisać je właśnie tam. W owym dziale znajduje się również stały temat o zmianach na forum sesyjnym, gdzie możesz zgłosić swoje pomysły na usprawnienie działania subforum.

Każdy dział poświęcony określonym sesjom ma takie podfora: Aktywne sesje, Ogłoszenia, Komentarze, Archiwum. Ogłoszenia – to dział poświęcony na informacje o nowych sesjach. Tam odbywa się rekrutacja graczy i wszystkie związane z nią czynności. Dopiero gdy MG zbierze odpowiednią ilość graczy, zakładany jest wątek w Aktywnych sesjach – miejscu przeznaczonym na samą grę. To właśnie tam gracze i MG na zmianę piszą posty przedstawiające wydarzenia w sesji. Dział komentarzy to miejsce na wszystkie rozmowy na temat sesji, wszelkie ustalenia "poza grą", informacje mechaniczne albo wiadomości o (nie)dostępności kogoś z drużyny. Chcąc rozpocząć grę w jednej z sesji lub poprowadzić nową sesję, udajesz się oczywiście do działu ogłoszeń.

Jak zacząć – gracz

Zaczynając jako gracz, nie potrzebujesz wiele. Wczytaj się uważnie w pierwszy post MG, dla pewności przeczytaj też pozostałe. W ten sposób dowiesz się, czy są jeszcze wolne miejsca, lub być może poznasz dodatkowe ustalenia, których MG nie zamieścił w pierwszym poście. Jeśli formuła sesji Ci odpowiada, to wyślij swój post ze zgłoszeniem. Często MG pisze, o czym należy poinformować na forum. Czasem wystarczy tylko jedno słowo: "ok" albo "dołączam", czasem Mistrz Gry wymaga określenia publicznie rasy/klasy/archetypu postaci lub podjęcia jakiejś decyzji dotyczącej sesji wspólnie z innymi graczami. Potem już idzie prosto. Tworzysz dla swojej postaci wszystko to, czego wymaga MG – czy jest to tylko karta postaci, czy historia, czy jakiś inny opis. Wysyłasz to wszystko pod podany przez MG adres i czekasz na wyniki rekrutacji. Niekiedy dobrze jest też porozmawiać z MG osobiście – przez PW albo GG, szczególnie jeśli nie jesteś pewien, czy postać nadaje się do gry, albo masz wątpliwości, czy sobie poradzisz. Czasami wręcz wymaga się kontaktu z prowadzącym przed posłaniem postaci, więc czytaj czujnie. Gdy już zacznie się sesja, przychodzi czas na pisanie postów. A o tym za chwilę.

Jak zacząć – MG

Zanim zaczniesz swoją grę, dobrze by było, gdybyś zagrał albo przynajmniej przejrzał sesję forumową u któregoś z bardziej doświadczonych MG. To powinno Ci dać ogólne pojęcie o tym, na czym polega prowadzenie na forum. Nie po to jednak pisaliśmy ten artykuł, aby uraczyć Cię tylko takimi "mądrościami". W dalszej części tego tekstu znajdziesz praktyczne rady, jak założyć i poprowadzić własną sesję na forum. Pominiemy aspekty fabularne i mechaniczne prowadzenia sesji – o tym sporo artykułów znajdziesz na wielu stronach poświęconych grom RPG, a ten poradnik ma stanowić dobre wprowadzenie bez względu na system, w jakim prowadzisz.

Ogłoszenie

Zastanów się teraz nad tym, jak wyglądają sprawy, gdy prowadzisz sesję "na żywo". Najpierw musisz zebrać ludzi, którzy będą chcieli wiedzieć, na co się decydują, potem siadacie, tworzycie postacie i prowadzisz grę. Bardzo podobnie ma się sprawa w przypadku sesji forumowych. Tu jednak wszystko dzieje się oczywiście w internecie, co trochę zmienia. Pierwszą rzeczą, jaką musisz zrobić, aby poprowadzić sesję na forum (zakładamy, że wiesz już, co chcesz prowadzić), jest zamieszczenie w odpowiednim dziale ogłoszenia. Aby zobaczyć, co taki temat rekrutacyjny musi zawierać, wystarczy przejrzeć ogłoszenia obecnie wiszące na forum. Gdy przypatrzymy się takim kilkunastu, wyłania się kilka rzeczy najważniejszych (podobnie jak i mniej ważnych), które występują w każdej z nich. Na szczęście, nie musisz sam przeprowadzać tego przeglądu. W następnych punktach przedstawimy Ci listę koniecznych informacji wraz z kilkoma radami na temat tego, co najlepiej w takim miejscu umieścić. Pamiętaj jednak, że stosowanie jej to wyłącznie Twoja decyzja. Jeśli chcesz zrobić tajemniczą sesję, w której gracze mają nie wiedzieć, w czym tak dokładnie uczestniczą, to proszę bardzo. To nie jest bezwzględny schemat, a rady. I jak wszystkie rady, te też możesz zignorować w imię wyższego dobra. Pamiętaj jednak, żeby zapewnić dobrą zabawę nie tylko sobie, ale i graczom!

Nazwa tematu

Jak łatwo zauważyć, tytuł ogłoszenia każdej sesji wypełnia z grubsza pewien schemat.

[System Wersja Świat] Tytuł

Przy czym w przypadku systemów, w których nie mamy kilku światów do wyboru (jak na przykład Monastyr albo Arkona), nie ma sensu się dublować i piszemy tylko nazwę samego systemu. Podobnie z wersją – jeśli nie jest zawarta w nazwie systemu (o ile jest jakaś, np D&D 3.5 albo COC 5.5), to możemy ją pominąć. Wypada tu również powiedzieć kilka słów o tytule sesji. Nie ma tu, ogólnie rzecz biorąc, żadnego kanonu. Jeśli chcemy poprowadzić konkretny scenariusz (kupiony lub własny), który ma tytuł, możemy to właśnie ustawić jako nazwę sesji (np. Twierdza Wron, Kuźnia Gniewu, Lato złotych liści). Sposób drugi stosujemy, gdy scenariusz nie jest jeszcze określony albo gdy nie mamy pomysłu; wtedy możemy w tytule zamieścić konwencję, którą chcemy stosować na sesji, albo inne dodatkowe informacje (np. Sesja dla czterech łotrów, Kampania morska, Koncert życzeń). Zalecanym sposobem nazywania sesji jest sposób pierwszy. Nawet jeśli na początku nie umiecie znaleźć dobrej nazwy, to gdy sesja się zacznie, dobrze by było, aby miała już jakiś ciekawy tytuł, oddający jej konwencję i charakter. I na koniec – pamiętajcie – tytuł sesji powinien być jak dobry tytuł filmu: tajemniczy i zachęcający, ale nie mówiący zbyt wiele.

Zarys

Jeśli masz już wizję tego, jak przebiegać będzie sesja, jaki będzie scenariusz, jakich postaci potrzebujesz, to możesz napisać krótką informację na samym początku postu (zaraz po przywitaniu). Ma ona na celu odsianie ludzi, którzy w sesji nie chcą grać. Otóż czasem bywa, że post z rekrutacją jest długi i jeśli nie ma na początek jakiegoś streszczenia jego zawartości, gracz może się przekopać przez kilka stron tekstu tylko po to, aby dowiedzieć się, że nie chce w tym wszystkim brać udziału. Lepiej od razu zaznaczyć rzeczy najważniejsze, niż później narażać innych na stratę czasu, a siebie na niechęć i drwiny.

Prolog

Wielu Mistrzów Gry lubi poprzedzać informacje o rekrutacji prologiem, który ma pomóc graczom wczuć się w klimat sesji albo pokazać początek fabuły. Jest to też swego rodzaju reklama Twoich talentów w wyrażaniu się słowem pisanym, zarówno jeśli chodzi o poprawność, jak i (głównie) o wyobraźnię. Jeśli czujesz, że możesz przygotować coś, co zachęci ludzi do gry, albo po prostu lubisz pisać i nie stanowi dla Ciebie problemu opracowanie strony A4 wstępu w formie krótkiej opowieści, to zachęcamy do napisania prologu. Jeśli będzie dobrze przyszykowany, to na pewno nie zniechęci graczy. Zarówno tu, jak i wszędzie indziej, warto pamiętać, że w sesjach forumowych, więcej znaczy lepiej, chyba że chodzi o dodatkowe zasady – tych niech będzie jak najmniej.

Fabuła i klimat

Tak, to prawda, być może zdublujesz tutaj bezczelnie to, co próbowałeś tak skrzętnie spisać w historyjce, ale musisz wiedzieć, że niektórzy gracze lubią ją omijać – albo zostawiają sobie na później i chcą przy pierwszym czytaniu wyciągnąć z postu tylko "mięsko". Mają już ogólne pojęcie o sesji dzięki zarysowi, tu natomiast jest miejsce na to, aby sprecyzować wszystkie istotne informacje o fabule i klimacie sesji. O ile na przykład zarys mógł mówić "Sesja w konwencji horroru rozgrywana w czasach wojny secesyjnej", w tym punkcie możemy rozpisać się więcej o tym, co rozumiemy przez horror i czego dokładnie można się spodziewać. Jeśli nie ma tu do przekazania o wiele więcej niż w zarysie, można pominąć ten punkt (tyle że wtedy trzeba się upewnić, czy zarys jest wystarczająco bogaty).

Świat

Jeśli akcja Twojej sesji rozgrywa się w świecie autorskim albo zmienionym świecie oficjalnym, warto wspomnieć o tym w czasie rekrutacji. Co byś zrobił, gdybyś zapisał się na sesję Warhammera, ale okazałoby się, że toczy się ona w świecie, gdzie Chaos został zniszczony? Albo że w realiach 7th Sea wyspy Avalonu zostały pożarte przez wielkiego krakena? Nawet jeśli wprowadzane zmiany są według Ciebie marginalne, zawsze znajdzie się ktoś, kto powie, że mu to nie odpowiada albo (jeszcze lepiej) że go oszukałeś. Lepiej o tym napisać, aby wszystko było jasne, a nie narażać się na przerwanie sesji z powodu odejścia graczy.

Mechanika

Tu na razie opowiem tylko o tym, co napisać o mechanice w ogłoszeniu; w bardziej rozbudowany sposób kwestie użycia mechaniki poruszę znacznie później, w kolejnym tekście. Przy mechanice również pojawiają się pytania o modyfikacje autorskie. Co do tego nasze rady są takie same jak w przypadków światów – informować, aby później nie było nieścisłości.

Postacie

Doszliśmy wreszcie do postaci. Tu jest właśnie miejsce na wypisanie wszelkich wymagań i ograniczeń ich dotyczących. Napisz tutaj wszystkie informacje, których gracz potrzebuje, aby stworzyć swojego bohatera (oczywiście zakładając, że zna system). Jeśli chcesz rozpocząć rozgrywkę na wyższym poziomie – napisz to, wspomnij o początkowym majątku postaci, żeby potem nie było pytań i nieścisłości. Zasada jest prosta, im lepiej napiszesz ten punkt, tym mniej ludzi zgłosi się z pytaniami; dlatego przyłóż się. Jeśli chodzi o mechanikę, najlepiej sprawiają się tu systemy, gdzie rzutów przy tworzeniu postaci jest mało lub nie ma w ogóle. Inaczej będziesz miał sporo roboty przy rzucaniu, a jeśli wszystkie rzuty będziesz wykonywał sam, gracze będą mieli pretensje o słabe wyniki. Można użyć Kostnicy, na której będziecie rzucać kostkami i udostępniać wyniki innym, ale to i tak niezła komplikacja. Jeśli nie masz zamiaru zmieniać systemu, a chcesz, aby postacie były tworzone bez rzutów, to radzimy, byś poszukał w internecie zasad autorskich tworzenia bohaterów bez losowania (a może takie zasady są już w którymś z podręczników systemowych?).

Tak jak człowiek składa się z ciała i duszy, każdy bohater złożony jest z mechaniki i fabuły. Upewnij się, że postacie, które dostajesz, mają jedno i drugie na wymaganym poziomie. Aby zapewnić sobie bohaterów bogatych fabularnie, możesz wymagać od graczy napisania o nich kilku zdań, a nawet kilku stron. Do popularnych form należą:

Historia postaci – zarys dziejów bohatera; jest dobrym źródłem wiedzy o jego rodzinie, przyjaciołach, wrogach, dawnych sprawach, które z jakiegoś powodu nie zostały jeszcze zakończone. Historia zwykle kończy się w momencie rozpoczęcia przygody, inaczej to MG dopisuje fragment łączący jedno z drugim.

Opowieść – krótka historyjka z życia postaci, pisana pod klimat sesji, mająca przedstawić styl postaci, pokazać ją w akcji.

Opis wyglądu – chodzi tu po prostu o zwykłe przedstawienie, jak postać wygląda, co ma przy sobie i tak dalej. Często pozwala na uchwycenie stopnia dbałości gracza o detale.

Opis charakteru – tu można wrzucić wszystko, co dotyczy wnętrza postaci, nie tylko stricte psychologii. Mamy tu wady i zalety, cechy charakteru, dążenia, marzenia, przekonania, poglądy etyczne i polityczne. Słowem, wszystko, co ma jakikolwiek wpływ na działania postaci i pochodzi z jej wnętrza. Często wymagane zamiast historii. Z drugiej strony – równie często gracze robią po prostu jakąś postać i mówią, że jej charakter "wyjdzie w praniu" (co potępiamy, bo zwykle wychodzą z tego postacie o charakterze nijakim albo bardzo zmiennym).

Skrót – jeśli nie chcesz przekopywać się przez zwały tekstu, poproś graczy, aby zapisali tylko istotne informacje, tzw. słowa kluczowe odnośnie do profesji, zdolności, historii, czy czego tylko chcesz.

Możesz zastosować dowolną kombinację powyższych form, użyć jednej z nich albo po prostu żadnej, jeśli postacie są osobami, które dopiero kształtują swój charakter i los.

Częstotliwość pisania

Ważna rzecz dla wielu graczy – jak często chcesz widzieć ich posty. Rozsądny wybór to jeden post na 2–3 dni, inaczej sesja może się rozlecieć. Bywały sesje z wymaganym postem codziennie i udawały się, bywały z postem raz na tydzień i trwają do dziś, ale jeśli chcesz, by rozgrywka toczyła się sprawnie, to im szybciej, tym lepiej. Dobrze jest też podkreślić, że terminów trzymać się należy. Jak również samemu się do nich stosować, aby nie zniechęcać graczy.

Pamiętaj, że to Ty decydujesz o tym, co umieścić w Twoim ogłoszeniu. Jeśli nie chcesz podawać którychś informacji graczom – nie podawaj. To Twoja sesja. Jeśli jednak zależy Ci na tym, aby podać jak najwięcej pomocnych szczegółów, przejrzyj tę listę. Na pewno Ci pomoże. Tak czy inaczej, warto nie tylko patrzeć na sesję z perspektywy prowadzącego, ale też postawić się w sytuacji graczy. Czego oni oczekują od informacji o sesji? Co chcieliby wiedzieć – a co przyjemnie ich zaskoczy, jeśli zostawisz to w tajemnicy?

Na koniec

To pierwsza część artykułu o podstawach sesji forumowych. Jeśli Ci się podobała, zapraszamy do przeczytania części drugiej (i ostatniej). O ile tutaj zawarliśmy ogólne wprowadzenie do tematyki sesji PBF, część druga skupiać się będzie na prowadzeniu i graniu w sesji, w tym omówi wstępnie zasady pisania i używania mechaniki. Do zobaczenia ponownie!
Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę
Tagi: PBF



Czytaj również

I miejsce w konkursie sekcji PBF
II miejsce w konkursie sekcji PBF
III miejsce w konkursie sekcji PBF
O PBF z jednym z najbardziej doświadczonych prowadzących w polskiej sieci
O sesjach PBF z prowadzącym "Po chwałę i złoto"

Komentarze


27532

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
"Jest to felieton"
Nie wydaje mi się.

"Tak jak człowiek składa się z ciała i duszy"
Przypominam, że wg. teologii chrześcijańskiej człowiek składa się z ciała, ducha i duszy.
09-05-2010 21:41
Scobin
   
Ocena:
0
Usunąłem inf. o felietonie, dzięki.

Co do teologii chrześcijańskiej, nie ma żadnego powodu, aby w tym tekście powoływać się akurat na nią. ;)
09-05-2010 22:06
~hallucyon

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Zastrzegając z góry, że jestem zupełnym laikiem w kwestii teorii gier fabularnych, śmiem powątpiewać, czy PBF (bądź PBE) można jeszcze zaliczyć do kategorii gier fabularnych. Zmiana medium w przypadku zabawy, której jedną z zasadniczych cech jest bezpośredni kontakt z innymi grającymi, sprawia, że - w moim odczuciu - nie można już mówić o RPG. Uważam, że to właśnie możliwość reagowania w czasie rzeczywistym, prócz innych cech istotnych, stanowi o unikalności gier fabularnych. O ile więc granie za pośrednictwem środków umożliwiających taką reakcję na odległość, np. wideokomunikatorów, można uznać za RPG, o tyle PBF już nie.
09-05-2010 22:43
Kastor Krieg
   
Ocena:
+2
Tu bym się nie zgodził i to dość mocno. To nadal jest gra i nadal idzie w niej o odgrywanie roli. PBF jest po prostu na przeciwległym biegunie osi formy fabularnej improwizacja < - > scenariusz. Znamy przecież więcej stanów pośrednich na tej osi.

drama >> LARP >> sesja "klasyczna" >> sesja na ircu (redukcja medium do tekstu) >> PBF

Nawet w ramach "klasycznych" sesji jest wiele osi i współzależności, ilość odgrywania (od zera po sesji "chodzone" o których było ostatnio na forum), informatywność/ewokatywność opisu, etc.

Byłbym zdecydowanie przeciwny puryzmowi w jakiejkolwiek jego formie, odrzucającemu wspólny pień i charakter takiej zabawy. Moim zdaniem nie ma znaczenia, czy w trudnej sytuacji masz na reakcję pięć minut na sesji (bo zawsze przecież możesz poprosić o przerwę na herbatę, pogadać z innymi graczami na ten temat, naradzić się in-character), czy też cały wieczór.
09-05-2010 22:51
~Tadeus

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
+1
Super. Już od dawna mi brakowało czegoś o PBFach.

Zaletą PBFów jest jeszcze to, że łatwiej jest w nie wciągnąć osoby, które normalnie nie zagrałyby na sesji, ale po prostu lubią pisać.

Fajną sprawą jest też to, że każdy ma nieograniczony czas antenowy dla swojej postaci. Więc swobodnie możemy rozwodzić się na temat rozwlekłych działan i przemyśleń naszej postaci, nie zabierając innym czasu ze wspólnej sesji.

Kiedyś dość mocno krytykowałem PBFy, ale teraz się już zdecydowanie do nich przekonałem. Człowiek uczy się całe życie :)
10-05-2010 11:15
Bajer
   
Ocena:
0
PBFy to ciekawy sposób rozgrywki, jednak słabo sprawdza się w systemach, gdzie jest dużo walki opartej na mechanice. Myślę tu o 4E. Miałem przyjemność zarówno prowadzić forumową sesję, jak i wziąć w kilku udział jako gracz. Tempo rozgrywki jest tak mozolne, że może zabierać dużą frajdę z gry i łatwo tu o zniechęcenie czy znudzenie. Materiał, który rozegramy w ciągu 2-3 sesji na żywo, w wersji forumowej ciągnąć będzie się przez jakieś dwa lata. Przejście materiału z jednej sesji na żywo zajęło mojej drużynie 9 miesięcy pisania na forum :)

Grać się rzecz jasna da, zależy kto co lubi i w jaki system gramy, ale definitywnie stwierdzam, że granie w 4E przez forum to sport dla ludzi wytrwałych :)
10-05-2010 11:28
~Aure

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
+3
"Więc swobodnie możemy rozwodzić się na temat rozwlekłych działan i przemyśleń naszej postaci, nie zabierając innym czasu ze wspólnej sesji."

Za to zmuszając pozostałych graczy do czytania wątpliwej jakości wypocin, których nie da się ominąć, bo wtedy "nie jest się na bieżąco, czyli nie okazuje się zaangażowania".

Im krócej, konkretniej - tym wszystkim wygodniej. Tylko naprawdę dobrzy twórcy (dobrzy w ocenie pozostałych grających) powinni się tak rozwodzić.
10-05-2010 12:26
~Tadeus

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Tak jakby na normalnych sesjach grali sami charyzmatyczni mówcy :)

Zapewniam, że czytać cudzych wypocin da się dużo i z chęcią - nawet jeśli autor nie jest uzdolnionym pisarzema a pisze jedynie poprawnie i z pomysłem.

Ale to po prostu kwestia gustu.



10-05-2010 17:05
Blanche
   
Ocena:
0
Im krócej, konkretniej - tym wszystkim wygodniej.
Nie do końca; jeśli ktoś pisze w każdym poście jedno krótkie zdanie prędzej dojdę do wniosku, że lekceważy MG i współgraczy niż działa na rzecz wygody ogółu.
10-05-2010 17:43
Scobin
    P, MSPANC
Ocena:
0
"To ja go tnę". :)
10-05-2010 18:08
Kastor Krieg
   
Ocena:
0
Lepiej.

"To ja idę za nimi."

xD
10-05-2010 18:52
Morel
   
Ocena:
+2
Nie do końca; jeśli ktoś pisze w każdym poście jedno krótkie zdanie prędzej dojdę do wniosku, że lekceważy MG i współgraczy niż działa na rzecz wygody ogółu.
Tylko że z drugiej strony - mega długie notki powodują szybki zgon sesji. Czasami lepiej zamieścić notkę jedno - trzy zdaniowa, dzięki której popchnie się sesję do przodu lub wywoła jakiś dialog, niż czekać na czyjś odpis aby wypłodzić 2xA4
10-05-2010 19:27
Tadeus
    Tadeus
Ocena:
0
Z moich doświadczeń wynika, że długość postów ma się nijak do żywotności sesji.

Są sesje z dłuższymi postami i takie z krótszymi - wedle preferencji graczy i MG. I jedne i drugie padają mniej więcej tak samo. Jedynym istotnym czynnikiem jest tu właściwie dyscyplina graczy i samego prowadzącego.

Trzeba też pamiętać o tym, że PBF nigdy w 100% nie zastąpi normalnej sesji - dlatego osoby szukające w nim tylko substytutu na ogół szybko się zniechęcają.

Trzeba po prostu polubić i umieć wykorzystać różnice.

Dla miłośników szybkich akcji nadal pozostaje GG/Google Docs, gdzie można rozegrać jakieś bardziej dynamiczne akcje, a potem wkleić to do posta.
10-05-2010 20:23
dreamwalker
   
Ocena:
0
Ja zacząłem od pbfów właśnie jako substytut. I choć teraz grywam (głównie prowadzę) trzy razy w tygodniu, to jakoś od pbfów nie umiem się odczepić. To jest jednocześnie to samo i co innego niż zwykłe sesje :)
Warto po prostu poznać i sprawdzić, potem narzekać :)
10-05-2010 23:41
Morel
   
Ocena:
0
@ Tadeus
I tutaj właśnie wchodzą różne doświadczenia, bo moje są zgoła inne. Sesje z długimi i wypasionymi postami umierają po 2 -3 stronach. Nie dociągają nawet do setki postów. Ale....
Tutaj nie chodzi do końca o to, czy w sesji są tylko długie notki. Chodzi o samo przekonanie, że im dłuższa notka, bardziej rozbudowana, tym więcej mówi ona o "jakości" gracza. A ja uważam, że tak - długie notki są kul i ekstra, jednak trzeba wiedzieć, kiedy odejść od takiego schematu na rzecz pchnięcia akcji do przodu.

Trzeba też pamiętać o tym, że PBF nigdy w 100% nie zastąpi normalnej sesji - dlatego osoby szukające w nim tylko substytutu na ogół szybko się zniechęcają.
Whoa - ciekawe stwierdzenie. Ja po 8 latach grania w realu przestawiłem się na PBFy zupełnie. Jakoś mi się nie znudziło. Powiem więcej - wielu z moich graczy/MG jest w podobnej sytuacji.

11-05-2010 16:53
Tadeus
    Tadeus
Ocena:
0
Jeszcze zależy co uważamy za długi post. Dla mnie przyzwoita długość, to średnio od 20 do 40 forumowych wierszy. Nie jest to ilość przytłaczająca, a pozwala zawrzeć dodatkowe treści, poza samą deklaracją działań i dialogami.

100 postów to też wartość względna. Przy sesjach, w których piszę się szybko i mało to niewiele, ale przy postach, o których pisałem, często można rozegrać w ich obrębie jedną kompletną przygodę.

Co do substytutu. Chodzi mi o ludzi, którzy podchodzą do pbfów z przymusu - bo nie mają okazji do gry na żywo - i spodziewają się, że gra na forum da im dokładnie to samo, co znają z sesji.

Sam od jakiegoś czasu preferuje PBFy, a na żywo gram już bardzo rzadko. Jednak nie dlatego, że normalnie grać nie mogę, a dlatego, że pbfy pod wieloma względami dają mi to, czego nie mam na normalnych sesjach.

Nie są więc dla mnie stuprocentowym substytutem i nie uważam ich za "uboższą" odmianę normalnej sesji, bo w miejscu tego czego w nich brakuje, oferują inne, wartościowe dla mnie cechy.
11-05-2010 18:30
~ww

Użytkownik niezarejestrowany
    Jeśli ktokolwiek twierdzi, że PBEM (lub PBM) to ubogi
Ocena:
0
krewny zwykłej sesji, to znaczy, że g...ucio wie o prowadzeniu sesji przez internet. Ja już dawno nie mam na to czasu, ale moje pebeemki trwały po 2 lata i ludziska o mało mnie nie linczowali, gdy oznajmiałem, że to już koniec. I jeszcze jedno - maile na 1-3 zdania to durnota za którą spokojnie można ukatrupić postać gracza. Jak ktoś nie potrafi pisać niech gra w crpg.
24-02-2011 16:04

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.