Wyświetlono rezultaty 1-40 z 223.
Jak tworzyć sceny w które chce się grać.
Doświadczeni Mistrzowie Gry tworzą niezapomniane sceny, w trakcie których nie sposób się nudzić. Choć wielu takich MG buduje sceny instynktownie, warto spojrzeć na to, co te najlepsze mają wspólnego. Pozwoli nam to ocenić własny warsztat lub pisać scenariusze w sposób bardziej świadomy.
Podsta...
Kilka słów o ludziach w Szóstym Świecie
Życie większości współczesnych ludzi w krajach określanych jako wysoko rozwinięte przebiega według pewnego schematu, będącego owocem zdobyczy socjalnych niezliczonych pokoleń.
Ludzie rodzą się (to oczywiste), po osiągnięciu pewnego wieku podlegają obowiązkowi edukacji bądź to w placówkac...
Nie tylko na prezenty
Koniec roku to okazja do podsumowań, a zbliżająca się Gwiazdka – polecanek pozycji, które warto rozważyć jako prezenty dla różnej maści hobbystów i fanów. Poniżej znajdziecie kilka erpegów, nie tylko wydanych w ciągu ostatniego roku, na które zdaniem członków redakcji i współpracowników działu...
Świat zbudowany na niekompetencji bogów
Crowdfundingowe zbiórki pozwoliły w ostatnich latach na wydanie w naszym kraju całego szeregu gier fabularnych: zarówno znanych zachodnich systemów, jak i rodzimych produkcji, tytułów publikowanych przez doświadczone oficyny i wydawców dopiero startujących na rynku.
Jednym z takich systemów jest Ak...
To ja się skradam!
“To ja się skradam”. Znacie jakiegokolwiek erpegowego gracza, który by nie wypowiedział tego zdania? Czy poza tymi słowami, padły jeszcze jakieś, uściślające, co konkretnie robi Wasza postać? Rozbudowywaliście zasady popularnego w Polsce Warhammera, uwzględniając różne modyfikatory?
Skr...
Spojrzenie na pustynię
Epicka powieść Franka Herberta, Diuna, doczekała się erpegowej adaptacji, w polskiej wersji językowej wydanej jako Diuna: Przygody w Imperium, której akcja toczy się w tym przez wielu chwalonym uniwersum.
Ponad 300 stron w twardej oprawie, z klimatycznymi (nie filmowymi!) ilustracjami, czytelny ukł...
Jak zmieniliśmy się przez ponad 15 lat?
Pamięć bywa rzeczą ulotną. Z tego, co minęło, a czego sami doświadczyliśmy, potrafimy zapomnieć dużo rzeczy poza oglądem sytuacji i paroma szczegółami, które częstokroć są bez większego znaczenia. Z historią rzecz ma się jeszcze gorzej – studiują ją mądre głowy na uniwersytetach, a zwykłe...
Przygody w erze niewyśnionej
Conan niewątpliwie znany jest większości fantastów czy to z filmów, komiksów, czy oczywiście książek. Rynek nie znosi pustki, więc nie mogło zabraknąć systemu RPG; spojrzymy dzisiaj na ten wydany przez Modiphius (którego pełny tytuł to Robert E. Howard’s Conan: Adventures in an Age U...
Czy płacić za sesje?
Dzisiaj odbędzie się czwarta sesja w Wampira: Requiem, gdzie mają wydarzyć się kluczowe sceny i zamknięcie pewnego rozdziału. MG i 3 graczy stawia się parę minut po 18, czekamy na czwartego, grającego ważną postacią, która opiła się krwi księcia i bez niej przygoda się nie sklei. 18:15, dzwonimy z p...
Mega Mikro Konwent
23 kwietnia odbył się mikrokonwent Planeta Fantastyki, organizowany przez Planetę 11 (filię Miejskiej Biblioteki Publicznej w Olsztynie), Inicjatywę Horyzonty Fantastyki i Akademicki Klub Miłośników fantastyki "Olifant". Zapraszamy do obejrzenia krótkiej fotorelacji.
...
Zmiany osobowości Bohaterów Graczy
Motyw podwójnej osobowości, albo częściej – innych “zainteresowań” złoczyńców w czasie dni i w nocy, nie jest niczym nowym ani w literaturze (chociażby Doktor Jekyll i pan Hyde), ani w grach fabularnych. Co jednak z postaciami graczy w erpegach? Co ze zmianami psychicznymi w c...
W 80 masek dookoła świata
Maski Nayrlathotepa, obok Horroru w Orient Expressie, niewątpliwie są jedną z najbardziej rozpoznawalnych kampanii w historii gier fabularnych. Kilka lat temu wydano kolejną ich wersję, powstałą z myślą o 7. edycji Zewu Cthulhu; w Polsce za najnowszą odsłonę odpowiada Black Monk, który wydał podręcz...
Potwory nie tylko Mityczne
Pierwsze wydanie Draculi Brama Stokera ukazało się w roku 1897. Popularność wielokrotnie wznawianej powieści oraz jej kinowe ekranizacje sprawiły, że imię wołoskiego hospodara szybko stało się synonimem wampira, a nieumarli krwiopijcy, posiadający charakterystyczne moce i słabości, weszli do kanonu...
Świat Mroku okiem erpegowego laika
Świat Mroku jest bodaj jedną z najmocniejszych marek utrzymanych w konwencji z pogranicza urban fantasy i horroru, znaną przede wszystkim z systemu RPG, jednak wykraczającą poza grę fabularną. Na jego licencji powstały karcianki, gry komputerowe, a ostatnio na księgarskie półki trafił również komiks...
Od Achtung! Cthulhu do podboju świata
Brytyjski wydawca gier fabularnych i planszowych Modiphius pewnie wielu graczom kojarzy się z wielkimi tytułami pokroju Conana, Skyrima, Star Treka, Fallouta czy Diuny. Mieliśmy przyjemność porozmawiać z Chrisem Birchem, założycielem i CEO Modiphiusa, który opowiedział nam nie tylko o wydawaniu...
Oczekuję 7-ki, czyli kiedy pojawi się troll?
Prawdopodobieństwo. Żyjemy z nim w grach, niewątpliwie każdy z nas może pochwalić się super serią szóstek albo jedynek. Jednakże, czy potrafimy z niego świadomie korzystać? Czy znienawidzony w szkołach (i często powtarzany przez wielu na studiach) rachunek prawdopodobieństwa jest aż tak straszn...
Komornik w stylu visual novel
Cztery lata po zakończeniu cyklu Komornik Michał Gołkowski powraca do wykreowanego wcześniej świata na dwa sposoby – nową powieścią zatytułowaną Komornik: Arena dłużników oraz grą visual novel Komornik: Nieskruszony, za której produkcję odpowiada Sylen Studio...
O Zgrozach (i nie tylko) raz jeszcze
W dniach 31.07.2021 i 01.08.2021 miał miejsce drugi w historii ZgrozKon, zatytułowany Światy Zgrozy. Konwent odbył się w 100% online, za pośrednictwem Discorda i Zooma (z nadawaniem live na Facebooku).
Pierwsza prelekcja została wygłoszona przez Marka 'Planetourista' Golonkę i nosiła tytuł...
Skrzydlaci pomagierzy
Czy zdarzyło się wam na sesjach mieć psa, kunę, konia albo małego smoka? Jestem przekonany, że wielu z was odpowie: "tak!”. A czy mieliście kiedyś ptaka? Jeśli tak, to jakiego?
Niestety, większość ludzi ma dość mgliste pojęcie o ptasich gatunkach, nie mówiąc o znajomości możliwości ...
Po końcu Starego Świata
Fantastyka to pojęcie niezwykle szerokie, w którym mieszczą się i filmy, i literatura, komiksy, i rozmaite rodzaje gier. Niektóre z jej form kompletnie mnie nie interesują, a informacje ich dotyczące docierają do mnie z dużym opóźnieniem albo wcale.
Jedną z takich kategorii są gry bitewne – j...
To tylko gra, perfidna gra
Przeniesienie erpegowych graczy do fantastycznego świata, w którym rozgrywają swoje sesje, z pewnością nie jest pomysłem nowym – widzieliśmy to już w książkach (jak Twierdza na moczarach Andre Norton), filmach (Astropia), nie wspominając już o klasycznym serialu animowanym Dungeons & Drago...
Wizja CZERWONEJ przyszłości
Cyberpunk. Kto z fanów fantastyki naukowej nie słyszał o netrunnerach, brutalnych solo broniących swoich CEO z korporacji i cyberwszczepach? CD Projekt, wydawca gier takich jak Wiedźmin, niewątpliwie przyczynił się do zwiększenia popularności tej wizji świata. Zajrzyjmy do najnowszego podręcznika, z...
To ja w niego celuję anteną!
Walka elektroniczna to temat niezwykle ciekawy, aczkolwiek traktowany po macoszemu w grach fabularnych. Czy można zbudować ciekawe motywy fabularne w tej tematyce? Niewątpliwie tak!
Zacznijmy od najważniejszego – walka elektroniczna NIE jest tym samym co wojna cybernetyczna (gdzie hakerzy dzi...
Robaczywe inspiracje
Stwory z szóstego już bestiariusza przestały robić na Twoich graczach jakiekolwiek wrażenie, a wydawca nie zapowiada kolejnych dodatków. Czujesz, że potrzebna Ci inspiracja. Co robić?
Skąd brać inspiracje? Można wyjść na dwór. Przyjrzeć się istotom, które nas otaczają, na przykład takim:
Oczywiś...
Puszcza w świetle księżyca
To nie będzie zwykła wycieczka. Wzbierający w głębi piersi Szał, tajemnice zbyt straszne, by o nich pamiętać, i Puszcza pamiętająca walkę starszą niż ludzkość łączą się w niezwykłą wyprawę w poszukiwaniu własnej tożsamości.
Studio Different Tales założone przez Artura Ganszyńca (Wiedźmin, Wols...
Groźny artefakt ze Starego Świata
Celem tego krótkiego artykułu jest przedstawienie pomysłu na magiczny przedmiot, który Mistrzowie Gry mogliby wykorzystać, podczas swoich przygód w Starym Świecie. Artefakt powstał z myślą o grze Warhammer Fantasy Roleplay, lecz pomysł można bez problemu zaadoptować do innych settingów.
Monet...
Wirtualny konwent Zgróz
Konwenty zwykły się kojarzyć z wyjazdami. Zastanawianiem się, jak i kiedy dojechać do dużego miasta, a potem z peronu czy przystanku na miejsce, w którym wydarzenie jest organizowane. Tłumami ludzi na prelekcjach. Spaniem w akademikach bądź szkołach. Wszystkie te rzeczy nie są koniecznie przyjemne,...
Tu być trzeźwym nie wypada
Na mapie erpegowych konwentów znajdziemy takie, które wychodząc od skromnych początków wyrosły na prawdziwych tytanów, śmiało rywalizując z imprezami kierowanymi do fanów znacznie popularniejszych rozrywek. Nie brakuje takich, które po obiecującym starcie zginęły w pomroce dziejów, nie doc...
Ostatni samuraje szoguna
Świat Wolsunga jest pełen różnego rodzaj stronnictw i Ozumu nie jest wyjątkiem od tej reguły. Kraj kwitnącej wiśni uległ olbrzymim zmianom technologicznych, politycznym, społecznych i kulturowym. Niektórzy nie są z tego zadowoleni, i na wyrażeniu dezaprobaty nie planują pozostać. Zapraszam wszystkic...
Przetasujmy działanie kart!
Karty służą w Wolsungu przede wszystkim do wprowadzania nowych motywów pasujących do archetypu postaci. Sprawia to, że u wielu graczy pojawia się proste i logiczne skojarzenie – masz karty, masz władzę nad historią. To skądinąd trafne wrażenie można wykorzystać, by pozwolić graczom na wpływani...
Nemezis
Tegoroczny Puchar Mistrza Mistrzów odbywał się na Coperniconie organizowanym w przeuroczym Toruniu w dniach 22–24 września. Sędziować przyszło mi po raz czwarty, więc z podniesioną gardą ruszyłam na maraton sesyjny i bezsenne noce, ale za to w doborowym towarzystwie sędziów repr...
Transhumanistyczne bronie i nie tyko
Ekwipunek przetrwania
Poniższy ekwipunek może być ważny dla przetrwania żołnierzy, złoczyńców, gatecrasherów, służb porządkowych i innych osób, które regularnie trafiają do niebezpiecznych lub nieznanych regionów.
System Pozycyjny Okruchów: to przenośne urządzenie zostawia za sobą tak zwane "...
Trening Czyni Mistrza
Tegoroczny Puchar Mistrza Mistrzów odbył się we Wrocławiu na Polconie połączonym z Eurokonferencją naukową "Światy Fantastyki". Wrocław piękne miasto, teren konwentu olbrzymi, a sam turniej PMM rozgrywał się w akademikach Politechniki Wrocławskiej. Działo się!
W pierwszych słowach relacji...
Komentarze do prac nadesłanych na konkurs
Za sprawą konkursu Zasłyszane w Westeros, jury dane było poznać osiem szkiców trzymających przyzwoity lub nawet bardzo dobry poziom. Cóż można powiedzieć o każdej z nadesłanych prac?
Jedne szkice okazały się mniej rozbudowane, inne posiadające potencjał na dłuższą przygodę. Poni...
Komentarze do prac konkursowych
Teraz kiedy poznaliśmy już wyniki konkursu Zasłyszane w Westeros czas przedstawić krótkie komentarze jurorskie odnośnie poszczególnych prac zgłoszonych do rywalizacji.
Na konkurs wpłynęło w sumie osiem tekstów, z których siedem spełniło wymogi formalne. Większość szkiców prezentowała dość wyso...
Karciana mechanika
Tłumaczenie tekstu Eda Grabowskiego dostępnego tutaj.
Zazwyczaj traktujemy Magica jako grę strategiczno-taktyczną, czasami jednak jest zabawnie potraktować ją nieco swobodniej.
Czy możemy wykonać następne krok i zrobić z M:TG grę RPG?
Świat
Pierwsza rzeczą, której potrzebuje gra RPG jest świat...
Nanotechnologia, zwierzęta, oprogramowanie
Tłumaczenie oryginalnego tekstu autorstwa Larsa Blumensteina, Roba Boyle, Briana Crossa, Jacka Grahama oraz Johna Sneada
Standardowa technologia użytkowa
Poniższe urządzenia są powszechnie używane i mogą być dostępne w prawie każdym habitacie. Niemal wszyscy w Eclipse Phase posiadają je lub znają...
Z kamerą wśród Mistrzów
Tegoroczny Puchar Mistrza Mistrzów odbywał się w Lublinie podczas konwentu Falkon, w dniach 6-8 listopada. Organizujący go Wojtek Rzadek tym razem stanął na czele solidnej dwudziestoosobowej grupy sędziowskiej – rekordowej liczby oceniających w historii PMM. W tym roku miały miejsce...
Pancerze i narkotyki
Tłumaczenie oryginalnego tekstu autorstwa Larsa Blumensteina, Roba Boyle, Briana Crossa, Jacka Grahama oraz Johna Sneada
Pancerz
Współczesne systemy pancerzy są bardziej zaawansowane niż polietylenowe termoplastiki i tkaniny aramidowe wczesnego wieku XXI. Pancerz w Eclipse Phase ma swoje źródło w...
Cechy
Jeśli nie zaznaczono inaczej, poniższe cechy są cechami ego.
Cechy pozytywne
Pozytywne cechy dają postaci bonusy w pewnych sytuacjach.
Przystosowanie
Koszt: 10 (Poziom 1) lub 20 (Poziom 2) PP
Załadowywanie jest bardzo łatwe dla postaci. Dostosowuje się ona do nowego morfa znacz...
32578324323262532592325403253232449324703244532456323363232132244322003227032214322023209731893318363168331771317353162531616312923148231175287222852229506291382906528852288562861628392283512814327852