Podręcznik główny do Shades of Evil to 456 stronicowe tomiszcze zilustrowane przez takich tuzów jak Torstein Nordstrand, Larry Elmore oraz Martin McKenna, zawierające bogaty setting opisujący Drugą Erę świata, jego historię, cuda i nieprzebrane niebezpieczeństwa.
Punktowy system tworzenia postaci pozwoli graczom na zbudowanie dowolnego bohatera – od szerokookich śmiertelników, przez Dzikie Golemy, Przebudzonych, przerażających Archfiendów i na nieśmiertelnych Angelionach kończąc.
'Filmowa mechanika' wykorzystująca kości sześcio-, dziesięcio- i dwudziestościenne, zależnie od trudności testów oraz ryzyka, które gracze zdecydują sie podjąć aby dopiąć swego.
Akcja gry została osadzona tysiące lat po zagładzie starożytnego świata, w którym ludzie żyją w wieku ciemności; doją swe krowy, kultywują pola a z nadejściem nocy składają modły do Wszytko-Widzących. Ich żywota mogą wydawać się proste, ale między nimi chodzą Angelioni, nieśmiertelni, którzy przechowują i kultywują mroczną technologię Pierwszego Wieku. Przez dwa tysiące te ciche duchy sprawowały pieczę nad masami śmiertelników, używając zakazanych technik aby błogosławić prawych długowiecznością oraz wynagradzać zło i zepsucie szybką śmiercią. Wraz z nadejściem Drugiej Ery porządek świata legł w gruzach i właśnie w tej erze zmian przyjdzie nam toczyć rozgrywkę.