Wyświetlono rezultaty 1-40 z 213.
11-08-2004 23:17 |
| Komentarze: 13
Wydane przez wydawnictwo Krakusów z polska zwane Wolf Fangiem, czyli wszystko, co potrzebne, by rozpocząć przygodę na Siódmym Morzu, świecie zwanym Thea, gdzie jest prawie jak u nas, ale jednak inaczej.
Przedrozdział, gdzie autor recenzji trochę się tłumaczy.
Witajcie, zacznę jak w moich artykułac...
Ahistoryczna buchalteria
II wojna światowa nie tylko pozostaje największym konfliktem zbrojnym w historii ludzkości, ale też jednym z najczęściej wykorzystywanych motywów w popkulturze, która niejednokrotnie miesza frontowe zmaganie z elementami rodem z horroru, fantasy lub science-fiction.
Do tej drugiej grupy bez wątpien...
Recenzja ekranu MG i dołączonej doń broszurki
Gdy tylko wziąłem do ręki Almanach Mistrza Gry ogarnęło mnie trudne do opisania poczucie znużenia, a to za sprawą przeklętej ilustracji na okładce, którą panowie z Black Industries starają się wepchnąć, gdzie popadnie. Nie wiem, czy taka duża firma nie ma pieniędzy na grafików, czy jest jakiś inny...
Współcześni herosi po raz pierwszy po polsku!
Choć wyraziści bohaterowie są niezbędnym składnikiem każdego gatunku popkultury, najlepiej widać to w tym, który od ich tożsamości wziął swoją nazwę. Chodzi mi oczywiście o superhero fiction. Do tej pory gatunek ten nie miał reprezentanta wśród dostępnych na polskim rynku gier fabularnych. Można się...
Ruchy, sex and rock'n'roll
Przyznam, że miałem dość długą przerwę z powodu natłoku pracy i nie śledziłem ostatnich doniesień związanych z nowościami, które pojawią się, bądź pojawiły się, w ostatnim czasie na rynku. Jednak Apocalypse World zaciekawiło mnie z jednego prostego powodu: samej apokalipsy. Dlatego też bardzo chciał...
Recenzja wersji rozszerzonej Adventurers!
Adventurers! jest niewielką grą fabularną autorstwa Umberto Pignatellego, która wespół z Bestiami i barbarzyńcami (settingiem Savage Worlds utrzymanym w konwencji magii i miecza) wywalczyła w projekcie crowdfundingowym blisko dwadzieścia tysięcy złotych, przebijając kilkukrotnie Diadem, dotychczasow...
Wrażenia z wyprawy do Mousillon
Po lekturze Rycerzy Graala, dodatku opisującego Bretonię, czułam pewien niedosyt. Pomimo rewelacyjnego opisu krainy, byłam lekko rozczarowana. Bowiem wychowana na I edycji WFRP szukałam w Bretonii tej odrobiny dekadencji, obietnicy upadku i ciemnych chmur nad skrywającymi tajemnice miastami. Na szcz...
Michał 'Furiath' Markowski
Bestiariusz był chyba najbardziej wyczekiwanym dodatkiem od czasu ukazania się Księgi zasad do II edycji Warhammera. Pięć miesięcy oczekiwania i oto jest – twarda oprawa i sto dwadzieścia stron wypełnionych opisami bestii i ilustracjami. Postaram się dokładnie przybliżyć ten dodatek, abyście n...
Tropami Kane'a i Conana
Fantasy kojarzy się bardzo mocno z prozą Tolkiena: elfy, krasnoludy, orki i bezkresna zieleń świata, pośród której, rozsiane niczym rodzynki w cieście, tkwią pojedyncze światełka cywilizacji. Fantasy to jednak również magia i miecz – opowieści o Conanie Barbarzyńcy, o Kanie, Kullu oraz innych...
Pustynia obłędu
Pośród utworów z literackiego dorobku Howarda Phillipsa Lovecrafta znajdziemy absolutne klasyki, które mimo upływu niemal stulecia od ich premiery nadal cieszą się popularnością, jak i opowiadania mniej znane, nieco zapomniane – w wielu przypadkach nie do końca zasłużenie.
Jednym z tekstów na...
Powrót do źródeł
Utożsamiane z Dungeons & Dragons przygody typu dungeon crawler nigdy nie odegrały specjalnej roli w moim życiu. Ot, kilka scenariuszy napisanych dziewięć lat temu pod Oko Yrrhedesa, gdy zaczynałem zabawę z grami fabularnymi.
Ostatnio jednak miałem okazję - prawdopodobnie nie ostatnią - nadrobienia...
Bezsłoneczna Cytadela jest pierwszym z ośmiu modułów, wydanych w oryginale przez Wizards of the Coast, które mają za zadanie przeprowadzić nasze postacie przez chwalebną ścieżkę z pierwszego aż na dwudziesty poziom. Przygodę tą można zaliczyć do dungeon crawli, czyli polegających głównie na biegan...
Czyli boski "wypas"
Lubię ładne książki. Takie całe w kolorze, w twardej oprawie z jakąś klimatyczną okładką i wszelkimi ozdobnikami. Muszą być szyte i zawierać masę barwnych elementów. Taki jest ten dodatek - Bóstwa i Półbogowie, wydany w luksusowej lakierowanej okładce, z niesamowitymi ilustracjami, z których prawi...
Pierwszy kęs spagetti fantasy
Jednym z niewątpliwych atutów piątej edycji D&D jest powrót do Licencji Otwartej Gry, pozwalającej niezależnym autorom i wydawnictwom publikować materiały kompatybilne z najnowszą odsłoną pramatki erpegów.
Zaowocowało to nie tylko prawdziwym wysypem rozmaitych suplementów wykorzystujących mecha...
O poszczególnych częściach kampanii Wewnętrzny Wróg krążą przeróżne opinie. Niektóre scenariusze wychwalane są pod niebiosa, inne zaś budzą jedynie narzekania i utyskiwania. Cienie nad Bögenhafen to druga cześć kampanii - jedna z cieszących się wśród graczy największym uznaniem. Ale czy na pewno zas...
W tajnej służbie Jej Królewskiej Mości (opcjonalnie Stalina)
Ostatnie wystrzały na frontach Drugiej Wojny Światowej już dawno umilkły, ale potworna spuścizna Trzeciej Rzeszy wciąż zatruwa życie tak mieszkańców, jak i okupantów Berlina. W świecie Cold City poszukiwania Wunderwaffe – cudownej broni – doprowadziły zauszników Hitlera znacznie bliżej c...
Wideorecenzja gry Malcolma Craiga
Zapraszamy do obejrzenia wideorecenzji systemu opowiadającego o zmaganiach agentów wywiadów z nadnaturalnym złem w okupowanym Berlinie roku 1950.
Więcej nagrań znajdziesz na stronie gryfabularne.tv.
Co jest najlepsze w życiu?
Swoją przygodę z erpegami zaczynałem przed laty od antycznego, pierwszoedycyjnego D&D, ale jeśli chodzi o literaturę fantasy, pierwszym autorem, z jakim dane mi było się zetknąć i do którego twórczości żywię olbrzymi sentyment, był Robert E. Howard.
Pisarz niezwykle płodny i tworzący histo...
Powrót do przyszłości
Systemem, który w dominującym stopniu ukształtował tworzący się w połowie lat 90. ubiegłego wieku polski fandom RPG był bez wątpienia Warhammer, wydany przez MAG-a w roku 1994. Zaledwie rok później dołączył do niego opublikowany nakładem wydawnictwa Copernicus Corporation Cyberpunk 2020. Pierwszy do...
Księgi chromu
Każdego roku rozmaite firmy publikują katalogi przedstawiające ich ofertę handlową. Producenci samochodów, firmy odzieżowe, erpegowi wydawcy – wszyscy oni i niezliczone inne przedsiębiorstwa starają się dotrzeć do swoich obecnych i potencjalnych klientów z informacjami o najnowszych produktach...
Myślisz, że masz szczęście, śmieciu?
Wśród cyberpunkowych Ról znajdziemy takie, które bez najmniejszego wysiłku da się włączyć do praktycznie dowolnej grupy. Kilka jednak przy próbach wykorzystania w grze tkwiącego w nich potencjału może stwarzać problemy nie tylko początkującym Mistrzom Gry.
Do tej pierwszej grupy można zaliczyć Solo...
Gdzie bije serce Cyberpunka
Ulica – to tam bije serce Cyberpunka. Z dala od korporacyjnych enklaw odgrodzonych od reszty świata murami i legionami uzbrojonych strażników, w oddaleniu od bezkresnych pustkowi przemierzanych przez Nomadów, którzy cenią wolność ponad wszystko.
Ulica jest tętniącym krwioobiegiem pr...
W kosmosie wszyscy usłyszą Twój strzał
Ludzkość od wieków pragnęła sięgnąć gwiazd. Kosmiczne podróże to jeden z kanonicznych elementów SF, obecny także w rozmaitych podgatunkach fantastyki naukowej. Również w cyberpunku – wielkie sterowce przemierzające zasnute smogiem niebo w Łowcy Androidów zachęcały do zasiedlenia pozaziemskich...
Potrzebna nam większa broń!
Ewolucja jest nieuchronna, a jej nieubłagane prawa wykraczają daleko poza naturalny dobór biologicznych organizmów – zmianom wymuszonym przez zewnętrzne warunki ulegają organizacje, społeczności i całe państwa, nie pomija ona także wszelkich gałęzi nauki i techniki. Dawne teorie, rozwiązania i...
Prezentuj broń!
Niewiele jest dziedzin, które w dystopijnych realiach Cyberpunka 2020 rozwijają się równie szybko, co rynek broni. Choć jego świat jest nominalnie zamrożony u progu trzeciej dekady XXI wieku, do rąk nienasyconych klientów, tak wojskowych, korporacyjnych, jak i indywidualnych, bezustannie trafia...
Wiatr we włosach, giwera w dłoni
Role, cyberpunkowy odpowiednik profesji czy klas postaci z innych gier fabularnych, czerpią z łatwo rozpoznawalnych klisz i archetypów charakterystycznych dla gatunku, dając graczom i Mistrzom Gry wygodny punkt odniesienia przy tworzeniu bohaterów. Solo jest niczym Molly z Neuromancera, idealnym żoł...
Miasto, które nigdy nie śpi
The city that never sleeps – choć Frank Sinatra słowa te śpiewał o Nowym Jorku, to równie dobrze można byłoby tak powiedzieć o dowolnej współczesnej metropolii. Wielkie miasta przez całą dobę tętnią życiem, a ludzie pracują w nich, bawią się i robią interesy niezależnie od pory dnia czy n...
Oota-goota, Solo?
Autorzy Cyberpunka, tworząc listę dostępnych postaciom Ról, czerpali z klasyki gatunku, dając łatwe do odczytania nawiązania do książek czy filmów i pojawiających się w nich bohaterów. Mimo że wszystkie mocno osadzone zostały w settingowych realiach, nie da się zaprzeczyć, że niektóre cieszyły się w...
Z Czarcim Foliałem wiązałem pewne obawy. Przed premierą tego dodatku co i rusz słyszałem na jego temat opinie głoszące, że jest on tylko kolejnym zbiorem potworów, które zostały stworzone wedle schematu: "weź żabę, wielbłąda i pandę, następnie połącz je, dodaj paskudny charakter i masz monstrum!", a...
Druga recenzja Czarciego Foliału
Czarci Foliał zalicza się do dodatków przez większość określanych jako "mroczne" - najzupełniej niezasłużenie i chyba jedynie ze względu na tytuł i utrzymaną w ciemnej tonacji okładkę. W istocie jest to kolejny z serii bestiariuszy do systemu Dungeons & Dragons, jedynie nieznacznie różniący się od j...
Śmierć ma nową (wielką) kosę, ustandaryzowane zdolności i epicką odporność na obrażenia.
30-10-2003 13:26 |
ruemere | Komentarze: 110
Lepsze jest wrogiem dobrego
Całkiem niedawno Monte Cook przyznał, że już na etapie tworzenia edycji 3.0 systemu Dungeons & Dragons przygotowywano się do wydania wersji poprawionej w okolicach roku 2004. Jednakże pomiędzy rokiem 2000 i 2003 Wizards of the Coast zostało przejęte przez wielki koncern...
Postaci na miarę nowej edycji
Piąta edycja Dungeons & Dragons była zapowiadana jako uproszczona i nostalgiczna. Uproszczona, bo każdy miał się w niej łatwo odnaleźć i móc zacząć grać bez większego przygotowania, nostalgiczna, bo miała podsumowywać cały dotychczasowy rozwój systemu i przemawiać do fanów wszystkich wcześniejsz...
Tarcza ze smoczej łuski
Ekrany MG do rozmaitych gier fabularnych są jedną z tych kategorii suplementów, które zawsze obserwuję z dużym zainteresowaniem. Niezależnie od tego, czy prowadząc konkretne erpegi, wykorzystuję podobne akcesoria, to tabele umieszczone na ich wewnętrznej stronie mówią mi, jakie aspekty systemowej me...
Prawie jak zaklęcia
W grze fabularnej Dungeons & Dragons nie tylko postacie potrafiące rzucać czary mogą cieszyć się niezwykłymi, iście nadprzyrodzonymi zdolnościami. Barbarzyńcy w szale zdobywają ogromną siłę i odporność na ciosy, mnisi gołymi dłońmi odbijają strzały, a członkowie wielu ras dysponują mocami j...
Magia ukryta w kartach
W porównaniu z trzecią edycją D&D, linia wydawnicza piątej edycji systemu jest znacznie skromniejsza. Nie dostajemy mnóstwa nowych opcji mechanicznych ani rozbudowanych opisów settingów, wydawca koncentruje się raczej na kolejnych kampaniach.
Równocześnie oprócz podręczników wydawane jest sporo...
Powrót do zamku Ravenloft
Jedną z niewątpliwych zalet D&D od czasów drugiej edycji AD&D było bogactwo settingów – zamiast jednego oficjalnego świata do osadzania swoich przygód, Mistrzowie Podziemi dostawali całą kolekcję zróżnicowanych krain. Od klasycznego fantasy (Mystara, Greyhawk, Zapomniane Krainy) po bar...
Jest na czym zawiesić oko
W porównaniu z trzecią edycją systemu, linia wydawnicza najnowszej odsłony Podziemi i Smoków prezentuje się dość skromnie. Jeszcze mniej okazale wygląda polska wersja systemu – w związku z zawirowaniami licencyjnymi po stronie Wizards of the Coast przez pewien czas nie było pewne, czy w o...
Piekielnie dobra przygoda
Wydając na polskim rynku rodzimą wersję piątej edycji Dungeons & Dragons firma Rebel przyjęła model, w którym z jednej strony pracuje nad starszymi pozycjami z linii wydawniczej systemu, a równolegle tłumaczy także te, które swoją premierę miały stosunkowo niedawno.
Pozwala to skupić się na naj...
Cóż można powiedzieć o jednym z najbardziej oczekiwanych podręczników RPG ostatnich lat? Zacznijmy od podstawowych faktów.
D20 Modern jest grą fabularną, opartą na mechanice d20, pozwalającą rozgrywać przygody we współczesnym świecie. Od razu warto dodać, iż nie jest to gra realistyczna (choć śmier...
Współczesność dwie dekady później
Strzelaniny, wybuchy, pościgi, najnowocześniejsze pojazdy, gadżety, spinające cały świat intrygi, złowrodzy przestępcy i bohaterowie niczym wyjęci z komiksu – osadzone we współczesności gry fabularne potrafią zapewnić nie mniej atrakcji niż ich fantastyczni pobratymcy.
Jednym z najważniejszyc...
5363254635122254526156267591069035562732132474386317941319753559218732207332523254632698828079266412739426313272112769028271278491141517569111030784318153197431973318973238232127898032584