» Recenzje » Polskie » Słowianie: Starter

Słowianie: Starter


wersja do druku

Słowiańskość w miniaturze

Redakcja: AdamWaskiewicz

Słowianie: Starter
Publikowane w formie drukowanej lub elektronicznej i dostępne w okazyjnych cenach albo wręcz za darmo startery na stałe zagościły w liniach wydawniczych papierowych gier fabularnych. Wcześniej czy później praktycznie każda seria otrzymuje tego rodzaju produkt.

Nie inaczej jest w przypadku Słowian: Mitologicznej gry fabularnej autorstwa Wojciecha Wonsa wydawanej przez firmę Hengal. W 2021 roku, w ramach promocji poprawionej wersji systemu oznaczonej numerem 1.5, na półki sklepowe trafił dedykowany Starter opatrzony podtytułem W pełnym słońcu. Wbrew dominującym obecnie trendom został on udostępniony jedynie w formie drukowanej, choć cena sugerowana przez pomorskiego wydawcę była dość atrakcyjna i wynosiła poniżej 30 zł.

Ten ostatni fakt w połączeniu z dość bogatą zawartością sprawiły, że sam również postanowiłem sprawdzić Starter do Słowian i zobaczyć jak w praktyce prezentuje się stołowa opowieść o fantastycznym świecie inspirowanym wczesnym średniowieczem w Europie Środkowo-Wschodniej.

Podręcznik liczy 52 strony i choć nie posiada jasno wyodrębnionych rozdziałów to jego treść można podzielić na trzy zasadnicze części – wprowadzenie do świata i gier fabularnych, omówienie najważniejszych aspektów mechaniki i scenariusz przygody wraz z galerią gotowych bohaterów.

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

Pierwsza część podręcznika jest moim odczuciu zdecydowanie najlepszym fragmentem całego Startera. Dostajemy tu krótkie wprowadzenie do gier RPG, zapis przykładowej rozgrywki (trochę przerysowany, ale mieszczący się w granicach przyzwoitości), kilka porad dla graczy i prowadzących oraz naprawdę treściwe przedstawienie najistotniejszych aspektów domyślnego settingu.

Otrzymujemy tu przegląd najważniejszych krain geograficznych (i zamieszkujących je ludów), omówienie systemu władzy, organizacji grodów i sposobów przemieszczenia się pomiędzy nimi. Poza tym sporo miejsca poświęcono na omówienie słowiańskich wierzeń będących bardzo ważnym elementem życia w tym świecie oraz źródeł magii wraz ze związanymi z nimi przesądami. Nie zabrakło też informacji o najważniejszych przeciwnikach Słowian, a więc monoteistycznych Germanach i koczowniczych Dzikich Ludach. Do pełni szczęścia brakuje właściwie tylko jakiekolwiek wzmianki o modzie oraz listy przykładowych imion. Szczególnie ta druga byłaby wielce przydatna biorąc pod uwagę obecność w przygodzie anonimowych Bohaterów Niezależnych, z którymi postacie zapewne wejdą w interakcje, a szybkie wymyślanie słowiańsko brzmiących imion nie jest rzeczą łatwą dla kogoś nie do końca zorientowanego w temacie. Poza tym drobnym mankamentem jest to świetny materiał zasługujący na szczere wyrazy uznania.

Okiem Adama Opis settingu jest – siłą rzeczy – skrótowy, ale bardzo dobrze pokreślono w nim najważniejsze elementy gry, od strony światotworzenia odróżniające Słowian od innych popularnych systemów.

Nieco gorzej prezentuje się drugi fragment dodatku poświęcony mechanice. W jego przypadku problemem nie jest jednak sama zawartość jako taka, ale dość osobliwe jej rozmieszczenie. W głównej części podręcznika otrzymujemy bowiem podstawowe informacje dotyczące wykonywania testów zwyczajnych (z wariantem o stałych poziomach trudności), przeciwstawnych i grupowych, zasady krytycznych sukcesów i porażek oraz opcjonalne reguły dotyczące wpływu okoliczności. Pozostałe, dość kluczowe aspekty, z walką i błogosławieństwami bogów na czele, zostały przeniesione na sam koniec dodatku. Wprowadza to niepotrzebny bałagan, który wymaga od prowadzącego skakania po różnych sekcjach książki. Nie do końca rozumiem też celowość umieszczenia w podręczniku dwóch stron na temat tworzenia postaci. Nie jest to bowiem skrót tegoż, ale jedynie opis jak ten proces wygląda w pełnej wersji i bez podręcznika podstawowego jest właściwie bezużyteczny. Przeznaczone na niego miejsce można było spożytkować w znacznie lepszy sposób, na przykład na dodatkowe rozwinięcie części fabularnej. Mimo tych dziwnych decyzji projektowych wprowadzenie do mechaniki daje niezłe pojęcie o tym jak gra się w Słowian.

Okiem AdamaNie przeszkadza mi opis tworzenia postaci w pełnych zasadach systemu – Starter to nie tylko samodzielny produkt, ale także w założeniu zachęta do sięgnięcia po pełną systemową podstawkę. Przybliżenie, czego można się w niej spodziewać, trochę na zasadzie filmowego trailera pokazujące wybrane elementy, jest jak najbardziej na miejscu – a w tym konkretnym przypadku pomaga też czytać karty postaci zamieszczone w zestawie. Bardziej doskwiera mi brak informacji o magii i modłach, ale ten uzasadnia objętość broszury.

Ostatnią część podręcznika zajmuje przygoda i zestaw gotowych postaci. Obraca się ona wokół poszukiwań pewnej nadnaturalnej istoty, która przeklęła jednego z bohaterów. Podczas pościgu drużyna trafia do osady o wdzięcznej nazwie Złe Kwoki. Na miejscu okazuje się, że mieszkańcy sioła żyją w sąsiedztwie stworzeń, których motywy są wielce niejednoznaczne, a pojawienie się demonicy tropionej przez bohaterów graczy doprowadza do zachwiania delikatnej równowagi w okolicy.

Od strony fabularnej przygoda nie zachwyca może poziomem skomplikowania czy oryginalnością, ale spełnia swoją rolę dając graczom powód do zaangażowania się w rozgrywające się na ich oczach wydarzenia. Dobrze wypada też katalog przygotowanych przez autora wyzwań, na które składają się interakcje społeczne, eksploracja dziczy, elementy śledztwa oraz nieco walki, głównie z nadnaturalnymi przeciwnikami.

Pochwalić należy też hojne wykorzystywanie ikonicznych elementów settingu – mieszkańcy wioski są przesądni, bogowie cały czas patrzą na poczynania graczy, najważniejsi Bohaterowie Niezależni są żywcem wyjęci z systemowego bestiariusza (i słowiańskiej mitologii), a Mistrz Gry dostaje do ręki opcjonalny mechanizm omenów, które dodatkowo mogą podkreślić nadnaturalny charakter opowieści. Podobać może się także mnogość zakończeń (sprawczość graczy jest tu na naprawdę wysokim poziomie) oraz obecność drobnych zadań pobocznych pogłębiających wiarygodność świata przedstawionego. Krótko mówiąc jest to bardzo dobry scenariusz, który w kompaktowej i bardzo przystępnej formie prezentuje wszystkim uczestnikom zabawy specyfikę Słowian.

Okiem AdamaWrzucenie bohaterów w środek tlącego się konfliktu zawsze jest dobrym pomysłem – czy pomogą rozwiązać go pokojowo, czy raczej przyczynią się do eskalacji i opowiadając po jednej ze stron, będą parli do rozstrzygnięcia na jej korzyść? To, co nie do końca podoba mi się w scenariuszu, to potraktowanie wątku nieszczęśliwych kochanków. Choć rozumiem, że w założeniu miał być on poboczny wobec konfliktu nadnaturalnych istot, to aż trudno uwierzyć, by zaginięcie dwojga  młodych, którzy musieli mieć w nim rodziny i przyjaciół, niemal zupełnie nie wpłynęło na pozostałych mieszkańców Złych Kwok.

Na koniec dostajemy jeszcze zestaw gotowych bohaterów reprezentujących część profesji dostępnych w pełnej wersji systemu oraz niewielki bestiariusz. Co ciekawe ten ostatni zawiera nie tylko rozpiski przeciwników występujących w przygodzie, ale też statystyki dodatkowych oponentów, które Mistrz Gry może wykorzystać do opracowania własnych spotkań czy autorskich wątków. Godny odnotowania ukłon w stronę prowadzących, którzy chcieliby rozwinąć gotowy scenariusz. Zdecydowany plus dla twórcy.

Okiem AdamaWśród gotowych postaci chętnie zobaczyłbym kogoś posługującego się magią, ale przy braku wyłożenia jej zasad trudno tego oczekiwać. Bardzo dobrym pomysłem jest jasne zaznaczenie, którzy bohaterowie są obowiązkowi, a których należy dołączać do drużyny przy większej liczbie graczy. Mam wrażenie, że specjalna zdolność jednej z postaci została omyłkowo skopiowana ze statystyk innej – to już poważny mankament. Trochę szkoda także, że wszyscy bohaterowie są wyznawcami tego samego bóstwa – choćby niewielkie ich zróżnicowanie nie powinno wymagać wielkiego wysiłku, a dałoby graczom lepszy ogląd zarówno słowiańskiego panteonu, jak i mechanicznych efektów boskich błogosławieństw.

Przed ostatecznym podsumowaniem na chwilę warto zatrzymać się jeszcze przy jakości wydania Startera. Pod tym względem jest naprawdę dobrze – dobrej jakości papier, atrakcyjna okładka, liczne i bardzo ładne ilustracje (w tym kilka całostronicowych grafik), sensowna organizacja tekstu (nie licząc dziwnego rozbicia części mechanicznej i braku spisu treści), ramki i profesjonalna korekta (pojedyncze literówki się zdarzają, ale są na tyle nieliczne, że ich obecność nie wpływa na końcową ocenę) składają się na solidnie przygotowany produkt, który wart jest swojej ceny. Szkoda natomiast, że wydawca nie zdecydował się na udostępnienie wersji elektronicznej – obecność takowej zapewne pozwoliłaby dotrzeć do jeszcze szerszego grona osób potencjalnie zainteresowanych Słowianami.

Okiem AdamaPoziom korekty tekstu oceniam słabiej niż recenzent, ale nawet ewidentne błędy językowe nie utrudniają odbioru treści. Bardzo dobrym elementem jest za to poglądowa mapka okolicy, w której rozgrywa się akcja przygody, podobnie jak jednostronicowy skrót zasad, ułatwiający przyswojenie sobie systemowej mechaniki.

Przechodząc do oceny Startera do Słowian trzeba powiedzieć, że wydawnictwo Hengal i autor systemu stanęli na wysokości zadania. W relatywnie niewielkiej objętości udało się zmieścić masę treści na temat świata przedstawionego i systemowej mechaniki uzupełnionych o naprawdę dobry scenariusz. Dla osób rozważających zakup podręcznika podstawowego recenzowany tu dodatek będzie świetnym sposobem na sprawdzenie czy polska opowieść o słowiańskim wczesnym średniowieczu jest grą dla nich. Podręcznikiem mogą się też zainteresować osoby szukające gotowych przygód albo produktu, który można pokazać graczom w ramach przygotowań do sesji jako swego rodzaju wyciąg z pełnej wersji systemu. Nie uniknięto pewnych mankamentów, które muszą znaleźć odzwierciedlenie w nocie widocznej poniżej, ale i tak otrzymaliśmy produkt ze wszech miar godny polecenia.

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę
9.0
Ocena recenzenta
8.25
Ocena użytkowników
Średnia z 2 głosów
-
Twoja ocena
Mają na liście życzeń: 0
Mają w kolekcji: 0

Dodaj do swojej listy:
lista życzeń
kolekcja
Tytuł: Słowianie: Starter
Linia wydawnicza: Słowianie
Autor: Wojciech Wons
Okładka: miękka
Ilustracja na okładce: Katarzyna Kneffel
Ilustracje: Damian Frankowski, Przemysław Ławniczak
Wydawca oryginału: Hengal
Miejsce wydania oryginału: Czersk
Wydawca polski: Hengal
Data wydania polskiego: 14 kwietnia 2021
Miejsce wydania polskiego: Czersk
Liczba stron: 52
Oprawa: miękka
Format: B5
ISBN-13: 978-8396001245
Cena: 29,90 zł



Czytaj również

Warlock!: Starter
Odchudzony czarnoksiężnik
- recenzja
Erpegowe polecajki 2023
Podręczniki pod choinkę
Warlock!: Mieczem i Słowem
Każda dobra przygoda rozpoczyna się w karczmie
- recenzja
Warlock!
Stara brytyjska szkoła
- recenzja
Słowianie: Klechdy
Słowiańskie bajania
- recenzja
Każdy jest Johnem
Odkryj w sobie Johna
- recenzja

Komentarze


Pecet4545
   
Ocena:
+2

Fajnie się czyta taki dialog w recenzji - chociaż ten setting to totalnie nie moje klinaty to recka startera super. Więcej recek w klimacie "gadających głów" poproszę. :)

09-02-2024 07:59

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.