Wyświetlono rezultaty 1-40 z 921.
Kroniki Boga-Maszyny
Opis potworów kończy część czysto mechaniczną podręcznika, po nim następuje jego druga część, to jest Kronika Boga-Maszyny (God-Machine Chronicle). Zajmuje ona około 1/3 podręcznika (strony 160-260) i jest kolejnym już powodem, dla którego tak podobają mi się Chronicles of Darkness.
Głos Anioła
Kr...
Narzędziownik Klingońskiego MG
Obowiązkowym dodatkiem do mainstreamowych systemów fabularnych są ekrany MG, coraz częściej uzupełnione o materiały dodatkowe. Wraz ze wzrostem popularności wydań cyfrowych rodzi się pytanie czy takie paczki w formacie PDF mają szansę na popularność wśród prowadzących. Na warsztat bierzemy dzisiaj c...
Świat pełen potworów
W pierwszej części recenzji nowej edycji Chronicles of Darkness przyglądałem się podstawom systemowej mechaniki, z których część budziła moje wątpliwości.
Paranormalne śledztwa
Znacznie lepiej oceniam zaś następny temat poruszony w Kronikach Mroku, to jest sposób prowadzenia Śledztw (Investigation...
Tarcza ze smoczej łuski
Ekrany MG do rozmaitych gier fabularnych są jedną z tych kategorii suplementów, które zawsze obserwuję z dużym zainteresowaniem. Niezależnie od tego, czy prowadząc konkretne erpegi, wykorzystuję podobne akcesoria, to tabele umieszczone na ich wewnętrznej stronie mówią mi, jakie aspekty systemowej me...
Koń i jeździec
Rohan to bez wątpienia jedna z najważniejszych krain na mapie Śródziemia wykreowanego przez J.R.R. Tolkiena. Helmowy Jar, Edoras, Fangorn czy Dunharrow to miejsca doskonale znane wszystkim fanom twórczości brytyjskiego profesora, a zarazem doskonała sceneria dla gier fabularnych.
Doskonale zdawali...
Powrót tasiemca
Kraj lat dziecinnych – jak pisał mój sławny imiennik – zawsze zostanie święty i czysty jak pierwsze kochanie. Te słowa erpegowcy z dłuższym stażem mogą z reguły odnieść do swoich pierwszych sesji, wspominanych z nostalgią, z ostrymi krawędziami wygładzonymi przez upływ czasu i łaskawą mg...
Świat Mroku Deluxe
Pierwsza edycja Świata Mroku – który znacznie później został przemianowany na Kroniki Mroku – była grą, a raczej zestawem gier, do których miałem nieco ambiwalentny stosunek.
W porównaniu do Starego Świata Mroku poprawiono w znacznym stopniu mechanikę – Wampir: Maskarada i cała re...
Ostatnia szarża jeźdźców Rohanu
Bezkresne zielone równiny, tajemnicze lasy, przeklęte góry, monumenty ku czci dawno zmarłych królów, niezdobyte twierdze i siedziby dzikich plemion o zadziwiająco bogatej historii to tylko niektóre z atrakcji, które czekają w dodatku Rohan Region Guide do Adventures in Middle-earth.
Pracując nad ni...
Zamek zmutowanego czarodzieja
Linia wydawnicza staroszkolnej, postapokaliptycznej gry fabularnej The Mutant Epoch, ukazującej się nakładem kanadyjskiej firmy Outland Arts, rozwija się bezustannie – ukazują się kolejne suplementy, a co jakiś czas możemy cieszyć się nowymi materiałami w wersji elektronicz...
Całun Matuzalema
Sukces piątej edycji Wampira: Maskarady, najnowszej odsłony jednej z najważniejszych gier fabularnych ostatniej dekady ubiegłego stulecia zaowocował nie tylko zdobyciem prestiżowych nagród, ale także prężnie rozwijającą się linią wydawniczą. Obok podręcznika podstawowego ukazało się sporo suplementó...
Kwantowi załoganci
Niejednokrotnie w świecie Star Treka mieliśmy do czynienia z różnymi ciekawymi zwrotami fabularnymi, które tłumaczone były zjawiskami kwantowymi. Czy przygoda oparta na filozofii kwantowych światów równoległych może czymś jeszcze zaskoczyć?
Powrót do rzeczywistości (Back to Reality) to kolejna przy...
Superheroic roleplaying
Oto druga część recenzji M&M 2ed. W pierwszej przedstawiliśmy podstawy mechaniki, wliczając tworzenie bohatera, atrybuty, atuty, umiejętności i moce. Zapraszamy do przeczytania kontynuacji, w której omówimy: ekwipunek, walkę, prowadzenie gry, światotworzenie i więcej.
Superbohaterski...
A kto nie wypije...
Trwający od jakiegoś czasu w Polsce erpegowy renesans jest niezaprzeczalnym faktem. Ukazują się polskie edycje najbardziej znanych i utytułowanych gier fabularnych, systemy bardziej niszowe, do sprzedaży trafiają też kolejne gry rodzimych twórców, nierzadko dzięki udanym zbiórkom w serwisach crowdfu...
Nie trać głowy
Warhammerowy Stary Świat jest bardzo pojemny. Bez trudu znajdzie się w nim miejsce na patos i komedię, grozę i groteskę. Awanturnicy przemierzający drogi i bezdroża Reiklandu mogą przeżyć rozmaite perypetie, uwikłać się w szerokie spektrum intryg i historii.
Mistrzowie Gry prowadzący którąkolwiek z...
Mityczny potworny przewodnik
Lovecraft niejednokrotnie podkreślał, że w swoich utworach chciał uczynić potwory niezrozumiałymi i obcymi, odchodząc od zgranego sztafażu z duchami, wilkołakami, czy wampirami. Ich umieszczenie nie w otoczeniu gotyckich zamczysk, ale racjonalnych lat nowoczesnej współczesności miało jeszcze mocniej...
Skurczone Zapomniane Krainy
Na przestrzeni dekad do rozmaitych edycji (A)D&D powstało mnóstwo settingów, zarówno oficjalnych, sygnowanych logo TSR, a później Wizards of the Coast, jak i – zwłaszcza w czasach trzeciej edycji – publikowanych przez niezależnych wydawców, nie mówiąc już o niezliczonych autorskich ś...
Wojowniczy Star Trek, czyli Klingoni
Czym byłby Star Trek bez fantastycznych ras? Czy byłby tym samym, gdyby nie wojowniczy, emocjonalni Klingoni? Spójrzmy na podręcznik Star Trek Adventures: Klingon Core Rulebook, który daje nam możliwość odgrywania przedstawicieli tej niezwykle interesującej rasy.
Star Trek Adventures: Klingon Core...
Góralu, czy ci nie żal?
Polscy fani Zewu Cthulhu mogą cieszyć się stale rozwijaną linią wydawniczą systemu. Do podręczników systemowych dołączają kampanie i zbiory przygód, obok płatnych suplementów ukazują się też darmowe dodatki.
Jednym z pierwszych podręczników dodatkowych, ufundowanych jeszcze w trakcie zbiórki prowad...
Cyberpunki w czasach Czerwieni
Rok 2020 był początkiem okresu, w którym toczy się rozgrywka w systemie Cybepunk 2020. Przypadkiem (?) ten sam rok jest czasem, gdy fani fantastyki naukowej dostaną w swoje ręce zarówno Cyberpunka Red w wersji komputerowej jak i papierowej. Tę drugą pozycję mamy przyjemność recenzować.
Podręcznik w...
Powrót Przedpotopowca
Co roku ukazują się dziesiątki, jeśli nie setki nowych gier fabularnych. Część z nich znika bez echa, inne zdobywają zasłużoną renomę i grono fanów, nieliczne jednak zdołają nie tylko odnieść sukces, ale także w istotny sposób wpłynąć na erpegowy światek – rynek, graczy, sposób postrzegania i...
Z czym dziś się zmierzysz?
Gramel Books to niewątpliwie wydawnictwo warte obserwowania. Może nie wydaje dużych gier, ale z pewnością ma pasję i stara się dostarczać graczom produkty na wysokim poziomie. Niemniej jednak wydało ostatnio kolejny interesujący system RPG, zbiórkę na który znalazłem na portalu crowdfundin...
Małomiasteczkowe miauczące mutanty
Każdego roku na rynek wchodzi mnóstwo nowych gier fabularnych. Oprócz głośnych tytułów sygnowanych przez znane wydawnictwa ukazują się też małe, nietypowe systemy, z których przynajmniej część zasługuje na uwagę.
Jednym z erpegów, jakie w ostatnim czasie trafiły do sprzedaży, jest ufundowany na kic...
Superheroic roleplaying
Mutants and Masterminds to chyba najpopularniejszy superbohaterski system RPG dostępny na rynku. W tym tekście, poświęconym klasycznej drugiej edycji (na rynku jest już dostępna trzecia), postaram się przybliżyć tę grę i odpowiedzieć na pytanie, czemu M&M jest tak powszechnie lubiany. Jest to pi...
Na kosmicznym cmentarzu
Wydawnictwo Black Monk Games cały czas rozwija swoje erpegowe portfolio, niejednokrotnie o pozycje mocno zaskakujące. Obok rozbudowanej linii wydawniczej Zewu Cthulhu rośnie zbiór podręczników publikowanych do Equestrii, do tego ukazały się Tajemnice Pętli, na horyzoncie majaczy nowy Twilight 2000 i...
O wspomnieniach słów kilka
Jak większość z nas, swoją przygodę z erpegami zacząłem we wczesnych latach młodości. Pierwsze dedeki, grane ze znajomymi w piwnicach, sprowadziły mnie na ścieżkę, na której poznałem i wypróbowałem masę systemów. Chociaż dla nastolatka, jakim wtedy byłem, zbudowanie klimatycznego wojownika z ogromny...
Giganci nie umierają nigdy
Czytając hipotetyczną listę najbardziej ikonicznych przeciwników bohaterów Lochów i Smoków, wcześniej czy później dotrze się do olbrzymów. Nic dziwnego, ponieważ na przestrzeni lat ogromne humanoidy doczekały się wielu poświęconych sobie przygód, kampanii i dodatków, żeby wspomnieć choćby klasyczne...
Tarcza Sigmara
Ekrany czy zasłonki MG to produkty zdecydowanie rzadziej wykorzystywane na sesjach niż systemowe podstawki, jednak mają swoich oddanych zwolenników, a wyniki sprzedaży podobnych akcesoriów jednoznacznie wskazują, że ich grono jest spore.
Na przestrzeni lat ich użyteczność nieporównanie wzrasta...
Mostek Enterprise w rękach Graczy
Ciężko się nie zgodzić ze stwierdzeniem, że podwalinami serii Star Trek są postacie oraz okręty. Wydawnictwo Modiphius zapoczątkowało serię krótkich dodatków, które przedstawiają czytelnikom wybrane z nich.
Dodatek Star Trek Adventures: Enterprise Player Characters wydany został tylko w formacie PD...
Do trzech razy sztuka?
W porównaniu z systemami fantasy, których domyślne realia zazwyczaj ograniczają się do jednego świata lub wręcz regionu, gry fabularne utrzymane w stylistyce kosmicznego SF dają nieporównanie większe pole manewru, oferując niezliczone układy gwiezdne i planety zamieszkane przez rozmaite stworze...
Nauka z horrorem
Pudełkowe zestawy wprowadzające na stałe zadomowiły się na współczesnym rynku papierowych gier fabularnych, dołączając do swoich mniejszych odpowiedników, zazwyczaj darmowych i dystrybuowanych jedynie drogą elektroniczną, a tworzonych z myślą o krótkiej demonstracji danego systemu.
Nie inaczej jest...
Mama, tam był latający zamek!
Zagubiony Czarodziej wydany przez Wydawnictwo Szkoła Wyobraźni to gra paragrafowa dla dzieci. Czy fantastyczny świat zaciekawi najmłodszych, dając im namiastkę “poważnych” gier fabularnych?
Baśniogra. Zagubiony Czarodziej to gra paragrafowa z elementami gier fabularnych przeznaczona dla...
Piątka potwornych plugastw
Choć podręcznik podstawowy do siódmej edycji Zewu Cthuhu oferuje możliwość grania w okresie międzywojennego dwudziestolecia lub w czasach współczesnych, to nietrudno zauważyć, że zdecydowana większość materiałów ukazujących się do tego systemu odwołuje się do trzeciej dekady ubiegłego stulecia, w ni...
Piąte Lochy i Smoki okiem widzącego
Na redakcyjnym forum padło pytanie, czy warto aby recenzentem Przewodnika Mistrza Podziemi została osoba, która nie ma rozległej wiedzy na temat światów i mechaniki uniwersum Lochów i Smoków. Odpowiedź była jednoznaczna: zdecydowanie TAK!
Świeże spojrzenie na system, bez uprzedzeń czy emocji...
Powrót do Slavii
Popularne gry fabularne z reguły z czasem doczekują się kolejnych edycji. Mogą one zmieniać obraz świata gry, systemową mechanikę (lub adaptować ją na zasady innego erpega), czasem jednak zmiany nie są na tyle duże, by uzasadniały mówienie o zupełnie nowej edycji. Jeśli gra przechodzi tylko lekki tu...
Podręcznik Badacza, czyli podręcznik gracza
Badacz w systemie Zew Cthulhu to często człowiek wykształcony, oczytany, ciekawy świata. Podręcznik Badacza powstał z myślą o poszerzaniu wiedzy na temat gry i świata nie tyle Badacza, co samego gracza. Czy (jak?) autorom udało się osiągnąć ten cel?
Podręcznik Badacza to liczący około 280 stro...
Los Wielkich Przedwiecznych
Lektura podręcznika podstawowego do systemu Fate była bardzo przyjemnym przeżyciem. Tylko w superlatywach mogę się również wypowiadać o niezależnych dodatkach autorstwa Enca (Wysokiej Magii i Czystej Karcie). Kiedy dowiedziałem się o tym, że wydawnictwo Evil Hat planuje wydać system bazujący na Fate...
Niebezpieczne pomniki ponurego świata
Linia wydawnicza czwartej edycji Warhammer Fantasy Roleplay rozwija się w tempie, które trudno określić jako imponujące, ale z całą pewnością może ono cieszyć fanów systemu. Do podręcznika podstawowego dołączył już zestaw startowy i zbiór przygód, niedługo do sprzedaży mają trafić Ekran MG...
5 autorów 5 przygód do 7 edycji Zewu Cthulhu
Pięciu autorów pięciu przygód do wydanej po polsku 7 edycji Zewu Cthulhu. Na redakcyjnym stole pojawił się zbiór scenariuszy dla początkujących Strażników i Badaczy, zatytułowany Wrota Ciemności.
Podręcznik liczy 140 stron, wydany został w twardej oprawie; czytelników znających inne podręczni...
Brama do przeszłości
Przełom stuleci był dla rynku RPG w Polsce czasem niespotykanej wcześniej prosperity. Do sprzedaży trafiały najpopularniejsze zachodnie systemy wydawane nakładem kilku prężnie działających firm, równolegle ukazywały się też gry fabularne rodzimych twórców, na konwentach erpegowe prelekcje przyciągał...
Postaci na miarę nowej edycji
Piąta edycja Dungeons & Dragons była zapowiadana jako uproszczona i nostalgiczna. Uproszczona, bo każdy miał się w niej łatwo odnaleźć i móc zacząć grać bez większego przygotowania, nostalgiczna, bo miała podsumowywać cały dotychczasowy rozwój systemu i przemawiać do fanów wszystkich wcześniejsz...
31830318613182931815318333177831828318323169431813318073166831803317703175431618316993177331782317473157931679316673166131749316363168231672316803170931726315413162631693316903162931588316713165430784