Wyświetlono rezultaty 1-40 z 247.
Jeszcze Starszy Świat
Historia warhammerowego uniwersum liczy tysiące lat, w trakcie których zarówno Imperium jak i inne regiony Starego Świata były atakowane przez hordy skavenów, legiony nieumarłych, armie zielonoskórych i kohorty wojowników Chaosu, nie mówiąc już o wojnach między ościennymi państwami, knowaniach elekt...
Kosmiczna mieszanka
Pewien czas temu opisałem Starter Coriolisa – fantastyczno-naukowego systemu RPG. Zadałem sobie wtedy pytanie, czy wśród wielu kosmicznych erpegowych pozycji jest jeszcze miejsce na kolejny świat. I myślę, że lektura pełnej wersji systemu pomogła mi odpowiedzieć na powyższe pytanie.
...
Gwiezdne dziecko
Popularne utwory kultury masowej często doczekują się przeniesienia na inne media – czy to bezpośredniej adaptacji, czy bardziej twórczego rozwinięcia. Filmy zostają wydane jako książki i komiksy, książki stają się kanwą ekranizacji, nie można też zapominać o rozmaitych rodzajach gier –...
Garść granicznej grozy
Wbrew słowom mojego imiennika, wedle którego my, Słowianie, lubimy sielanki, chyba żaden inny gatunek nie jest w naszym kraju równie mocno obecny wśród gier fabularnych, co horror.
Od znanych i utytułowanych systemów wykorzystujących sprawdzone mechaniki i popularne marki, adoptujących na erpegowe...
Poradnik prawdziwego horroru
Są podręczniki, które przeglądam i odkładam na półkę, “na potem”, swoiste “półkowniki”. Są też gotowce, które po przeczytaniu od razu (no dobra, prawie od razu, np. po roku czy dwóch) uruchamiam – prowadzę, wykorzystuję nowe sprzęty albo zasady, ewentualnie prezentuję g...
Sesje z Mikołajem
Jak co roku, Gwiazdka to okazja do uzupełnienia braków w erpegowej biblioteczce, zrobienia przyjemności swojemu Mistrzowi Gry ciekawym podręcznikiem (i – równocześnie – zasugerowania, co mógłby poprowadzić), poznania nowych systemów i poszerzenia kolekcji. Redaktorzy i współpracownicy dz...
W przyszłości jest tylko wojna… o wpływy
W serwisie Poltergeist ukazał się już rzut okiem na ten system tutaj, oraz dwie recenzje tutaj i tutaj. W niniejszym tekście postaram się przeanalizować, jaki rodzaj rozrywki może nam dać ta gra i wskazać te elementy, które dane opowieści wspierają.
Wielu fanów Warhammera 40.000 może sobie zad...
Krótko o przygodach w pelerynie
Mimo lat spędzonych przy erpegowym stole, nigdy nie pociągała mnie perspektywa grania w konwencji superbohaterów. Nie zrozummy się źle – lubię tę estetykę i historie, ale od zawsze uważałem je bardziej za domenę komiksów i filmów, a nie gier fabularnych. Kiedyś zagrałem w taką sesję i nic mi p...
Spojrzenie w głębiny
W lipcu 2023 roku w serwisie wspieram.to ruszyła zbiórka na wydanie gry fabularnej Otchłań, opowiadającej o potwornych mieszkańcach głębin skrytych pod powierzchnią Europy, jednego z księżyców Jowisza. Pomimo, że w jej trakcie nie udało się zgromadzić zakładanej kwoty, autor nie tylko zdołał doprowa...
Awanturnicy zdobywają miejską twierdzę
Wielokrotnie w podręcznikach do gier fabularnych znajdziemy sugestie, żeby bohaterowie graczy znaleźli sobie jakieś lokum, gdzie będą mogli odpocząć, pomyśleć co dalej, schować jakieś fanty (bądź nadmiar Złotych Koron) czy zbudować fortecę. Takimi miejscami mogą być banalne tawerny kumpli z wojska a...
Spojrzenie na sforę
Popularność mechaniki Powered by the Apocalypse na przestrzeni lat przyniosła całe mnóstwo zróżnicowanych systemów i settingów. Część z nich trafiła też do rąk polskich odbiorców – od oryginalnego Apocalypse World, przez Dungeon World, Potwora tygodnia i Monsterhearts aż po najnowszą edycję Ku...
Krótki poradnik tworzenia potworów
Cypher System, mechaniczny silnik Numenery, The Strange, jak i uniwersalnego systemu od Monte Cook Games, jest bardzo przyjemny w użyciu, ciekawy i interesujący. A czy zastanawiało Cię kiedyś, jak stworzyć w tym systemie nowego potwora, z którym Twoi gracze mogliby się zmierzyć? Jeśli tak, to nie sz...
Początek złotej ery
Oto druga część tłumaczenia cyklu artykułów o historii gier fabularnych. Jak poprzednio jest to przekład tekstu Steve’a Darlingtona i oryginalnie ukazał się on w fanzinie Places to Go, People to Be. Tym razem bierzemy na warsztat oryginalną część 3. Tekst dotyczy czasów, gdy zaczęto publi...
Jedyny Smutek
Black Monk wydał w Polsce Jedyny Pierścień, system, którego akcja toczyć się będzie (przynajmniej na początku, patrz dalej) w tolkienowskiej krainie Eriador, którą znamy z Władcy Pierścieni i Hobbita.
Jedyny Pierścień jest drugą edycją wydanego w 2011 przez Cubicle 7 systemu zatytułowanego The One...
Inspiracje do historii z ery niewyśnionej
Choć linia wydawnicza polskiej edycji gry fabularnej Conan: Przygody w erze niewyśnionej rozwija się nieśpiesznie, to do rąk Mistrzów Gry oprócz podręcznika podstawowego trafiły już także Ekran MG, bestiariusz oraz dodatki Conan Złodziej i Conan Barbarzyńca.
Na bieżący rok zapowiedziano z kolei pre...
Nasze drogie gry
Staram się w swoich tekstach okołofantastycznych, czy to recenzjach, rzutach okiem czy notach blogowych, nie pisać o cenach gier. Wynika to z prostego faktu – ciężko ocenić czy coś jest “drogie” czy “tanie”, momentami stwierdzić, czy “stosunek jakości do ceny&rdqu...
Podręczniki pod choinkę
Jak co roku, Gwiazdka stanowi świetną okazję do wzbogacenia kolekcji podręczników bliskiego nam erpegowca – szukając pomysłów na prezent dla fana gier fabularnych warto zapoznać się z propozycjami pozycji wydanych w minionych miesiącach – nawet jeśli nie w ostatnim roku, które redaktorzy...
Fanowski materiał do drugiej edycji Wolsunga
Winlandia zamieszkiwana jest przez rozmaite plemiona. Tym razem zapraszamy na północno-zachodnie wybrzeże.
Opis:
Naida to zdominowane przez niksy plemię, którego przedstawiciele znani są jako świetni handlarze i żeglarze, lecz często kojarzeni są również z zuchwałym piractwem.
W ich społecz...
Prehistoryczne przygody z mackami w tle
Mity są wieczne. Mity są przedwieczne. Zarówno w oryginalnych opowiadaniach Lovecrafta, jego przyjaciół i epigonów, jak i w materiałach do rozmaitych edycji Zewu Cthulhu podkreślana jest odwieczność i ponadczasowy charakter bluźnierczej, zakazanej wiedzy skrywanej w plugawych księgach oraz ulotność...
Powrót do mrocznej przyszłości
Losy gier fabularnych osadzonych w uniwersum Warhammera 40.000 same w sobie prezentują się niczym ekscytujący dramat, z zaskakującymi zwrotami akcji i nowymi aktorami wkraczającymi na scenę w najmniej oczekiwanym momencie.
Pierwotnie erpegi sygnowane logo WH40K miała wydawać firma Black Industries,...
Koniec zbiórkowego monopolu?
04-06-2023 00:46 |
| Komentarze: 11
Wielu osobom zbiórki społecznościowe mogą kojarzyć się wyłącznie z akcjami charytatywnymi dla dzieci mającymi na celu zgromadzenie środków na kosztowne leczenie. Jednak crowdfunding to również popularna w ostatnich latach forma pozyskiwania finansowania na realizację komercyjnych projektów – w...
Nie zaczynacie w karczmie. Ani na trakcie. Zaczynacie w środku przygody.
Znudzony sesjami, które zaczynają się od przyjęcia zlecenia i stopniowego budowania napięcia? Zaplanujmy sesje, które ten porządek rzeczy wywracają do góry nogami, a akcja zaczyna się z przytupem. Jak to ujął Hitchcock – "Film powinien zaczynać się od trzęsienia ziemi, potem zaś napięcie...
Amator wydaje grę – co go czeka?
Tytuł tego tekstu jest niepełny, jego lepsza wersja brzmi: Dlaczego najprawdopodobniej nigdy nie wydasz gry, a jeśli już wydasz, to pewnie na niej dużo nie zarobisz. Trochę spoilerując: sporo pomarudzę, ale pokażę też parę pozytywów, które ułatwią domowym wydawcom życie.
Któż z nas nie ma w sz...
Prapoczątki naszego hobby
Poniższy artykuł to tłumaczenie pierwszych dwóch ([1], [2]) części serii Steve'a Darlingtona, oryginalnie opublikowanych w Places to Go, People to Be – The Online Magazine of Roleplayers, opisujących historię naszego hobby. Pragnę podziękować autorowi materiału i redakcji magazyn...
Jak tworzyć sceny w które chce się grać.
Doświadczeni Mistrzowie Gry tworzą niezapomniane sceny, w trakcie których nie sposób się nudzić. Choć wielu takich MG buduje sceny instynktownie, warto spojrzeć na to, co te najlepsze mają wspólnego. Pozwoli nam to ocenić własny warsztat lub pisać scenariusze w sposób bardziej świadomy.
Podsta...
Kilka słów o ludziach w Szóstym Świecie
Życie większości współczesnych ludzi w krajach określanych jako wysoko rozwinięte przebiega według pewnego schematu, będącego owocem zdobyczy socjalnych niezliczonych pokoleń.
Ludzie rodzą się (to oczywiste), po osiągnięciu pewnego wieku podlegają obowiązkowi edukacji bądź to w placówkac...
Nie tylko na prezenty
Koniec roku to okazja do podsumowań, a zbliżająca się Gwiazdka – polecanek pozycji, które warto rozważyć jako prezenty dla różnej maści hobbystów i fanów. Poniżej znajdziecie kilka erpegów, nie tylko wydanych w ciągu ostatniego roku, na które zdaniem członków redakcji i współpracowników działu...
Świat zbudowany na niekompetencji bogów
Crowdfundingowe zbiórki pozwoliły w ostatnich latach na wydanie w naszym kraju całego szeregu gier fabularnych: zarówno znanych zachodnich systemów, jak i rodzimych produkcji, tytułów publikowanych przez doświadczone oficyny i wydawców dopiero startujących na rynku.
Jednym z takich systemów jest Ak...
To ja się skradam!
“To ja się skradam”. Znacie jakiegokolwiek erpegowego gracza, który by nie wypowiedział tego zdania? Czy poza tymi słowami, padły jeszcze jakieś, uściślające, co konkretnie robi Wasza postać? Rozbudowywaliście zasady popularnego w Polsce Warhammera, uwzględniając różne modyfikatory?
Skr...
Spojrzenie na pustynię
Epicka powieść Franka Herberta, Diuna, doczekała się erpegowej adaptacji, w polskiej wersji językowej wydanej jako Diuna: Przygody w Imperium, której akcja toczy się w tym przez wielu chwalonym uniwersum.
Ponad 300 stron w twardej oprawie, z klimatycznymi (nie filmowymi!) ilustracjami, czytelny ukł...
Jak zmieniliśmy się przez ponad 15 lat?
Pamięć bywa rzeczą ulotną. Z tego, co minęło, a czego sami doświadczyliśmy, potrafimy zapomnieć dużo rzeczy poza oglądem sytuacji i paroma szczegółami, które częstokroć są bez większego znaczenia. Z historią rzecz ma się jeszcze gorzej – studiują ją mądre głowy na uniwersytetach, a zwykłe...
Przygody w erze niewyśnionej
Conan niewątpliwie znany jest większości fantastów czy to z filmów, komiksów, czy oczywiście książek. Rynek nie znosi pustki, więc nie mogło zabraknąć systemu RPG; spojrzymy dzisiaj na ten wydany przez Modiphius (którego pełny tytuł to Robert E. Howard’s Conan: Adventures in an Age U...
Czy płacić za sesje?
Dzisiaj odbędzie się czwarta sesja w Wampira: Requiem, gdzie mają wydarzyć się kluczowe sceny i zamknięcie pewnego rozdziału. MG i 3 graczy stawia się parę minut po 18, czekamy na czwartego, grającego ważną postacią, która opiła się krwi księcia i bez niej przygoda się nie sklei. 18:15, dzwonimy z p...
Mega Mikro Konwent
23 kwietnia odbył się mikrokonwent Planeta Fantastyki, organizowany przez Planetę 11 (filię Miejskiej Biblioteki Publicznej w Olsztynie), Inicjatywę Horyzonty Fantastyki i Akademicki Klub Miłośników fantastyki "Olifant". Zapraszamy do obejrzenia krótkiej fotorelacji.
...
Zmiany osobowości Bohaterów Graczy
Motyw podwójnej osobowości, albo częściej – innych “zainteresowań” złoczyńców w czasie dni i w nocy, nie jest niczym nowym ani w literaturze (chociażby Doktor Jekyll i pan Hyde), ani w grach fabularnych. Co jednak z postaciami graczy w erpegach? Co ze zmianami psychicznymi w c...
W 80 masek dookoła świata
Maski Nayrlathotepa, obok Horroru w Orient Expressie, niewątpliwie są jedną z najbardziej rozpoznawalnych kampanii w historii gier fabularnych. Kilka lat temu wydano kolejną ich wersję, powstałą z myślą o 7. edycji Zewu Cthulhu; w Polsce za najnowszą odsłonę odpowiada Black Monk, który wydał podręcz...
Potwory nie tylko Mityczne
Pierwsze wydanie Draculi Brama Stokera ukazało się w roku 1897. Popularność wielokrotnie wznawianej powieści oraz jej kinowe ekranizacje sprawiły, że imię wołoskiego hospodara szybko stało się synonimem wampira, a nieumarli krwiopijcy, posiadający charakterystyczne moce i słabości, weszli do kanonu...
Świat Mroku okiem erpegowego laika
Świat Mroku jest bodaj jedną z najmocniejszych marek utrzymanych w konwencji z pogranicza urban fantasy i horroru, znaną przede wszystkim z systemu RPG, jednak wykraczającą poza grę fabularną. Na jego licencji powstały karcianki, gry komputerowe, a ostatnio na księgarskie półki trafił również komiks...
Od Achtung! Cthulhu do podboju świata
Brytyjski wydawca gier fabularnych i planszowych Modiphius pewnie wielu graczom kojarzy się z wielkimi tytułami pokroju Conana, Skyrima, Star Treka, Fallouta czy Diuny. Mieliśmy przyjemność porozmawiać z Chrisem Birchem, założycielem i CEO Modiphiusa, który opowiedział nam nie tylko o wydawaniu...
Oczekuję 7-ki, czyli kiedy pojawi się troll?
Prawdopodobieństwo. Żyjemy z nim w grach, niewątpliwie każdy z nas może pochwalić się super serią szóstek albo jedynek. Jednakże, czy potrafimy z niego świadomie korzystać? Czy znienawidzony w szkołach (i często powtarzany przez wielu na studiach) rachunek prawdopodobieństwa jest aż tak straszn...
33383333203334333303332743322933136331243314833111330923288232784329963296432938329213276032645327833203432651324073257932578324323262532592325403253232449324703244532456323363232132244322003227032214