Wyświetlono rezultaty 1-40 z 193.
Stara szkoła na rozdrożu
Nurt zwany "renesansem starej szkoły" (od angielskiego Old School Renaissance, OSR) jest jednym z najciekawszych zjawisk ostatnich lat wśród papierowych gier fabularnych, które z relatywnie prostych odwołań do początków hobby przekształciło się w pełnoprawną gałąź rynku stołowych erpegów.
...
Ed Wood RPG
W tym roku polski rynek RPG mógłby po raz kolejny powiedzieć: "wiadomości o mojej śmierci były mocno przesadzone". Doczekaliśmy się wydania niemal już zapomnianego Zamku Falkenstein, luki w ofercie erpegowych wydawnictw zapełniły: w gatunku hard S-F – Głębia przestrzeni, a w fantasy – Ch...
Powrót do leja
Patrząc na listę polskich gier fabularnych, jakie ukazały się na przestrzeni lat, można zdumieć się nie tylko samą ich liczbą, ale i różnorodnością. Niektóre obrosły imponującą kolekcją dodatków, inne przeminęły bez echa, kolejne, okrywszy się niesławą, stanowić mogą dla swoich twórców jedynie źródł...
Postapo nigdy za wiele
Wydawało się, że po portalowej Neuroshimie na niewielkim polskim rynku erpegowym nie ma miejsca dla drugiej postapokaliptycznej gry fabularnej. Sukces systemu Afterbomb: Madness zaskoczył chyba wszystkich, łącznie z jego autorem.
Pomimo braku szerszej akcji promocyjnej Afterbomb...
Podręcznik nie do zabicia
Skażone i napromieniowane pustkowia futurystycznej Ameryki, w której potomkowie jankesów toczą niekończącą się wojnę z komunistami i obcymi – połączenie lęków trawiących Stany Zjednoczone w połowie XX wieku ze sztafażem popkulturowej postapokalipsy okazały się dla polskich...
W cieniu umierającego boga
Obserwowany od jakiegoś czasu renesans erpegów w Polsce ma przynajmniej kilka aspektów, a jednym z nich jest popularność crowdfundingowych zbiórek na wydanie rozmaitych systemów – bądź to zupełnie nowych tytułów, bądź odświeżonych wersji znanych już gier. Choć, jak dotąd, nikomu nie udało się...
Pierwsze kroki na potwornym pograniczu
Darmowe quickstarty do rozmaitych gier fabularnych zazwyczaj konstruowane są według zbliżonego schematu – dostajemy ogólne założenia systemu, skrótowe przybliżenie najważniejszych bądź najbardziej charakterystycznych elementów settingu, skrót mechaniki, scenariusz wprowadzającej przygody i zes...
Almanach Nadzwyczajny to czwarty z dodatków do Wolsunga. Po dość poważnym opóźnieniu (pierwotnie książkę zamierzano wydać pod koniec 2010 roku) miał swoją premierę 25 marca 2011 roku na konwencie Pyrkon. Tym razem Kuźnia Gier wydała dodatek przeznaczony głównie dla Dżentelmenów i Dam, co zawarte jes...
Niezbędnik gracza i graczki
Almanach Nadzwyczajny: Niezbędnik Damy i Dżentelmena, po trzymiesięcznym poślizgu, nareszcie trafił do rąk czytelników. To już czwarty książkowy dodatek do Wolsunga. Lyonesse i W pustyni i w puszczy skoncentrowane były na opisywaniu świata i prezentowaniu pomysłów na przygody – obydwa zawierał...
Ładne opakowanie to nie wszystko
W ostatnim czasie pojawia się coraz więcej zbiórek, których celem jest wydanie gier fabularnych. Autorzy Amalgam RPG podążyli właśnie tą drogą. Aby zachęcić potencjalnych klientów do wspierania zbiórki, udostępnili Starter, czyli wersję demonstracyjną swojego systemu. Czy po zapo...
Przestarzała Baśń RPG
15-11-2003 01:40 |
| Komentarze: 111
Na tegorocznej Szederiadzie miała miejsce premiera nowego, polskiego systemu fantasy pt. Arkona. Mam już ją w rękach. Krótko mówiąc, jest piękna. Twarda oprawa stylizowana na starą księgę, bez żadnych obrazków, a tylko z logiem gry, tworzy wrażenie solidnego i dobrego produktu. Ważnym atutem jest t...
Jak grzeszą anioły?
Armie Apokalipsy w równym stopniu są grą co aktem odwagi, patrząc na to, jak mało opłacalne jest wydawanie RPG w Polsce. Pełni zapału autorzy postanowili jednak stworzyć na wpół profesjonalny podręcznik, by pokazać swój styl prowadzenia i alternatywne podejście do mechaniki. Efektem jest system praw...
Skrzydła, miecze i seks
Anioły są mi bliskie. Poświęciłem im sporą część swojej pracy magisterskiej, zaś jednym z moich ukochanych filmów jest Armia Boga. Lubię też "anielskie" opowiadania Kossakowskiej i Lucyfera Careya.
Już dawno nastawiłem się na to, że będę recenzował Armie Apokalipsy. Moje wcześniejsze podejścia do...
Anty-Zbiór map Antonio Piraisa
28-12-2004 23:17 |
Joseppe | Komentarze: 8
Atlasy są nudne. Przynajmniej dla mnie. Gapienie się na zbiór punkcików, które imitować mają miasta, szlaki, granice czy rzeki nie jest dla mnie żadną przyjemnością. Poczucie to pogłębia wspomnienie szkolnych atlasów, z którymi styczność miałem w podstawówce i liceum.
O ile atlasy są nudne, to a...
Najmłodsi do łodzi!
Bagna Zapomnienia to kolejna gra paragrafowa od Szkoły Wyobraźni. Tym razem gra rozpoczyna się z jasno zdefiniowaną misją dla gracza – trzeba zdobyć pewne trudnodostępne składniki, potrzebne do zdjęcia klątwy z Niewidzialnej Królowej.
Przed nami 80 stron-paragrafów, gotowych do pokolorowania...
Mama, tam był latający zamek!
Zagubiony Czarodziej wydany przez Wydawnictwo Szkoła Wyobraźni to gra paragrafowa dla dzieci. Czy fantastyczny świat zaciekawi najmłodszych, dając im namiastkę “poważnych” gier fabularnych?
Baśniogra. Zagubiony Czarodziej to gra paragrafowa z elementami gier fabularnych przeznaczona dla...
Dziecięcy Sandbox i Dungeon Crawl
Baśniogry to cykl fabularnych gier paragrafowych dla dzieci. Zbiórka na ich wydanie zakończyła się sukcesem, zebrano blisko 60.000 PLN co stanowiło ponad 350% minimalnego progu.
W momencie pisania recenzji w sprzedaży dostępne są trzy podręczniki. Pierwszy, recenzowany już na łamach Poltergeista, z...
te co skaczą i fruwają
Wiele lat temu, jakiś rok po zakupieniu podręcznika do Neuroshimy, na fali krótkiego zainteresowania Magic: the Gathering, Dungeons and Dragons oraz Pokemonami (trudno powiedzieć, co było ważniejsze) postanowiłem wykorzystać na sesji patent z tresowanymi stworkami. Był on prosty – treserzy bes...
Zostań Stalowym Policjantem lub zakałą ludzkości
Bohater Maxx to dodatek do Neuroshimy oraz trzecia część serii poświęconej tworzeniu postaci. Za 37 złotych czytelnik otrzymuje sto dwadzieścia osiem stron tekstu i ilustracji w czerni i bieli oraz wkładkę w postaci kolorowej mapy. Autorzy zapewniają, że z dodatku skorzystają przede wszystkim gracze...
Co dwóch bohaterów to nie jeden... zwłaszcza spotęgowanych
10-04-2006 20:46 |
| Komentarze: 11
Nie będę ukrywał, że Bohater3 przypadł mi do gustu niemal pod każdym względem. Wobec pozycji wydawniczych Portalu mam wysokie oczekiwania, bo, choć nie zawsze ukazują się w terminie, ich treść wprowadziła mnie w świat RPG (ogromnego wkładu w rozwój tego gatunku w Polsce portalowcom odmówić trudno)...
Kwadratowy dodatek
25-11-2004 14:46 |
Joseppe | Komentarze: 6
Bohater² to najnowszy dodatek do systemu Neuroshima. Nie jest nastawiony na jakąś konkretną tematykę, ale raczej, niczym Suplement, dobudowuje kolejne elementy świata. Dowiemy się więc wiele o wielu rzeczach. I choć dodatek jest skonstruowany w dość “kanciasty” sposób, to niewątpli...
17-08-2012 00:02 |
Bortasz | Komentarze: 66
W tym roku na rynku niespodziewanie pojawił się nowy polski system RPG: Charakternik: Magią i Mieczem. Wiele osób było ciekawych, co zaproponuje gra osadzona w feudalnym świecie, który, już w zapowiedziach twórcy, budzić miał skojarzenia ze średniowieczem. Jak wyszło?
Słowem wstępu: ten podręcznik...
Crystalicum: Kryształowa Gra Fabularna jest częścią szerszej linii wydawniczej. Poza grą karcianą, która wydaje się cieszyć sporą popularnością, mamy też Znany Wszechświat, który mogę określić mianem drugiego najgorszego produktu RPG, jaki czytałem. Podręcznik opisujący setting okazuje się być kieps...
Mike Pondsmith radzi
Podręczniki poświęcone prowadzeniu gier fabularnych najogólniej można podzielić na dwie grupy – przeznaczone do konkretnych systemów i skierowane do wszystkich Mistrzów Gry niezależnie od prowadzonych przez nich erpegów. Mimo że nominalnie Słuchajcie, głąby!!! zalicza się do pierwsze...
Cyperpunk done right
Poprzednia publikacja Enca na DriveThruRPG, Wysoka Magia, zrobiła na mnie duże wrażenie. Kiedy więc dowiedziałem się, że autor opublikował przygodę do FAE (i że ta przygoda została wyróżniona na Quentinie), nie myślałem długo i ją zakupiłem. Czy było warto?
Czysta Karta to cyberpunkowy scenariusz r...
Anielski silva rerum
Każdy z artykułów składających się na Daj się uskrzydlić! to wartościowy tekst, jednak spięcie ich w "darmowy dodatek do systemu Armie Apokalipsy" wyszło mocno chaotycznie.
Daj się uskrzydlić! to zbiór sześciu bardzo różnorodnych artykułów, złożonych w 46-cio stronicowego PDFa i udos...
Recenzja drugiej, oficjalnej przygody do Monastyru
W ostatnich dniach października na półki sklepowe trafił drugi dodatek do systemu Monastyr, Dar drugiej siostry. Jest to kolejna przygoda z serii dziesięciu, mających zapoznać graczy z realiami świata przedstawionego w podręczniku. Wydawcą jest gliwickie Wydawnictwo Portal. Autorem - Marcin Blacha.
...
Strzał w potworną dziesiątkę
Pomimo ogłoszonego niedawno wygaśnięcia licencji, na której Fantasy Flight Games wydawało gry, także fabularne, osadzone w uniwersum Warhammera 40.000 i uwiądu linii wydawniczej drugiej edycji Dark Heresy, do której ostatni suplement ukazał się grubo ponad pół roku temu, wierni słudzy boskiego Imper...
Na piekielnym bruku
Co roku z okazji Dnia Darmowych Gier Fabularnych erpegowi wydawcy udostępniają – czy to w wersji elektronicznej, czy papierowej, bezpłatne materiały do swoich gier. Demonstracyjne wersje systemów i scenariusze przygód nieodmiennie cieszą się powodzeniem, należy więc docenić, że i polscy przeds...
Dary plugawych bóstw
Fanom i użytkownikom polskiego wydania drugiej edycji systemu Dark Heresy z pewnością wypada pogratulować cierpliwości. Dopiero niemal półtora roku po ukazaniu się podręcznika podstawowego i zestawu MG oficjalnie potwierdzono, że nakładem wydawnictwa Copernicus Corporation ukażą się także systemowe...
Chałupnicze rusznikarstwo
Druga edycja osadzonej w uniwersum Warhammera 40.000 gry fabularnej Dark Heresy nie miała szczęścia. Linia wydawnicza systemu została zamknięta po ukazaniu się zaledwie kilku podręczników, a przejęcie praw do publikacji erpegów z tego settingu przez firmę Ulisses Spiele oznaczało jej definitywne zam...
25-08-2009 19:10 |
Blanche | Komentarze: 14
Nowsza Fala
De Profundis, gra autorstwa Michała Oracza, po raz pierwszy została wydana w roku 2001. Spotkała się wtedy z bardzo pozytywnym przyjęciem, nie dziwi więc, że wydawnictwo Portal zdecydowało się na publikację reedycji. Jednak już na pierwszy rzut oka widać, że znacząco różni się ona od br...
recenzja trochę inaczej
22-10-2001 03:26 |
| Komentarze: 13
Drogi Przyjacielu.
To co teraz napisze może zmienić Twoje życie. Sprawić, że już nigdy nie będziesz spał spokojnie. Zanim więc przejdziesz do dalszej części listu zastanów się czy chcesz, aby powrócił pierwotny strach. Przypomnij sobie nasze wieczory z dawnych lat, kiedy jako dzieci, leżąc w swo...
Nie dla pieszych
12-03-2004 12:35 |
| Komentarze: 13
Pierwszy nationbook dla Neuroshimy rodził się długo. Z biegiem czasu rósł w siłę i objętość, by na Krakonie 2004 ujrzeć światło dzienne, a mniej więcej dwa tygodnie później trafić pod mój dach. Gruba, bo ponad 260-cio stronicowa książeczka oprawiona w ładną i kolorową okładkę zachęca do zapoznania...
System RPG dla początkujących
Powstanie i sukces Diademu, gry fabularnej fantasy dla początkujących autorstwa Andrzeja 'Andre' Rylskiego, to niesamowita historia. Twórca systemu zrobił rzecz, wydawałoby się, niemożliwą – stworzył system RPG opierający się na totalnie nieoryginalnych elementach i znalazł dość zapale...
Pijany Mistrz kontra Oni no Chi
01-11-2006 20:11 |
| Komentarze: 1
Droga ku chwale to czwarta i jak dotychczas najbardziej obszerna gra z serii Nowej Fali wydawnictwa Portal. Jest również jak dotychczas jedyną, oprócz L5K i Rodziny Wschodu, na rynku polskim pozycją odwołującą się do kultury dalekiego Wschodu, a konkretnie do popularnych filmów kung-fu, w której wyr...
Co się dzieje, gdy człowiek zgrzybieje
Zew Cthulhu to prawdziwie klasyczna gra grozy i horroru. Oparta na wspaniałych opowiadaniach Lovecrafta, dotyczy utraty poczytalności poprzez kontakt z nieznanym i obcym. Jednocześnie trudno jednak uznać, że jest to realistyczny typ horroru – w prawdziwym świecie Cthulhu nie odbierałby ludziom...
Piętnaście lat po końcu świata
Wśród systemów RPG dostępnych obecnie w ofercie polskich wydawców możemy znaleźć zarówno steampunk (Wolsung), horror (Zew Cthulhu), cyberpunk (Interface Zero) jak i mniej czy bardziej klasyczne fantasy (Klanarchia, Bestie i Barbarzyńcy). Nie bardzo jednak mają dla siebie wybór osoby, które chciałyby...
Trzyczęściowy odcinek specjalny
Przygoda Dzień, w którym zatonęła Urda nie jest produktem nowym, bo na zachodni rynek trafiła już w 2013 roku, promując anglojęzyczne wydanie systemu, ale dopiero teraz rodzimi gracze mogą się zapoznać z tym ciekawym połączeniem epickiej historii z mitami Cthulhu i ratowaniem świata w tle ze skromną...
Czyli Nowe Sarmackie Granie w ocenie pludraka
Choć jestem, podobno, pludrakiem, to pamiętam pierwszą edycję Dzikich Pól - brązową wielką księgę z mało atrakcyjną okładką. Pamiętam swoje sesje, pamiętam też blaski i cienie, jakie zauważyłem w pierwszej edycji. Była to dla mnie ważna gra. Grałem w prawdziwie polskie RPG. Na jego to przykładzie do...
3261625061298322593626714315933194323003228953242641525841253396093245531726319961883725695867593247201113726049315322646927162918128934297743163320302245461267757325314192829128881853