Wyświetlono rezultaty 1-40 z 1121.
Ekologiczne paragrafy dla (starszych) dzieci
Wydaje się, że gry paragrafowe to świetne narzędzie, mogące wprowadzić młodsze osoby w świat gier fantastycznych. Niejednokrotnie pozycje dla dzieci niosą przy okazji pozytywny przekaz. Tak też jest w przypadku Zieloboru.
Zielobór to wydana w miękkiej okładce formatu A5, kolorowo ilustrowana, 150-p...
Nie zawsze wesoły żywot pirata
Bezkres oceanów, nieskrępowana wolność, tajemnice dawnych cywilizacji, skrzynie pełne skarbów, majestatyczne żaglowce i niepowtarzalny dreszczyk emocji towarzyszący morskim przygodom – nic dziwnego, że opowieści o piratach od wieków stanowią nieodłączny element kultury popularnej.
Po historie...
Klasyk horroru opowiedziany na nowo
Ze wszystkich klasycznych bohaterów w historii horroru Drakula, wampir pochodzący z Transylwanii i atakujący Londyn, jest bodaj najsłynniejszym. Na przestrzeni lat historia krwawego hrabiego doczekała się wielu interpretacji i retellingów w różnych mediach – jako filmy, komiksy, gry komputerow...
Elity Warhammera w Mieście Białego Wilka
Wewnętrzny Wróg minął właśnie środek. Po wizytach w Altdorfie, Bögenhafen i podróżach po rzece Reik, nasi Bohaterowie w Szarej Eminencji, trzeciej części kampanii do Warhammera, trafiają w kolejne niesamowite miejsce pełne niebezpiecznych (ale i momentami zabawnych) przygód.
Zabierałem się do tego...
Słowiańskie bajania
W ostatnich latach coraz więcej gier fabularnych pojawia się na polskim rynku dzięki społecznościowym zbiórkom. Niektóre z nich po ukazaniu się znikają z oferty wydawcy, a ich linia wydawnicza nie jest kontynuowana, inne z czasem obrastają całą kolekcją dodatków i rozszerzeń, na długi czas zostając...
Nieludzkie szepty
Seria Choose Cthulhu, przenosząca na język gier paragrafowych fabułę konkretnych opowiadań Lovecrafta, rozwija się w tempie, którego można jedynie pogratulować. Oryginalne wydanie doszło już do piętnastu tomów (choć niektóre są jeszcze w zapowiedziach), polska wersja niedawno wzbogaciła się o dziewi...
Tajemnice czasu i przestrzeni
Star Trek, Firefly, Battlestar Galactica, Buffy – seriali telewizyjnych, które na przestrzeni lat doczekały się dedykowanych sobie papierowych gier fabularnych było wiele. Do tej grupy należy też Doctor Who, którego erpegową inkarnację tworzy obecnie irlandzkie wydawnictwo Cubicle 7.
Wydawany...
System error, not enough data
W staroszkolnych systemach niejednokrotnie mamy do czynienia ze swobodnym mieszaniem gatunków i konwencji. W początkach naszego hobby wiele produkcji łączyło fantasy, SF i horror – choćby w starych podręcznikach do D&D mamy kosmitów, a w pierwszym bestiariuszu do RuneQuesta znajdziemy...
Imperialne Silva Rerum
Linia wydawnicza czwartej edycji Warhammera Fantasy Roleplay rozwija się nad wyraz dobrze – regularnie dostajemy zarówno drukowane suplementy, jak i podręczniki w wersji elektronicznej, a obok pojedynczych przygód i zbiorów scenariuszy mamy też pozycje rozbudowujące zasady gry lub przynoszące...
Uniwersalny erpeg od Monte Cook Games
Na łamach Poltergeista jakiś czas temu przybliżałem Numenerę, system o prostej i ciekawej mechanice, którego akcja działa się na Ziemi miliard lat w przyszłości. Zapewne uważni Czytelnicy zapamiętali, że mechanika Numenery nazywała się "Cypher System". Monte Cook Games kilka lat po stworze...
Mity w Normandii
Scenariusze wprowadzające nowych graczy w realia konkretnego systemu i zaznajamiające ich z mechaniką gry to na dobrą sprawę odrębna kategoria erpegowych przygód. Zazwyczaj wchodzące w skład podręcznika podstawowego lub systemowego quickstartu, niekiedy także są udostępniane odrębnie, zwykle w formi...
Śmierć to dopiero początek
Jednym z elementów, które podobają mi się w grze fabularnej Soulbound jest założenie, że gracze wcielają się w niej w Duszosplecionych agentów Ładu. Nie Dobra, ale właśnie Ładu, co obok wyznawców Sigmara pozwala grać choćby wybrańcami boga mordu.
Dawniej sojusz sił Porządku był jeszcze rozleglejszy...
Nieoczywisty scenariusz do Zewu Cthulhu
Carmilla: Studium we krwi to niejako druga, praktyczna część tekstu Zgrozy gotyckie. O ile Zgrozy gotyckie były poradnikiem, w dodatku z dużym elementem akademickim, o tyle Carmilla to scenariusz przygody, materiał, z którym seria Zgrozy zwykła być kojarzona.
Bądźcie uprzedzeni – jeśli planuj...
Bad trip RPG
Ruch OSR w polskich warunkach jest zjawiskiem specyficznym. Z jednej strony systemy, do których się odwołuje, albo nigdy nie zostały u nas wydane (jak pierwsza edycja D&D) albo ukazały się całe dekady po swojej oryginalnej premierze (jak Metamorphosis Alpha), a równocześnie z drugiej – na...
Wypad do Night City
Darmowe startery i pudełkowe zestawy startowe w ostatnich latach na stałe zagościły w katalogach wydawców mniejszych i większych gier fabularnych. Nie inaczej było w przypadku najnowszej wersji Cyberpunka, która na rynku zadebiutowała właśnie za pośrednictwem tego rodzaju produktu.
W przeciwieństwi...
Bogactwo z zachodu
Jeśli chodzi o dodatki do drugiej edycji 7th Sea, najwięcej z nich jest poświęcone settingowi. Możemy przebierać w opisach fantastycznej wersji Afryki, Karaibów, czy bliskiego wschodu, ale są też podręczniki opisujące mniej egzotyczne lokacje. Do tych ostatnich należy Nations of Theah Volume 1, prze...
Awanturnicy srebrnego ekranu
Branża rozrywkowa na przestrzeni lat przyzwyczaiła nas, że wielkie premiery obudowywane są całą masą pobocznych produktów skierowanych do fanów danej produkcji. Nie inaczej jest w przypadku najnowszej adaptacji filmowej Lochów i Smoków.
Film Honor Among Thieves doczekał się między innymi książek, k...
Na wojnie z mrozem
Nie bez powodu II wojna światowa nazywana jest "światową". Największy zbrojny konflikt w historii ludzkości był prawdziwie globalny – nie tylko z uwagi na to, na jak wielu frontach się toczył, ale także z racji tego, jak wiele państw było w niego zaangażowane – nawet kraje form...
Poradnik Zewu Cthulhu inny niż wszystkie - z bibliografią!
Zgrozy to seria fanowskich dodatków do 7. edycji Zewu Cthulhu, które już wielokrotnie recenzowaliśmy na łamach Poltera. Tym razem przyszło mi wziąć na warsztat tekst autorstwa Marii 'Merry' Borys-Piątkowskiej, poświęcony horrorowi gotyckiemu i jego oddaniu podczas sesji systemu od Chaosium.
...
Zabij ich, zanim oni zabiją ciebie!
Galaktykę czterdziestego pierwszego milenium zamieszkuje niezliczone mrowie gatunków. Większość z nich to bezrozumne bestie, kierowane prymitywnymi instynktami, ale spora liczba cechuje się inteligencją, tworzy struktury społeczne i całe cywilizacje.
Spośród wszystkich tylko jedna ma prawo władać p...
Z Elminsterem po Krainach
Na przestrzeni ponad trzydziestu pięciu lat swojej wydawniczej historii Zapomniane Krainy doczekały się przynajmniej kilku nietypowych pozycji. Forgotten Realms Interactive Atlas, The Grand History of the Realms czy A Reader’s Guide to R.A. Salvatore Legend of Drizzt wymykały się definicj...
Bohaterowie kontra bestie
W ostatnim czasie coraz więcej erpegowych systemów wydawanych jest na naszym rynku dzięki społecznościowym zbiórkom. Dotyczy to zarówno tłumaczeń zagranicznych gier jak i produkcji rodzimych twórców – jedną z tych należących do tej ostatniej kategorii był MidGuard z wydawnictwa Dark Rabbit.
S...
Przygody w magicznej szkole
Sukces komercyjny (i – rzadziej – artystyczny) często skłania autorów danego dzieła do stworzenia jego kontynuacji. W głównej mierze wydaje się to dotyczyć branży filmowej, ale aż nazbyt liczne przykłady tego zjawiska znajdziemy też na polu literatury, gier komputerowych i nie tylko.
Be...
Odkryj w sobie Johna
Pośród gier fabularnych ukazujących się w ostatnim czasie na polskim rynku znajdziemy zarówno tłumaczenia zagranicznych tytułów, jak i rodzime produkcje, duże i znane pozycje oraz mniejsze objętościowo, tradycyjne systemy i gry bardziej niszowe i sprofilowane.
Do tej ostatniej kategorii można zalic...
41. tysiąclecie dla graczy
Przewodniki gracza, zgodnie z nazwą, mają pomóc nie-Mistrzom zdobyć informacje o świecie, poczuć klimat systemu, zrozumieć jakie reguły rządzą uniwersum. Wszystko to, aby zwiększyć immersję w grę i finalnie lepiej się bawić. Czy Warhammer 40.000 Roleplay: Wrath & Glory – Osamotniony System...
Rozmach na torach
Pancerne, luksusowe pociągi, którymi podbitą Europę przemierzali nazistowscy dygnitarze na stałe weszły do popkultury związanej z II wojną światową. Było więc tylko kwestią czasu sięgnięcie po ten temat także przez autorów z wydawnictwa Modiphius odpowiedzialnych za drugą edycję Achtung! Cthulhu.
M...
Rodzima stara szkoła w pudełku
Zjawisko znane jako Renesans Starej Szkoły od ładnych paru lat zyskuje na popularności. Bazując na nostalgii graczy, obiecuje chociaż częściowy powrót do starych, dobrych czasów, gdy erpegowe podręczniki nie były opasłymi cegłami, settingi były tylko luźno zarysowane, a większość zasad podlegała swo...
Zemsta, zemsta na wroga
Mściciel powracający zza grobu by odpłacić swym oprawcom za doznane krzywdy to motyw pojawiający się zaskakująco często w kulturze masowej. Od bohaterów pozostawionych na pewną śmierć, którym jednak udaje się przeżyć, po takich, którzy faktycznie powstają z martwych, z reguły dysponując jakimiś nadp...
Fizyka w służbie ludzkości
Slip, kolejny z mikrosettingów do Fate Core, które recenzuję dla Poltergeista, jest – w moim odczuciu – nieco odmienny od reszty. Przede wszystkim świat, jaki nam prezentuje, to znana nam bardzo dobrze Ziemia w XXI wieku. Nie ma tutaj żadnego kolonizowania planet w magicznych statkach, r...
Prawdziwie Boże Narodzenie
Seria gier paragrafowych Choose Cthulhu, przekładających na to medium fabułę konkretnych opowiadań Lovecrafta, rozwija się dynamicznie – w oryginalnej wersji doszła już do czternastego tomu, w polskim tłumaczeniu, publikowanym nakładem firmy Black Monk Games, niedawno ukazał się ósmy.
Święto:...
Botanika dla odważnych
W katalogu najsłynniejszych złoczyńców Dungeons & Dragons od lat poczesne miejsce zajmuje hrabia Strahd von Zarovich, złowieszczy pan na zamku Ravenloft i główny antagonista modułu o tej samej nazwie. Nic dziwnego, że jego imieniem nazwano wiele produktów do różnych edycji D&D.
Jednym z naj...
Służba nie drużba
Do czwartej edycji Warhammera Fantasy Roleplay praktycznie co chwilę ukazują się nowe podręczniki, oprócz drukowanych suplementów wydawane są także mniejsze pozycje dostępne wyłącznie w wersji elektronicznej.
Wśród tych ostatnich mamy szerokie spektrum materiałów – znajdziemy scenariusze przy...
Pomiędzy wgotykwstąpieniem a kosmicyzacją
Kucyki kontra Koszmary to drugi, po Starterze, produkt ze Zgróz, który poświęcono Kucykom Spoza Czasu, a który recenzuję dla Poltergeista. O ile poprzednia przygoda z tymi radosnymi, przyjaznymi, acz nie-euklidesowymi stworzeniami była na wpół dodatkiem mechanicznym, na wpół przygodą startową, o tyl...
Starzy znajomi z Krynnu
Wśród licznych wydarzeń 2022 roku związanych z Dungeons & Dragons, jednym z najważniejszych był powrót dwóch klasycznych settingów. Po latach oczekiwania Spelljammer i Dragonlance doczekały się odświeżonych wersji, których premierze towarzyszyła szeroko zakrojona kampania marketingowa.
W jej ra...
Ocean szaleństwa
Do rozmaitych gier, oprócz ich pełnych, płatnych wersji, ukazują się także darmowe odsłony – Startery, Jazdy próbne, wersje demonstracyjne.
Na łamach serwisu Poltergeist przybliżaliśmy podobne materiały do szerokiego spektrum systemów, jednak pośród nich Zew Cthulhu stanowi przypadek szczegól...
Polski Reik wraca po latach
Śmierć na rzece Reik jest drugą częścią epickiej kampanii Wewnętrzny Wróg do czwartej odsłony Warhammera. Podobnie jak przy pierwszej jej części, tak i tutaj mamy zarówno samą treść scenariusza jak i Niezbędnik. Czy podręcznik powiela błędy i rozbudowuje zalety pierwszej części? Czy fabuła trzyma wy...
Francuski koszmar
Linia wydawnicza gry fabularnej Achtung! Cthulhu w wersji opartej na mechanice 2d20 nieustannie się rozwija. Choć dostajemy do niej odświeżone wersje starszych przygód (Under the Gun) i kampanii (Shadows of Atlantis) pierwotnie wykorzystujących zasady Zewu Cthulhu i Savage Worlds, to zdecydowanie do...
Zamglona miniaturka
Niesamowity sukces Klątwy Strahda w roku 2016 zaskoczył chyba wszystkich. Wersja reżyserska klasycznej przygody do pierwszej edycji Advanced Dungeons & Dragons nie tylko utorowała drogę nowej inkarnacji Ravenloftu, ale i przyniosła masę nieoficjalnych materiałów i rozszerzeń.
Do tej ostatniej k...
Wielkie sprawy w małym miasteczku
Nie jest łatwo być dzieckiem. Dorośli wszystkiego zabraniają (przynajmniej, jeśli chodzi o naprawdę fajne rzeczy), nikt nie rozumie Twoich problemów, niewiele możesz zrobić i życie generalnie jest do bani. Równocześnie dorośli, tknięci jakąś zbiorową amnezją, zdają się zupełnie o tym nie pamiętać, i...
Polski Wróg wraca po latach
Gdy na forum redakcyjnym padło pytanie, czy ktoś chciałby zrecenzować jeden z podręczników do polskiej odsłony Wewnętrznego Wroga, od razu zadzwoniłem do kumpla, warhammerowego wygi, i zapytałem, czy warto w to wchodzić. Odpowiedź, która padła, brzmiała mniej więcej tak: “stary, poprowadziłem...
32789325833263632762327813275932741327433249932700325983272532635327333273532723327203259132634324853260032722327093270132650326853270332693326523265532642326203264832682325653264132589326273262132593