» Artykuły » Publicystyka » Wieści z cieni #2: Shadowrun elektronicznie

Wieści z cieni #2: Shadowrun elektronicznie

Wieści z cieni #2: Shadowrun elektronicznie
W roku 2013 nie tylko w świecie "analogowego" Shadowruna wiele się dzieje (więcej o tym tutaj). Także gracze komputerowi mają na co czekać, bowiem już wkrótce światło dzienne ujrzy Shadowrun Returns, a w drugiej połowie roku wystartuje Shadowrun Online.

Obydwie gry warte są tego, by na nie czekać. Obie są też swoistym powrotem do korzeni, ponieważ oferują nam rzut izometryczny oraz rozgrywanie walki w turach. Jedna jest grą typowo singlową, druga — wieloplatformową grą wieloosobową opartą na współpracy (typ MMO). Jedna toczy się w latach 50. XXI wieku, druga — ponad dwadzieścia lat później.


Shadowrun Returns

Gra Shadowrun Returns była jednym z największych przebojów minionego roku na platformie Kickstarter. W dużej mierze samo nazwisko jednego z pierwotnych twórców gry fabularnej — Jordana Weismana — wystarczyło, aby zakładaną sumę zebrać w 28 godzin od rozpoczęcia projektu. A to bynajmniej nie był koniec i kierowanemu przez Weismana studio Harebrained Schemes udało się ostatecznie zebrać ponad milion dolarów (dzięki czemu dodano m.in. drugie miasto czy adeptów).

Gra będzie jednoosobowym komputerowym erpegiem z taktyczną, turową walką z widokiem izometrycznym (twórcy nie przewidują trybu multiplayer). Gracz będzie kierować jedną postacią — dodatkowych członków drużyny można wynająć w samej grze. Gra wykorzystuje system klas, dając ich do wyboru sześć: ulicznego samuraja, dekera, rigera, szamana, maga oraz adepta. Fabuła gry będzie toczyć się w Seattle (jakiś czas po premierze ukaże się bezpłatny dodatek z kampanią rozgrywaną w Berlinie) w latach 50. XXI wieku i nawiązywać do klasycznych gier wydanych w przeszłości na konsole SNES oraz SEGA Genesis (spotkamy w niej chociażby Jake’a Armitage’a). Twórcy są szczególnie zadowoleni z rozbudowanego systemu konwersacji oraz pełnej symulacji Macierzy (aczkolwiek dekerzy będą mogli wejść do niej tylko w ściśle określonych przypadkach).

Przy projektowaniu gry twórcy starali się jak najwierniej oddać klimat drugiej edycji Shadowruna, prowadząc fabułę tak, jakby to robili podczas sesji "papierowego" RPG-a. Oznacza to zarazem, że gra nie będzie prowadzić gracza za rękę od punktu do punktu i będzie wymagała ze strony gracza myślenia i kombinowania.

Do gry dołączony zostanie edytor umożliwiający tworzenie własnych map, misji i kampanii, które będą mogły być rozgrywane przez innych. Edytor ten jest tym samym narzędziem, którego Jordan Weisman i spółka używają do przygotowywania poszczególnych misji składających się na fabułę gry. Będzie można więc wykorzystać wszystkie "klocki" dostępne normalnie w grze do budowania swoich map, planować wielopoziomowe, rozgałęziające się rozmowy, a także wykorzystywać system wyzwalaczy i zmiennych do łączenia misji w kampanie.

Shadowrun Returns będzie dostępny w dystrybucji cyfrowej na platformie Steam. Obecnie trwa przedsprzedaż gry — premiera jest zaplanowana na 26 czerwca.


Shadowrun Online

Za produkcję Shadowrun Online odpowiada austriackie studio CliffhangerProductions, które ma na swoim koncie grę wieloosobową Jagged Alliance Online. Podobnie jak Shadowrun Returns, również Shadowrun Online został sfinansowany z wykorzystaniem platformy Kickstarter, aczkolwiek tworzą je zupełnie oddzielne, niewspółpracujące ze sobą zespoły. W związku z tym gry te nie są w żaden sposób ze sobą powiązane.

Z początku tytuł reklamowano jako "przeglądarkową grę free-to-play", co wielu osobom się nie podobało. Na dodatek skojarzenia wywoływane przez hasło "przeglądarkowe FTP" zdecydowanie rozmijały się z planowaną trójwymiarową taktyczną rozgrywką turową. Dlatego też twórcy zdecydowali się wprowadzić model znany z gry Guild Wars. Płacisz raz za samą grę i grasz do woli (bez abonamentu). Co parę miesięcy publikowany będzie większy fabularny dodatek, za który trzeba będzie zapłacić, jeśli będzie się chciało rozgrywać zawarte w nim misje i korzystać z wprowadzonych przedmiotów. Rozszerzenie można będzie ominąć i grać dalej w wersję podstawową, po czym kupić dopiero kolejny dodatek. Model "free-to-play" ma funkcjonować równolegle (dla tych, którzy chcą pograć "za darmo" i nie chcą kupować dostępu do serwera "kampaniowego") i oparty będzie na mikrotransakcjach. Poza tym w modelu "bezpłatnym" rozwój postaci będzie prawdopodobnie wolniejszy.

W grze każdy pokieruje jedną postacią (przy czym w ramach jednego konta znajdzie się miejsce dla kilku różnych bohaterów), której wygląd można dowolnie modyfikować (oczywiście na tyle, na ile pozwolą dostępne przedmioty). W zamyśle tworzenie i późniejszy rozwój postaci mają jak najbardziej przypominać zasady papierowej gry fabularnej, bez ograniczeń nakładanych przez klasy. Z drugiej strony prawdopodobnie nie wszystkie specjalne cechy (np. adepci czy technomanci) będą dostępne w dniu premiery. Zależnie od posiadanych umiejętności, postać gracza zobaczy w grze dodatkowe informacje: samuraj oceni jakość pancerza wroga, mag zajrzy do przestrzeni astralnej, a haker będzie mógł majstrować przy systemach bezpieczeństwa.

Fabuła gry rozgrywa się w (późnych) latach 70. XXI wieku i ściśle nawiązuje do bieżącej historii gry fabularnej. Misje będzie można rozgrywać wspólnie z grupą znajomych, ale również samodzielnie (z wynajętymi NPC). Przed każdą misją gracze będą mieli możliwość zdobycia dodatkowych informacji, które mogą ułatwić samą misję (np. dowiedzieć się o opcjonalnym, niestrzeżonym wejściu).

Najciekawszą chyba rzeczą jest powiązanie między grą Shadowrun Online a linią fabularną piątej edycji "papierowego" erpega. Wypadkowa decyzji podejmowanych przy wykonywaniu misji przez wszystkich graczy będzie mieć wpływ na dalsze losy świata w grze fabularnej. Te z kolei będą decydować o tym, jakie kolejne misje zostaną udostępnione w grze. Których wyniki z kolei... I tak dalej. Mechanizm ten przypomina nieco wpływ, jaki mają osoby grające w karciankę Legend of the Five Rings na oficjalną historię w grze fabularnej.

Więcej informacji znajdziecie na forum Shadowrun Polska, na którym umieszczamy tłumaczenia oficjalnych informacji udostępnianych przez twórców wszystkich wymienionych gier oraz w serwisie Shadowrun Universe (tylko po angielsku), w którym spotkać można przedstawicieli Catalyst Game Labs, HarebrainedSchemes oraz CliffhangerProductions.

Co tydzień będziemy również informować o bieżących wydarzeniach na łamach Poltera.

I pamiętajcie: nigdy, przenigdy nie ufajcie smokom!
Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę



Czytaj również

Komentarze


Jeszcze nikt nie dodał komentarza.

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.