Star Trek Adventures IDW Year Five Tie-In

Piąty Rok dla Mistrzów i Graczy

Autor: Michał 'Exar' Kozarzewski

Star Trek Adventures IDW Year Five Tie-In
Wydawnictwo Modiphius kojarzyć się może z “dużymi” tytułami, które towarzyszą erpegowcom od lat – wśród wielu tytułów niewątpliwie znane są Diuna, Conan, John Carter of Mars, Obcy czy Star Trek. Linia wydawnicza tego ostatniego tytułu uzupełniona została o dodatek powstały na podstawie komiksów przedstawiających piąty roku podróży okrętu dowodzonego przez Jamesa T. Kirka.

Pełen tytuł wydanego w formacie PDF dodatku brzmi Star Trek Adventures IDW Year Five Tie-In. Treść podręcznika zamieszczona została na 21 stronach, pozostałe to okładki, reklamy, informacje o wydawcy i spis treści. Treść pierwszej strony, zatytułowanej Wstęp, przedstawia historię serii komiksowej Star Trek: Year Five (wydanej przez IDW) oraz informuje, że nie jest wymagana znajomość komiksów do cieszenia się zawartością dodatku. Mimo przeczytania być może 50 komiksów wydanych przez IDW, nie dane mi było poznać wyżej wspomnianej serii, tak więc poniższa treść powstaje spod pióra osoby nie wiedzącej kim są przedstawione osoby, organizacje czy okręty.

W kwestii graficznej jest po pierwsze czytelnie, treść umieszczona jest na białym tle co pozwala na wygodne i niemęczące czytanie podręcznika (co nie do końca miało miejsce w przypadku podstawki), po drugie jest komiksowo, ilustracje wyglądają jak na wycięte z zeszytów wydanych przez IDW, co stanowi plus dodatku. Po trzecie, wydawca uparł się na wstawianie niby-klimatycznych "wykresów” czy “tabel”, co oczywiście rodzi pytania czy nie można by w ich miejsce zamieścić czegoś naprawdę wartościowego.

"Uwielbiam" takie elementy graficzne w Star Treku
 

Treść fabularna podzielona została na cztery części. W pierwszej poznamy dwie silne organizacje, których członkowie (jeśli tak można nazwać przedstawicieli Aegisów, co do których nie wiadomo, czy są sztuczną inteligencją, rojem czy jeszcze czymś innym) będą najpewniej antagonistami kampanii, albo tłem, którego decyzje wpływać będą na wybór misji. Przedstawiono przykładowe zastosowania BN-ów z tych frakcji w rozgrywkach, co niewątpliwie będzie dobrą pomocą dla MG, choć ewidentnie czuć, że znajomość komiksów może pomóc zrozumieć dokładniej ich motywacje.

Część druga przedstawia trzy nowe gatunki w których przedstawicieli wcielić mogą się gracze. Dostaniemy tutaj żyjące (głównie) w wodzie I’Qosa, szybko adaptujących się do nowych warunków i sytuacji społecznych humanoidalnych Iotianów oraz krystalicznych, dążących do zatrzymania ekspansji federacji, telepatów Tholianów. Wszystkie trzy rasy uważam za ciekawe, mogące wnieść wiele świeżości do rozgrywki i co najważniejsze, mające rozsądne tło fabularne, które momentalnie pozwoli na stworzenie nieszablonowych, na długo zapadających w pamięć postaci.

Mimo niewielkiej objętości, autorom udało się umieścić w treści kilka naprawdę fajnych ilustracji. Tutaj najprawdopodobniej jakieś podwodne miasto I'Qosów, które akurat jest pod ostrzałem.

Trzecia część przedstawia BN-ów, którzy są albo przedstawicielami wymienionych w pierwszej części frakcji (także przedstawiając potężne artefakty, z których korzystają) albo ras. Te pierwsze, jak można się domyślić, są dużo ciekawsze ze względu na swoje bogate tło fabularne, te drugie z kolei tworzą ciekawe komba, przykładem może być kanclerz Lo’kari Vulcan, który twierdzi że jego rasa, I’Qosa jest źródłem zamieszania i chaosu.

Na sam koniec dostaniemy rozpiski pięciu okrętów, jednego Federacji, dwóch należących do I’Qosów i dwóch do Tholianów. Te ostatnie powiązane są fabularnie (choć niekoniecznie fakt ten jest widoczny dla BG) z Aegis, maszyny I’Qosów z kolei wspierają życie wodnych istot w kosmosie, co może prowadzić do różnych potencjalnie ciekawych konsekwencji.

Wszyscy do komiksów, czyli podsumowanie

Dodatek Star Trek Adventures IDW Year Five Tie-In mimo względnie niewielkiej objętości sprawia wrażenie dobrze przemyślanego i dostarczającego kilku ciekawych patentów – zarówno tych w skali epickiej, które mogą być podstawą ogólnych założeń kampanii, tych na poziomie postaci (ciekawe i grywalne nowe rasy i ich okręty) jak i gdzieś pomiędzy, gdzie ciekawy BN ze swoimi magicznymi gadżetami może stać się osią fabuły pojedynczego scenariusza. Nie pozostaje nic innego jak zapoznać się z komiksami wydanymi przez IDW i ponownie wrócić do lektury niniejszego dodatku, i sprawdzić, jak odbiór suplementu zmieni się wraz z poznaniem świata przedstawionego w czasie Piątego Roku podróży USS Enterprise.

 

Dziękujemy wydawnictwu Modiphius za udostępnienie podręcznika do recenzji.