Powtórka z rozgrywki #3

Pierwszy kwartał 2007

Autor: Tomasz 'kaduceusz' Pudło

Powtórka z rozgrywki #3
Przed nami trzeci odcinek Powtórki z Rozgrywki. Prócz pierwszej nich, wszystkie notki linkowane poniżej pochodzą z pierwszych czterech miesięcy roku 2007. Dominuje publicystyka i znane już z poprzednich odcinków twarze – zastanawiam się, czy nie zostanie tak do końca cyklu.

Tylko 10 ciekawych erpegowo notek w ciągu czterech (trzech i pół, gwoli ścisłości) miesięcy nie wydaje mi się jakimś spektakularnym wynikiem, zwłaszcza, że blogosfera erepgowa właściwie nie istniała wtedy poza polterem. Ciekawe jak takie zestawienie wyglądałoby teraz, kiedy wiele potencjalnie interesujących blogów jest rozproszonych po różnych miejscach sieci?


21. Crystalicum (recenzja)
Furiath pochyla się nad Crystalicum wypunktowując co uważa za jego wady a co za zalety. Ogólnie nie jest specjalnie zachwycony (pisze, że to RPG przeciętne). Spoglądając wstecz na losy systemu wygląda na to, że polska społeczność erpegowa podzielała ten pogląd.

22. Puste sceny (publicystyka)
Dhaerow analizuje swoje sesje i dostrzega w nich coś, co w większości przypadków zmniejsza radochę z erpegowania. „Puste sceny” to takie, w których gracze nie mają nic do roboty. Cenne spostrzeżenie, które niektórzy Prowadzący powinni sobie zapisać na pierwszej stronie swojego zeszytu z notatkami.

23. [url=23http://senmara.polter.pl/senmara,blog.html?2122]Uwaga: gracze myślą[/url] (trivia)
Senmara opisuje swoje wspomnienia z kilku sesji pokazując jak często rozkminka graczy wyprzedza/omija pomysły Prowadzącego. Notka jest zabawna, ale warto zastanowić się nad nią na serio – niejedna sesja zawaliła się przez słaby wstęp i niejasne wskazówki dla graczy.

24. Dywagacje o popularności d20 (publicystyka)
Zuhar zastanawia się co właściwie jest tak interesującego w d20, a w komentarzach rozwija się dyskusja. Warto ten wpis porównać z Dlaczego lubimy D&D Erpegisa. Oczywiście dziś wypada już tylko kłócić się o D&D4.

25. RPG okiem socjologa I i II oraz III (publicystyka)
Tekst Joseppego swego czasu nie spodobał się redaktorom działu RPGO, ale autor się tym specjalnie nie przejął i zamieścił go na blogu. Czytelnicy bloga nie przejęli się specjalnie opinią redaktorów i wyprodukowali kilka interesujących komentarzy do tekstu. Zamieszczam jako ciekawostkę, niewiele jest takich tekstów o RPG w ogóle.

26. Problemy niezmiennymi postaciami i zaginiona sztuka kompromisu (publicystyka)
Drozdal opowiada o przejściach z graczami podczas swoich sesji wskazując, że zbyt mocno sprecyzowane oczekiwania wobec gry zazwyczaj prowadzą do niezadowolenia z sesji. Proponuje też jak podejść do sprawy, by czerpać z gry najwięcej funu.

27. Jak wyłapuję sceny na sesję (almanach)
W tym może niezbyt odkrywczym, ale solidnym tekście Halfling opisuje, co go inspiruje do wymyślania sesji. Warto sobie odświeżyć.

28. Karta Postaci: preferencje (publicystyka)
Furiath zastanawia się, czym dla rożnych graczy jest ich karta postaci. Czy ma być użyteczna, czy bajerancka? Głównie dla twórców autorek.

29. Techniki - ciąg dalszy (almanach)
Czy powinienem naginać fabułę tak, by akcje bohaterów graczy prowadziły do przygotowanego przeze mnie scenariusza? Drozdal z pewnym zaskoczeniem odkrywa, że na to pytanie odpowiada twierdząco. Subtelna kwestia, każdy prowadzący powinien się nad tym zastanowić.

30. Postać ma znaczenie czyli jak zmienić konwencję (publicystyka)
Dhaerow opisuje jak jego sesje zmieniły się wraz ze zmianą typu postaci graczy. Notka o takich chwytach fabularnych (nie opartych o mechanikę ani triki) to rzadkość, cenna zwłaszcza dziś, gdy dużo naszej erpegowej uwagi skupiają rozbudowane mechaniki (WFRP3, D&D4).