Wyświetlono rezultaty 1-40 z 1307.
Wojna na sesji RPG
Seria strategii komputerowych Heroes of Might and Magic jest kultowa i posiada rzesze fanów. Wiadomość, że powstanie oparta na niej stołowa gra RPG, wywołała zatem duże poruszenie. Wydanie systemu zostało ufundowane dzięki niedawno zakończonej zbiórce na platformie Kickstarter, a fina...
Praca domowa
Przygotowanie ciekawej przygody dla osób stawiających pierwsze kroki w świecie gier fabularnych nie jest rzeczą prostą. Z jednej strony pozycja taka powinna prezentować najważniejsze aspekty rozgrywki, z drugiej natomiast być na tyle przystępna, żeby nowych graczy nie przytłoczyć.
W ostatniej dekad...
Tajemnice Tułaczy
Spośród rozmaitych uniwersalnych mechanik obecnych na polskim rynku erpegowym nie wszystkie radzą sobie równie dobrze. Savage Worlds, niegdyś całkiem popularne, dziś jest niemal nieobecne, Year Zero Engine, choć doczekał się zarówno oficjalnych podręczników (Mutant, Obcy) jak i gier stworzonych prze...
Teorie Wszystkiego czyli irytujący kosmiczni naukowcy
W Reach Adventure 2: Theories of Everything, drugiej “startowej” przygodzie do Travellera, postacie graczy staną przed wyzwaniami związanymi z pracą badawczą, lub, jeśli nie mają odpowiednich umiejętności, wspieraniem grupy naukowców.
PDF z treścią liczy 38 numerowanych stron, z czego k...
Dom daleko od domu
Zwycięstwo w sportowej rywalizacji dało graczom prawo objęcia we władanie jednej z niezliczonych wysepek rozsianych po tropikalnym archipelagu Łańcuchów. W pirackiej społeczności glejt jest jednak dopiero pierwszym krokiem na długiej i wyboistej drodze prowadzącej do członkostwa w rozbójniczej elici...
Z Atlantydy do Northlandu
Zakończona w czerwcu 2023 roku zbiórka na wydanie gry fabularnej Thorgal, prowadzona w serwisie Gamefound, okazała się znaczącym sukcesem, gwarantując nie tylko publikację podręcznika podstawowego, ale odblokowując także kilka celów dodatkowych.
Ostatecznie podręczniki trafiły do wspierających w ma...
Mordercze wesele
Śluby, wesela i podobne uroczystości z samej swojej natury świetnie się sprawdzają jako sceneria różnego rodzaju historii. Gromadzący się na relatywnie niewielkiej przestrzeni różnorodni goście oferują spory potencjał komediowy, przygodowy, kryminalny, a nawet motywy rodem z horroru.
Doskonale wied...
Świat Rzemieślników
Popularnymi dodatkami do gier RPG są wszelkiego rodzaju zbrojownie, spisy broni oraz innych środków służących do rażenia wrogów na sesji. Osobiście nie znoszę tego typu katalogów ekwipunku, lecz wielu graczy sobie je ceni i cieszy się, mając nowe opcje ulepszenia postaci. Na szczęście Para i Stal to...
Niewyszukany aperitif
Ekskluzywna zawartość dodawana jako darmowy bonus mający zachęcić do przedpremierowego zakupu jakiegoś produktu od dawna jest normą chociażby w branży elektronicznej rozgrywki. Obecnie z takimi zabiegami coraz częściej można się spotkać także w przypadku gier fabularnych.
Doskonale widać to na przy...
Spokój obłędu
Na przestrzeni lat do rozmaitych edycji Zewu Cthulhu ukazywały się przygody osadzone w różnorodnych sceneriach, niejednokrotnie daleko odchodzących od standardowej Nowej Anglii w okresie międzywojennego dwudziestolecia.
Najnowsza, siódma odsłona systemu nieporównanie bardziej rozszerzyła tę różnoro...
Afgańskie tajemnice
Myśląc o typowej przygodzie do systemu Delta Green pierwsze co zapewne przyjdzie nam do głowy jest opowieść rodem z seriali Z Archiwum X lub Fringe, gdzie grupa agentów mierzy się z nadnaturalnymi zagrożeniami i rządowymi spiskami. Będą to skojarzenia pod wieloma względami słuszne, ale w żadnym razi...
Dziewięć wrót
Linia wydawnicza najnowszej edycji gry fabularnej Kult rozwija się nawet jeśli nie bardzo dynamicznie, to stabilnie. Do podręcznika podstawowego dołączyły wznowienia najsłynniejszej systemowej kampanii (Czarna Madonna) i antologii łączącej reedycję znanych scenariuszy z zupełnie nowymi historiami (T...
Powrót na wyboistą ścieżkę
Niepotrzebna rewolucja, ślepy zaułek, gonitwa za trendami, zdrada społeczności, ale także z dawna oczekiwany powiem świeżości, innowacyjność i otwarcie na nowe środowiska to tylko niektóre określenia i argumenty na jakie można było natrafić w dyskusjach na temat czwartej edycji Dungeons & Dragon...
Ludowe czarodziejstwo
Opisy wszelkiej maści zaklęć i rytuałów dla postaci posługujących się różnymi rodzajami magii są zapewne jedną z najczęściej spotykanych odmian nowych opcji mechanicznych wprowadzanych w suplementach do systemów opierających się na sformalizowanym podejściu do posługiwania się mocami tajemnymi.
Pry...
Wycieczka krótkodystansowa
Jednym z ciekawszych aspektów obchodów pięćdziesięciolecia Dungeons & Dragons był oficjalny powrót świata Greyhawk, którego krótki opis trafił do odświeżonej wersji Przewodnika Mistrza Podziemi a serwis Dungeon Masters Guild umożliwił tworzenie autorskich dodatków osadzonych w jego realiach.
Za...
Wakacje po końcu świata
Postapokaliptycznych erpegów na rynku jest sporo, przynajmniej kilka ukazało się po polsku – od Piekła na ziemi i Neuroshimy po Afterbomb i Summerland.
W znakomitej większości mają one określony świat, od dość standardowych realiów inspirowanych Mad Maxem i Aleją potępienia po bardziej specyf...
Wojenny teatr groteski
Gry fabularne, choć same w sobie wywodzą się od gier bitewnych, relatywnie rzadko sięgają po opowieści batalistyczne, które rzucają graczy w sam środek otwartych batalii pozwalając im poczuć się jak trybiki wojennej machiny. Istnieją jednak systemy, które z tej niepisanej reguły się wyłamują.
Jedny...
Nowy świat niebezpecznych przygód
Warhammerowy Stary Świat na przestrzeni mijających dekad i kolejnych edycji zarówno gry fabularnej jak i bitewnej zmieniał się – pod pewnymi względami wręcz diametralnie. Całe imperia pojawiały się na jego mapie, by potem nie odgrywać praktycznie żadnej roli, uniwersum to rozszerzało się o mni...
Chaotyczne intrygi
Po objęciu dowodzenia nad własnym okrętem, zrabowaniu dostatecznej ilości łupów i zbudowaniu sobie odpowiedniej reputacji bohaterowie kampanii Skull & Shackles ruszają na spotkanie z przywódcami pirackiej społeczności, gdzie czekają ich wyzwania i intrygi godne najpotężniejszych dworów Golarionu...
Mordercza egzotyka
Szanghaj to jedna z najbardziej rozpoznawalnych dalekowschodnich metropolii, która w okresie międzywojennym znana była z egzotycznych atrakcji, quasi kolonialnego ustroju i wszelkiej maści przestępców od zwykłych bandziorów po fanatycznych rewolucjonistów.
Nic dziwnego, że przez lata miasto nazywan...
Sektor Machariański w tabelach
Z powodu obowiązków coraz rzadziej mogę przychodzić na sesje Imperium Maledictum, które prowadzę. Długie przerwy powodują, że ciężko spamiętać mechanikę i zawsze przed spotkaniem muszę kartkować podręcznik by przypomnieć sobie najważniejsze rzeczy. Dlatego wyczekiwałem na ekran Mistrza Gry ze skróte...
Ostatnie rozdanie
Finałowe epizody kampanii do heroicznych gier fabularnych w rodzaju Dungeons & Dragons zazwyczaj charakteryzują się rozmachem podkreślającym ważkość przedstawionych wydarzeń. Czasem jednak zakończenia bywają pozbawione fajerwerków, jakby autorom zabrakło pomysłu na efektowne zamknięcie opowiadan...
Pojedynek o ocalenie Brytanii
Na przestrzeni dekad do kolejnych edycji Pendragona ukazało się wiele dodatków, z których część doczekała się statusu absolutnej klasyki. Najbardziej znanym jest The Great Pendragon Campaign, ale choć na reedycję tej monumentalnej sagi trwającej przez całe pokolenia przyjdzie nam jeszcze poczekać, t...
Święte dochodzenie
Rozbudowane, zhierarchizowane instytucje religijne funkcjonujące w klasycznych światach fantasy częstokroć charakteryzują się frakcyjnością, wewnętrznymi sporami i skłonnością do spisków, które nierzadko w ostateczny sposób kończą kariery ich uczestników.
Do takiej właśnie detektywistyczno-konspira...
Pęd Fasoli i nie tylko
Android: Netrunner to świat ciekawy, choć w Polsce niezbyt dobrze znany. Galakta wydała swego czasu podstawkę i tylko kilkanaście dodatków zbierającej świetne recenzje karcianki; teraz doczekaliśmy się wydanego przez Rebela erpega – dodatku przedstawiającego jego uniwersum dostosowane do zasad...
Ciężko zebrać bandę do łooomotu
Wszyscy wiedzą że im większy ork tym silniejszym i lepszym będzie przywódcą; im większe tratata tym większą dziurę zrobi w przeciwniku i tym lepiej sprawdzi się na polu bitwy. Wśród orków rozmiar ma znaczenie. A jak to się ma z dodatkami o nich?
Komandozi Rzezibrzucha to malutki suplement do Wrath...
Wesołe jest życie staruszka...
W ofercie rozmaitych wydawnictw mamy całe mnóstwo gier fabularnych należących do wszelkich wyobrażalnych gatunków i konwencji. Fantasy, s-f, horror, steampunk, w zasadzie fani dowolnego klimatu znajdą coś dla siebie.
Przy całym tym bogactwie i różnorodności można jednak dostrzec, że niektóre rodzaj...
Nowa era Golarionu
Przepastne dżungle, tropikalne wyspy, baśniowa kraina wiecznej zimy, ojczyzna mamutów i królestwo pozostające w sojuszu z arcydiabłami to tylko niektóre miejsca, które mogą odwiedzić bohaterowie przemierzający Golarion, oficjalny setting pierwszej i drugiej edycji Pathfindera.
Premiera aktualnej we...
Wyżej, coraz wyżej
Gry paragrafowe to rodzaj rozrywki doskonale znany miłośnikom fantastyki w Polsce. Na przestrzeni dekad do ich rąk trafiały zarówno znane tytuły zagranicznych autorów jak i dzieła rodzimych twórców, pozycje skierowane do młodszych i bardziej dojrzałych odbiorców, obszerne, rozbudowane tomy i publika...
Nierówne zmagania
Mitologiczne stwory, starożytne artefakty, szaleni naukowcy, zeppeliny i... baseball to tylko niektóre elementy, które znajdziemy w Za linią wroga, pierwszym zbiorze przygód do Achtung! Cthulhu 2d20 wydanym w naszym kraju przez wydawnictwo Alis Games.
Aktualna edycja opowieści o mityczno-pulpowej I...
Nieludzcy mieszkańcy Slavii
Trudno zaprzeczyć, że jednym z elementów najmocniej definiujących rozmaite gry fabularne i stanowiących o ich specyfice jest systemowe bestiarium i katalog domyślnych przeciwników, którym postacie graczy mają stawiać czoła.
W końcu czym byłby Warhammer bez skavenów i sług Chaosu, jak wyglądałoby D&...
Święci mrocznej przyszłości
Uniwersum Warhammera 40.000 zapełnia mnóstwo rozmaitych frakcji. Nawet gdy spojrzeć tylko na galaktyczne Imperium ludzkości rozsianej po niezliczonych planetach i układach gwiezdnych, można bez trudu wskazać sporo ciekawych organizacji i stronnictw nadających temu settingowi unikalny rys, w znacznej...
Fantastyczna codzienność
Tematyka przygód do gier fabularnych potrafi być niezwykle różnorodna. Czasem jest to poszukiwanie chwały i bogactwa, czasem rozwiązywanie dworskich intryg, czasem walka z zagrożeniem dla całego świata. Okazyjnie trafiają się jednak opowieści o znacznie mniejszej skali.
Takim właśnie niskoskalowym...
Chaotyczny skok w bok
Pierwsze trzy scenariusze wydane w ramach darmowej kampanii Adventures in the Forgotten Realms podążały relatywnie prostą ścieżką pozwalającą stopniowo odkrywać meandry fabuły opowiadającej o przybyszach z jednego z licznych światów gry Magic: The Gathering. Czwarta część serii dość wyraźnie od...
Stara szkoła science-fantasy
Choć trwający od lat w naszym kraju erpegowy renesans zaowocował wydaniem szerokiej gamy systemów, zarówno tłumaczeń zagranicznych tytułów jak i gier autorstwa rodzimych twórców, to trudno nie dostrzec, że niektóre gatunki i konwencje są wśród nich reprezentowane dużo liczniej niż inne, a niektóre j...
Klimat, który zabija
Ktoś mądry powiedział kiedyś, żeby ocenić gry fabularne dopiero po zaznajomieniu się z oficjalnymi przygodami. I po lekturze Cieni pośród mgieł widzę, jak trafne są to słowa – dobra kampania może kupić systemowi sławę.
Poniższe akapity będą zawierały spoilery, nawet jeśli...
Excalibur i Okrągły Stół
Rok 1985 był dobrym rokiem dla gier fabularnych. Ukazało się wówczas naprawdę sporo erpegowych adaptacji utworów z różnych mediów, od książek (Conan, Studnia Dusz), przez komiksy (DC Heroes, Judge Dredd) po telewizyjne seriale (Doctor Who, Teenage Mutant Ninja Turtles, Masters of the Universe), z kt...
Więcej niż marketingowa nostalgia
Piąta edycja Dungeons & Dragons od samego początku swego istnienia (jeszcze jako D&D Next) bardzo mocno odwoływała się do nostalgii fanów systemu, którym niekoniecznie podobały się rewolucyjne rozwiązania wprowadzone w D&D 4E.
Widać to było w wypowiedziach twórców, materiałach promocyjn...
Dochodzenie w kopcu Rokarth
Patron wzywa! W kopcu Rokarth obywatele raczą się dziwną substancją biochemiczną nieznanego pochodzenia, która w osobliwy sposób uszczęśliwia sługi Imperatora. Nie do pomyślenia. Sami przecież wiecie, że Imperium bardziej od braku kontroli nie znosi tylko konkurencji.
Przygoda wprowadzająca do Impe...
Wojenne śluby
Anglojęzyczna linia wydawnicza piątej edycji gry The Dark Eye nie jest zbyt rozbudowana, ale można w niej wyróżnić dwa podstawowe typy produktów. Pierwszym są duże, twardookładkowe podręczniki przynoszące nowe zasady lub informacje settingowe. Drugim małe, dystrybuowane zazwyczaj tylko drogą elektro...
33376333823337533368333243335633366333463332133352333633334533295330353329433334332793331733247332753329933193333103328933312332983330633231332903329133288332783323433173332693327133249332593326433265